| Forfatter |
|
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Her et et lille nemt og billigt tweak, som også ham med de 10 tommelfingre (bl.a. mig!) kan finde ud af! - og det kan endda bruges igen og igen.....
Tricket går simpelthen ud på, en gang i mellem at give anlægget fuld gas et par timer???.....
Bor du som mig i en gl. l...-lejlighed, med tynde papvægge eller spiller du bare sjældent særligt højt, vil dine højttalermembraners gummiophæng med tiden "sætte sig" og blive stive i det, lige som dækkene på en bil eller cykel der har stået stille i længere tid. Da dette ikke just er et plus for lyden, kan det ofte give højttalerne nyt liv, og et betydeligt løft i lydkvaliteten, hvis man en gang imellem skruer godt op for volumeknappen!!, så enhederne virkeligt for lov at arbejde/massere ophængene igennem Til dette kan jeg klart anbefale CD'ere med mega super brian bum bas... (-men det kan mine naboer ikke!). Selv min gamle far, der overhovedet ikke interesserer sig for lyd bemærkede forskellen, 1. gang jeg prøvede dette "tweak", og det uden at jeg havde sagt at det til ham!
Dette var så også efter at jeg havde brugt dem til en fest, men nu har jeg fået lov at tage dem hjem og "lege" hos de gamle en gang i mellem, når de ikke er hjemme og det er bestemt hele besværet værd - hver gang!
Ps. Et par Klipsch RF-3'ere med 98db følsomhed skal spille pænt højt, før der sker noget...av! av! - jeg plejer at bruge hørepropper...! Husk at være forsigtig ikke at brænde skidtet af...! (-det kaldes en nedgradering... )
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, det skal da prøves.... Måske man kunne lægge en dyne omkring højttalerne for at dæmpe lidt :) Eller sætte en seddel op i opgangen at jeg holder fest imorgen formiddag fra 10-13 :)
Måske lidt OT: Gider du at skrive et par ord om de klipsch? Hvilken musiktype egner de sig bedst til og så'n.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
KRIKSTAR skrev:
|
Hej!
Her et et lille nemt og billigt tweak, som også ham med de 10 tommelfingre (bl.a. mig!) kan finde ud af! - og det kan endda bruges igen og igen.....
Tricket går simpelthen ud på, en gang i mellem at give anlægget fuld gas et par timer???.....
Bor du som mig i en gl. l...-lejlighed, med tynde papvægge eller spiller du bare sjældent særligt højt, vil dine højttalermembraners gummiophæng med tiden "sætte sig" og blive stive i det, lige som dækkene på en bil eller cykel der har stået stille i længere tid. Da dette ikke just er et plus for lyden, kan det ofte give højttalerne nyt liv, og et betydeligt løft i lydkvaliteten, hvis man en gang imellem skruer godt op for volumeknappen!!, så enhederne virkeligt for lov at arbejde/massere ophængene igennem Til dette kan jeg klart anbefale CD'ere med mega super brian bum bas... (-men det kan mine naboer ikke!). Selv min gamle far, der overhovedet ikke interesserer sig for lyd bemærkede forskellen, 1. gang jeg prøvede dette "tweak", og det uden at jeg havde sagt at det til ham!
Dette var så også efter at jeg havde brugt dem til en fest, men nu har jeg fået lov at tage dem hjem og "lege" hos de gamle en gang i mellem, når de ikke er hjemme og det er bestemt hele besværet værd - hver gang!
Ps. Et par Klipsch RF-3'ere med 98db følsomhed skal spille pænt højt, før der sker noget...av! av! - jeg plejer at bruge hørepropper...! Husk at være forsigtig ikke at brænde skidtet af...! (-det kaldes en nedgradering... )
|
|
|
ja den er godnok .
men her bliver der blæst ud hverdag ca 100db
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 26 April 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svinefar! Selvf. vil jeg da prøve, men med mit beskedne ordforråd, og 4½ times søvn weekenden over, pga. eksamenprojekter kan det god være zzzz - kom nu! - at jeg ikke formulerer mig helt 100%.
Jeg ved ikke om de spiller en bestemt musiktype bedre end andre, jeg valgte dem fordi jeg ville have en højttaler der kunne spille alt lige godt (fra klassisk til rock til house etc.), og gerne med en klar, fyldig, og dynamisk lyd, med en stram bund (ikke bulder bas!). Skulle jeg pege på nogle specielle egenskaber er det især evnen til at formidle næsten al form for guitar så indlevende og virkelighedstro, at jeg flere gange har taget mig selv i at sidde og få gåsehud, når jeg lytter på mit anlæg. Yderligere har jeg hørt fra andre, at de skulle være noget af det fedeste, når det gælder gengivelse af filmlyd (deres motto er i hvertfal: Just like live", hvilket også gælder gengivelsen af musik ). Men jeg ser næsten aldrig fjernsyn og har derfor aldrig rigtigt prøvet med andet end min 500kr.'s "føtex bedste" dvdafspiller )
Men prøve lige først at give de gamle lidt gas - har du aldrig prøvet før, tror jeg du vil opleve en stor forbedring, selvf. alt efter hvilke højtt. du har!)
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for beskrivelsen. Kender alt for godt prroblemet med at beskrive lyd ud over, at det lyder godt eller skidt :)
Jeg er nemlig på udkig efter en mere levende højttaler end min nuværende, så det kunne være, at man skulle ned at lytte lidt til dem.
Men først bliver der skruet op, så det runger i bygningen... dog først i morgen. Har lyttet til en del musik idag, så jeg tror, at folk omkring er ved at være trætte :)
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svinefar skrev:
|
Hehe, det skal da prøves.... Måske man kunne lægge en dyne omkring højttalerne for at dæmpe lidt :) Eller sætte en seddel op i opgangen at jeg holder fest imorgen formiddag fra 10-13 :) |
|
|
Et gammelt husmands-tip, som vi selv bruger når der skal spilles højttalere til: Sæt den ene højttaler i modfase, og stil dem med front mod hinanden. Enhedernes bevægelser vil så ophæve hinanden, og du kan kun høre en svag lyd selv om du spiller ret højt (husk at tjekke at du ikke spiller FOR højt!). Især hvis du kan komme til at spille i mono, f.eks. med et splitter-kabel fra den ene kanal på CD-afspilleren, vil næsten al lyd forsvinde. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, men på lang sigt kan det nu anbefales bare at give højtalerne lidt at leve af generelt, altså vel og mærke i et tidsrum hvor naboerne finder det acceotabelt.
men det er utvivlsomt et genialt tweak!! __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan sætter man en højttaler i modfase?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
byt om på forbindelsen, altså minus til plus og omvendt, sæt kablerne modsat af hvad de plejer
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det skal da lige prøves. Tak for tippet.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| byt om på forbindelsen, altså minus til plus og omvendt, sæt kablerne modsat af hvad de plejer |
|
|
Men kun på den en højttaler. Dvs. en højttaler monteres korrekt, og den anden monteres forkert. Herefter stiller man højttalerne lige over for hinanden med 5 cm. mellemrum.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 27 April 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
kim olsen skrev:
| byt om på forbindelsen, altså minus til plus og omvendt, sæt kablerne modsat af hvad de plejer |
|
|
Men kun på den en højttaler. Dvs. en højttaler monteres korrekt, og den anden monteres forkert. Herefter stiller man højttalerne lige over for hinanden med 5 cm. mellemrum.
|
|
|
Og trykker på monoknappen, hvis man har en sådan
Pas på ikke at stresse membraner, ophæng m.m. alt for meget.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man gentagende gange spiller højt, for at holde højttaleren i god form, så får man vel også ens tolerance højere op, de bliver vant til det..... __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Man kan også skaffe seg en cd skive med lyd toner helt ned fra 2hz og op efter og set cd´en i maskinen i en time på 8hz, husk at det skal være en skive med faste toner. Jeg bruger det selv i ny og næ den jeg bruger er fra HI-FI News & Record Review.
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey svinefar
let hængeren og gå ned i audioconcept og giv dem et lyt!!
det er en meget dynamisk ht
hilsen J
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt er det, at jo flere tæsk en højttaler får (indenfor grænserne) jo bedre lyder de og det gælder såmænd også forstærkerens udgangstrin!!! Tænk bare på en dødkørt motor, bil eller MC, den skal også have en kraftig luftning inden den synger igen!!!
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
schrez skrev:
|
hey svinefar
let hængeren og gå ned i audioconcept og giv dem et lyt!!
det er en meget dynamisk ht
hilsen J
|
|
|
Jamen, det vil jeg da gøre. Men først om måned, hvor specialet er afleveret og den fede dagpengecheck kommer ind af døren :) Gider ikke at høre dejlige højttalere før, da man så bare får den vilde lyst til at købe uden at have pengene :)
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|