| Forfatter |
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 17 Oktober 2014 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er træls, sagt på jysk
Prøv at tjekke ledningerne fra pickuppen til tonearmen.
Føler med dig
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres gode forslag. Jeg indleverer RIAA og pladespiller (herunder også PU) til check og gennemmåling så jeg kan komme videre
i denne sag. Så vidt jeg kan forstå behøver der ikke være noget galt med nogle af delene - nogle setups resulterer bare i brum og så er det
nogle gange lettere at skifte ud et sted i kæden end at lave nyt el i hele huset - eller hvad der nu skal til
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Tak for alle jeres gode forslag. Jeg indleverer RIAA og pladespiller (herunder også PU) til check og gennemmåling så jeg kan
komme videre
i denne sag. Så vidt jeg kan forstå behøver der ikke være noget galt med nogle af delene - nogle setups resulterer bare i brum og så er det
nogle gange lettere at skifte ud et sted i kæden end at lave nyt el i hele huset - eller hvad der nu skal til  |
|
|
Det skulle vel ikke være således at din RIAA forstærker går i højfrekvent selvsving. Det har jeg oplevet giver brum, sner, støj. Det kan være
provokeret frem af pickup'en man anvender.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændt på om der findes en diagnose
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 20 Oktober 2014 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er velkommen til at droppe ind i Ringsted og teste det på mit set up .Jeg har også en løs Riaa .
madmax
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Du er velkommen til at droppe ind i Ringsted og teste det på mit set up .Jeg har også en løs Riaa .
madmax |
|
|
Det er meget pænt af dig. Det er jeg meget interesseret i. Jeg medbringer gerne lidt til ganen mens vi fejlfinder :)
Lad os tage resten over PB.
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 24 Oktober 2014 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Holberg 19
En gang jeg boede på Amager i en lejlighed fik jeg stød når jeg var i bad - det var vandhanen i badekarret, der var strømførende....
Det kunne måske forklare dit brum. Med et multimeter kan det vel tjekkes.
vh Allan
__________________ Subs er UNDERvurderede i high-end...
|
| Til top |
|
| |
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også haft mit hyr.
Jeg endte med 2 ledninger fra pladespillerens jordstik. Det ene til forstærkerens gnd, det andet til riaa'en - men gennem en 150 ohms modstand??
Jeg aner ikke hvorfor det virker - men det gør det. Jeg opdagede det ved at brummeriet holdt op, når jeg rørte riaa'ens kasse - med det gav brum at
forbinde en jordledning direkte til den. Hvis du har en virkning, så eksperimenter med modstandens størrelse. 68 ohm var for lidt, og 330 for meget hos
mig.
|
| Til top |
|
| |
KOFS Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
... I øvrigt gav det også en lille smule at gå op i kvadrat på ledningen mellem pladespiller og forstærker ...
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOFS skrev:
| ... I øvrigt gav det også en lille smule at gå op i kvadrat på ledningen mellem pladespiller og forstærker ... |
|
|
Det lyder da helt "overnaturligt"..!
Niels
|
| Til top |
|
| |
KOFS Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
KOFS skrev:
| ... I øvrigt gav det også en lille smule at gå op i kvadrat på ledningen mellem pladespiller og forstærker ... |
|
|
Det lyder da helt "overnaturligt"..!
|
|
|
I følge min kammerat, industrielektrikeren, egentlig ikke. Han prædker tykke stel-ledninger hele tiden. Det handler om at strømmen hellere vil løbe i
stel-ledningen, end i lydkablet.
Jeg undres mere over det med modstanden. Måske noget med at stel forbindelsen grundliggende er gavnlig, men at man samtidig får lavet en
brumsløjfe. Modstanden laver en kompromis mellem stilforbindelse og brumsløjfe - hvad ved jeg?
|
| Til top |
|
| |
KOFS Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
STELforbindelse - ikke stilforbindelse. Jeg vil ha retteknappen igen
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synderen er fundet , det er Holfien der har udstråling fra trafoen som indstråler i pladespilleren.
Riaa , kabler og pladespiller er frifundet , det virker max på mit setup , men Holfien giver brum.
madmax
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Synderen er fundet , det er Holfien der har udstråling fra trafoen som indstråler i pladespilleren.
Riaa , kabler og pladespiller er frifundet , det virker max på mit setup , men Holfien giver brum.
madmax |
|
|
Hej Max
Tak for en hyggelig time i musikkens - og brummens tegn! Og samtidig en stor tak for din gæstfri- og hjælpsomhed!
Konklusionen vi kom frem til hos dig var rigtig nok at Holfien's trafo højst sandsynligt skaber det brum vi hørte, da vi koblede
Clearaudio, Holfi og Thorens sammen med et par af dine højttalere. Når det hele stod ovenpå hinanden var der ikke noget at høre indtil
vi flyttede Thorens væk fra Holfien. Både ind mod en væg (præcis som oplevet hos mig), men også væk fra Holfi og frit ud i rummet.
Den sidste del kan jeg ikke genskabe herhjemme - altså hvis Thorens flyttes væk fra Holfi's bagside uden at komme tættere på en væg.
Vi koblede Clearaudio ind i dit setup uden forskel og tilføjede Thorens - i begge tilfælde uden at høre brummen. Jeg glemte bare at
prøve at flytte Thorens tættere på væggen for at være helt sikker, for her hos mig kommer problemet når den nærmer sig væggen.
Nu har jeg været oppe og grave i kasserne på loftet og fundet et langt lakridskabel så vores begrundede mistanke kunne efterprøves ved
at flytte Thorens så langt væk fra Holfi som muligt. I de to setups som nedenfor, burde der således ikke være noget brum forårsaget at
trafoen.
Et par kommentarer til det første billede: Brummet forsvinder, når Thorens flyttes væk fra væggen og eksempelvis over mod Holfi
Et par kommentarer til det sidste billede: Ingen forskel i brum når Thorens flyttes væk fra væggen og over mod Holfi/Clearaudio
Det brummer lystigt, men hørbart mere med lakridskablerne end ellers.
At Clearaudioens placering i forhold til Thorens har en effekt tror jeg ikke på. Det ville have været tydeligt med alt den flytten rundt.
Det forvirrer mig at der stadig er brum når Holfi og Thorens er så langt fra hinanden i forhold til det vi kom frem til tidligere i dag.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke lige huske, om det har været nævnt, men prøv at vende strømstikket en ½ omgang først på Holfi og så tilbage igen og derefter din riaa.....og så evt begge.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2014 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op, sikke et spændende indretningsforslag du er kommet frem til  Bor der en kvinde hos dig?
Rart at se at du er ved at få styr på brummen, men håber du kan få anlægget samlet på et tidspunkt igen. Men prøv at vende de kabler?
Kort sagt, rigtig træls.
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2014 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Kan ikke lige huske, om det har været nævnt, men prøv at vende strømstikket en ½ omgang først på Holfi og så tilbage igen og derefter
din riaa.....og så evt begge.  |
|
|
Netop prøvet uden held. Tak for dit bud.
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holfi trafo brum er nu udelukket. Har lånt de gamles trofaste NAD og den brummer på præcis samme måde.
Så er der kabler, pladespiller og RIAA tilbage.
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dobbelt skærmet kablet har erstattet det uskærmede Audience kabel. Ingen effekt.
Tilbage er nu RIAA og pladespiller.
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Dobbelt skærmet kablet har erstattet det uskærmede Audience kabel. Ingen effekt.
Tilbage er nu RIAA og pladespiller. |
|
|
Har du prøvet med en anden pickup ?. Det er ikke alle pickupper, som er afskærmet internt og de kan derfor opsamle netstøj og endda brum fra motoren i pladespilleren. Grado er feks et fabrikat der kan give problemer på nogle bestemte pladespillere. På flere pickup typer, har man faktisk lavet registreringer over hvilke pickuper der kan give problemer på bestemte modeller / fabrikater af pladespillere.
Se f.eks. en liste med registreringer af Grado; http://spreadsheets.google.com/ccc?key=pZm08AqYAWGJQM_YWRJMn PQ
Jeg bruger selv en Grado Gold på en Lenco - uden problemer. Men bliver denne pickup monteret på min kammerats Pioneer PL550 - er der brum som ikke kan fjernes.
|
| Til top |
|
| |