Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 09:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Den rette pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 13 November 2014 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Analogueman, hvis ikke fremskridt skal måles i form af bedre lyd.
Hvordan skal fremskridt så måles.?
Det virker på nogen som, man skal ikke tale (skrive) for meget om hi-fi, ikke berøre "de små ting" - bare udøve det.
"Ja-men forhelvede mand", det vores hobby vi her beskæftiger os med, og kan vi få nok af den?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 November 2014 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Sådan set enig, men mine år med hi-fi har lært mig, at "bedre lyd" er et meget elastisk begreb. Vi hører (lytter) overraskende forskelligt (på samme måde, som vores øvrige sanser er forskelligt udviklede).

Det er godt at have sin "hi-fi-teori" på plads, eller for den sags skyld blot kende nogle få tommelfingerregler, når vi hygger med (eller er det om?) vores hobby. Selv er jeg nået til det punkt, at jeg ikke længere gider bruge timer og atter timer på at justere ditten-dutten-datten, da teorien alligevel fortæller mig, at stort set enhver lp-afspilning med overvejende sandsynlighed er en afvigelse fra den optimale monterings- og afspilningsgeometri uanset, hvor meget jeg piller, nusser og justerer.

Så jeg er grundig og omhyggelig, men vælger i øvrigt at læne mig tilbage og nyde musikken ... mens jeg forsøger at undlade at tænke på, om en times ekstra møjsommelig puslen med azimuth- og VTA/SRA-justeringer måske lige kunne have givet den ekstra smule luft til blæserne i lige præcis den passage
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 13 November 2014 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Sådan set enig, men mine år med hi-fi har lært mig, at "bedre lyd" er et meget elastisk begreb. Vi hører (lytter) overraskende forskelligt (på samme måde, som vores øvrige sanser er forskelligt udviklede).

Det er godt at have sin "hi-fi-teori" på plads, eller for den sags skyld blot kende nogle få tommelfingerregler, når vi hygger med (eller er det om?) vores hobby. Selv er jeg nået til det punkt, at jeg ikke længere gider bruge timer og atter timer på at justere ditten-dutten-datten, da teorien alligevel fortæller mig, at stort set enhver lp-afspilning med overvejende sandsynlighed er en afvigelse fra den optimale monterings- og afspilningsgeometri uanset, hvor meget jeg piller, nusser og justerer.

Så jeg er grundig og omhyggelig, men vælger i øvrigt at læne mig tilbage og nyde musikken ... mens jeg forsøger at undlade at tænke på, om en times ekstra møjsommelig puslen med azimuth- og VTA/SRA-justeringer måske lige kunne have givet den ekstra smule luft til blæserne i lige præcis den passage


Det er kloge ord, Analogueman!  
Man skal være realistisk mht. vinylaftastning....

MVH.
Niels



Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 13 November 2014 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har det helt på samme måde.
Men derfor er det alligevel rart, at debattere disse ting med andre "ligesindede".(om ikke andet, så for "hyggens" skyld).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 13 November 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Det med en arm/pu resonans, der måske er lidt lav, får ikke noget særlig betydning, hvis denne ellers er veldæmpet. En Denon DL305 i en Stax UA9 arm, giver jo nok en lidt lav resonans frekvens, men den er ganske veldæmpet i aktion, så selv kanon sekvensen på Telarc 1812 ouverturen går helt rent hjem, uden den mindste slingren af pickuppen. Normalt når armresonansen ligger ideelt på 10-12hz, så er denne sekvens ikke så spilbar, da pickuppen virkelig bevæger sig og i nogle tilfælde ryger op af rillen. Så lyder rent og lækkert, så er arm/pu kombi'en nok i orden trods alt.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 13 November 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hvem er denne komponist "Telarc"? Jeg kender kun en 1812-ouverture, og den er skrevet af Tjaikovskij ...

Telarcs ouverture er forhåbentlig mindre træls end Tjaikovskijs
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1516
Sendt: 14 November 2014 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

det er vel 1812 udgivet på Telarc, indspillet med rigtige kanonsalut, den kan være svær at spore
Ikke alle pick-upper kan det, om det har noget med armresonansen???
Det har jeg ikke undersøgt, kunne være sjovt.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
ramma
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 969
Sendt: 14 November 2014 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

1812- overturen på Telarc er nok mere en teknisk udfordring end det er en god fortolkning af Tjaikovskij
Hvis det er god fortolkning i søger, så er der nok ingen bedre end denne på Mercury Living Presence


Iøvrigt så er Wellingtons Victory en endnu større udfordring at at spore korrekt end 1812

Holberg 19 tillykke med din nye Benz pickup, glæder mig til at høre hvordan den spiller i dit system

__________________
Hifi hilsen Ramma
Til top Vis ramma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ramma Besøg ramma's Websted
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 14 November 2014 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

holberg19 skrev:

Sandsynligheden for jeg var endt med en MC pickup med lavt output og 100% tilfældig armresonans var
overhængende


Jamen så havde det også været din egen skyld!

Meget af det som er fortalt i denne tråd, havde din gamle fætter allerede givet dig info omkring Men du hører som sædvanligt
ikke efter hvad jeg siger til dig

Glad for at du fandt frem til en fin PU..... Tillykke fætter

__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 16 November 2014 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
det er vel 1812 udgivet på Telarc, indspillet med rigtige kanonsalut, den kan være svær at spore
Ikke alle pick-upper kan det, om det har noget med armresonansen???
Det har jeg ikke undersøgt, kunne være sjovt.

I know, at det er Telarc, der har indspillet/udgivet en udgave med rigtige kanoner ... jeg drillede kun :-)

Synes, det er ganske sigende for den musikalske kvalitet af 1812 Ouverturen, at pladeselskabet/teknikken nævnes, mens komponisten udelades
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 18 November 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Så er Benz'en justeret ind og den er allerede kommet på arbejde. Lytteindtryk følger om 50-100 pladers tid.
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 19 November 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

holberg19 skrev:
Så er Benz'en justeret ind og den er allerede kommet på arbejde. Lytteindtryk følger om 50-100 pladers tid.
Kan næsten ikke vente, så kør dem på 78 omr, så går det hurtigere.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 November 2014 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nogle kan måske huske mine brum-problemer fra en anden tråd. Kan sige at alt er stille som graven efter Benz har erstattet Audio
Techinca. Skønt!

Benz'en startede ud med at lyde klemt og lukket - faktisk lidt hen af Audio Techicaen (AT95) som den erstattede. Efterhånden som pladerne
har snurret, er der dog sket ting og sager. Nu sprudler musikken i den grad. Lyden flyder helt ubesværet ud af højttaleren. Let, flydende
og luftigt med et væld af detaljer. Der er tale om en kæmpe opgradering.

Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 24 November 2014 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Lytter du i mono, eftersom "Lyden flyder helt ubesværet ud af højttaleren."

Godt at høre, at du er tilfreds med din nye PU
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 24 November 2014 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Lytter du i mono, eftersom "Lyden flyder helt ubesværet ud af højttaleren."


Så er det vist den forkerte PU jeg har valgt.

Analogueman skrev:
Godt at høre, at du er tilfreds med din nye PU


Ja, jeg synes rigtig godt om der hvor tingene er landet.
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 24 November 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Godt at du er glad og tilfreds. Ellers en flot blå farve den Benz Ace har.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes