Emne: Diy Dac ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 24 Januar 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCM1704 er jo en gammel dame efterhånden, men den kan noget specielt,
efter min mening. Den har sådan en god vægtig dynamisk bas, lidt a'la en
god grammofon.
Derfor er den stadig med på min top 3 over DAC chipset. Men musikalitet
og luftighed, der kan det godt ske den ikke kan følge med AK4399 eller
ES9018. Og der kommer nye til hele tiden.
Med hensyn til sampling rate, så er det selvfølgelig rart at man kan spille
med 192k sampling rate i dag (hvor mange bruger det egentlig??).
På den anden side, så prøv at tage et kig på databladet for de bedste
DAC chips.
Jo højere sampling rate, jo ringere THD performance og dynamikområde.
Så med andre ord, 192k kan sagtens lyde ringere end 44k1, alene
pg.a DAC chippens egenskaber.
PS CS4398 spiller også ganske fint med den rigtige analogdel.
__________________ PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har købt en poppulse cm6631 usb3 box ,og upsampler alt fra pc til 32bit 192khz ,jeg har oveni købet asio drivere til min daw (nuendo 6.5) ,og det lyder fantastisk ,at upsample via et full duplex usb3 interface ,usb2 var en joke til lyd
vil også prøve et xmos interface
jeg har go erfaring med chips fra Cyrus logic ,cs3310 (digital volume controller)leverer overaskende høj performance
jeg vil bygge Uwe beis adc basseret på cs kredse til vores studie i kbh nv
og hans tilsvarende da konverter med cs kredse ,vil nok bruge diskrete opamps i analog delen
http://www.beis.de/Elektronik/ADDA24QS/ADDA24QS.html
http://www.beis.de/Elektronik/Electronics.html
cs ,wolfson ess sabre er meget interesant ,akm kender jeg godt ,fra vores rme adat konvertere i studiet ,recappet med nichicon kz muse ,de lyder kanont godt ,ikke super high end ,men det skyldes nok konverterens noget skrabede design
jeg må helt klart have fat i en akm dac og høre hvad sådan en kan
lige nu er det min audio gd nfb32 med dual wolfson 8741 chips jeg lytter til i 192khz 32 bit
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige bestilt dette kit ,og vil prøve akm4399
og se hvad den kan levere ,det bliver spændende
http://www.audiophonics.fr/en/kits-modules-diy-dac/dac-akm-a k4399x2-24bit192khz-p-8536.html
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan varmt anbefales at sætte DC blocking kondensatorer i udgangen af den dac.
Hvis modstandene i analogdelen er med 1% tolerance kan du risikere op til 56 mV DC på udgangen.
I praksis får du sandsynligvis mindre, men det kan alligevel give irriterende problemer ved normal brug.
__________________ PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har nogle Jantzen silver z 10uf til dc blokering ,og lidt forskeligt i opamps
ellers kan jeg udskifte modstande til 0,1% dale ,jeg har proff aflodnings anlæg med en go sugepistol
weller loddestation osv
standard ryger der altid Panasonic fc ,frolyt i psu del og wima ,elna ,nicicon i audio delen ,og Jantzen silver z i signalvejen ,i alt nyt gear her i huset
jeg har for øvrigt en Creek hovedtelefon AMP der kører på en dexa dual opamp
fungerer fint ,hvor godt dexa'en lyder er scært at svare på ,da den sidder i en headamp og jeg ikke fik købt 2 ,så jeg kan sammenligne i noget bedre audio udstyr ,Creek ampen er meget common i sdit design ,ikke noget ultra high end
selvom den er pimpet til bristepunktet med bedre komponenter ,kom der aldrig rigtigt hul igennem ,det var nok ïkke dexas skyld
det bliver spændende art gennemgå dacen når den kommer hjem ,opampen i udgangen bliver nok den største flaskehals for lyden ,da det bedste jeg ligger inde med pt er opa2277 ,tle2072 og opa2134 ,den skal køre med klasse a opamp's af egen tilvirkning ,de æder 500ma hver især og kører +/-24v ,så der laver jeg en separat psu del kun til disse opamp ,over en lm337 og 317 kreds
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden..
Er der nogle af jer, der har nogen erfaring med at skifte analog delen for DAC'en ud med en transformer, eksempelvis som dette DIY
projekt, baseret på Lundahl LL1684 transformatorer, eller tilsvarende?
http://www.diyaudio.com/forums/quanghao-audio-design/246579- super-v-i-converted-ll1684.html
http://www.lundahl.se/pdf/1684.pdf
Eller har nogen erfaring/kendskab til dette DIY DAC kit fra Holland, baseret på CS4398 DAC kredsen?
http://www.djuke.nl/en/projects/3-digital-audio/32-cs4398-da c
Fortsat god søndag...
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ehhhh, det var altså bare en forespørgsel...
Hvis ikke der er nogen her, der kender til de nævnte DIY produkter i mit forrige indlæg, så bare glem mit spørgsmål og tænd
loddekolben og fortsæt med de forskellige DIY DAC's...
Mvh
ASML
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|