Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: USB kablets kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Mellemtone skrev:
Det er ikke et spørgsmål om tab af data, det er et spørgsmål om jitter.

...som jo er helt aldeles ligegyldigt med en asynkron DAC, da den data, der sendes over USB kablet blot læses ind i en FIFO bufer, hvorfra det udlæses til
DACen med en anden klokke.

og så lige kort, asynkron DAC, hvad betyder dette?
Til top Vis Geoff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Geoff

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Når musik-data skal sendes gennem en ledning som ren stream, skal der bruges en clock til at styre dataerne.
Den clock der sidder i computeren er meget upræcis, dvs den laver meget jitter fra start.
En asynkron usb forbindelse betyder, at det er en clock i converteren/dac'en/forstærkeren, der styrer dataerne i
streamen fra helt inde i computeren. Så kan man bruge en langt mere præcis(og dyrere) clock, og man kan derved
holde jitteren på et lavere niveau. Der opstår dog stadig meget jitter undervejs. Som mange som jeg ønsker at, mindske mest muligt.

En anden metode til at mindske jitter, er at reclocke. Den kan i teorien fjerne al jitter, som dug for solen. Desværre er
det ikke sandt i virkeigheden, mest på grund af meget små buffere, en lille bitte brøkdel af et sekunds forsinkelse. Hvis man med bufferen forsinkede signalet med ca. 5 sekunder ville man i praksis få et jitterfri signal.

Alt andet i signalvejen tilfører jitter. Kabler, snavset strøm, elektroniske elementer, ledninger mv.

Et højt jitter-niveau får musikken til at lyde mere analog (blød og udtværet), så hvis det er den lyd du ønsker, skal du bruge et printer kabel.

Hvis du i den digitale del af signalvejen opnår et ekstremt lavt jitter-niveau, er det et spørgsmål, om de analoge dele
af signalvejen kan leve op til den ekstremt rene og dynamiske lyd. Hvis den gør, bliver du belønnet med en holografisk lyd, der får Hifi englene til at synge. Hvis ikke køb et printer-kabel.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg er ganske tilfreds med mit USB kabel, til printeren ...

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:
Et højt jitter-niveau får musikken til at lyde mere analog (blød og udtværet), så hvis det er den lyd du ønsker, skal du bruge et printer kabel.

Får man så flottere udprint med et eksotisk USB kabel???      ...(osv)

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Det er sgu da smart

Vil man gerne have en blødere og mindre kantet lyd, så sætter man da bare et USB forlængerkabel på og wupti

Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

En printer er heldigvis ufølsom over for jitter, kun hvis jitteren bliver så ekstrem, at der kommer datafejl, er fanden løs i Laksegade. Måske vil der i fremtiden blive konstrueret dac-chips, der kan rense jitter helt væk. Det vil være et stort gennembrud for den gode lyd.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvis man anvender en simpel buffer med sin egen read-out klokke er alle andre kilder til jitter end read-out klokken selv totalt elimineret. At påstå andet kan kun bero på en misforståelse af digital transmission.

I øvrigt er der INTET i de dyre kabler, der kan give mindre kabel-relateret jitter end i de billige. Jitter fra kabler er en and opfundet for at sælge dyre kabler. Jitter i kabler kan kun komme fra, at kablernes transmissionsegenskaber (dvs. deres fysiske egenskaber) fluktuerer. I coax kabler og optiske fibre er transmissionshastigheden bestemt af dielektrikaets/glassets brydningsindex. Da dette generalt er temperaturafhængigt kan der opstå jitter i disse typer kabler. Størrelsesordenen af denne jitter er TOTALT!!! ligegyldig i audiosammenhæng. Ved over 10km (ja, kilometer) transmission ved bit rater omkring 10 Gbit/s begynder det at have en effekt.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Tak for et sagligt og forklarende indlæg!

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:
Et højt jitter-niveau får musikken til at lyde mere analog (blød og udtværet).

Hvis du i den digitale del af signalvejen opnår et ekstremt lavt jitter-niveau, er det et spørgsmål, om de analoge dele af signalvejen kan leve op til den ekstremt rene og dynamiske lyd. Hvis den gør, bliver du belønnet med en holografisk lyd, der får Hifi englene til at synge.

Men hvordan kan min Mac CD-afspiller så på én gang spille blødt og analogt, men samtidig være præcis, stram og holografisk???

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Det er grund til at jeg ville vælge Audiophilleo 1/2 & PurePower til min DAC, så skulle jeg værre næste sikke på at slippe af med Jitter plus en adskilte af computer og anlæg plus bit-perfekt, det ville så sige at når det digital signal rammer DAC er det rensede for unoder, det må så logisk give en beder lyd.

Om der er andre USB til S/P-dif konvertere, der er i samme klasse som Audiophilleo 2 & PurePower, ved jeg ikke.

Men et er sikker her er det større påvirkning af signal og usb kabler har ingen betydende, for der er andre sted man skal kikke hen, end at smide en formue efter et såkaldt audio usb kabler.

Så omkring de 7000 kr. er givet beder ud til Audiophilleo 2 & PurePower end at smide de samme penge ud på et audiophile usb cable.

Se hvad andre skrive om samme emne.

Don't get why "Audiophile" USB Cable would improve sound quality

Audiophile USB cables and What HI-FI

Upgraded to an "Audiophile" USB cable...

Can You Hear the Difference?

Netop kabler som usb og HDMI, har jo afsløre at man ikke kan stole på teste fra ankende hifi tidsskrift og internetside, og men kan derfor få den antagelse af disse er i lomme på diverses hifi producenter, og det må så også gælde fra alle andre ting de anmelder (for regnestykke gå ikke op), og ja jeg er begynde at tage disse anmelder med et stor gram salt, og bruger diverse hifi forum i sted for.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Mellemtone skrev:
Et højt jitter-niveau får musikken til at lyde mere analog (blød og udtværet).

Hvis du i den digitale del af signalvejen opnår et ekstremt lavt jitter-niveau, er det et spørgsmål, om de analoge dele af signalvejen kan leve op til den ekstremt rene og dynamiske lyd. Hvis den gør, bliver du belønnet med en holografisk lyd, der får Hifi englene til at synge.

Men hvordan kan min Mac CD-afspiller så på én gang spille blødt og analogt, men samtidig være præcis, stram og holografisk???

Man skulle næste tro at "Mellemtone" er et branchemedlem, for han lyder ikke som en normal hifi elsker, for det reklame gas har vi hørte igen og igen.

Dette lyder god nok som fra en eller anden reklame test:

"Hvis du i den digitale del af signalvejen opnår et ekstremt lavt jitter-niveau, er det et spørgsmål, om de analoge dele af signalvejen kan leve op til den ekstremt rene og dynamiske lyd. Hvis den gør, bliver du belønnet med en holografisk lyd, der får Hifi englene til at synge.".

jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Gear nu lidt ned Startrek

Det kan være at det faktisk ér en ganske almindelig hifi elsker som bare ved noget mere om det end du gør
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ja det var måske lidt for hård mod "Mellemtone"

Men menige er vel god nok, for hvis en hundedyrt audiophile usb kabler, kan give lavt "jitter-niveau" og "til den ekstremt rene og dynamiske lyd. Hvis den gør, bliver du belønnet med en holografisk lyd, der får Hifi englene til at synge", ja så ved "Mellemtone" mere end jeg ved, og en hele det af dette forums bruger

Og det jeg falde over, og syndes at lyde som det er kommet fra en reklame tekst er: "bliver du belønnet med en holografisk lyd, der får Hifi englene til at synge", en sang vi har hørte mange gang i forbindelse med high end hifi

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Fantastisk at folk stadig blir ved med at debattere kabler og deres betydning for lyden !
Der er folk som har den overbevisning at man KAN bare ikke høre forskel på lyd når det er DIGITALT ........ i stedet for at blive
ved med at poste de samme indlæg ind igen og igen så PRØV dog at LYTTE SELV.
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Det har bestemt været en interessant tråd at følge.... 

Nu må jeg prøve at LYTTE!!

Board
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2014
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, om Lydbutikken på Frederiksberg sælger Wireworlds usb-kabel, men de sælger i hvert fald andre Wireworld-kabler, så det er værd at spørge der, om de har usb-kablet, hvis man gerne vil have det.

Hvis man gerne vil læse en test af usb-kabler fra et blad, så er der en i Hi-Fi News' juliudgave fra i år (2014). Jeg læste bladet på nettet (nok som pdf), men ellers har biblioteket det nok også.

Da jeg søgte på ovennævnte, lige før jeg skrev disse ord, så jeg dog, at folk himlede op om, at den test var fup. I bladet kaldte de det en blindtest, men det var det, åbenbart, ikke osv. Jeg har ikke prøvet at høre forskel på usb-kabler, så jeg kan ikke udtale mig om det (selvom jeg hælder til, at der ikke er forskel), men på følgende side er der en rimelig heftig diskussion i gang om testen i Hi-Fi News:

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=139754
Til top Vis Board's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Board Besøg Board's Websted

Geoff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan fornemme dette er en emne der virkelig deler vandene og i sidste ende må det så være mine øre der afgør hvor mange penge jeg vil smide efter et USB kabel. Indtil videre er printerkablet udlånt til formålet. 

Men det vil sige om jeg vælger en Simple Audio, Sono's eller Airport Express, så kvaliteten næsten det samme, det er først i det øjeblik data rammer min DAC kvaliteten af udstyret bliver afgørende og herfra og helt til den analoge lyd rammer mine højtalere er kvaliteten afgørende??

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Såfremt din DAC kører asynkront, og har sin egen klokke, og forudsat, at digitaloverførslen sker med samme samplingrate og opløsning (antal bit), så er der ingen forskel. Det er faktisk det der er hele idéen med digital overførsel.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Oktober 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst den første side, og det ligner jo hifi4all 1000 meninger og hvad man kan hørere og ikke høre, lidt I stil med "hvis jeg ikke kan høre forskel så kan alle andre heller ikke". I stedet for at søge matematiske og teknologiske forklaringer så brug de 2 instrumenter på begge sider af hovedet, det er forslået I tråden. 

fortsat god dag
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes