Forfatter |
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
så fik jeg endnu engang fat i nogle længder af Mercodan skærmet kabel og vil teste det op mod nogle af de andre "rigtige" højttalerkabler jeg har liggende, men først skal de pyntes så det ligner et sæt højttaler kabler..
kabel er som skrevet Mercodan.. det er et skærmet kabel med 2 ledere + jord og bliver brugt på hospitalernes MRI stuer ( CE godkendt ).. krympeflex ( sort & blå ) kabel bukser metal kabelstrømpe bananstik ( ala z-plugz )
ialt materiale for omkring 150,-
og lyden.? kan intet forskel høre på mine DIY og Vincent, Van Den Hul Magnum og Zindak som jeg alle har liggende herhjemme, så man må sige de 150,- er godt givet ud..!!!

|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du bare trukker strømpen uden på det røde kabel, eller strippet isoleringen af?
mvh. Per.
|
Til top |
|
|

Permanent
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bevaret skærmen og isoleringen på de røde kabler.
Der ligger i kabel til plus siden og et kabel til minus, så hver side består af 3 ledere.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot, flot arbejde! Jeg kan heller ikke høre forskel på hjemmestrikkede og fabriks fremstillede kabler. Når finish er så flot som på dine er der bestemt ingen grund til at give en formue for kabler!
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når i nu har erfaret at der ikke er forskel på kabler, på jeres setup vel at mærke, så er det vigtigt at i husker på at det er på
jeres nuværende setup der ikke er forskel.
Skulle i endag opgraderer til noget bedre, så prøv igen og lyt til kabler og måske bedre kabler end dem i har prøvet med nu. Så
vil i måske kunne høre forskel. For der er helt sikkert forskel på kabler
__________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
johndlund Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor har du købt den metal kabelstrømpe?
|
Til top |
|
|

Permanent
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Når i nu har erfaret at der ikke er forskel på kabler, på jeres setup vel at mærke, så er det vigtigt at i husker på at det er på jeres nuværende setup der ikke er forskel. Skulle i endag opgraderer til noget bedre, så prøv igen og lyt til kabler og måske bedre kabler end dem i har prøvet med nu. Så vil i måske kunne høre forskel. For der er helt sikkert forskel på kabler
|
|
|
for det første er dette ik en "kan / kan ikke" høre forskel tråd, for det ender altid i noget rod, det er en DIY tråd..!!
for det andet har jeg gennem de sidste 2½ år haft 4 forskellige forstærkere og lige så mange sæt højttalere, og har gennem hele turen testet med div. kabler der iblandt tunge kabler fra f.eks Nordost.. og må erkende at der i mine ører ingen forskel er..
forskellen skal være åbenlys.. hvis man skal sidde og nærlytte det samme stykke musik i flere timer for at fornemme en lille forbedring på en high hat 2.11 sekunder inde i sangen, så er forskellen = 0 i min verden, og kan lige så godt være træthed og koncentrations besvær der laver forskellen..
|
Til top |
|
|

Permanent
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
johndlund skrev:
Hvor har du købt den metal kabelstrømpe? |
|
|
det er noget jeg har liggende på jobbet, ved desværre ik hvor det er købt.
|
Til top |
|
|

Permanent
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Flot, flot arbejde! Jeg kan heller ikke høre forskel på hjemmestrikkede og fabriks fremstillede kabler. Når finish er så flot som på dine er der bestemt ingen grund til at give en formue for kabler!
|
|
|
så sparer vi en masse penge 
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper,
Spændende! Har du forbundet skærmen - eller er den bare til "pynt"?
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|

Permanent
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Hej Jesper,
Spændende! Har du forbundet skærmen - eller er den bare til "pynt"? |
|
|
Hejsa.
Har valgt at lade skærmen være passiv.
Har overvejet at lave et andet kable hvor jeg forbinder folieskærmen i den ene ende, men tvivler på der er lyd forskel.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede at du havde koblet "semi-balanceret", altså forbundet i forstærker enden? Ikke at det vil gøre den store forskel, men det er den måde man normalt forbinder på (når der nu ER en skærm).
mvh
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6371
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg troede at du havde koblet "semi-balanceret", altså forbundet i forstærker enden? Ikke at det vil gøre den store forskel, men det er den måde man normalt forbinder på (når der nu ER en skærm).
mvh
|
|
|
Ja, til signaloverførsel, da ikke som højttalerkabel????, kan godt se hvad du mener, stel = 0 på forstærkeren = minus på højttalerudgangen, men hvis din forstærker så er balanceret, hvilken ende vil du så forbinde skærmen til + eller -?? Begge er aktive i forhold til 0V .
strecker, ser fremragende godt ud, hvor kan man købe nævnte elkabel??? __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Når i nu har erfaret at der ikke er forskel på kabler, på jeres setup vel at mærke, så er det vigtigt at i husker
på at det er på
Skulle i endag opgraderer til noget bedre, så prøv igen og lyt til kabler og måske bedre kabler end dem i har prøvet med nu.
Så
|
|
|
Jeg synes, at det er ualmindeligt sjovt, at når folk ikke kan høre forskel på kabler, så er det fordi, at deres anlæg ikke er gode
nok. Som om elektriske parametrer ikke gælder for anlæg, der ikke er over en hvis standard
"Kan du ikke mærke forskel, når du kører på Shell Vpower? Der er da fordi du kører Peugeot! Min VW kører væsentligt mere
blødt og detaljeret på Vpower"
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der hvor jeg arbejder i øjeblikket på et nybyggeri, har jeg set noget fladvalset kobber kabel, der ikke er særligt stift. Det er 3 cm bredt. Det kunne da være sjovt, at få fat i det og prøve, at bruge det som ht kabel. Det er isoleret med noget lak af en art, for der er intet isolering på det. Tykkelsen er visr en enkelt millimeter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup skrev:
Pierre skrev:
Når i nu har erfaret at der ikke er forskel på kabler, på jeres setup vel at
mærke, så er det vigtigt at i husker
på at det er på
Skulle i endag opgraderer til noget bedre, så prøv igen og lyt til kabler og måske bedre kabler end dem i har prøvet med nu.
Så
|
|
|
Jeg synes, at det er ualmindeligt sjovt, at når folk ikke kan høre forskel på kabler, så er det fordi, at deres anlæg ikke er
gode
nok. Som om elektriske parametrer ikke gælder for anlæg, der ikke er over en hvis standard
"Kan du ikke mærke forskel, når du kører på Shell Vpower? Der er da fordi du kører Peugeot! Min VW kører væsentligt mere
blødt og detaljeret på Vpower" |
|
|
Nu har trådstarter ønsket at vi ikke skal snakke kan/kan ikke i denne tråd og det vil jeg gerne efterkomme. Men kan se at
du bor i Århus, som jeg selv gør. Du er mere end velkommen til at kigge forbi mig, men dine egne kabler (både lyd og
strøm) og så få en åbenbaring på det punkt. Så send mig en PM hvis du tør __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Der hvor jeg arbejder i øjeblikket på et nybyggeri, har jeg set noget fladvalset kobber kabel, der ikke er særligt stift. Det er 3 cm bredt. Det kunne da være sjovt, at få fat i det og prøve, at bruge det som ht kabel. Det er isoleret med noget lak af en art, for der er intet isolering på det. Tykkelsen er visr en enkelt millimeter.  |
|
|
Jeg synes at kunne huske en bruger "Busk" der lavede et kabel af en spole han rullede ud, og han fik et glimrende resultat, trods lidt besvær med kabelstrømpe og lignende, når nu kablet var så fladt. Det er lige præcis de der dagligdags ting man falder over, som kan vise sig at give gode resultater - uden de store udgifter.  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig  Men må lige se, om jeg kan spørge nogen om man kunne få 2x3meter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt siger man at mange tynde ledere er bedre end en tyk leder, så det er ikke så sikkert at et fladt 'plade' kabel som det du beskriver vil være så godt, lige bortset fra at det kan gå under gulvtæppet.
__________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom liget til at tænke på at de strømførende strømper der sad under Scalectrix racerbane biler, dem kunne man købe i cm mål. Det er jo flettede strømper, måske duer de og måske kan de købes i metermål.
__________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|