| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman, hvis ikke fremskridt skal måles i form af bedre lyd.
Hvordan skal fremskridt så måles.?
Det virker på nogen som, man skal ikke tale (skrive) for meget om hi-fi, ikke berøre "de små ting" - bare udøve det.
"Ja-men forhelvede mand", det vores hobby vi her beskæftiger os med, og kan vi få nok af den?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan set enig, men mine år med hi-fi har lært mig, at "bedre lyd" er et meget elastisk begreb. Vi hører (lytter) overraskende forskelligt (på samme måde, som vores øvrige sanser er forskelligt udviklede).
Det er godt at have sin "hi-fi-teori" på plads, eller for den sags skyld blot kende nogle få tommelfingerregler, når vi hygger med (eller er det om?) vores hobby. Selv er jeg nået til det punkt, at jeg ikke længere gider bruge timer og atter timer på at justere ditten-dutten-datten, da teorien alligevel fortæller mig, at stort set enhver lp-afspilning med overvejende sandsynlighed er en afvigelse fra den optimale monterings- og afspilningsgeometri uanset, hvor meget jeg piller, nusser og justerer.
Så jeg er grundig og omhyggelig, men vælger i øvrigt at læne mig tilbage og nyde musikken ... mens jeg forsøger at undlade at tænke på, om en times ekstra møjsommelig puslen med azimuth- og VTA/SRA-justeringer måske lige kunne have givet den ekstra smule luft til blæserne i lige præcis den passage
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Sådan set enig, men mine år med hi-fi har lært mig, at "bedre lyd" er et meget elastisk begreb. Vi hører (lytter) overraskende forskelligt (på samme måde, som vores øvrige sanser er forskelligt udviklede).
Det er godt at have sin "hi-fi-teori" på plads, eller for den sags skyld blot kende nogle få tommelfingerregler, når vi hygger med (eller er det om?) vores hobby. Selv er jeg nået til det punkt, at jeg ikke længere gider bruge timer og atter timer på at justere ditten-dutten-datten, da teorien alligevel fortæller mig, at stort set enhver lp-afspilning med overvejende sandsynlighed er en afvigelse fra den optimale monterings- og afspilningsgeometri uanset, hvor meget jeg piller, nusser og justerer.
Så jeg er grundig og omhyggelig, men vælger i øvrigt at læne mig tilbage og nyde musikken ... mens jeg forsøger at undlade at tænke på, om en times ekstra møjsommelig puslen med azimuth- og VTA/SRA-justeringer måske lige kunne have givet den ekstra smule luft til blæserne i lige præcis den passage  |
|
|
Det er kloge ord, Analogueman! Man skal være realistisk mht. vinylaftastning.... MVH. Niels
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har det helt på samme måde.
Men derfor er det alligevel rart, at debattere disse ting med andre "ligesindede".(om ikke andet, så for "hyggens" skyld).
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med en arm/pu resonans, der måske er lidt lav, får ikke noget særlig betydning, hvis denne ellers er veldæmpet. En Denon DL305 i en Stax UA9 arm, giver jo nok en lidt lav resonans frekvens, men den er ganske veldæmpet i aktion, så selv kanon sekvensen på Telarc 1812 ouverturen går helt rent hjem, uden den mindste slingren af pickuppen. Normalt når armresonansen ligger ideelt på 10-12hz, så er denne sekvens ikke så spilbar, da pickuppen virkelig bevæger sig og i nogle tilfælde ryger op af rillen. Så lyder rent og lækkert, så er arm/pu kombi'en nok i orden trods alt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 November 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem er denne komponist "Telarc"? Jeg kender kun en 1812-ouverture, og den er skrevet af Tjaikovskij ...
Telarcs ouverture er forhåbentlig mindre træls end Tjaikovskijs
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 14 November 2014 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er vel 1812 udgivet på Telarc, indspillet med rigtige kanonsalut, den kan være svær at spore
Ikke alle pick-upper kan det, om det har noget med armresonansen???
Det har jeg ikke undersøgt, kunne være sjovt.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger


Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 14 November 2014 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
1812- overturen på Telarc er nok mere en teknisk udfordring end det er en god fortolkning af Tjaikovskij
Hvis det er god fortolkning i søger, så er der nok ingen bedre end denne på Mercury Living Presence
Iøvrigt så er Wellingtons Victory en endnu større udfordring at at spore korrekt end 1812
Holberg 19 tillykke med din nye Benz pickup, glæder mig til at høre hvordan den spiller i dit system __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 14 November 2014 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Sandsynligheden for jeg var endt med en MC pickup med lavt output og 100% tilfældig armresonans var
overhængende |
|
|
Jamen så havde det også været din egen skyld!
Meget af det som er fortalt i denne tråd, havde din gamle fætter allerede givet dig info omkring  Men du hører som sædvanligt
ikke efter hvad jeg siger til dig
Glad for at du fandt frem til en fin PU..... Tillykke fætter __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 16 November 2014 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
det er vel 1812 udgivet på Telarc, indspillet med rigtige kanonsalut, den kan være svær at spore
Ikke alle pick-upper kan det, om det har noget med armresonansen???
Det har jeg ikke undersøgt, kunne være sjovt. |
|
|
I know, at det er Telarc, der har indspillet/udgivet en udgave med rigtige kanoner ... jeg drillede kun :-)
Synes, det er ganske sigende for den musikalske kvalitet af 1812 Ouverturen, at pladeselskabet/teknikken nævnes, mens komponisten udelades
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 18 November 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er Benz'en justeret ind og den er allerede kommet på arbejde. Lytteindtryk følger om 50-100 pladers tid.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 19 November 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
| Så er Benz'en justeret ind og den er allerede kommet på arbejde. Lytteindtryk følger om 50-100 pladers tid. |
|
|
Kan næsten ikke vente, så kør dem på 78 omr, så går det hurtigere.    __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 24 November 2014 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle kan måske huske mine brum-problemer fra en anden tråd. Kan sige at alt er stille som graven efter Benz har erstattet Audio
Techinca. Skønt!
Benz'en startede ud med at lyde klemt og lukket - faktisk lidt hen af Audio Techicaen (AT95) som den erstattede. Efterhånden som pladerne
har snurret, er der dog sket ting og sager. Nu sprudler musikken i den grad. Lyden flyder helt ubesværet ud af højttaleren. Let, flydende
og luftigt med et væld af detaljer. Der er tale om en kæmpe opgradering.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 24 November 2014 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytter du i mono, eftersom "Lyden flyder helt ubesværet ud af højttaleren."
Godt at høre, at du er tilfreds med din nye PU
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 24 November 2014 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Lytter du i mono, eftersom "Lyden flyder helt ubesværet ud af højttaleren."  |
|
|
Så er det vist den forkerte PU jeg har valgt.
Analogueman skrev:
Godt at høre, at du er tilfreds med din nye PU  |
|
|
Ja, jeg synes rigtig godt om der hvor tingene er landet.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 24 November 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at du er glad og tilfreds. Ellers en flot blå farve den Benz Ace har.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |