| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 11 November 2014 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne da være interessant at høre om, hvad man i dag ved om pladespillere, man ikke allerede vidste tilbage i 1977 ?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 11 November 2014 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det korte svar må vel blive "ikke så forfærdelig meget mere".
Jeg tror, den væsentligste forskel består i, at der er kommet nye materialer til (fx kulfiber og POM), som enten ikke eksisterede eller var svært tilgængelige. Om disse (nye) materialer så giver en lydmæssig gevinst, må den enkelte vurdere. Det giver om ikke andet et øget antal kombinationsmuligheder, hvad materialemix angår.
Og endelig har fremkomsten af nye produktionsmetoder og -teknikker, herunder en mere avanceret maskinpark, som fx CNC-styrede drejebænke og fræsere, betydet, at der kan fremstilles uhyre komplekse strukturer med meget stor præcision og i en helt konsistent kvalitet. Men igen - det betyder ikke nødvendigvis, at lydkvaliteten bliver bedre.
Der er dog også taget nye målemetoder i brug som fx FEM, der kan være ganske nyttig i forhold til at foretage strukturelle analyser og forbedringer. Men betydningen for bedre lyd er, så vidt jeg ved, udokumenteret. Det afholder dog ikke fra at benytte det i salgsøjemed (på linje med så meget andet).
Konceptet "pladespiller" er og bliver nogenlunde det samme på trods af mange (implementerings-) variationer. Formatet - altså lp'en - sætter jo også en begrænsende ramme for konceptet. Den største afvigelse har vel været Finials introduktion af en laser pladespiller i 1986 (som prototype på CES).
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldstændig enig.
Som flere ser det , kulminerede hele pladespiller-"projectet" engang i 80érne.
Det meste af det "gode" udstyr kom i denne periode.
Men det kom ikke på baggrund af ny viden, viden man ikke også havde i 1977, men der var ( bortset fra laserspilleren)
tale om en slags finpudsning, hvilket kunne betegnes logisk.
Så "al det vand der er løbet gennem åen siden", må vel nærmest betegnes som spildvand
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror næppe at produkter som Technics SP-10mk3 og EPA-100mk2 (med beryllium arm rør) kan laves bedre i dag. Med mindre prisen er så høj at
kun olie sheikher har råd. Efter min mening er det "kun" (MC)RIAA forstærkningen der er blevet bedre siden begyndelsen af 80erne. Men det er til
helt andre priser end det vi skulle betale den gang for high end (også når man tager højde for inflation).
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig
|
| Til top |
|
| |
apollo111 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjælper jo ikke manden med at finde en ny pickup, hvis man foreslår det umulige, som en mm pickup og samtidig en resonans frekvens på 14-
16hz.
De fleste mm pickupper er ret bløde, og hvis den f.eks. vejer 5 gram og har en compliance på 22 må armen have en masse på 0 gram for at få en
resonans på 14.5hz. Det giver da ingen mening.
Det vand der løb gennem åen behøver ikke være spildevand det hele, fordi man ikke kan se en stor udvikling på hardware siden, men måske de
erfaringer diverse guruer og entusiaster har oparbejdet i mellemtiden ikke er spildt.
Det er ikke alle der står stille fordi man tror alt er opklaret.
Det undrer mig også at når man kigger på Jan`s hjemmeside foretrækker han er resonans på 10-12hz.
Jeg mener da også han var med i de "gode gamle dage".
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yderst set må resonansen ikke komme over 20hz. eller under 8hz.
Men hvis man har en passende pu/arm-kombination og ingen sporingsproblemer, er det god og gammel skik, at holde resonansen på 10-12hz.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps.
Over 20hz starter audio-spektret.
Under 5-8hz. er warps (bølger).
|
| Til top |
|
| |
apollo111 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og den ene er vandret, den anden lodret.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Fuldstændig enig.
Som flere ser det , kulminerede hele pladespiller-"projectet" engang i 80érne.
Det meste af det "gode" udstyr kom i denne periode.
Men det kom ikke på baggrund af ny viden, viden man ikke også havde i 1977, men der var ( bortset fra laserspilleren)
tale om en slags finpudsning, hvilket kunne betegnes logisk.
Så "al det vand der er løbet gennem åen siden", må vel nærmest betegnes som spildvand
 |
|
|
Jeg tror nu ikke, vi er fuldstændig enige? Jeg mener ikke nødvendigvis, at pladespillerprojektet er kulmineret, når det drejer sig om at flytte grænsen for opnåelig lydkvalitet. Som jeg er inde på, så giver nye materialer mulighed for nye materialekombinationer, hvor nyt kan blandes med gammelt og nyt kan blandes med nyt, hvorved nye erfaringer, ny viden og nye erkendelser kan nås.
Jeg skelner således klart mellem koncept og eksekvering og vurderer, at konceptet ikke har gennemløbet de store forandringer over tid, mens der har været noget mere skub, opfindsomhed og aha-oplevelser i eksekveringen - og forhåbentlig også vil være det fremover. Men som jeg har sagt tidligere, så resulterer det ikke nødvendigvis i bedre lyd, selv om jeg da håber det
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 12 November 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit formål med at gøre opmærksom på Ladegaards meget omfattende analyse af samspillet mellem egentlige musik signaler (3khz) og
(skære)rummel/flutter var og er at fremme opmærksomheden på problemerne med lave egen resonanser. Alt under 10hz duer ikke!
Jeg har monteret en Technics EPA-A501H arm og afventer et godt køb på en MC pu. med en compliance på 12, med en egenvægt på max.6g burde
jeg lande på +13hz. Ville gerne have fat i et af de lettere armrør, men de er så sjældne som hønsetænder og tilsvarende dyre.
Endnu lettere arme flekser i flg. erfaring eller har andre mekaniske problemer (knivleje eller SP). Er der en derude som evt har et E armrør til EPA-
500 systemet og lyst til en lytter når jeg får en ZYX letvægts pu?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er vist ved at være off-topic i forhold til trådstarters spørgsmål
Og jeg har selv bidraget hertil
Hvis trådstarter køber sig en PU, der giver en tonearmsresonans i området 8-15 Hz, og PU'en i øvrigt kan køre på fornuftig vis sammen med den nævnte RIAA, så går det nok altsammen
Så slipper trådstarter også for at rode sig ud i umuligheder, eller rettere sagt mangelen på muligheder, som apollo111 ganske rigtigt bemærker.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt, som vores "hobby" somme tider nærmest virker som det rene paranoia for nogle  . De fleste pickupfabrikanter laver ikke pickupper med fuldstændig umulig "kropsvægt" og compliance. Hvis man undgår at købe en pickup, hvor anbefalet nåletryk er 0,75 gram +- 0,1 gram, for at motntere den i en dødtung "Jernarm" standarmonteret på en 70-80´er grammo, der kostede 895,- fra ny, så går det såmænd nok. Sidder pickuppen ordentligt?? JA, sporer den som den skal over hele LP´en??? JA, flabrer membranerne i bashøjttalerne når du spiller???? NEJ, lyder det fedt????? JA. Er det så ikke bedøvemde ligegyldigt, om lodret og vandret resonansfrekvens er 9 eller 10 eller 11 eller 12 eller 13 eller 14 Hz????    . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Vi er vist ved at være off-topic i forhold til trådstarters spørgsmål
Og jeg har selv bidraget hertil
Hvis trådstarter køber sig en PU, der giver en tonearmsresonans i området 8-15 Hz, og PU'en i øvrigt kan køre på fornuftig vis sammen med den
nævnte RIAA, så går det nok altsammen
Så slipper trådstarter også for at rode sig ud i umuligheder, eller rettere sagt mangelen på muligheder, som apollo111 ganske rigtigt bemærker.
|
|
|
Tak. Med hjælp fra alle bidragere i denne tråd blev det til en Benz Micro Ace H.
TP92 egenvægt: 11g
PU output: 2,50 mV (H)
PU vægt: 8,8g (skruer 0,5g)
Compliance: 15
Armresonans = 9,1 Hz
Tak for hjælpen alle sammen. Sandsynligheden for jeg var endt med en MC pickup med lavt output og 100% tilfældig armresonans var
overhængende, så jeg er glad for denne tråd blev oprettet.
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Det er sjovt, som vores "hobby" somme tider nærmest virker som det rene paranoia for nogle . De fleste pickupfabrikanter
laver ikke pickupper med fuldstændig umulig "kropsvægt" og compliance. Hvis man undgår at købe en pickup, hvor anbefalet nåletryk er 0,75 gram
+- 0,1 gram, for at motntere den i en dødtung "Jernarm" standarmonteret på en 70-80´er grammo, der kostede 895,- fra ny, så går det såmænd
nok. Sidder pickuppen ordentligt?? JA, sporer den som den skal over hele LP´en??? JA, flabrer membranerne i bashøjttalerne når du spiller???? NEJ,
lyder det fedt????? JA. Er det så ikke bedøvemde ligegyldigt, om lodret og vandret resonansfrekvens er 9 eller 10 eller 11 eller 12 eller 13 eller 14
Hz????  . |
|
|
(Men! Der skal også være plads til nørderier)
|
| Til top |
|
| |
apollo111 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med din ny pickup Holberg.
Det bliver spændende at høre om dine oplevelser med Benz.
Jeg tror på en stor opgradering i lyden hvis du får det hele til at spille sammen.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Analogueman skrev:
Vi er vist ved at være off-topic i forhold til trådstarters spørgsmål
Og jeg har selv bidraget hertil
Hvis trådstarter køber sig en PU, der giver en tonearmsresonans i området 8-15 Hz, og PU'en i øvrigt kan køre på fornuftig vis sammen med den
nævnte RIAA, så går det nok altsammen
Så slipper trådstarter også for at rode sig ud i umuligheder, eller rettere sagt mangelen på muligheder, som apollo111 ganske rigtigt bemærker.
|
|
|
Tak. Med hjælp fra alle bidragere i denne tråd blev det til en Benz Micro Ace H.
TP92 egenvægt: 11g
PU output: 2,50 mV (H)
PU vægt: 8,8g (skruer 0,5g)
Compliance: 15
Armresonans = 9,1 Hz
Tak for hjælpen alle sammen. Sandsynligheden for jeg var endt med en MC pickup med lavt output og 100% tilfældig armresonans var
overhængende, så jeg er glad for denne tråd blev oprettet. |
|
|
Godt, at du faktisk fik noget ud af tråden. Den startede også så fint, udartede derefter, og nu er sporingen så helt fin igen
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
apollo111 skrev:
Tillykke med din ny pickup Holberg.
Det bliver spændende at høre om dine oplevelser med Benz.
Jeg tror på en stor opgradering i lyden hvis du får det hele til at spille sammen. |
|
|
Tak. Selvfølgelig kommer det til at spille sammen. Forudsætningerne er i hvert fald til stede :) Jeg tror min Audio Techinca er usædvanlig træt -
specielt når jeg tænker på at den for et par herinde nærmest har referencestatus (husk på pladeafspilleren er købt brugt, så jeg aner ikke hvor
lang tid den har spillet).
Analogueman skrev:
Godt, at du faktisk fik noget ud af tråden. Den startede også så fint, udartede derefter, og nu er sporingen så helt fin igen  |
|
|
Tak - jeg har fået meget ud af tråden! Husk på at jeg er helt og aldeles grøn på området.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Det er sjovt, som vores "hobby" somme tider nærmest virker som det rene paranoia for nogle . De fleste pickupfabrikanter laver ikke pickupper med fuldstændig umulig "kropsvægt" og compliance. Hvis man undgår at købe en pickup, hvor anbefalet nåletryk er 0,75 gram +- 0,1 gram, for at motntere den i en dødtung "Jernarm" standarmonteret på en 70-80´er grammo, der kostede 895,- fra ny, så går det såmænd nok. Sidder pickuppen ordentligt?? JA, sporer den som den skal over hele LP´en??? JA, flabrer membranerne i bashøjttalerne når du spiller???? NEJ, lyder det fedt????? JA. Er det så ikke bedøvemde ligegyldigt, om lodret og vandret resonansfrekvens er 9 eller 10 eller 11 eller 12 eller 13 eller 14 Hz????  . |
|
|
Hobby og paranoia?!? Vi er ikke i nærheden af hverken hobby eller paranoia ... vi er langt ude over ... det gælder faktisk liv og død
Det er derfor jeg har anskaffet mig en tonearm, hvor bl.a. VTA/SRA kan justeres med 1/100 mm nøjagtighed, så min PU altid kan indstilles helt nøjagtigt fra lp til lp, så den altid sporer optimalt, ikke slides unødvendigt og således ikke lider en alt for tidlig død
Husk at nyde musikken ... bare engang i mellem
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |