Forfatter |
|
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der har prøvet en MEDIA CENTER EXTENDER?
Hvordan ses det ud?
Hvordan er den at bruge?
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madman: Jeg har en stående i soveværelset....
Den outputter kun NTSC, og kun via. S-Video, Component eller Composite, dvs. ikke noget DVI, VGA eller lign.
Ud fra det er kvaliteten god, og den er stort set lige som selve MCE'en at bruge, bortset fra at menu'erne er en smule langsommere.
Generelt set er de ganske geniale, hvis det ikke var fordi de ikke kan afspille DVD'ere som er den største ulempe - de kan heller ikke afspille DIVX, HDTV materiale og lign.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må komme en anden løsning nu hvor xbox360 bliver introduceret og alle producenter stopper med mce extendere.. Det kan ikke passe at vi skal bygge flere mce maskiner for at få adgang til data i andre rum.
Brian,
Hvordan ser en "light" mce maskine ud i dine øjne?? Har selv tænkt over om det var den vej jeg skulle gå. Alternativt så må den gamle xox snart blive så billig på "den blå avis" at den kan købes for en slik..
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
pagi: XBOX 360 bliver en extender i sig selv, og XBOX extendere fåes stadig til den almindelige XBOX.
Og så mener jeg kun det er HP der har stoppet produktionen, kører Linksys' ikke stadig?
"Light MCE'en" har diverse ulemper i forhold til extenderen - fordelen ved extenderen er at du får adgang til præcist det interface du har i din normale MCE - bare ved at koble den til. "Light MCE'en" skal sættes op til at dele foldere osv. på manuel vis, og adgangen til live tv får du ikke med mindre der er tv kort i alle maskiner.
Når VIA's Nano-ITX bliver tilgængelig snart, så er den helt sikkert en god basis for en light MCE - Silverstone har lavet nogle pæne og rimeligt tilgængelige kabinetter til det kort.
Herefter skal man tage stilling til hvad man vil have sin light MCE til at kunne:
- Skal der være DVD drev i, eller skal den afspille DVD fra netværket?
- Skal der være TV kort i, eller skal den blot kunne afspille det optagede tv som den almindelige MCE har optaget?
Hvis jeg idag hvor Nano-ITX ikke er kommet skulle bygge en "light" MCE ville jeg nok bygge den med et mini-itx board med MPEG2 accellerator, et Silverstone LC06 kabinet (ca. 1200 kr.), og så 512 mb ram.
Så kan man valgfrit putte et TV kort i (et Club 3D kort der er understøttet af MCE kan fåes for 430 kr), og evt. en DVD brænder til ca. 300 kr.
Så er vi ude i:
Kabinet, 1200 kr. RAM, 512 mb corsair value til ca. 400 kr. TV kort til ca. 450 kr. DVD brænder til ca. 300 kr. Bundkort og CPU til ca. 1300 kr. afhængigt af hvilket kort man vælger. Harddisk så billig som muligt - en Samsung 40 GB fåes til 300 kr. - det vil alligevel være den alm. mce maskine (eller en storage anordning) der har lagerplads.
Dvs. - i alt ca. 3950 kr. alt incl. - en extender vil stå dig i ca. 3000 kr efter told moms, forsendelse osv.
Uden DVD drev'et og tv kortet kan man komme ned på 3200 kr.
Skal man spare yderligere kan man nok godt nøjedes med 256 mb ram.
Hvis man ikke vil have DVD drevet i kan det evt. laves i et Casetronic Travla C158-60W kabinet - de 60 watt burde være ok når der ikke er DVD drev i. Det koster 200 kr. mindre end Silverstone kabinettet, og så er vi nede omkring 3000 kr. (uden tv kort og DVD).
Oven i prisen kommer så et MCE OEM styresystem og en fjernbetjening.
Mvh
Brian
__________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gamle xbox larmer vist rigeligt ik?? Mener at have hørt at der er meget støj men også at der er mulighed for at skifte blæser.
du har ret i at HP har stoppet produktionen af extendere. Jeg har ikke hørt internt om der kommer noget nyt.
En nano-atx med mpeg2 accellerator, og hvor stor en processor?? Hvad med grafikkort?? eller er det her mpeg2 accelleratoren kommer ind?? Jeg havde ikke tænkt mig at der skulle være tunerkort i da jeg gerne vil have så lille og støjsvagt system som muligt. Så en lille disk, mon en 4Gb 4200RPM disk kan bruges?? Jeg har nemlig nogle 2,5" diske i den størrelse til at ligge som kunne bruges.
Har stadig en tanke om at kun have et eksternt DVD drev stående fremme med usb ned til et kabinet der er gemt væk. Det synes jeg vil se ret cool ud med et Lacie eksternt eller noget i den stil og så resten gemt væk.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
pagi: Der er nogle extender versioner på vej - men der går noget tid endnu...
De gamle XBOX'e larmer - og det kommer 360'eren måske også til - jeg har ikke kigget meget på den, ved bare den kommer med en extender indbygget.
En XBOX som extender får aldrig en plads i mit hjem..... XBOX 360'eren kunne være en undtagelse - det må vi vente at se på...
Hvis du ikke skal bruge et tv kort så er kravet til maskinen jo heller ikke stor - find evt. det kort der er hurtigst som passivt kølet, og sikrer at der er en mpeg 2 accellerator. Evt. køb et mindre hvis prisen er afgørende..
En 4 gb disk burde være ok - i princippet kan man købe en flash adapter til at plugge på en ide port, og så kan du boote den på en 512 mb falsh ram (evt. 1 gb)....det har jeg selv overvejet i bilen...
Hvis det alligevel skal være gemt væk kan du jo i princippet lade være med at putte den i kabinet, men placere den i en skuffe eller lign. ordentligt sat fast.
Mvh
Brian
__________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool,
Jeg tror jeg må igang for det er ret så irriterende at jeg ikke har noget i soveværelset lige nu.
Tror du extender softwaren bliver lavet sådan at man kan lægge det på en alm pc?
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Jeg tror bare at skal have forbundet mit 36" på en bedre måde end S-VHS, der er 7 M fra pc til TV.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian,
Jeg synes det er rigtig ærgeligt at det ikke er muligt at lave en komplet løsning uden at skullle bruge en spillekonsol eller en extender som ikke leveres i DK. Vi får aldrig andre til at hoppe med på vognen hvis ikke der ligger en færdig løsning som kan bruges uden alt for mange besværligheder. Min kollega sidder overfor med hans B&O og smågriner af mig og det er jeg bare så træt af fordi han har jo tv og lyd og alt muligt rundt i hans hus. Ved godt at han har brugt mange penge på det men jeg vil vildt gerne vise ham at PC'en ikke er et dårligt valg... synes dog lige nu at det ser lidt sort ud... Vi mangler nogle ting en sådan et setup det må jeg erkende.
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
pagi: Well - nu ved jeg ikke hvad din kollega har af B&O, men der er mange ting han går glip af....
Extenderne er ganske fortrinlige til musik, men har et problem med film.
Men sæt en projektor eller et Plasma/LCD tv op med en HTPC bagved - så kan B&O'et ikke følge med - det er der HTPC'en pt. har sin berettigelse.
Men teknologien er god som supplement idag - men der mangler stadig mange ting for at gøre det perfekt som full house system - enig.
Min største anke er noget så simpelt som ventefri tekst tv og rds radio ;-)
Mht. til lyd er det jo bare MP3'ere og WMA filer på nogle diske, så dem kan man jo få fat i fra mange klienter.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian,
Hvad er det for nogle problemer der er med film og extendere?? JA jeg forstår heller ikke hvorfor RDS radio kan være så svært?? Jeg skal nok lige forhøre mig hos Hauppauge i Sverige næste gang jeg taler med Jan, han plejer at være rimelig informativ når der er noget på vej.
Jeg er enig i at lyd ikke er noget problem. www.rokulabs.com er en af dem jeg har kigget lidt efter.
Hauppauge har jo også deres lille mediaMVP box der via RJ45 fører lyd, billed helt ud til TV'et dog via linux og en anden gui, men boxen er ret så lille og kunne være et godt alternativ..
Jeppe
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
pagi: Den kan generelt set bare kun afspille MPEG 1 og 2, samt WMV dvs. ikke noget med DIVX eller lign.
Derudover er max. bitrate på 6.5 mbit, og den understøtter ikke DVD menu'er.
Det betyder at hvis man skal se rippede dvd'ere skal de reencodes i 2 kanals audio, WMV osv....
RDS er sikkert fordi de ikke bruger det i USA...
Jeg har fået en masse requests fra diverse OEM byggere om at lave software til multizone audio, men jeg har ikke rigtigt fået sat mig ind i hvad det er de gerne vil have det skal kunne....
Mvh
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

|
Sendt: 26 Juli 2005 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig at se så ser jeg et kæmpe potentiale hvis det ville være muligt at have musik, video og live tv i alle rum UDEN en kæmpe extender box og enten som trådløst eller via rj45 stik.
|
Til top |
|
|
phsc Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 08 August 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian,
Super program du har lavet!!! virkeligt cool!! Hermed en varm anbefaling til alle der har tænkt sig at smide deres filmsamling ind på MCE2005.. Jeg har svært ved at se hvordan man kan leve uden..
Jeg har også en Linksys Extender og skal dermed vælge et reencoder program til at omkode filmene så de kan spille på extender gennem dit "My Movie". Hvad bruger du selv af software til at reencode?
-Philip
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
phsc: Tak skal du ha'.
Jeg reencoder faktisk ikke pt. - det er ikke nogen hemmelighed at jeg er meget skuffet over at extendere ikke kan afspille DVD'ere, da man faktisk kan afspille MPEG2 filer (det giver dog problemer ved bitrates over 6.5 mbit).
Det er en begrænsning der med vilje er lavet.
Personligt nægter jeg at reencode alting pga. extendere, og jeg anbefaler dermed også at oprette flere MCE maskiner frem for at opsætte extendere.
Når XBOX 360 kommer får den indbygget extender, og umiddelbart skulle den via. extenderen kunne afspille HDTV, dvs. den bitrate begrænsning vil der ikke være i den - den skulle stadig ikke afspille DVD'ere pga. menu'er og lign.
Umiddelbart giver det dog mulighed for nogle ting ved XBOX'en som de aktuelle extendere ikke kan, jeg vil i teorien kunne lave sådan så den DVD kopiering i MCE som jeg er på vej med i softwaren kan ligge DVD'en ind på en måde så du kan afspille DVD'en som normalt på Media Center boksen, og så du kan afspille en "movie only" version på XBOX 360'eren - jeg ved heller ikke hvad XBOX 360'eren siger til AC-3 lyd endnu - og jeg vil heller ikke sige nærmere om hvordan jeg kan få den til at afspille DVD'erne - reelt kan jeg godt få min nuværende extender til det også, men pga. bitraten giver det nogle gange problemer...og undertekster, ac-3 lyd osv. kommer ikke med....
XBOX 360'eren skulle komme i USA sidst i September, eller først i November, og jeg får tilsendt en derovrefra så snart den kommer på gaden, og begynder så at teste hvad jeg kan få den til.
Forhåbentligt betyder det at man kan afspille DVD'ere som "movie only" (dvs. uden menu'er osv.) fra sin extender uden at reencode noget - det vil dog være påkrævet at DVD'en bliver kopieret ind fra "My Movies", men den vil ikke blive lagt ind på en måde så den ikke vil fungere fuldt ud som den normale DVD, og den kan også sagtens kopieres ud igen uden problemer.
Men - pt. anbefaler jeg én stor MCE maskine det sted i huset den bruges primært, og så anbefaler jeg at bygge eller købe små maskiner, fx. mini-itx baseret, og bruge dem som extendere. Begge dele skal så kobles op imod en storage løsning placeret fx. i et skab i et bryggers eller lign.
Jeg har fået tilsendt nogle billeder fra en amerikansk OEM'er som sætter en medie server i produktion nu her, hvor der sidder en Athlon 64 baseret MCE maskine, og så sidder der 8 harddisk slots med Serial ATA kørende RAID 5 (kølet ordentligt og gjort tæt på lydløse) - dvs. op til 4 tb - det er et alternativ til at have en storage server. Nuvel - den fysiske størrelse er lidt større end en normal MCE maskine....
Niveus Media har også en meget interessant storage løsning, hvor de har en mini-itx baseret maskine i et lille fancy kabinet med 4 diske - den har ikke andet end et strømstik og et lan stik i bunden, og booter så en linux samba fra en flash, og har et web interface til konfiguration. Den er dog umiddelbart ret dyr, men kvalitet koster!
Mvh
|
Til top |
|
|
Binnerup Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
phsc: Jeg svarende vist reelt set slet ikke på det jeg blev spurgt om....
Hvis jeg skulle reencode ville jeg reencode til WMV format - extenderne kan godt acceptere PAL opløsning selvom specs siger kun op til 720x480 (PAL er 720x576) - det går dog nok lidt ud over max bitraten på 6,5 mbit.
WMV er variabel bitrate, så jeg ville gå efter en medium bitrate på imellem 4-5 mbit i 720x576 - men hvilket program du skal bruge aner jeg ikke...
Desværre kan extenderne også kun acceptere 4:3 opløsninger.
Mvh
|
Til top |
|
|
phsc Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 08 August 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian,
Mange tak for den dybe udredning; det er altid rart at få udvidet ens horisont lidt.Jeg er klart enig i dine synspunkter omkring extenders som de ser ud i dag og de kedelige begrænsninger der ligger i dem pt. Topfrustrerende at se på knapperne på remoten til extenderen indholder DVDmenu etc.
Jeg er ved at bygge mig en powerfull MCE og er som sådan også enig i at det helt rigtige ville være en server der stod i kæderen/bryggers/skabet, men det har jeg pt valgt at se bort fra idet jeg er træt af (i mit nuværende setup) at skulle tænde min store plasma skærm hver gang jeg skal finde noget nyt musik, så ejg har købt den her http://www.iuneed.com/x15e.html som har en touchskærm som forhåbentligt gør det nemmere at bladre musikken igennem.
Det helt lækre ville dog være en mediaserver med hotplug, RAID etc. og så en eller anden form for lille touchskærm setup på sofabordet...men det har jeg ikke fundet ud af hvordan man kan gøre det ..
Tak for input omkring reencoding..
|
Til top |
|
|