Forfatter |
|
josan Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken basenhed ville passe til et tl-kabinet med portlængde på ca. 4 meter. Kabinetternes mål ville ca. blive: hxbxd - 150cmx50cmx50cm
Mvh.
Johnny __________________ Big boys like big toys...
|
Til top |
|
|
AndreasCB Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn det bliver nogle subs der vild noget 
I sådan nogle kabinetter mådet jo være 15" 18" vi snakker om??
|
Til top |
|
|
josan Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
AndreasCB skrev:
Damn det bliver nogle subs der vild noget  I sådan nogle kabinetter mådet jo være 15" 18" vi snakker om??
|
|
|
Vel ikke nødvendigvis. Den legendariske quadral titan mkIII havde 12 tommers basser. De 4 meter er selvfølgelig nødvendig for at komme ned på ca. 18 Hz. Jeg har beregnet længden... men som sagt, hvis nogen har forslag til model og størrelse er I mere end velkomne til at give et bud! Det er vel ikke alle basenheder der er velegnet til TL. De må i øvrigt gerne koste noget... hvis jeg går i gang med projektet (først om en rum tid) kommer hele molevitten inkl. diskant + mellemtone... 4 stk. kabinetter.. til at koste over de 20K.
Mvh.
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med dén størrelse TL-boks ville 12" nok være oplagt. En enhed med resonans ~20Hz og Qt-værdi ~0,4 - 0,45 , og en god slaglængde.
|
Til top |
|
|
josan Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Med dén størrelse TL-boks ville 12" nok være oplagt. En enhed med resonans ~20Hz og Qt-værdi ~0,4 - 0,45 , og en god slaglængde. |
|
|
Hej Mollecon!
Havde du en bestemt model i tankerne? Jeg synes næsten kun, at det fra de danske fabrikker, kan lade sig gøre at få 12-tommer fra peerless og vist en enkelt fra vifa. Den der kommer tættest på har en resonans på 22Hz og q-værdi 0,44. Er du sikker på, at slaglængden er så vigtig? Jeg har set flere quadral titan spille... det ser nærmest ud som om bassen ikke bevæger sig overhovedet.... men h... k.... hvor går den dybt!
Mvh.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, min bemærkning var generel. Men Peerless to almindelige 12" modeller klarer 16-18 mm spids til spids, hvilket er fint. Måske en af deres nye XXLS modeller osse kunne være en kandidat, med slaglængde på 25 mm. Men de er osse dyrere.
|
Til top |
|
|
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peerless Data Sheet |
 |
|
|
Type: SLS 400 SWR 76 190 THSX AL 4L 8 OHM - 830867
|
|
|
Electrical data |
|
|
|
Nominal impedance |
Zn |
8 |
(ohm) |
Minimum imp./at freq. |
Zmin |
6.3/130 |
(ohm/Hz) |
Maximum impedance |
Zo |
101.3 |
(ohm) |
Dc resistance |
Re |
5.5 |
(ohm) |
Voice coil inductance |
Le |
4.1 |
(mH) |
|
|
|
|
TS Parameters |
|
|
|
Resonance Frequency |
fs |
23.6 |
(Hz) |
Mechanical Q factor |
Qms |
5.17 |
|
Electrical Q factor |
Qes |
0.30 |
|
Total Q factor |
Qts |
0.28 |
|
|
|
|
|
Force factor |
Bl |
20.4 |
(Tm) |
Mechanical resistance |
Rms |
4.35 |
(Kg/s) |
Moving mass |
Mms |
152.0 |
(g) |
Suspens. compliance |
Cms |
0.30 |
(mm/N) |
Effective cone diam. |
D |
33.7 |
(cm) |
Effective piston area |
Sd |
892 |
(cm²) |
Equivalent volume |
Vas |
329.4 |
(ltrs) |
SPL 2.83V/1m at fmin |
|
94.1 |
(dB) | |
|
Voice coil and magnet parameters |
|
Voice coil diameter |
76.0 |
(mm) |
Voice coil length |
24.0 |
(mm) |
Voice coil layers |
4 |
|
Height of the gap |
8.0 |
(mm) |
Linear excursion +/- |
8.0 |
(mm) |
Max mech. excursion +/- |
- |
(mm) |
Total useful flux |
2.74 |
(mWb) |
Diameter of magnet |
190 |
(mm) |
Height of magnet |
22 |
(mm) |
Weight of magnet |
2.24 |
(kg) |
|
|
|
Factors |
|
|
Ratio fs/Qts |
84 |
|
Ratio BL/sqrt(Re) |
8.7 |
|
|
|
|
Special remarks |
|
|
- | |
|
|
Power handling |
|
100h RMS noise test (IEC) |
-5 |
(W) |
Longterm Max System Power (IEC) |
- |
(W) |
IEC268-5 noise signal is used for the powertest. | |
|
|
|
Measuring methods and conditions are stated in Peerless Standard for Acoustic Measurements (PSAM) __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende enhed, men ville nok være bedst som subwoofer i et stort reflekskabinet.
|
Til top |
|
|
josan Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes også umiddelbart, at en 12'er ser mest fornuftig ud. En 15'tommer ville sikkert også kræve et endnu større kabinet. Måske en xxls model som nævnt tidligere.
Hvor ville man lægge delefrekvensen mellem bas og mellemtone?
Mvh.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Vil lige nævne, at den 15" ikke kan købes i butikker endnu. Der går lidt tid før den bliver sat i produktion. Men jeg glæder mig også 
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. delefrekvensen, så fordrer en 12" almindeligvis en ret lav én. Helst ikke over 500Hz, skulle jeg mene. Miju deler sin 12" v. 200Hz, nok ca. det laveste man kan komme på fornuftig vis, ved passiv deling.
|
Til top |
|
|
CarstenScan Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2004
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 01 April 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er denne tråd stadigt aktuel?
Hvis ja:
Punkt 1: Hvis du "nøjes" med at folde kanalen én gang kan du opnå en længde på ca. 2,9 meter (hvis den indvendige højde i kassen er 1,45 m). Det vil give TL'en en afstemning på ca. 29 Hz, hvilket er MEGET dybt. Det er et område omkring afstemningsfrekvensen, der bliver forstærket, så jeg tror ikke at du vil få yderligere ud af at lave kanalen 4 m lang. Jeg har selv lavet nogle TL'er, hvor kanalen er 2,1 m og de kan virkeligt spille dybt (selv om det "kun" svarer til en afstemningsfrekvens på 41 Hz).
Punkt 2: Kanalens tværsnit skal snævre ind fra f.eks. 2 gange enhedens areal til 1 gange enhedens areal. Hvis du laver en enkelt foldning er det ret simpelt, at placere skillepladen/den indre kanalvæg. Hvis man følger disse retningslinier betyder det at det indvendige grundfladeareal skal være 3 gange enhedens areal.
Punkt 3: Hvis du følger tommelfingerreglerne i punkt 2 kan du nu finde ud af, hvor stor enhed du har plads til: Med udvendige grundmål på 50 cm gange 50 cm, vil du max. have 45 cm gange 42,5 cm (hvis du benytter 25 mm plade til sider og indre kanalvæg, som må være absolut minimum). Dette giver et indre grundareal på ca. 1912 cm2. Enheden må have et areal på en tredjedel af dette; dvs. ca. 638 cm2. 15" bassen fra denne tråd (SLS 400) med et areal på 892 cm2 er altså for stor. En 12" SLS (Peerless) har et areal på 540 cm2 og kan derfor godt bruges. Den er endda så "lille" at du kan gøre vægtykkelserne noget tykkere og/eller kabinettet mindre.
Hvis jeg skulle lave dit projekt ville jeg starte med at lave en enkelt højttaler i et prøvekabinet (drop den pæne finish på dette kabinet) og finde ud af om du vil kunne komme dybt nok på den måde. Jeg kan ikke forestille mig andet. Hvis du ser på andre TL-konstruktioner har de sjældent en kanal på over ret meget over 2 meter.
Om du skal bruge en Peerless 12" SLS ved jeg ikke (jeg ikke prøvet at bruge den), men alternativt: Kig efter en 12" enhed med en lav egenresonansfrekvens (vel helst nede omkring 20 Hz).
Håber du kan bruge disse råd.
MVH
Carsten
|
Til top |
|
|
josan Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CarstenScan!
Jo... tråden er for så vidt stadig åben. Jeg har dog ændret mit projekt lidt siden. Jeg er ved at få fat i et par Isophon 320/400 basser... næsten nye til meget lav pris. Denne 12 tommer enhed er den der sidder i kæmpen Quadral Titan MkII og III. Denne bas har et fs på 18Hz og qts på 0,95!
Derudover har jeg efter mange dages gennemsøgning af internettet fundet tegninger af en quadral. 150 cm i højden... bredden var vistnok 38 cm og dybde kan jeg ikke lige huske.
Jeg har også skaffet en beskrivelse og komponentværdier til en Quadral MkII udgave... og fundet ud af hvor man køber nye originale mellemtoner til denne model.
Det eneste der således bliver anderledes (undtagen delefilteret der sikkert skal justeres) bliver bånddiskanten. Her prøver jeg med en fountek neopro 5i istedet for den oprindelige technichs.
I øvrigt går et sæt titan ned til ca. 18Hz med en længde på 3,1 meter (1 foldning).
Mvh.
|
Til top |
|
|
josan Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glemte i øvrigt at sige, at jeg også vil placere mellemtone og diskant i samme kabinet. Så nu er det ikke kun en sub... men komplet højtaler.
Mvh.
|
Til top |
|
|
CarstenScan Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johnny
Jeg tror, at du kan få en rigtig fin højttaler med de enheder du omtaler.
Mht. dæmpning af kanalen (hvilket kan være lidt kritisk): Jeg har foret de fleste flader med bølgeskumgummi (fra "Jysk Sengetøjslager" - 90*200 cm for 100 kr.) og dæmpet selve det frie rum i kanalen med fåreuld (ikke presset sammen). Hvis du har for lidt uld runger bassen for meget og hvis du har for meget - ja, så får du ikke mere bas end fra en lille trykkammer-HT. Så sørg for at du let kan komme til at tilføje eller fjerne noget dæmpemateriale/uld.
Held & lykke med projektet; og meld gerne tilbage om erfaringer. Jeg kunne godt selv tænke mig, at lave nogle store TL'er.
MVH
Carsten
|
Til top |
|
|
josan Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for oplysningen carsten. Jeg har selv nogle transmissionline i øjeblikket... nogle tdl'er jeg selv byggede tilbage i begyndelsen af 90'erne. Der gjorde jeg stor erfaring med dæmpning!!! Jeg fandt ud af at for lidt dæmpning gav det resonnanc og for meget output ved ca. 30 db. Med for hård dæmpning hang det ikke sammen. Måske det har noget at gøre med hastigheden på lyd.... who knows. Men ved korrekt dæmpning.... som jeg mener den er nu... går den ned til ca. 20 Hz.
Så vil den opmærksomme selvfølgelig spørge... "hvorfor fanden så bygge nogle bare for at få 2 Hz ekstra"?
Tjah.... jeg er ikke utilfreds med bassen i mine højtalere.... mere med diskantdomerne. Især efter jeg har hørt nogle diskantbånd! De kan nogle ting som domer har svært ved. F.eks. hørte jeg for nylig et nummer med niels lofgren... heftigt akkustik nummer.... lød fint over en prototype med bånddiskant. Efterfølgende hørte jeg det samme nummer over "almindelige" højtalere.... med dome.... de kunne slet ikke følge med. Sådan lød det! Det lød skingert ad helvede til. Så jeg har siden søgt efter en højtaler med transmissionline.. og bånddisskant. Den eneste jeg har fundet.. er Quadral Titan... og de bliver ikke laved mere. Og.... de er ikke særligt tit til salg på Ebay!! Desuden.... håber jeg at den diskant jeg har valgt er bedre.... så jeg måske får den til at lyde endnu bedre... en anden mulighed ville måske også være at erstatte den normale mellemtone-enhed med en fra Thiel. Det foreslog nogle fra min hifiklub (viborg). De er desværre noget pebrede i prisen!!! Vil bringe projektet til at blive ca. 3-4000 kr. dyrere. Som projektet er nu... vil det koste mig ca. 10-13.000 kr. Det lyder meget rimeligt!
Mvh.
|
Til top |
|
|
CarstenScan Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johnny
Det lyder som om du har godt check på TL-princippet. Når du går igang med projektet vil det være interessant, hvis du tager lidt billeder undervejs og laver en ny tråd. Det kunne være sjovt, hvis man kunne få lidt flere til, at interessere sig for TL-princippet.
MVH
Carsten
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 09 April 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Imponerende enhed, men ville nok være bedst som subwoofer i et stort reflekskabinet. |
|
|
Men hvis man skal tro http://www.diysubwoofers.org/
Citat:"Usually, only drivers which have low Qts (0.25 - 0.4) , Qes (0.3 - 0.4) and Fs values are suitable for transmission line systems. "
er den 15" peerless da god....men måske nok i en anden størrelse tl.
Eller er det bare mig
__________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om TL,hvis du læser om Rhinos på
http://www.t-linespeakers.org/projects/exolinear/rhinos.html
lærer du at enheden skal have høj Qts og lav Vas, så dette var en ny variant 
I øvrigt har Rick Schultz skrevet en del om TL og har disse guldkorn: Hvis længden er afstemt til enhedens resonans, siger porten stort set ingen ting. TL længden skal afstemmes til en frekvens som er 40 til 60% højere end enhedens Fs. Rick anbefaler også at dæmpe linien to tredjedele fra enheden. Hans seneste studier viser en interessant ting (er endnu ikke publiceret). Du laver linjen lige, og lader selve åbningen være kun 10% af linjens areal. Ikke alene giver dette lavere frekvensafstemning og mere output fra "hullet", det er også med til at reducere de uønskede højere resonanser.
Læs i øvrigt denne interessant artikel, som også viser at det er muligt med dyb bas i en TL som "er for kort"
http://home.hetnet.nl/~geenius/Optimo.html
Hej fra Bjørn
|
Til top |
|
|