Forfatter |
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay jeg har fundet Peerless egne bud på kabinetstørrelse for den omtalte 12".
http://www.d-s-t.com.au/Data/Peerless/831857.pdf
Som nogle af os regnede ud skulle kassen være ca. 150 liter i lukket kabinet og 320 liter i portet. Meeen, peerless siger 50-80 liter i lukket og 80-160 liter i portet kabinet. Hvordan kan det være at der er så stor forskel? Peerless siger selv ca. 2-3 gange så lille kabinet som deres egne parametre siger, jeg syntes det virker lidt underligt.
som de selv skriver:
"315SWR PORTED - 80 - 160 L
Because of the high VAS (210 L), a ported box for this speaker becomes rather
large (120L or 4ft³ for F =25Hz). However, exceptionally low undistorted bass
is possible from such a design."
Men gad vide om Peerless ikke ved mest om deres egne enheder
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 22 Maj 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du prøver at smide de givne liter mål ind og sammenligner med de optimale forhold kan du se at forskellen ikke er voldsomt stor. Det er vel heller ikke lige frem populært at skive at man skal lave monstor kabinetter til enhederne før de virker optimalt.
En hel anden ting, som jeg ikke skal gøre mig alt for klog på er om bassen måske kommer til at lyde noget sløv, slap/ ukontrolleret med så store kabinetter, om end de skulle være de optimale forhold.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 05:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Det er vel heller ikke lige frem populært at skive at man skal lave monstor kabinetter til enhederne før de virker optimalt."
Lige præcis! Rent ud sagt, Peerless vrøvler! Muligvis ved Peerless mest om deres egne enheder (det må man da håbe), men de har osse en syg moster der hedder at de lever af at sælge dem... Ignorér hvad de skriver, det er vås.
Og nej, bassen bliver snarere sløv og ukontrolleret i for små bokse.
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon, er du nu sikker på det? Hvis de har målt deres kabinetter må det jo være rigtigt det de skriver.
De målinger de har lavet ser nu dejlige ud og som de selv skriver til THX skal man lave en portet sub på 120 liter der har en f3 på 25 Hz og på 160 liter kommer den ned på 17 hz
Jeg tror jeg bliver nødt til at spørge Peerless.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er jeg sikker på. "Til THX" - jo, men det er altså effekt-lyd... Jeg tror ikke jeg ville 'porte' den Peerless i en boks under 200 liter.
|
Til top |
|
|
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
sendte en privat besked til miju angående akustiske ventiler, her er svaret.
Den akustiske ventil gør at enheden ser en lidt støre volumen.. dette dog meget kontroleret gennem den dæmpemateriale mængde der er i højtaleren.. for lidt af denne giver dårlig kontrol og for meget for lidt bas... den gør når mængden af dæmpemateriale i højtaleren er korrekt.. at enheden spiller dybere end i et helt lukket kabinet og det giver også mindre stress af enheden og en mere frigjort og neuanceret gengivelse.. impedansen ved Fs. bliver også dæmpet en lille smule.. hvilket igen er med til at gøre liver for effekttrinet nemmere.. og som følge her af opnås endnu bedre kontrol...
Man kan stadig dog nå dybere med en bas port.. men ikke med den kontrol og neuancering det ventilerede "lukkede" system giver..
Men du når dybt nok med denne Peerless enhed i 120 liter lukket 3 ventileret kabinet.. du får et f-6 ved omkring 20 Hz... og med room gain har du næsten fuld niveau der ned.. i lyddødt rum måles der er f-3 ved 33 Hz. hvilket er mere end rigligt..
SWR315 skal have 120 liter netto... og kammeret skal fyldes op med 1,6 til 2 kg. fåre uld eller løst ( ikke pakket for meget) indlagt rockwoll tern.. og der skal 3 akustiske ventiler i bag..
( fjern dog det sorte stof og glasuld samt inder gitter der i disse sidder.. dette giver uønskede resonanser.. erstat det med lidt uld.. eller akustilux... )
tak for hjælpen til miju
__________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay kagemand, tak for svaret.
Det er ca. såden en de har fra frequence ik? http://www.frequence.dk/sites/tilbehoer.htm næsten helt nede i bunden?
Jeg har stadig ikke helt forstået hvad forskellen er på basrør og akustiske ventiler. Er en akustisk ventil ikke bare en basport uden rør?
Det lyder som om man bare kunne sætte ligestore basrør i og save røret af så der kun er 3 cm tilbage
|
Til top |
|
|
kagemand Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Micker]
okay kagemand, tak for svaret.
Det er ca. såden en de har fra frequence ik? http://www.frequence.dk/sites/tilbehoer.htm næsten helt nede i bunden?
Jeg har stadig ikke helt forstået hvad forskellen er på basrør og akustiske ventiler. Er en akustisk ventil ikke bare en basport uden rør?
Det lyder som om man bare kunne sætte ligestore basrør i og save røret af så der kun er 3 cm tilbage
som du kan se er der nogle plastikpinde over og en form for stof, så du kan ikke bare save røret af porten. __________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 02 August 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Hvis enhedernes data er som beskrevet, må man regne med at skulle kompensere en del elektronisk for at få dem langt nok ned. Selv i en meget stor refleks-boks på næsten 160 liter netto kommer man ikke under 40Hz. I en lukket boks på små 100 liter vil -3dB ligge så højt som ~65Hz. En skrap kompensatiom på +12dB vil kunne bringe -3dB punktet på sidstnævnte lukkede boks ned under 30Hz. Kompensationen lyder voldsom, men det opvejes en del af at konstruktionen grundliggende vil blive temmeligt effektiv, pænt over 90dB. |
|
|
Jeg har lige købt de nævnte 4X8" vifa, og vil gerne lave to subs.
Så lyder det helt godt, det som du nævner her om kompensation mollecon, men jeg har faret nettet rundt uden at fatte en disse om delefiltre og gainer(Jeg er EL-blind  )
Er der nogen som kan lave en tegning/indkøbsliste, da jeg så kan få hjælp til at samle det? __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En boks med 46,5 cm på hver led (indre mål!) vil blive på lige godt 100 liter. I realiteten er der brug for lidt ekstra volumen til enheder og afstivning af boksen, så 48-50 cm på hver led er nok et bedre bud. Ifølge 'profeterne' er det imidlertid ikke en god ide at have ens mål på alle ledder. Så vi ændrer til 40 x 48 x 60 - det blir 115 liter, så er der plads til enheder og afstivning (stadig indre mål!). Det ville nok være smartere at dele boksen i to - altså to kasser på hver godt 50 liter, hver med to enheder. Målene fås ved blot at halvere det ene af målene fra før... f.eks, til 40 x 48 x 30, indre mål.
Mht. delefilter & kompensation - den letteste og mest effektive løsning er at anvende et par af de sub-forstærkere, der er konstrueret til formålet. De har indbygget både filtrering og mulighed for kompensation. Både Dansk Audio Teknik og andre fører disse amps.
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 03 August 2004 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du har jo desværre ret i at det er nemmest at købe en sub-forstærker, jeg har bare så travlt med alle mulige projekter, at den mulighed ikke faldt mig ind.
Noget med ikke at kunne se skoven for bare træer __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
Sendt: 05 August 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu fik jeg endelig taget mig sammen til at ringe til Dansk Audio Teknik for at finde ud af hvor stort kabinet den 12" Peerless skal i.
Men det blev jeg ikke meget klogere af, manden sagde 68 liter Jeg går ud fra at han mener lukket. Så sagde jeg at Peerless anbefaler 80-160 liter portet kabinet og at Peerless parametre siger 280 liter! Så sagde han at der er forskel på parametre og erfaringer ja måske, men er det ikke lidt en ekstrem forskel.
De 68 liter lyden helt vanvittigt når den har en VAS på 210 liter syntes jeg.
Jeg bliver bare mere i tvivl nu. Hvad vil være det mest fornuftige til denne 12" Peerless enhed. 150 Liter kabinet? lukket eller portet?
|
Til top |
|
|
kagemand Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
syntes du skal lave et lukket kabinet på 120-130 liter, hvis der ikke skulle være nok bas, så kunne du jo prøve og smække 3 akustiske ventiler i. __________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
|
Sendt: 06 August 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer lidt en anden Peerless enhed. En SLS model, den minder meget om den omtalte 12" Peerless, VAS ligger også på lidt over 200. Så de minder meget om hinanden.
Frequence bruger den til deres S12-A, derfor har de nok en del erfaringer med denne sub. Jeg spurgte dem hvorfor det kunne være at de har beregnet et kabinet på 65 liter når Peerless parametre siger 4 gange så stort kabinet. Frequence sagde at der simpelthen ikke vil være nok tryk i kabinettet til at gi en optimal dyb bas.
Det er denne subwoofer jeg snakker om: http://www.frequence.dk/sites/S12-active.htm
|
Til top |
|
|