| Forfatter |
|
thofte Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det Duelundske lydunivers? Der er mange ' universer', selv i et lille land som Danmark. Denne weekend var for mig en overmåde interessant demonstration af dette fænomen........ Lørdag eftermiddag var jeg til hifi-surroundudstilling på hotel Scandic i København. Det er et kakafoni af hifi, flerkanalslyd, alskens dingenoter og videoprojectorer. Egentlig uudholdeligt, men jeg møder mange gamle venner og bekendte, som man kan få en hyggelig sludder med. Jeg stod så og nød en pibe tobak for mig selv, da jeg blev overfaldet af en ivrig mand, som på piben kunne se, at jeg var en rigtig hifi-nørd (?). Han ville sælge mig et par Infinity Sigma højtalere sat ned fra 100.000 til 30.000 dKr. Jeg undslap med nød og næppe...men det var morsomt at være vidne til hans salgsanstrengelser. Det mest interessante på udstillingen var dog en mild og alfaderlig Duelund, som stille og roligt gik rundt til de forskelige lytterum og bad om at få sin nye opfindelse: the black Hole, et netstøjfilter,sat til de forskellige apparater, der blev demonstreret. Han kom ind i LC-audios rum, hvor jeg hørte Lars Christensens demonstration. Filtret blev koblet ind, og det var øjeblikkeligt hørbart: Instrumenterne klingede længere ud, rummet blev mere tydeligt, bassen mere klar og lyden som helhed mere homogen. Øjeblikkelig furore...det hele varede ca 5 min, så samlede Duelund sit apparat sammen og forlod os. Så sad vi tilbage og diskuterede. Der var enkelte, der ikke kunne høre forskel, men der var bred enighed om, at lyden var bedre med filtret, og at især mikrodetailler i lydbilledet blev mere hørbare og forståelige. Jeg tossede lidt mere rundt, men syntes ikke der var så meget mere at komme efter. Jeg havde fået lovning på yderligere demonstration af 'The black hole' hos Duelund mandag, så det glædede jeg mig til. Jeg kunne forstå på ham, at han nu er tilfreds med den lyd han har opnået!!, at hans læretid efter 30 år er forbi, og at han er opsat på at formidle sine resultater videre til glæde for andre - højst prisværdigt!! Efter udstillingen gik jeg med min søn på et lokalt rocksted i København: Stengade 30. Han skulle spille keyboards i en konkurrence mellem 7 bands. Jeg må have været dobbelt så gammel som den næstældste, men det var spændende at kigge med og gå backstage rundt i bandrummene og snakke med de unge musikere. Det var tydeligt nok helt andre lydparametre, der blev fremhævet i dette univers. Først og fremmest var lydtrykket så højt, at jeg frygtede for min fremtid som hifi-nørd, og jeg fik hurtigt pakket ørene ind i vatpropper. Men der var megen entutiasme og spilleglæde i grupperne og blandt publikum. Og heller ikke hver dag jeg møder så mange unge samlet på et sted og har mulighed for at føre lange interessante samtaler med dem.... Næste dag, mandag, var jeg inviteret til en forelæsning på Roskilde Universitetscenter. Det var en af mine gamle kollektivvenner, der er blevet til noget i universitetsverdenen og som talte om 'Arbejdets og arbejdsbelastningernes udvikling' og industrisociologiens skiftende syn på dette emne. Jeg bed mærke i, at han fremhævede, at sociologien har haft et alt for forenklet syn på arbejdsformernes mangfoldighed, og at vi i dag har et virvar af forskellige produktionsformer og arbejdsmotiver. Og dertil hørende belastninger i arbejdet.... Med alle disse indtryk i baghovedet tog jeg så ind til Duelund for at få demonstreret hans 'lydunivers' og tekniske arbejde med hifiudstyr og her især det sidste nye: netstøjfiltret. Dette arbejde passer på ingen måde ind i nogen cost-benefit analyser eller andre profitmaksimerende produktionsformer og falder måskel helt uden for min vens sociologiske analyse. Det kan langt bedre beskrives som et kald med visse uddannelsespolitiske overtoner: Mest forståelig og billigst lyd til alle! Og serveret med samme entutiasme og spilleglæde, som jeg oplevede sammen med de unge dagen før. Han bor på en måde, som kun kan beskrives som total dedikeret til lyd - selv vinduerne er fyldt op med cd-reoler. Anlægget (som kan ses her http://www.aarhushifi.dk/duelund.htm ) spillede, da jeg kom ind, og det tog ikke mange sekunder at afgøre, at her gik noget specielt for sig. Lyden svævede i rummet helt frigjort fra højtalerne og var overmåde behagelig at lytte til. Ikke noget musik jeg kendte, men instrumenterne fremtrådte helt klart og letgenkendelige. Først og fremmest var bittesmå lyddetailler absolut hørbare, men på en måde så de passede ind i resten af lydbilledet uden at trænge sig på, men tilgængelige for koncentreret fordybning. En triangel blev på den måde et interessant instrument, fordi man ikke uden videre blev færdig med at lytte til anslag, udklingning, placering osv. En meget interessant indspilning var NHØP og Anthony Braxton, der spillede bas og sax sammen på en måde, der udforskede disse instrumenters muligheder helt ud i krogene. Og de mange måder at slå basstrengene an forskellige steder og lade dem klinge forskelligt ud igen blev sekunderet af saxens konventionelle toner og højst utraditionelle honks og dybe pluddertoner på en meget kreativ og engagerende måde. Dette anlæg var i stand til at fremstille de mange forskelligeartede lyde, så det var nemt at skelne mellem skarpe og bløde lyde, mellem dominerende og minilyde på en meget uanstrengt måde: det betød at de enkelte instrumenter trådte tydeligt frem mellem hinanden med hver sin klangfarve og med godt med luft omkring. Nøgleordene var enkelthed og ubesværethed - det hele var nemt og ikke-trættende at lytte til. Nu er Duelund gamle skolelærer, så han satte mig på forskellige lydopgaver: hvor mange instrumenter er der her, hvor mange stemmer, hvad er det for en lyd osv Men det var ganske enkelt at svare, for det hele stod jo foran mig, letgenkendeligt i lydbilledet! Hvor meget netstøjfiltret bidrog kunne jeg ikke afgøre, da jeg ikke har hørt anlægget uden filter, men jeg kunne jo genkende detaillerigdommen, instrumentudklingningen og det samlende indtryk fra demonstrationen på hifiudstillingen. Nu har Duelund besluttet sig for at blive producent. Jeg forstår det mere som, at han føler han er færdig med sit udviklingsarbejde og nu gerne vil delagtiggøre flere i sit lydunivers - tidligere har det været besværligt at selvbygge disse forskellige ting: højtalere med kraftigt ombyggede enheder, delefiltre med hjemmelavede stumper som var vanskelige at lave på Duelunds anvisninger og krævede et evigt rend ind og ud af hans værksted. Nu vil det blive meget nemmere at få fat i mere eller mindre færdigfremstillede apparater - alt efter tid og evner - og for mig er der ingen tvivl om, at der i hvert fald i Danmark er mange som har fulgt Duelunds forsøg fra sidelinien. Det skal blive interessant at se, hvor mange der dukker op nu hvor det Duelundske lydunivers bliver lettere tilgængeligt. Priserne ved jeg ikke noget om, men mon ikke de kommer til at passe til det publikum, som viser interesse? Tak for demonstrationen, Duelund, og held og lykke med projektet! vh ole thofte
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Jeg er jo sikkert inhabil men giver dig helt ret, Duelunds lifestyle-system er ret chokerende...
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft nok et besøg og denne gang på de højttalere, hvis konstruktion vil blive lagt her på hifi4all og hifisentralen.
samtidig vil der være mulighed for at købe stumperne færdigsavede, så man har lettere ved at kunne selv. Også delefilterstumper vil kunne erhverves for at holde prisen nede. Skal det være ultimalt, så er også DCA stumper til at få.
Lad se om vi får en beretning også fra denne besøgende.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu morsomt Steen, når du skriver at du vil levere de bedste filter-
stumper med for at holde prisen nede . Skal der ikke vises et billed af
giraffen.Hvad står DSA for.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager André, der er først officiel firmaåbning pa mandag(helt uden reception), indtil da kan vi da godt sende dig et billede at fire giraffer.. 
Mvh. Jens/Modifix, - fra Steens computer..
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbudet, men jeg har naturligvis selv set dem.Jeg efterlyste billeder
da jeg syntes de er smukke, på TRODS af alt er i lydens tjeneste.
Jeg er da ked af i ikke holder reception. Jeg kunne godt drikke en fadbamse.
Men i skal da herfra have et HELD OG LYKKE med projektet.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 12 Marts 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak André/Maskinmester.
Ja, Christian's højttalere er ganske smukke men dette stadig helt på perfomance-betingelser. De må blive et stort hit bla.i Vordingborg-området..
For et enkelt billede kan opsøges Herlev HiFi-Klubs's hjemmeside, kig under afholdte arrangementer: http://herlevhifiklub.dk ellers privat besked.
Mvh. Jens/Modifix-DCA __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Modifix/Duelund.
Kan man ikke handle online på duelunds hjemmeside? Hvis ikke, hvor handler man så Duelundstumper?
mvh. Per
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej, dca får en hjemmedise op at køre, men hvornår og hvordan er endnu uklart.
de er meget grundige, og ikke kede af at lade os andre vente.. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
Hej Modifix/Duelund.
Kan man ikke handle online på duelunds hjemmeside? Hvis ikke, hvor handler man så Duelundstumper?
mvh. Per
|
|
|
Per.
Du kan forsøge dig med forespørgsler på info@duelundaudio.com indtil videre..
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
de er meget grundige, og ikke kede af at lade os andre vente..
|
|
|
Ganske rigtigt Kim, selvfølgelig gør vi det, det er bare ikke helt så nemt som først antaget..
Og grundige det er vi, det bør man nok være med så gennemført esoteriske og dansk håndsamlede produkter i kataloget
Men vi er da kede af at i skal vente så længe. Vor nuværende og let til svært puklende ordrebeholdning, siger allerede en hel del om det store behov for gennemførte audioprodukter
Mvh. Jens/Modifix -vi arbejder på sagen!
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
Hej Modifix/Duelund.
mvh. Per
|
|
|
Fat telefonen og tal med Frederik på 28275240
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
kim olsen skrev:
|
|
|
|
Ganske rigtigt Kim, selvfølgelig gør vi det, det er bare ikke helt så nemt som først antaget..
Og grundige det er vi, det bør man nok være med så gennemført esoteriske og dansk håndsamlede produkter i kataloget Hwa dælen laver I også et katalog?
Men vi er da kede af at i skal vente så længe. Vor nuværende og let til svært puklende ordrebeholdning, siger allerede en hel del om det store behov for gennemførte audioprodukter
Mvh. Jens/Modifix -vi arbejder på sagen!
|
|
|
Kan ikke vente med den hjemmeside...
Man får dælme kløe i fingrene/ørerne for at give det Duelundske et lyt...
Måske kunne man lokke Hylle med på en seance...
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun anbefale Duelunds kabler på det varmeste. Det har slået alt andet, jeg har hørt på mit system.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
| Jeg kan kun anbefale Duelunds kabler på det varmeste. Det har slået alt andet, jeg har hørt på mit system. |
|
|
Slået alt, hvordan vil du beskrive dette, så hut jeg visker har du OGSÅ zappulse...
Er det intern eller ekstern kabelføring du tænker på?
Signal og/eller HT kabel (biwire/singlewire)?
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer til at tænke på at jeg har hørt en ældre Duelund med en enkelt Coral fuldtone med trådophæng. Det er vildt så let at den bevæger sig. Jeg vil tro at en sommerfugls vingeslag ville flytte membranen Imponerende...
Den kunne altså et eller andet i visse frekvensbånd (mellemtonen), med de mangler den også havde...
Jeg skal altså have hørt de Duelund!
Kamelerne er allerede ved at samles....
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne da helt sikker også snig mig til at være kunde !
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pascal skrev:
| Jeg kan kun anbefale Duelunds kabler på det varmeste. Det har slået alt andet, jeg har hørt på mit system. |
|
|
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret efter at have lånt et par HT og RCA signalkabler - ro, ro og atter ro...
Musikken flyder bare...
Det ender nok med at jeg gå den tunge gang og henvende mig til DCA gutterne for at erhverve varen...
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
|
|
|
Verdens bedste udlægning.... 
Du får tre pandekager, når du en dag kommer forbi. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
kim olsen skrev:
|
|
|
|
Verdens bedste udlægning.... 
Du får tre pandekager, når du en dag kommer forbi.
|
|
|
Anrettet synkront
|
| Til top |
|
| |