| Forfatter |
|
michaelg Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thoeg skrev:
Findes Auralic ude i virkeligheden endnu? På nettet er det strot set firmaets egen pressemeddelelse der copy
pastes. |
|
|
Min Aries ser i hvert fald meget virkelig ud  AURALiC har iflg deres hjemmeside ikke nogen dansk importør, så jeg købte
min fra en tysk forhandler og fik et eksemplar fra 1. sending der kom til DE. Jeg har haft den i 3 dage nu, og det tegner rigtig
godt. Min DACs USB indgang er desværre ikke understøttet endnu, så jeg kører pt coax. Aries understøtter bl.a streaming fra
NAS, AirPlay, Wimp og Qobuz. P.t skal man have iPad for at betjene den, og firmaets egen kontrol-applikation er for at
formulere det venligt i beta tilstand. Man kan vælge at bruge Lumins app, som er mere moden. Så med mindre man kan leve
med forhåbentligvis midlertidige software nøkker, skal man nok afvente lidt. Aries diskuteres iøvrigt livligt på
omputeraudiophile.com.
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thoeg skrev:
Fordi cd afspilleren der jo indeholder drevet må være referencen streamingløsningen skal leve op til, og da jeg ggår ud fra der vil
blive forsøgt med cd maskinen som dac er drevet bare en ekstra mulighed, hvis man får lyst til at smide en cd i maskinen.
|
|
|
Thoeg. Du har fuldstændig ret. Jeg vil i første omgang høre om streaming er bedre end min cd afspiller. Men efter at have læst lidt om emnet, så er
det også et spørgsmål om dac'ens kvalitet. Jeg tænker det er lidt som at købe en cd afspiller.... Drev for sig og dac for sig... Eller samlet i samme
enhed....
__________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4921
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
MCD500 er en "sammensat" enhed, af en fremragende DAC og et fantastisk drev, og de gør sig ganske fremragende hver for sig. Og lige så sammen!
Man skal op i nogle ganske dyre DAC's for at få noget bedre... Jeg har lyttet til flere DAC's der kostede det samme som - eller mere end - MCD500, og de fik krøllebølle-bank af MCD500's egen DAC. Af samme årsag er de aldrig blevet anmeldt på siden!
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja en god DAC når vi taler om cd afspilning, men hvad når vi taler om streaming? Som jeg forstår er den ikk optimal mht HD og indgangene er toslink og Coax ? Når der tales om DSD , stilles der så krav til DAC' en om at den skal kunne behandle det signal ? Beklager hvis det er "dumme" spørgsmål, men jeg er ny  på det felt her __________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mhs. til indgangene så har jeg ikke hørt en DAC der var bedre over USB end Coaxial (RCA)
Og hvad skal man med DSD når vi har 24/96 eller 24/192... hvor meget musik er til at få i DSD ?
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Ja en god DAC når vi taler om cd afspilning, men hvad når vi taler om streaming? Som jeg forstår er den ikk optimal mht HD og indgangene er toslink og Coax ? Når der tales om DSD , stilles der så krav til DAC' en om at den skal kunne behandle det signal ? Beklager hvis det er "dumme" spørgsmål, men jeg er ny på det felt her |
|
|
Tag det roligt med HD formaterne. Her lidt info hvorfor: http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4921
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er et lille "handicap", at MCD500 kun accepterer 16bit/44.1kHz via digital-indgangen. Jeg benytter en Audiophilleo som USB til S/P-dif konverter, og det fungerer rigtig godt!
Desværre er der meget "hype" omkring HD formater, men faktum er, at hvis der er hørbare forskelle, så kræver det noget afsindig godt udstyr, at afsløre disse.
Der er stadig masser af potentiale i 16bit formatet, og med al den kompression, der alligevel benyttes i studierne, så er de sidste bits ligegyldige. Tilbage er så de nørdede indspilninger, som man alligevel bliver træt af i længden, fordi det bare er for mærkelig musik 
Og streaming i CD format håndterer MCD500 rigtig godt!
|
| Til top |
|
| |
Thoeg Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 05 August 2014 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dsd er blevet en religion, og godt for de folk der ikke kan leve uden. Hvis man starter op med et nyt setup fra bunden ville jeg da også vælge nnoget der som minimum kan håndtere 24/192, men have jeg en kvalitetsdac stående i nalægget ville jeg da forsøge mig med den først. Og enig 24 bit lyder som en fantastisk ting, men i virkeligheden er det dyrt at købe 24 bit albumsl, og det er marginalt hvad man opnår lydkvalitetsmæssigt. Jeg har hørt 24 bit albums hvor min standard cd lyder bedre, og omvendt. Så er der spørgsmålet om vi bare betaler mange penge for en 16 bit master der reelt bliver upsamplet, noget man kan frygte sker særligt hos hdtracks, og spørgsmålet om hvorfor en analog master overhovedet giver mening som 24/96 eller 192 khz fil.
Claus
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 05 August 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Thoeg skrev:
Fordi cd afspilleren der jo indeholder drevet må være referencen streamingløsningen skal leve op til, og da jeg ggår ud fra der vil
blive forsøgt med cd maskinen som dac er drevet bare en ekstra mulighed, hvis man får lyst til at smide en cd i maskinen.
|
|
|
Thoeg. Du har fuldstændig ret. Jeg vil i første omgang høre om streaming er bedre end min cd afspiller. Men efter at have læst lidt om emnet, så er
det også et spørgsmål om dac'ens kvalitet. Jeg tænker det er lidt som at købe en cd afspiller.... Drev for sig og dac for sig... Eller samlet i samme
enhed....
|
|
|
Der er den væsentlige forskel, at CD-afspillere laver fejlkorrektion for læsefejl på drevet. Dette er ikke tilfældet med streaming. Enten er signalet overført korrekt til DAC'en eller også er der ingen musik. Altså perfekt afspilning hver gang. Så netværket er jo derfor MEGET MEGET vigtigt ved streaming. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
mali Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 05 August 2014 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
En server/streamer mulighed kunne også være http://www.audioaanzee.nl/index.php/audioaanzee-streamers/ul tra-flow
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2014 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Der er den væsentlige forskel, at CD-afspillere laver fejlkorrektion for læsefejl på drevet. Dette er ikke tilfældet med streaming. Enten er signalet overført korrekt til DAC'en eller også er der ingen musik. Altså perfekt afspilning hver gang. Så netværket er jo derfor MEGET MEGET vigtigt ved streaming. |
|
|
Jeg har downloadet Wimp på prøve i en uge, og netop oplevet at musikken stoppede, fordi netværket var for dårligt. Det finder jeg underligt når jeg kører 60/12 mbit.... eller har det ikke noget med det at gøre ?
jeg skal måske lige tilføje at det er afspillet over en smartphone (via wifi) tilsluttet AUX indgangen på forforstærkeren, hvilket ikke er noget at skrive hjem om 
Er streaming mere fintfølende og stiller det langt større krav til afskærmning af kabler til de forskellige enheder ? __________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 05 August 2014 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
... fordi netværket var for dårligt. Det finder jeg underligt når jeg kører 60/12 mbit.... eller har det ikke noget
med det at gøre ?
jeg skal måske lige tilføje at det er afspillet over en smartphone (via wifi) tilsluttet AUX indgangen på forforstærkeren,
hvilket ikke er noget at skrive hjem om 
Er streaming mere fintfølende og stiller det langt større krav til afskærmning af kabler til de forskellige enheder ?
|
|
|
Jeg tror det har at gøre med kvaliteten af dit trådløse signal, det har ikke noget at gøre med hvad din internetleverandør kan
levere af hastighed. Der er flere ting som kan påvirke et trådløst netværk. Hvor står routeren/access pointet i forhold til hvor du
anvender dine trådløse devices, og er der flere vægge signalet skal passere igennem... er der flere trådløse netværk i
nærheden som kan forstyrre dit... Hvilken hastighed arbejder dit trådløse netværk med... og endelig kan der også være
begrænsninger i det enkelte device som f.eks. en mobiltlf i forhold til hvor hurtigt data kan sendes.
|
| Til top |
|
| |
Thoeg Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2014 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop for at minimere den slags uudholdelige problemer har jeg konsekvent smidt kabler på mine 2 streamere. Nogle få oplever udfald med kabler og går så over til wifi hvor de ikke oplever det. Alt tilsiger dog at kablet forbindelse er det der giver færrest problemer. Bruger man kabler er en billig forsikring mod støj sendt ind via netværkskablet ferrite chokes, eller hvad de hedder på dansk, billige dimser man kan lege med for meget få penge.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 05 August 2014 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Mick63 skrev:
| Der er den væsentlige forskel, at CD-afspillere laver fejlkorrektion for læsefejl på drevet. Dette er ikke tilfældet med streaming. Enten er signalet overført korrekt til DAC'en eller også er der ingen musik. Altså perfekt afspilning hver gang. Så netværket er jo derfor MEGET MEGET vigtigt ved streaming. |
|
|
Jeg har downloadet Wimp på prøve i en uge, og netop oplevet at musikken stoppede, fordi netværket var for dårligt. Det finder jeg underligt når jeg kører 60/12 mbit.... eller har det ikke noget med det at gøre ?
jeg skal måske lige tilføje at det er afspillet over en smartphone (via wifi) tilsluttet AUX indgangen på forforstærkeren, hvilket ikke er noget at skrive hjem om 
Er streaming mere fintfølende og stiller det langt større krav til afskærmning af kabler til de forskellige enheder ? |
|
|
Det er næsten helt sikkert problemer med wifi du har oplevet. 60/12 er rigeligt til flac streaming. Det kan også have været WIMP der havde kortvarrige problemer. Dette dog ikke sandsynligt. Oplever det meget stabilt.
Jeg kører på en 40/5 forbindelse og har en kablet Transporter I stuen, En Trådløs I alrummet, en SB receiver i soveværelset, 2 sb-receivere i drengeværlserne. Alle receiverne er også trådløse og kører uden problemer.
Også samtidig. Så tror du har nogle netværksproblemer....
Kan tilføje at da min søn satte en Playstation 4 til det trådløse netværk, støjede den så meget på nettet at
musikafspilning var umuligt på Wi-Fi. Kablede derefter playstation og deaktiverede wifi på den. Så kørte alt
perfekt igen. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Thoeg Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2014 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg stod i den her situation, og boede i nærheden af en hifiklub, ville jeg drage forbi dem og købe en Bluesound NOde, hvis altså Hifiklubben stadig kører den der lån i 14 dage ordning, hvor man kan indlevere det man har købt hvis man er utilfreds. På den måde kan du finde ud af hvad din dac kan i et streaming setup. Hvis det er interessant kan du så overveje om det er værd at smide flere penge efter, eller om du tror der skal en anden dac til. Jeg ville klart bruge en kabel for at minimere netværksproblemer.
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 06 August 2014 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thoeg skrev:
Hvis jeg stod i den her situation, og boede i nærheden af en hifiklub, ville jeg drage forbi dem og købe en Bluesound NOde, hvis altså Hifiklubben stadig kører den der lån i 14 dage ordning, hvor man kan indlevere det man har købt hvis man er utilfreds. På den måde kan du finde ud af hvad din dac kan i et streaming setup. Hvis det er interessant kan du så overveje om det er værd at smide flere penge efter, eller om du tror der skal en anden dac til.Jeg ville klart bruge en kabel for at minimere netværksproblemer.
|
|
|
Så skylder vi da vist lige trådstarter at forklare, hvorledes man ved den øvelse afgør DAC´ens kvalitet. Umiddelbart fortæller det vel om kildernes indbyrdes forhold?
Som jeg har forstået det, har DAC coax-indgang. Den skal så også kombineres med Node´s toslink-udgang.
Jeg har prøvet Node, og mit bud er, at den ikke vil kunne matche det indbyggede drev. Der skal vi højere op i streaming-hierakiet.
14 dages returret er muligt at opnå andre steder. Blandt andet ved nethandel.
Som sagt er der masser af muligheder.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian
DAC' en har også toslink indgang. Hvor godt det så end er....
Efter at have læst forskellige anmeldelser af diverse musikservere og DACs, har jeg en fornemmelse af at hvis jeg have bedre opløsning end cd
kvalitet, skal jeg glemme alt om min DAC i cd'en og investere i en samlet løsning eller med dac og streamer hver for sig... Er jeg helt afsporet her ?
Og for kr 20.000 kommer jeg da en pænt stykke op af ranglisten ? Men hvilket mærke får man bedst lyd for pengene? Jeg tænker at det skal være
noget som er brugbart lang frem i tiden.
Noget andet er mht til Wimp.... For at streame musik derfra, er jeg så afhængig af en PC også foruden en musikstreamer eller kan musikstreameren
finde Wimp via en iPad som bruges til fjernbetjening
__________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
Thoeg Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Hej Brian
DAC' en har også toslink indgang. Hvor godt det så end er....
Efter at have læst forskellige anmeldelser af diverse musikservere og DACs, har jeg en fornemmelse af at hvis jeg have bedre opløsning end cd
kvalitet, skal jeg glemme alt om min DAC i cd'en og investere i en samlet løsning eller med dac og streamer hver for sig... Er jeg helt afsporet her ?
Og for kr 20.000 kommer jeg da en pænt stykke op af ranglisten ? Men hvilket mærke får man bedst lyd for pengene? Jeg tænker at det skal være
noget som er brugbart lang frem i tiden.
Der er kun sket en ting i de sidste 10 år omkring streaming og det er genoplivningen af dsd, om man er med på det mikroskopiske marked for dsd udgivelser, eller vælger at være ligeglad og evt konvertere de få dsd plader man ikke kan leve foruden til flac, finder jeg ikke afgørede.
Noget andet er mht til Wimp.... For at streame musik derfra, er jeg så afhængig af en PC også foruden en musikstreamer eller kan musikstreameren
finde Wimp via en iPad som bruges til fjernbetjening |
|
|
Udvalgte streamere understøtter wimp sådan at det er streameren selv der henter musikken ned og ipaden der står for at styre afspilningen, så ikke noget med en standard pc. Det er derfor modeller som Sonos og Bluenode bliver omtalt, fordi de har Wimp integration. De er ikke de eneste afspillere der kan det. Sonos er kendt for at have det bedste interface på en iDims både visuelt og funktionelt, men ikke en høj lydkvalitet medmindre man bruger dens digitale udgange, eller køber en modificeret udgave hjen.
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 06 August 2014 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mick,
Lad os tage det lidt ad gangen.
Din eksisterende musiksamling er i CD-format (44,1/16), og kan nemt rippes til en NAS.
Wimp er pt. også i CD-/"Redbook"-format
Lige pt. synes du ikke at have behov for at højopløste filer.
De senere års udvikling af DAC´s har været omkring afspilning af højopløste filer. DAC´en i din CD-afspiller er uden tvivl velkonstrueret, og til afspilning af 44,1/16 format skal du nok et stykke op i pris for at finde noget, der overgår den, jfr. ligeledes Mikkel Giges tidligere indlæg.
Hertil kommer, at du nok allerede har lidt et betragteligt værditab på CD-afspilleren.
Summa Summarum: Var jeg i dit sted, ville jeg følge med i trådene omkring Aries på computeraudiophile.com som tidligere nævnt. De er også i gang med at teste den, og mon ikke testen foreligger inden for en måneds tid?
I mellemtiden kan de så også få fjernet diverse bugs fra deres brugersoftware.
Et alternativ kunne f.eks. være en SOtM SMS-1000. Der er NAS så at sige indbygget. Streaming fra f.eks. Wimp kender jeg ikke. Artsound har en brugt til salg lige nu, og svarer sikkert gerne på spørgsmål.
Uanset dit valg, så skal du have fundet et rigtig godt coax-kabel - hvilket også kan være en spændende og lærerig oplevelse - hvorefter du har et fortrinligt streaming-setup, der kan afspille din CD-samling fra NAS, streame fra Wimp eller andre udbydere. Fortsat med mulighed for CD-afspilning.
Finder du på et tidspunkt ud af, at du ikke kan leve uden højopløste-filer, må du vinke farvel til din CD-afspiller. Værditabet i den mellemliggende periode vil sandsynligvis være overskueligt.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2014 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
BrianC skrev:
Hej Mick,
Lad os tage det lidt ad gangen.
Din eksisterende musiksamling er i CD-format (44,1/16), og kan nemt rippes til en NAS.
Wimp er pt. også i CD-/"Redbook"-format
Lige pt. synes du ikke at have behov for at højopløste filer.
De senere års udvikling af DAC´s har været omkring afspilning af højopløste filer. DAC´en i din CD-afspiller er uden tvivl velkonstrueret, og til
afspilning af 44,1/16 format skal du nok et stykke op i pris for at finde noget, der overgår den, jfr. ligeledes Mikkel Giges tidligere indlæg.
Hertil kommer, at du nok allerede har lidt et betragteligt værditab på CD-afspilleren.
Summa Summarum: Var jeg i dit sted, ville jeg følge med i trådene omkring Aries på computeraudiophile.com som tidligere nævnt. De er også i gang
med at teste den, og mon ikke testen foreligger inden for en måneds tid?
I mellemtiden kan de så også få fjernet diverse bugs fra deres brugersoftware.
Et alternativ kunne f.eks. være en SOtM SMS-1000. Der er NAS så at sige indbygget. Streaming fra f.eks. Wimp kender jeg ikke. Artsound har en
brugt til salg lige nu, og svarer sikkert gerne på spørgsmål.
Uanset dit valg, så skal du have fundet et rigtig godt coax-kabel - hvilket også kan være en spændende og lærerig oplevelse - hvorefter du har et
fortrinligt streaming-setup, der kan afspille din CD-samling fra NAS, streame fra Wimp eller andre udbydere. Fortsat med mulighed for CD-afspilning.
Finder du på et tidspunkt ud af, at du ikke kan leve uden højopløste-filer, må du vinke farvel til din CD-afspiller. Værditabet i den mellemliggende
periode vil sandsynligvis være overskueligt.
Mvh
Brian
|
|
|
Hej Brian
Mange tak for dit råd
Jeg har kigget lidt på artsound og talt med dem. Så godt sOtm 1000 spilleren på deres hjemmeside, det er en mulighed også
Når vi snakker NAS - er der nogle der er bedre end andre? Mht støj måske ? __________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |