Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Indbygningshøjttalere placeret i hjørne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
colorado
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2011
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Er lidt i tvivl om indlægget skulle over i akustikforum, men nu prøver jeg her :-)
Jeg skal i gang med at bygge en gipsvæg i min stue, i den forbindelse vil jeg isætte indbygnings-højttalere (front og center) til mit surroundanlæg. Min væg er 3 meter lang, afstand til sofa er ca. 5 meter. Jeg har planer om, at montere en JAMO IW626 som center og JAMO IW606 som h/v front.  Enhederne bliver placeret i ca 1,4 m højde, med centerht. placeret umiddelbart over mit TV. MEN nu til problemet, da væggen kun er 3 meter lang, er jeg nødt til at placere de 2 frontht tæt ud til sidevæggene (ca 30 cm) vil det gå helt galt mht akustik/genklang ???
Jeg er ikke Lydnørd, så hvis svaret er, at det ikke er det optimale at placere det sådan, kan jeg nok leve med det :-) , men hvis det kommer til at lyde ad H&%€#"€%%&%& er det lidt skidt.
Hvad syntes I ???

hilsen henrik 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Der er mange her på siden, der har højttalere placeret sådan og nogle har uheldig lyd ved det, andre har ikke. Du han lave en ramme med dæmpemateriale i med noget pænt stof på, som du kan placere i siden ud for hver højttaler. Så får du ikke så hurtige og kraftige reflektioner derfra. En anden mulighed kan være, at anvende mere retnings bestemte højttalere som front. Men det kan jo være dine Jamo'er netop er det, så det ikke vil være så stort et problem.  Du kan også vælge en halv meters afstand i stedet, så har du stadig 2 meter imellem dem. Med mindre du skal have brede reoler op, så.......

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Det er et godt råd med en ramme m. dæmpemateriale på sidevæggene. Om muligt, kunne du osse vinkle fronterne så kraftigt som muligt væk fra væggen. Til surroundlyd tror jeg godt, du kan få et lytteværdigt resultat.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

colorado
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Tak for svarerne, det lyder til at jeg godt kan gå i gang med projektet :-)
Der skal ikke reoler op ved siden af, så jeg kan måske snyde mig til lidt ekstra cm. der.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes