Forfatter |
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 18 August 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
personligt ville jeg ikke bruge ret meget tid på om en eller anden elektronisk indspilning lyder rigtig eller forkert, da den kan være manipoleret forfra og bagfra og måske endda findes i flere udgaver (sound) men akustisk musik er en anden sag i min verden
digitalt 16+/44,1+ gør ingen forskel for mig
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 18 August 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Når man optager med mikrofon, optager man analogt. Der findes ikke noget der hedder en digital mikrofon (bortset måske fra
en eller anden reklame). At så lyden omgående laves digitalt, er så en anden sag.
Ligesom der heller ikke findes digitale højttaler-enkeder. |
|
|
Det siger jo sig selv det er selve optagemediet jeg taler om. Så længe instrumentet eller stemmen ikke spytter 1 taller og nuller ud i digital
aflæseformat, ja så taler vi analog = overensstemmende. Iøvrigt det modsatte af digital. Den lyd vi hører vil jo til alle tider være overført analogt
medmindre menneskets hjerne igennem evolutionen til sidst bliver i stand til at opfatte digitale signaler direkte!!
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 18 August 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
.... menneskets hjerne igennem evolutionen til sidst bliver i stand til at opfatte digitale signaler direkte!! |
|
|
Også kaldet Homo Digitalis (dvs. ditto Sapiens med indbygget realtids neural D/A konverter, med uendeligt mange bit og Hz) __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 18 August 2014 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - måske en dag, når vi alle ender som robotter.
v.h. Dart Vader
|
Til top |
|
|
SlotCarsten Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 19 August 2014 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det indlæg som Peiter refererede til synes jeg var meget interessant og lærerigt.
For at summere argumenteres der for af HighRes løser et problem der grundlæggende ikke er der, men tværtimod kan være årsag til øget intermodulations forvrængning. Ganske interessant.
HighRes udgaven var i hvert fald ikke det kæmpe løft som jeg havde håbet på.
Jeg har så siden fået lejlighed til også at høre 24/96 (Vinyl) versionen.
Altså en udgave samplet fra en LP. (180G Vinyl, Rega P3, Denon DL110)
Lydniveau er betydeligt lavere så der skulle +6 dB til for at få et umiddelbart sammenligneligt niveau.
Men alligevel, I mine øre, og på mit anlæg var denne version noget mere afdæmpet i diskanten.
Det var bestemt ikke min kop the heller.
Nu har jeg spillet CD'en ret så meget så den er min naturlige reference.
Læren kunne måske derfor være: "You can't improve on perfection".
Hvis der er en indspilning som man grundlæggende er glad for, er det spild af tid at jage efter HighRes eller Vinyl.
Bare læn dig tilbage og nyd musikken.
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 19 August 2014 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
til at gengive højkvalitets indspilning er vel en CD er da god nok, hvis der ellers ikke er pillet med den.
Husk at der virkelig mange LP der er indspille digital, ja der var en gang hvor man skal havde en LP der var digital, maste med mere så var man sikker på det det var tale om en højkvalitets indspilning, og hvis det så skulle være rigtig god, så skulle man havde CD udgaven af samme, det var tider.
Sjove nok så var ABBA´s LP bedre end CD udgivelse, selv om det burte værre omvendt eller de burte være ens
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 19 August 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo også vende det om, Musik på Blu-ray så som koncerter, er tit mange gang beder en både CD, LP, SACD og high res download, er det fordi at lydtekniker inden for filmselskaber er så mange beder end dem fra pladeselskaber, eller at filmselskaber smide flere penge efter musik udgivet på Blu-ray end på CD
Et eksempelet er ABBA - The movie, her slå lydkvaliteten på koncerter del, alt hvad ABBA har udgivet, og der er sikker andre god eksempelet.
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 20 August 2014 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
DP vinyl vs CD__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|