Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2026 | 08:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Stereo og vinyl er fremtiden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 November 2014 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Cd bliver nu ikke mere udfaset, end at kommer til ligge sammen med vinylen som nicheprodukt.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2014 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Det vil kun ske ved nogle få udgivelser. Grunden til at vinyl laves idag er fordi det ofte anses som et "fan-produkt" og ikke fordi det økonomisk er nogen stor gevinst. Jeg ser intet argument for at holde på CD'en ift vinylen. Og tidsmæssigt er der klare besparelser ved at stoppe med at udgive nogle produkttyper ift bare at udgive digitalt set fra et musikselskabs perspektiv.
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2014 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hvorfor var det egentlig at vi dengang i 80erne hurtigt skiftede fra vinyl til CD. Det var pga CDens anvendelsesmuligheder, gode lyd og gode betjeningskomfort. Og det gælder da stadig da stadig. Derudover er CDen nem at sende og vi kan købe nye CDer hos WOWHD for det halve af butiksprisen i DK. Og der sælges stadig langt flere CDer end LPer i Danmark. Men det er en tåbelig diskussion for alle os der køber faste formater er i samme båd, for skellet går ikke mellem analog og digital, det går mellem faste formater og download/streaming.

Og vinylen er da hyggelig og nostalgisk, men som format er den totalt forældet, det er 50er teknik, som tiden burde være løbet fra, men det er den alligevel ikke helt pga nostalgien i formatet. Så derfor kan vi jo godt have en stor stak vinyler som kan høres når man har tid og lyst til dette.

Og et skifte i formater tager lang tid. Sony stoppede først i 2012 med at producere walkman'en til kassettebånd, og det er stadig muligt at købe en ny kassetteafspiller til bilen. Så alt tyder på at det også er muligt at købe CDer og muligvis også vinylermange år ud i fremtiden. Så Rysz har helt ret, CDen er på vej mod niche status på markedet, ligesom LPen der har været det i 25 år.

mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2014 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der ingen af os der ved det med garanti og jeg har ikke nogle steder nævnt at CD'en er væk om få år. Jeg har min baggrund i udgivelser af musik på nogle af de største danske musikselskaber og det er ud fra den erfaring at jeg skriver som jeg skriver. Set ud fra et økonomisk perspektiv er den en grund til at man udelader nogle produkttyper indenfor specifikke genrer simpelthen fordi det rent produktionsmæssigt er et for stort arbejde ift den økonomiske gevinst. At man stadig kan købe kasettebånd er formentlig mere et promo-stunt end reelt salg, så længe vi snakker om DK.
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes