Emne: McIntosh MCD500 Dac? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4923
|
| Sendt: 06 August 2014 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Hej Brian DAC' en har også toslink indgang. Hvor godt det så end er.... Efter at have læst forskellige anmeldelser af diverse musikservere og DACs, har jeg en fornemmelse af at hvis jeg have bedre opløsning end cd kvalitet, skal jeg glemme alt om min DAC i cd'en og investere i en samlet løsning eller med dac og streamer hver for sig... Er jeg helt afsporet her ? Og for kr 20.000 kommer jeg da en pænt stykke op af ranglisten ? Men hvilket mærke får man bedst lyd for pengene? Jeg tænker at det skal være noget som er brugbart lang frem i tiden. Noget andet er mht til Wimp.... For at streame musik derfra, er jeg så afhængig af en PC også foruden en musikstreamer eller kan musikstreameren finde Wimp via en iPad som bruges til fjernbetjening |
|
|
Der er ingen beviselig forskel på Toslink og Coax! Prøver nogen at bilde dig andet ind, så enten lyver de, eller også er de offer for deres egen hjerne, som snyder dem til, at høre forskel... der er ikke forskel!
MCD500 har en fremragende DAC indbygget, og du vil lide et stort tab kvalitetsmæssigt, hvis du skifter den ud med en DAC i samme prisklasse. Du skal op i noget meget dyrere, om end jeg ikke har hørt en endnu, der distancerede sig fuldstændig fra MCD500.
Start i første omgang med en rigtig god USB-S/P-dif konverter og en bærbar PC, og lær lidt om streaming og dets muligheder. Det er en jungle, og der findes ikke nogen "Plug'n Play" løsninger, som kan matche lyden fra MCD500.
Mulighederne for, at indstille på sin PC eller lign., er mere omstændig, end at sætte en eksotisk pladespiller ordentligt op.
Undskyld, hvis mit indlæg er lidt firkantet, men du har løsningen lige foran dig 
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 07 August 2014 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Hej Brian
Mange tak for dit råd
Jeg har kigget lidt på artsound og talt med dem. Så godt sOtm 1000 spilleren på deres hjemmeside, det er en mulighed også
Når vi snakker NAS - er der nogle der er bedre end andre? Mht støj måske ? |
|
|
Hej Mick,
Tja, den er jeg så ikke lige så skarp på. Bruger selv en ReadyNas NV+ fra Netgear, men der ligger ikke nogen særskilt udvælgelse bag. Kunne lige så vel have været f.eks. en Synologi.
Særskilt omkring støj, ville jeg i dag søge efter én med separat strømforsyning. Blot for at have muligheden for at eksperimentere lidt med en lineær PSU i stedet for de switchmode PSU'er, der har deres udspring i computerverdenen, hvor begrænsning af elektrisk støj ikke er noget stort issue.
Netop SOtM har altid fokuseret meget på at reducere støj. Jeg har selv prøvet SMS-1000, og den spiller fint. Hertil kommer at det er rent plug´n play. Download f.eks. Ipeng til din tablet og forbind apparatet til strøm og din DAC, peg på din NAS. Så er du i gang. Sådan er det også med Aries.
De er simpelthen født med en stump software - ofte baseret på Linux - der alene kan afspille musik. Ikke andet.
Dette i modsætning til en pc-baseret løsning, hvor dit udgangspunkt (PC´en) er beregnet til at håndtere store datamængder, fremvise grafik mv. Den skal du så forsøge at få til at performe som musikkilde. Det indebærer bl.a.:
Valg af PC. Nogle hælder til f.eks. Mac Mini, men ikke den nyeste, da der er indbygget switchmode PSU.
Valg af operativsystem (vil ofte være en konsekvens af valget af PC)
Tilpasning af operativsystem (nedlukning af funktioner med negativ indflydelse på lyden)
Valg af streamingsoftware (JRiver, Amarra eller....) samt optimal opsætning heraf
PC´ens strømforsyning
USB til S/PDIF konverter (priser fra kr. 3-4.000 hvis det skal være en hæderlig kvalitet).
USB-kabel til at forbinde din PC med S/PDIF konverteren. Nogle mener det kabelvalg, der har størst indflydelse på lyden. Jeg har læst anmeldere, som tillægger det større betydning end signal- og højttalerkabel tilsammen. Andre kan ikke høre forskel, så der er blot tilbage at gøre sig sine egne erfaringer.
For de ovenstående punkter (og sikkert flere til) gælder, at producenterne af den nævnte type apparater har truffet gode valg for brugeren. Visse emner, f.eks. hele USB-problematikken, undgår man helt.
Så igen: Find den, ikke-PC-baserede, signalkilde der tiltaler dig mest. Find et godt digitalt coaxialkabel. Sæt dig i sofaen med din tablet og nyd en lyd som mange af vi andre har måttet bakse med væsentlig mere komplicerede opstillinger for at matche.
Det har aldrig været lettere eller billigere!
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 07 August 2014 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian
lige PC afsnittet vil jeg nok holde mig fra - jeg er helt blank på det område 
Men SOtm 1000 derimod er jeg blevet interesseret i. "Spiller fint" - er det sagt med jysk beskedenhed 
kan du evt sammenligne den med andre mærker eller beskrive lyden fra den ? Analog eller analystisk ?
Høhø Ja jeg er nok lidt magelig anlagt - så Plug'N play med en Ipad i hånden - det er lige mig.
Jeg har en drøm om at have Wimp på Ipad, sidde i sofaen og styre det hele fra den - inkl det musik der er rippet og lagt på harddisk. __________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2014 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mick,
Hvorvidt det, at digital lydformidling lyder "analogt" er en kvalitet, kan man jo diskutere. Det er nogen tid siden jeg lånte SMS-1000, men siden jeg ikke kan huske noget specielt, går jeg ud fra, at den har performet godt. Altså høj opløsning, lavt støjniveau, god transientgengivelse og detaljeringsgrad mv.
Signalkilder bør som udgangspunkt ikke have nogen egenlyd. Den farvning af lyden, som nogle kalder "analog" eller "analytisk" sker som hovedregel ved valg længere nede af signalvejen.
Jeg tror ikke at du vil mangle noget, ligegyldigt hvilket af de nævnte apparater du vælger.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 07 August 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd, da jeg står overfor præcis samme overvejelser - dog uden at være så priviligeret at have en super-DAC at starte med.
Jeg er derfor startet med at købe en Arcam iR-Dac, og et abonnement på Wimp-Hifi. P.t. tilkoblet kablet henover gulvet fra usb.
Har testet med både I-pad og PC. Indtil videre, kan smilet næsten ikke være indenfor ørerne.
Med forbehold for at mindre end 2 timers samlet lytning, vil jeg sige at lyden via I-pad'en lyder en anelse (bas)boostet sammenlignet med PC. Med samme forbehold, er den umiddelbare vurdering, at lyden fra PC (på mit anlæg og i mine ører) matcher cd-afspilning fra min Jungson Cd-2T.
Jeg har ikke taget stilling til hvilken afspiller jeg skal satse på, men i modsætning til flere af de ovenstående, hælder jeg mest mod en PC-løsning. Primært for at fremtidssikre. Vil man satse på streamingtjenester som eks. Wimp, er man afhængig af at leverandøren udvikler software til den platform man vil benytte. P.t. kan kun få løsninger håndtere Wimp. Og når det så om 1 år eller 2 er en anden udbyder der er mest interessant, risikerer man at den dyrt indkøbte afspiller ikke kan håndtere den.
På en pc/mac vil man formentlig altid kunne få software til afspilning af enhver ønskelig internet-tjeneste. Men da jeg også er magelig, er næste udfordring at finde/bygge en pc (eller mac), som skal dedikeres som musikserver, og kunne fjernbetjenes fra sofaen.
Det kræver naturligvis lidt forarbejde, men jeg tror det tjener sig ind på den lange bane - både økonomisk og i fleksibilitet m.h.t. tilpasning til et marked der udvikler sig hurtigere end det er muligt at forudsige.
Men spændende at følge hvad du ender med. Jeg har som nævnt ikke truffet den endelige beslutning, og har da via denne tråd opdaget nogle interessante løsninger jeg ikke kendte i forvejen. Så måske ender jeg alligevel også med en streamer-dims
Anker
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2014 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Anker
Er der et marked, kan du være overbevist om, at producenterne af "dimserne" nok skal rulle en opdatering af software ud, så de relevante tjenester kan håndteres.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 08 August 2014 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig. Problemet er at streamingtjenesterne allerede nu er ved at udvikle sig relativt lokalt.
Der er ikke mange der i dag kan håndtere Wimp - fordi markedet til en skandinavisk niche er for småt til at være interessant.
Omvendt kan mange engelsk-funderede modeller eks. håndtere deezzer, som jeg ikke har indtryk af overhovedet er slået igennem i DK.
Der kan garanteret findes mange tilsvarende eksempler, og min bekymring er derfor at efterhånden som markedet vokser bliver udbuddet af streamingtjenester enormt. Mange vil formentlig kun leve en kort stund, uden at der når at udvikles software til specialafspillerne (årsag/virkning kan diskuteres i det uendelige). Alligevel kan det jo godt være at det lige er dem jeg finder mest interessant medens de eksisterer.
Jeg kan naturligvis læse udviklingen helt galt. Alt ovenstående er jo rent gætværk. Men set i forhold til worst-case scenariet, tror jeg hellere jeg vil have en pc i overskud, end en streamer der ikke længere kan hente musik på nettet.
vh
Anker
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 08 August 2014 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Der er ingen beviselig forskel på Toslink og Coax! Prøver nogen at bilde dig andet ind, så enten lyver de, eller også er de offer for deres egen hjerne, som snyder dem til, at høre forskel... der er ikke forskel!
MCD500 har en fremragende DAC indbygget, og du vil lide et stort tab kvalitetsmæssigt, hvis du skifter den ud med en DAC i samme prisklasse. Du skal op i noget meget dyrere, om end jeg ikke har hørt en endnu, der distancerede sig fuldstændig fra MCD500.
Start i første omgang med en rigtig god USB-S/P-dif konverter og en bærbar PC, og lær lidt om streaming og dets muligheder. Det er en jungle, og der findes ikke nogen "Plug'n Play" løsninger, som kan matche lyden fra MCD500.
Mulighederne for, at indstille på sin PC eller lign., er mere omstændig, end at sætte en eksotisk pladespiller ordentligt op.
Undskyld, hvis mit indlæg er lidt firkantet, men du har løsningen lige foran dig  |
|
|
Det kan godt være der ikke er beviselig forskel på Toslink og Coax, men der er til gengæld hørbar forskel her på matriklen. Det er ikke nat og dag forskel, men forskellen er der. Tonalt kan jeg ikke høre forskel, men i informationsniveauet er der lidt forskel, dette giver udslag i lidt mindre perspektiv, og det er både i bredde, højde og dybde. Jeg har prøvet med både billige samt dyre Toslink kabler, men det kan selvfølgelig være mit udstyr der ikke er godt nok på Toslink forbindelsen.
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2014 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
Det kan godt være der ikke er beviselig forskel på Toslink og Coax, men der er til gengæld hørbar forskel her på matriklen. Det er ikke nat og dag forskel, men forskellen er der. Tonalt kan jeg ikke høre forskel, men i informationsniveauet er der lidt forskel, dette giver udslag i lidt mindre perspektiv, og det er både i bredde, højde og dybde. Jeg har prøvet med både billige samt dyre Toslink kabler, men det kan selvfølgelig være mit udstyr der ikke er godt nok på Toslink forbindelsen.  |
|
|
Du behøver vel blot at lægge f.eks. et toslink-kabel på 0,5 m ved siden af et AES/EBU-kabel på 1,5 m for med det blotte øje at konstatere, at der er en endog ganske markant forskel i såvel konstruktion som i materialevalg?
Også med samme konstruktionsprincip, f.eks. AES/EBU, kan der være store forskelle i valg af leder, isolering, skærm eller ej, terminering, optimal længde mv.
Der hvor vandene skilles er, hvorvidt man er i stand til at høre forskellene.
Som det er tilfældet med analoge signalkabler, er de digitale kablers funktion at overføre elektroniske impulser så godt som muligt. Jeg tror at betydningen af de relevante parametre langt hen ad vejen er den samme.
Og jeg synes da at kunne erindre eksempler, hvor folk hævder at kunne høre forskelle på analoge signalkabler - også uden at de har ført bevis herfor. Faktisk kan jeg ikke huske at have set en sådan dokumentation.
På hver sin side af de digitale signalkabler synes i diskussionen at befinde sig USB-kabler (større forskelle) og LAN-kabler (mindre eller ingen forskelle, sandsynligvis pga. den anvendte protokol).
Jeg har efterhånden prøvet en del kabler, såvel analoge som digitale, og mener at kunne høre forskelle indenfor begge kategorier.
Med det ambitionsniveau, som Mick her indikerer, vil det efter min opfattelse være ærgerligt, hvis dette punkt ikke ofres nogen opmærksomhed overhovedet, ud fra en tese om at "bits er bits". Det er fuldstændig korrekt, men har ikke så meget med sagen at gøre.
Sender man ved et analogt kabel en tone på 200 Hz gennem en el-ledning, kommer der sikkert også en tone på 200 Hz ud i den anden ende.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2014 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler har altid været et punkt som der er delte meninger om, men jeg har på fornemmelsen at netop med digital lyd, er det endnu mere relevant.
Jeg har den opfattelse af at kabler er en del af dit anlæg, og derfor bør tages ligeså seriøst som resten af anlægget. Når vi snakker om den digitale
side, er det så ikke vigtigt at få adskilt så meget støj som muligt fra internettet ? Jeg tænker LAN forbindelsen
Jeg har kigget på Acoustic Revive mht kabler til Coax indgangen og LAN. Kender I det mærke ?
__________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 09 August 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@BrianC, du skrev ...Sender man ved et analogt kabel en tone ....
Jeg er ikke helt med, hvad er et analogt kabel ? Kan du evt. forklare forskellen på et digitalt og analogt kabel ?
@Mick63, du skrev ...at få adskilt så meget støj som muligt fra internettet ? Jeg tænker LAN forbindelsen ...
Hvilken støj ?
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2014 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mick63 skrev:
Kabler har altid været et punkt som der er delte meninger om, men jeg har på fornemmelsen at netop med digital lyd, er det endnu mere relevant.
Jeg har den opfattelse af at kabler er en del af dit anlæg, og derfor bør tages ligeså seriøst som resten af anlægget. Når vi snakker om den digitale
side, er det så ikke vigtigt at få adskilt så meget støj som muligt fra internettet ? Jeg tænker LAN forbindelsen
Jeg har kigget på Acoustic Revive mht kabler til Coax indgangen og LAN. Kender I det mærke ?
|
|
|
Vedrørende LAN forbindelsen kan man kigge på støj fra NAS, switch samt evt. indstrålet støj i LAN-kablet. Jeg bruger selv en Baaske LAN-isolator mellem modem og router for at isolere med støj fra den store verden udenfor. Overvejer dertil en isolator fra enten GISO eller netop Acoustic Revive til placering umiddelbart før streamer. Mest på grund af et langt kabeltræk, hvor der kan opsamles en del støj. Men de er lidt mere end halvdyre.
Har kun hørt godt om Acoustic Revive, men skulle jeg trække 25 m af deres LAN-kabel fra min switch til min afspiller, blev der ikke til julegaver i år. Jeg er (endnu) ikke helt overbevist om, at den lydmæssige gevinst ved disse audiophile LAN-kabler modsvarer investeringen. Ønsker du at prøve det af, kunne du jo starte med Supras CAT7+.
Supra plejer ikke at lave noget, der ikke er en god del fornuft i.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 09 August 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
BrianC .. Har du nået at se på mit indlæg, med et par spørgsmål til dig ?
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 09 August 2014 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thoeg skrev:
Mick63 skrev:
Hej Brian
DAC' en har også toslink indgang. Hvor godt det så end er....
Efter at have læst forskellige anmeldelser af diverse musikservere og DACs, har jeg en fornemmelse af at hvis jeg have bedre opløsning end cd
kvalitet, skal jeg glemme alt om min DAC i cd'en og investere i en samlet løsning eller med dac og streamer hver for sig... Er jeg helt afsporet her ?
Og for kr 20.000 kommer jeg da en pænt stykke op af ranglisten ? Men hvilket mærke får man bedst lyd for pengene? Jeg tænker at det skal være
noget som er brugbart lang frem i tiden.
Der er kun sket en ting i de sidste 10 år omkring streaming og det er genoplivningen af dsd, om man er med på det mikroskopiske marked for dsd udgivelser, eller vælger at være ligeglad og evt konvertere de få dsd plader man ikke kan leve foruden til flac, finder jeg ikke afgørede. Noget andet er mht til Wimp.... For at streame musik derfra, er jeg så afhængig af en PC også foruden en musikstreamer eller kan musikstreameren
finde Wimp via en iPad som bruges til fjernbetjening |
|
|
Udvalgte streamere understøtter wimp sådan at det er streameren selv der henter musikken ned og ipaden der står for at styre afspilningen, så ikke noget med en standard pc. Det er derfor modeller som Sonos og Bluenode bliver omtalt, fordi de har Wimp integration. De er ikke de eneste afspillere der kan det. Sonos er kendt for at have det bedste interface på en iDims både visuelt og funktionelt, men ikke en høj lydkvalitet medmindre man bruger dens digitale udgange, eller køber en modificeret udgave hjen. |
|
|
Hvis den kan UPnP AV protocol with audio streaming extension så er wimp ikke et problem.
Hvis man ellers gider at høre på wimp.
Og DSD er vejen frem,, især de der kan DSD upsampling.
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2014 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
| BrianC .. Har du nået at se på mit indlæg, med et par spørgsmål til dig ? |
|
|
Hej Peiter,
Forskellene mellem digitale og analoge signalkabler er ikke overvældende, hvilket ikke bør overraske, da deres funktion er den samme. Man kan da også prøve dem på kryds og tværs uden der sker noget ved det. Principielt er der noget med impedansen, men det - og meget andet om forskellene - kan du læse mere om på relevante fora eller på hjemmesiden hos diverse kabelproducenter. Tvivler lidt på at alle overholder de normer alligevel.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Mick63 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2014 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Thoeg skrev:
Mick63 skrev:
Hej Brian
DAC' en har også toslink indgang. Hvor godt det så end er....
Efter at have læst forskellige anmeldelser af diverse musikservere og DACs, har jeg en fornemmelse af at hvis jeg have bedre opløsning end cd
kvalitet, skal jeg glemme alt om min DAC i cd'en og investere i en samlet løsning eller med dac og streamer hver for sig... Er jeg helt afsporet her ?
Og for kr 20.000 kommer jeg da en pænt stykke op af ranglisten ? Men hvilket mærke får man bedst lyd for pengene? Jeg tænker at det skal være
noget som er brugbart lang frem i tiden.
Der er kun sket en ting i de sidste 10 år omkring streaming og det er genoplivningen af dsd, om man er med på det mikroskopiske marked for dsd
udgivelser, eller vælger at være ligeglad og evt konvertere de få dsd plader man ikke kan leve foruden til flac, finder jeg ikke afgørede. Noget andet
er mht til Wimp.... For at streame musik derfra, er jeg så afhængig af en PC også foruden en musikstreamer eller kan musikstreameren
finde Wimp via en iPad som bruges til fjernbetjening |
|
|
Udvalgte streamere understøtter wimp sådan at det er streameren selv der henter
musikken ned og ipaden der står for at styre afspilningen, så ikke noget med en standard pc. Det er derfor modeller som Sonos og Bluenode bliver
omtalt, fordi de har Wimp integration. De er ikke de eneste afspillere der kan det. Sonos er kendt for at have det bedste interface på en iDims både
visuelt og funktionelt, men ikke en høj lydkvalitet medmindre man bruger dens digitale udgange, eller køber en modificeret udgave hjen. |
|
|
Hvis den kan UPnP AV protocol with audio streaming extension så er wimp ikke et problem.
Hvis man ellers gider at høre på wimp.
Og DSD er vejen frem,, især de der kan DSD upsampling. |
|
|
Kan man drage paralleller mellem SACD og DSD  ? Og er SACD' en blevet den succes som Sony havde håbet ? __________________ De bedste hilsner
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 11 August 2014 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
BrianC skrev:
Miav skrev:
Det kan godt være der ikke er beviselig forskel på Toslink og Coax, men der er til
gengæld hørbar forskel her på matriklen. Det er ikke nat og dag forskel, men forskellen er der. Tonalt kan jeg ikke
høre forskel, men i informationsniveauet er der lidt forskel, dette giver udslag i lidt mindre perspektiv, og det er både i
bredde, højde og dybde. Jeg har prøvet med både billige samt dyre Toslink kabler, men det kan selvfølgelig være mit
udstyr der ikke er godt nok på Toslink forbindelsen.  |
|
|
Du behøver vel blot at lægge f.eks. et toslink-kabel på 0,5 m ved siden af et AES/EBU-kabel på 1,5 m for med det
blotte øje at konstatere, at der er en endog ganske markant forskel i såvel konstruktion som i materialevalg?
Også med samme konstruktionsprincip, f.eks. AES/EBU, kan der være store forskelle i valg af leder, isolering, skærm
eller ej, terminering, optimal længde mv.
Der hvor vandene skilles er, hvorvidt man er i stand til at høre forskellene.
Som det er tilfældet med analoge signalkabler, er de digitale kablers funktion at overføre elektroniske impulser så godt
som muligt. Jeg tror at betydningen af de relevante parametre langt hen ad vejen er den samme.
Og jeg synes da at kunne erindre eksempler, hvor folk hævder at kunne høre forskelle på analoge signalkabler - også
uden at de har ført bevis herfor. Faktisk kan jeg ikke huske at have set en sådan dokumentation.
På hver sin side af de digitale signalkabler synes i diskussionen at befinde sig USB-kabler (større forskelle) og LAN-
kabler (mindre eller ingen forskelle, sandsynligvis pga. den anvendte protokol).
Jeg har efterhånden prøvet en del kabler, såvel analoge som digitale, og mener at kunne høre forskelle indenfor begge
kategorier.
Med det ambitionsniveau, som Mick her indikerer, vil det efter min opfattelse være ærgerligt, hvis dette punkt ikke
ofres nogen opmærksomhed overhovedet, ud fra en tese om at "bits er bits". Det er fuldstændig korrekt, men har
ikke så meget med sagen at gøre.
Sender man ved et analogt kabel en tone på 200 Hz gennem en el-ledning, kommer der sikkert også en tone på 200
Hz ud i den anden ende.
Mvh
Brian
|
|
|
Nu har jeg gennem tiden købt mange fine Coax Digitalkabler både færdigt terminerede og DIY, jeg må indrømme at
forskellene ikke har været ret store, bevares der kunne ved nogle typer fornemmes en vis ændring, men ikke hvor jeg
100% kunne definere hvad der var bedst.
Nu har jeg så prøvet at terminere Coax kablet optimalt, ligesom når der laves professionelle antennekabler(F-
Connector RCA), dette har givet en definérbar forskel i den positive retning, så min påstand er at termineringen
formentlig har større betydning end mange antager, for det kan ikke være kablet da dette bare er et billigt 75ohm
antennekabel. Men det skal afprøves med et bedre Coax kabel senere.
|
| Til top |
|
| |
BrianC Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2014 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
Nu har jeg gennem tiden købt mange fine Coax Digitalkabler både færdigt terminerede og DIY, jeg må indrømme at
forskellene ikke har været ret store, bevares der kunne ved nogle typer fornemmes en vis ændring, men ikke hvor jeg
100% kunne definere hvad der var bedst.
Nu har jeg så prøvet at terminere Coax kablet optimalt, ligesom når der laves professionelle antennekabler(F-
Connector RCA), dette har givet en definérbar forskel i den positive retning, så min påstand er at termineringen
formentlig har større betydning end mange antager, for det kan ikke være kablet da dette bare er et billigt 75ohm
antennekabel. Men det skal afprøves med et bedre Coax kabel senere. |
|
|
Der huserer blandt visse - også producenter - en debat af, om det overhovedet er fysisk muligt for et RCA stik/-bøsninger at være 75 ohm. Dette på trods af hvad f.eks. WBT anfører i beskrivelsen af deres produkter.
Den eneste måde det kan opnås på, er angiveligt ved anvendelse af BNC-stik. Det vil så ofte kræve en udskiftning af bøsningerne på apparaterne, eller anvendelse af en adapter. Skønt det sidste hverken er så kønt eller teoretisk optimalt, siges fordelene at overstige ulemperne.
Interessant om F-connector RCA har samme egenskaber, blot sammen med std. RCA bøsninger.
Har du så også eksperimenteret med kablets længde? Nogen påstår, at det bedste kompromis er 1,5 m.
Mvh
Brian
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelg skrev:
Thoeg skrev:
Findes Auralic ude i virkeligheden endnu? På nettet er det strot set firmaets egen pressemeddelelse der copy
pastes. |
|
|
Min Aries ser i hvert fald meget virkelig ud AURALiC har iflg deres hjemmeside ikke nogen dansk importør, så jeg købte
min fra en tysk forhandler og fik et eksemplar fra 1. sending der kom til DE. Jeg har haft den i 3 dage nu, og det tegner rigtig
godt. Min DACs USB indgang er desværre ikke understøttet endnu, så jeg kører pt coax. Aries understøtter bl.a streaming fra
NAS, AirPlay, Wimp og Qobuz. P.t skal man have iPad for at betjene den, og firmaets egen kontrol-applikation er for at
formulere det venligt i beta tilstand. Man kan vælge at bruge Lumins app, som er mere moden. Så med mindre man kan leve
med forhåbentligvis midlertidige software nøkker, skal man nok afvente lidt. Aries diskuteres iøvrigt livligt på
omputeraudiophile.com. |
|
|
Mener da Mindtech i Gadbjerg er forhandler
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 14 August 2014 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes ikke der er så mange håndgribelige eksempler på opsætning, men da jeg kun kan forklare min egen situation så;
Jeg valgte at bruge DAC, som er indbygget i min forstærker. (I dit tilfælde Mcintoshen).
Fik så købt en macbook air, da den kan bruges til flere formål, men udgangspunktet var til musik. Samt en spdif konverter, der konvertere usb signalet
fra macbook'en, til coax i DAC/forstærker, for at opnå bedre lydkvalitet, samt mulighed for højere opløsning. Udover det, et godt usb kabel + et godt
coax kabel.
Set-up;
Audirvana (afspilningsprogram på mac)
Macbook air
Godt Audioquest usb kabel/kort træk ~1meter.
SOtM usb/spdif konverter
Woodoo coax kabel
DAC/Stello AI-500
Signalvej:
Audirvana - macbook - usb - usb/spdif konverter - coax - DAC.
Skal så siges at musikken ligger på en NAS, for at spare plads på mac'en, samt jeg kan vælge at bruge iphone/ipad som remote, hvis jeg lader
audirvana blive koblet sammen med itunes, hvilket jeg dog ikke rigtig gør, men primært skifter sange direkte på mac'en, hvilket så selvfølgelig gør det
hele mindre "streaming agtigt".
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|