Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 21:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 12" peerless vs. 4x 8" Vifa? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Tak mollecon, du er subwoofer guden 

Sandi, 8" scanspeak der tager 28 hz @ -3 db lyder da egentlig meget spændende, et eller andet siger mig bare at det overhovedet ikke giver samme effekt som den 12" peerless (men det kan jo være det er mig der tager fejl)

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 03:32 | IP-adresse registreret  

Sandi, dine forslag lyder spændende - selvom jeg umiddelbart vil mene at en 6½" enhed er under grænsen for en enhed til dette formål. medmindre der er tale om en specialenhed, og/eller et meget lille rum.

Der er noget om det du siger om enhedsstørrelse (og osse boksstørrelse, forøvrigt) til subwooferbrug, Micker. Selvom man sagtens kan lave små enheder og kabinetter der målemæssigt (mht. til output i dybbassen) kan konkurrere med større, viser det sig i praksis at større enheder simpelthen lyder bedre, mere 'rigtigt' i sammenhængen.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

har siddet og regnet lidt på peerless sls 12, har fået et kabinet på 259,19 liter, og en tuningsfrekvens på 23.90 hz, hvis det skulle være aktuelt.

Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

OK, men pas lige på med de 12" Peerless'er! Der findes nemlig to modeller, der ligner hinanden meget - samme chassis og magnet, og datamæssigt ligger de osse ret tæt. Men den ene har lidt lavere resonans og lidt højere Q (skyldes bl.a. nok en lidt tungere membran) og lidt større liniær slaglængde - såvidt jeg husker kræver den et reflekskabinet på >300 liter, og har -3dB v. ~18Hz.

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Har taget enheden fra q-sound eller frequence, enheden fra danskaudioteknik
skal have et kabinet på cirka 280 liter.

Fandt også en 10 " der kunne være aktuel: csx 850146 257 mm subbass, den skal have et kabinet på 90 liter og får en tuningsfrekvens på 26 hz.

Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Peerless 831857

20.00hz        -3.82db

Box type         &n bsp;    : Vented
Boxsize          ;      :279.7L
Tuning frequency : 21.96 Hz

Hva med den her her men måske den så også skal bruges som sofabord med den størrelse.
Men den er jo tilmed også billig og det er vel også vær at ta' med.
65X65X65 cm..... nårgh ja næsten da.
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Wvack det var faktisk den 12" peerless der er tale om. Jeg fik bare målene til 320 liter i 2 udregnings programmer/hjemmesider og 280 liter på den sidste hjemmeside.

Men som Mollecon siger vil et lukket kabinet give en mere præcis lyd. Desuden vil et 280/320 liter kabinet fylde halvdelen af mit værelse

Meen det kunne være lidt sejt at have en sub med en tunings frekvens på ca. 20 hz

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

nå ja ,men jeg var også lidt træt.
den behøver da ikke fylde hele værelset...
37X37X205cm...LOL
Så kan den stå i hjørnet hvis der er højt nok til loftet...

ps Hvad nu hvis størrelse ikke er et problem men prisen...hvem kan så finde en enhed/beregne kabinet.
Lad os høre...der er jo mange kloge folk derude....
og så får jeg forhåbentlig et rum i løbet af året kun til bio.
Så er WAF ikke længere noget at bekymre om...
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Fresko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvis man kan nøjes med en sub der er 6-7 dB nede ved 20 Hz, findes der en byggevejleding i High Fidelity der benytter den peerless 831857 i et 120 L kabinet med 3 stk akustiske ventiler...

Til top Vis Fresko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fresko

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hvilket Nummer? Og er der ikke en eller anden der gidder forklare mig hvad en akustisk ventil er (i forhold til en port? ).

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Fresko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Byggesættet starter med nr. 5/95 og fortsætter i  6/95, 2/96 og 6/96... der er lidt opdateringer undervejs, subben ændres fra trykkammer til rekleks og ender med ventiler.

I artiklen 2/96 har jeg tyvstjålet følgende citat om akustiske ventiler:

"De akustiske ventiler fungerer som gennemstrømningsmodstande, der laver trykudligning. Udover at forbedre bassystemets impulsegenskaber reducerer de impedanspuklen ved systemets egenresonansfrekvens til under det halve. Membranvandringen reduceres og dermed også forvrængningen og bassen går lidt dybere"

Til top Vis Fresko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fresko

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ja, de akustiske ventiler fungerer lidt i retning af en bils støddæmpere. Såvidt jeg husker sælger Dansk Audio Teknik dem  (80,-kr pr. stk. eller noget i den retning). Den eneste 'pris' akustisk set er at man jo mister det naturlige subfilter, som et lukket kabinet udgør. Så det er en god idé at have et sådant elektronisk i stedet .

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Fresko, det lyder da egentlig rart med kun 20 hz @ 120 liter

På den anden side så jeg også denne cerwin vega  http://www.thansen.dk/product.asp?c=251496041&n=11321090 25&pn=1132110062 som kun skal have 74 liter i et basreflex hvor den også går ned til ca 21-22 hz. Det lyder jo egentlig vildt nok. Men ville den omtalte Peerless ikke være bedre, selvom den kun spiller ned til ~35 hz i en 150 liters kasse?

Jeg har hørt at cerwin vega kan klare masse effekt men lyden er vidst ikke så god igen, er det rigtigt?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

På papiret ser den i hvert fald imponerende ud! Og hvis jeg stod og manglede en sub (og havde pengene!) ville jeg bestemt overveje denne enhed. Selv i en lukket boks på kun 35 liter klarer den at gå lige under 40Hz, og som I nævner, 22Hz i en 70 liter boks (begge bokse regnet på Linearteams online calculator) tunet til 22Hz. Det er bestemt fint, og det bliver nok svært at finde andre 12" enheder i denne prisklasse, der kommer i nærheden mht. præstationer.

Jeg tror ikke at denne enhed lyder hverken bedre eller dårligere end andre i (dyb)bassen. Men der vil være en pris, nemlig at denne enhed ikke er så følsom som f.eks. Peerless'en - det fortæller naturlovene os. Så den vil nok i praksis kræve ca. det dobbelte i effekt. Notér osse den dobbelte svingspole - er de 3,68 ohm pr spole eller med spolerne koblet i parallel? Man skal i hvert fald tage højde for de forstærkermæssige aspekter hvis denne enhed skal anvendes.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Det ser da godt nok ud til at være en enhed der er værd at overveje. Eller måske lige så interessant, 15" udgaven, med mulighed for 25hz ved -3dB, 20 hz ved -6dB og 17hz ved -9dB, elektronisk koorektion behøves jo ikke engang selv om man bruger en lukket boks. Hvis vel og mærke værdierne passer. T-Hansen virker ikke for mig som en meget seriøs forhandler, og C-V har da heller ikke ret godt ry her på siden. 

Er der nogen der haft gode erfaringer med bilenheder og metal membraner for den sags skyld til HiFi og Surround brug ? Er der problemer med at integrerer opad til med andre enheder.

Jeg gør ud fra at man vil få meget svært ved at have kontrol over enheden i et portet kabinet hvis den spiller så dybt. Nu ved jeg ikke om membranen er meget tungere end en tilsvarende i pap/papir, men i så fald gør det vel udover kontrollen.

mht. svingspoler så skulle enhederne kunne ifølge C-V egen side kunne fåes både med enkelt og dobbelt svingspole. Om T-Hansen sælger begge er nok mere tvivlsomt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Steffy, mht. kontrollen over enheden er det i lige så høj grad et spørgsmål om at afstemme kabinettet korrekt. Men du har da ret i, at baskabinetter med enheder med tunge membraner og kraftige magnet/svingspole-systemer er krævende for en forstærker.

Jeg tror ikke, at membranmaterialet gør den helt store forskel når vi taler ren subwooferbrug - i hvert fald ikke når det gælder de fleste systemer med en ret skrap filtrering opad til. Det er naturligvis noget ganske andet når vi taler enheder der skal arbejde et stykke op i mellemtonen, > 200Hz.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hmm har et lille spørgsmål der måske lidt ved siden af tråden, men alligevel nok ikke nok til egen tråd.

Er der nogen grund til at specielt lydtransperant højtaler frontstof til en subwoofer. Eller har det kun væsentlig betydning i de højere frekvenser. Er selvfølgelig godt klar over at stoffet bør have en rimelig luft gennemstrømning, men kan helt sikkert finde noget.

Planen er selvfølgelig at lave en aftagelig ramme, men den kommer hovedsageligt til at spille med det monteret.

http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=129240

Ved godt det måske ikke virker af ret mange penge, men hvis det ingen praktisk betydning vil jeg heller vente med at købe det til jeg rent faktisk skal bruge det.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2004 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Om ikke andet gir' frontstof da en vis beskyttelse af enheden . Men det skal være meget akustisk transparant - ofte vil en submembran skulle flytte betragtelige mængder af luft. Man vil helst undgå at stoffet blafrer frem og tilbage sammen med membranen....

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hvordan regenr man på et kabinet med akustiske ventlier? Menes ikke, at uniBOX kan.....?

MVH

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Nej Finderup, og jeg har ikke hørt om nogen der kan. Det er snarere et spørgsmål om tommelfingerregler og forsøg-dig-frem. Jeg havde selv i sin tid et sæt bokse med akustiske ventiler, og alt hvad jeg kan sige er at det virkede efter hensigten, gav en god og kontrolleret bas med enheder der egentlig slet ikke burde klare sig i det kabinet .

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes