Alt den snak her inde om den rigtige lyd eller den mest musikalske gengivelse, flest og størst forskelle, klareste detaljer osv..osv..osv!!..
Er egentlig lidt fjollet!
Når alt tages i betragtning.
Det 100% korrekt og u farvende anlæg findes ikke! ALT! Farver!.. spørgsmålet er kun i hvilken grad og hvordan..
Jo højre pris jo mindre er denne farvning som regel, da denne forårsages af komponenters indvirken samt forvrængning og tab.
Derfor jo bedre og mere tabs frie kredsløb og komponenter jo mindre farvning, dette koster penge, ergo jo dyre grej jo bedre komponenter ( som regel!!)
Men når vi når en hvis grænse, så er komponenterne så gode som de nu i dag kan blive! og kredsløb og teknik er lavet så optimalt som i dag teknisk muligt!..
Og selv har helt oppe i den ultimative highend, der anvender det ypperste man kan få og lave i dag af komponenter, og teknik / tekniske løsninger, er der stadig i alle disse tab, farvninger og forvrængning, ( oftest i så lille grad at det i sig selv og hver enkelt stående tilfælde ikke engang er målbart!.. men DET ER STADIG HØRBART! da det er med til at give hver komponent, løsning og kredsløbs dets egen lyd og egenskaber!.. INTET! er farveløst eller 100% neutralt!
Så selv det dyreste grej præges af de komponent valg og tekniske løsninger samt opbygning af kredsløb mm. der er valgt!
Derfor er der endda ganske betragtelige forskelle for det trænede øre i selv det dyreste og ypperste grej man kan ”støve” op i dag..
Disse forskelle i lyd gengivelsen, klang balance, detaljering, perspektiv, dynamik mm. om det spiller varmt, eller lyst, eller noget midt i mellem der så kan virke som neutralt ( men langt fra er det alligevel!!) eller div. blandinger af disse yder punkter...?? er og bliver så et subjektivt valg fra den enkelte fabrikant / konstruktørs side, og er taget udfra hvad den enkelte nu selv opfatter som det ”rigtige” eller mest ”rigtige” - troværdige og overbevisende eller kort og godt i nogle tilfælde bare mest vellydende!..
Og der bliver så et lige så subjektivt valg for den enkelte køber udfra de samme kriterier!..
Hvad opfatter den enkelte som det der er mest overbevisende eller troværdige og ”rigtige” eller igen for nogle kort og godt hvad der lyder bedst!!
Nogle går efter hvad de nu opfatter som mest rigtigt udfra nogle referencer de nu har, hvad enten dette er baseret på IRL. oplevelser af musik, og instrumenter mm. eller erfaringer med andet udstyr der står som en reference..
Nogle har nogle parametre de går efter, så som hvad der bare generelt viser størst detaljering, opløsning, dynamik og perspektiv, har den klareste lyd, og eller viser størst forskelle på det afspillede mm.
Dette uden egentlig at basere det på nogen konkret reference ,så som IRL. musik eller instrumenter mm.
Nogle igen basere dette på målinger og data, og andre kun hvad de høre, samt der er de der anvender sig af det hele.
Andre igen går bare efter hvad der på en og anden måde bare lyder god! dette uden nogen referencer eller noget overhoved!..
Så er der de der prøver at sammenfatte alle ovenstående måder og valg.
Men uanset hvad så bliver det et subjektivt valg udfra hvad den enkelte nu opfatter som det der giver den enkelte den helt rigtige oplevelse, hvad enten denne skal være en gengivelse der virker overbevisende og troværdig i forhold til en og anden reference eller opfattelse af hvordan det er og skal være!? eller om man bare syntes det lyder godt!...
Der er ikke nogen målbar, bevisbar og entydig sandhed! men kun et for den enkelte subjektivt valg!..
Og HIFI drejer sig i bund og grund om en illusion!...
De der går rigtig op i HIFI! og ikke bare vil have noget der spiller noget musik, eller bare lyder godt...
Men som vil have noget der gengiver noget musik afspillet et sted under nogle forhold, hvad enten disse er små, eller store eller hvad det så end er!? på en måde der giver en illusion af at være der, eller bringer oplevelsen ind i stuen..
Nogle ønsker ”bandet” eller hvad det så end er, stående lys levende i live størrelse og alt foran sig i stuen, og at lytte rummet forsvinder og bliver forvandlet til det sted hvor DET SKETE!!
Altså en elliminering af rummet og anlægget / højttalerne. der må kun være musikken der hvor den skete og som den blev fremført!...
Nogle ønsker blot et lytte vindue ind til hvor der skete, og dette i en og anden størrelse!!
Denne illusion kan frembringes til en hvis grad!.. men ikke 100%!.. jo bedre udstyr jo bedre illusion.. og jo hurtigere vil man abstrahere fra det faktum at størrelsen, og dynamikken aldrig bliver helt korrekt og rigtig!!..
For som sagt det er og bliver en illusion!!
Hvor meget rum, perspektiv, hvor stort lytte vindue mm. der ER! på optagelsen og eller var IRL. ved de færreste!.. ( kun de udøvende musikere og de tilstede i studiet!! og i mange tilfælde er rum og perspektiv noget der er LAGT PÅ!! ) så her bliver det også tale om enten en subjektiv bedømmelse fra den enkelte, ( hvad man har hørt andet steds eller tror osv!.. altså en og anden personlig reference!) eller bare hvad der er størst, mest, tydeligst og højst osv... osv...
Hvad angår klangbalance, om det er lyst, mørkt eller midt i mellem eller hvilken blanding der er og hvad der her er det rigtigste og mest korrekte!?? er heller ikke til at vide for den enkelte ( og for andre end de der VAR! der hvor musikken blev til! og eller drejede på knapperne / equalizerne mm..) så også her er der tale om et subjektivt valg!..
For hvad er det rigtige?? hvem skal afgøre dette?? og hvordan!??
Det kan kun den enkelte for sig selv!.. og udfra de referencer den enkelte nu har ( hvis nogen??)
Af den enkle grund findes der SÅ! mange hifi / highend mærker og løsninger!! samt folk der hver især sværger til disse og at netop de er det rette!...
Og det forklare også de store forskelle der kan være i opfattelse af enkelte apparater og anlæg!
For den ene er det neutralt og helt rigtigt / i balance mm. Og for en anden alt for lyst men for den tredje for mørkt!!!
Hvad er det rigtige?? hvem skal afgøre dette?? og hvordan!??
Kun den enkelte kan afgøre hvornår noget er mest troværdigt, eller ”rigtigt” har flest detaljer eller bedst opløsning eller viser flest forskelle mm. udfra hvad den enkeltes øre og opfattelse siger!! samt hvad den enkelte mener er NOK! eller hvor den enkeltes opfattelses begrænsning ligger!.. ( hvor ”gyldene” øre man har eller bilder sig selv / andre ind man har!)
Hifi står for HIGH FIDELITY som igen på godt danske betyder : HØJ TROVÆRDIGHED!
Og hvad der er troværdigt er stærkt subjektivt!!.. ligeledes hvornår noget er det!! og hvad den enkelte opfatter som troværdigt eller endda MEST! troværdigt er meget personligt og individuelt!! og derfor SUBJEKTIVT!!
Hifi er i bund og grund subjektivt og også en illusion!!......
Når vi her diskutere hvad der lyder mest rigtigt, har flest detaljer, bedst opløsning, mest dynamik, og eller viser størst forskelle, er det ud fra personlige betragtninger og overbevisning, samt den enkeltes opfattelse, derfor ganske subjektivt!..
Nogle kan dog finde sammen om relativ ens opfattelser og synspunkter om noget givent udstyr / tilbehør mm.
Dog som regel vil der alligevel altid være lidt divergerende meninger, om hvad der helt specifikt skal til for at dette udstyr spiller ”rigtigt”
Der kan være enighed om at noget givent udstyr besidder nogle egenskaber osv.. og dette er helt rigtigt og meget troværdigt mm. men alligevel kan valg af kabler, højttalere samt eventuelt div. Tweak, til dette udstyr afvige meget selv inden for disse gruperinger.
Eks : ”Linn ìnister”- ”Dens` omaner” - ”Holfi`stere” mmf... gruperinger der hver især syntes at dette grej lige er det HELT! Rette og eneste ene!.. MEN!! som sagt! selv her kan der være en del uenighed og divergerende opfattelser!..
IGEN!! hvem har ret??
I bund og grund drejer det sig om at for den enkelte at få en god og troværdig musik oplevelse!
Vejene her til kan være mange, og hvad & hvor meget der skal til for den enkelte at op nå dette divergere meget!..
Hvornår den enkelte oplever noget som troværdigt og godt og endda godt nok, eller så troværdigt som nu nødvendigt for at få en god musik oplevelse hjemme i stuen foran udstyret!... og abstrahere fra at det aldrig kan blive 100% optimalt og rigtigt ( samt langt de fleste alligevel ikke ved hvad der er det optimale og rigtige!!) variere utroligt meget!..
Nogle kan nøjes med en ”gettoblaster” andre et midfi anlæg og andre igen god hifi og nogle enkle kan aldrig få det godt nok!... ( fordi det de søger kan aldrig opnås med de midler vi i dag råder over!)
Langt de fleste ( måske på nær nogle af sidste kategoris ”stakler”) opnår en god oplevelse, udfra deres forudsætninger og midler samt valg!.. ( på baggrund af deres opfattelse og reference punkter om nogen!?)
Low fi & midfi samt normal hifi indehavere er nok nogle af de MEST! Tilfredse man møde!.. og nyder sikkert meget mere musik, ( kvalitets tid foran anlægget, uden at bekymre sig om det nu også er rigtigt eller godt nok!?)
Nogle af de største musik nydere jeg har mødt, og samtidig nogle med de største musik samlinger!!.. har ganske alm. Hifi udstyr til mellem 10 & 20000 kr.. købt i hifi klubben eller den lokale hifi ”pusher”....
Og nogle af de jeg har mødt med udstyr til flere hundrede tusinde, har en meget begrænset og specialiceret plade samling!... ( der kun høres brudstykker af enkelte numre fra..)
Jeg selv må indrømme at jeg har brugt specielle plader til udvalg og udvikling af det jeg nu har!.. MEN! ellers for det meste ganske alm. musik man nu høre og kan lide! Uden hensyn til indspilnings teknik og kvalitet mm..... og det er DET JEG HØRE OG NYDER!.. langt største delen af de 20 – 25% af min lytte tid, retsen foregår med musik der er fra radio, sattuner, Tv. Net radio, MP3 musik, og dette giver ganske fin musik nydelse og oplevelser..
Musik for musikken i sig selvs skyld! og ikke dets detaljer, opløsning, dynamik, forskelle og hvad ved jeg!???...
I min hverdag skænker jeg ikke HIFI & Teknik en tanke når musikken spiller!...
Jeg høre MUSIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Og jeg tænker hverken på hvordan jeg nu høre den og hvad jeg høre! Men jeg høre bare helheden!.. og nyder rytmen og teksterne mm...
Som sagt så her jeg kun tid og lyst til at sidde ned og nær lytte og gå på opdagelse i musikken 20 – 25% af den lytte tid jeg nu her!... og her skel det selvfølgelig være tip tip i orden og kvali!!! ( og det er det ganske fint for mit vedkommende!!)
Men når den er slukket og det var det!... så kan man altid gå og lege med tankerne om hvad man nu kunne finde på for at måske opnå enkelte lidt bedre parametre på enkelte områder, ved div. ny anskaffelser, tweak mm...
Og når man så bruger lidt tid på dette.. da lyttes lidt decideret HIFI.. altså specielle egenskber og parametre, med specielle plader mm.
Men det er ikke så ofte!.....
Tilfredsheden når der bare til dagligt nydes MUSIK! er ganske fin!!...... og så er jeg ganske ligeglad med om et og andet set up eller apparat kan udpensle detaljer og forskelle lidt tydeligere, eller om noget har en lille smule højre opløsning?... for det er og bliver for mig flue knæpperi!... ( ganske sjovt at nu og da diskutere lidt og beskæftige sig en lille smule med!.. meeeeen!!!!)
Der er den klang balance, jeg ønsker og finder rigtig og troværdig i henhold til min opfattelse og referencer samt erfaringer mm... og renheden, opløsningen / detaljeringen og forskels vinsnigen, timing og dynamik mm.. er ganske fornem og i højeste klasse!..
At den sagtens kan blive bedre, støre, højre osv.. er helt sikkert!! ( DET KAN DET ALTID! UANST HVAD OG HVOR DYRT MAN HAR!!) dette som regel fra udstyr der alligevel koster mere end jeg har mulighed for at opnå! så det er ganske irrelevant og kun af teoretisk og videnskablig interesse! og det er noget jeg ganske nemt og hurtigt abstrahere fra når musikken som sagt først spiller!...
OG SÅ ER DET MAN HAR JO FAKTISK GANSKE GODT OG I ORDEN i hvertfal for en selv og de krav man stiller!! og så er målet jo i bund og grund nået!!
Sådan er der ganske mange jeg kender der har det, og hver på deres prismæssige niveau for udstyr mm...
Langt de fleste tror jeg faktisk er ganske tilfredse med hvad de har og endda ganske glade for det!... det er det indtryk jeg får når jeg bladre igennem de indslag der her er under MIT UDSTYR..
Og er man glad for det og får en god og troværdig oplevelse ud af det!.. måske endda er ganske tilfreds!?? SÅ HAR MAN SÅ AFGJORT HIFI!!!!!!!!!!!!
Hver på SIN! måde!!!!!!
mvh.