Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Test: Wadia vs Wadia (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Her et indlæg som giver svaret på om CD mediet allerede er toppet for flere år siden, eller der forsat sker en hørbar udvikling. Til at svare på dette spørgsmål blev en Wadia 861 sat op mod en 581se.

Men først en beskrivelse af maskinerne.

861 modellen er den ældste model her i testen, idet den kom på markedet i 2001. 581se er modellen der afløste 581 modellen i oktober 2007. Af ydre ser de næsten identiske ud, dog er der mindre forskelle. Den visuelt væsentligste forskel er displayet, hvor 861 er udstyret med et større et af slagsen, men alligevel er det 581se der vinder display duellen suverænt. Dels vises infoen med større tegn, men ikke mindst lysstyrken gør at 581se displayet kan læses på afstand. Skuffen er mere gedigen på 861’eren, dog har jeg oplevet det bedre på andre maskiner. 581se leveres med en betydelig lækre fjernbetjening, og den kan anvendes med begge maskiner. Derimod taber 581se på den laaaaaaaaangsomme loading tid på 15-20 sekunder.

Wadia 861

Wadia 581se

Men det væsentligste er lyden og hvordan er den så?

Wadia er kendt for stor lyd med godt punch i bunden. Nu fik jeg desværre ikke hørt min 581se op mod min gamle 21’er, og troede faktisk at min 581se havde Wadia lyden. Det har den så ikke!

Lydbilledet er stort på begge maskiner, men det er en for mig, chokerende forskel i de nedre frekvenser. Hvor 861’eren gengav en kontrolleret Wadia buldren, så var det absolut ikke tilfældet med 581se. Alligevel mangler den nye maskine ikke noget i bunden, og 861’eren lyder heller ikke forkert. Jeg må blot konstatere at lyden her er væsentlig anderledes. Det er her op til den enkelte at finde sin favorit, da den ene lyd ikke er bedre end den anden.

Men den absolut største overraskelse er mellemtonen, og hvilken forskel man hørte her…Viste man ikke bedre, så ville jeg ikke tro at det var 2 maskiner fra samme selskab der blev lyttet på. Mellemtonen på 581se gengives markant mere fremhævet, og her er forskellen helt klart til 581se fordel. WAU…

Ord der ellers kan beskrive forskellen i lyden på de 2 maskiner er: mere dynamisk lyd på 581se, hvorimod 861 virker mere ulden/sløret i sin gengivelse. Dette sammen med den beskrevne forskel i mellemtonen, får den samlet lydgengivelsen med 581se til at virke større, mere kontrolleret og mere engageret. Lyden var ganske enkel mere sprød med 581se.

Så konklusionen på denne duel er, at der er sket RIGTIG meget med lyden hos Wadia. Selv hvis man ser bort fra ændringen i bunden og mellemtonen, så er de øvrige forskelle MEGET lette at høre. Jeg tror jeg roligt kan skrive, at det var 2 meget overraskede Wadia ejere der her fik aflivet vores formodning af, hvor langt udviklingen af CD mediet egentlig er nået de seneste år.

Undervejs blev der afprøvet forskellige signalkabler, men selvom vi begge var enige om de forskelle i lyden vi her hørte, så var vi også enige om at pengene i stedet bør bruges til køb af en bedre CD afspiller.

En tak herfra til Hansen, som lagde hjem og anlæg til denne test.

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Det var da på tide at de fik lavet et ordenligt display.
Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes