Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvor mange watt er nødvendigt ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Kim F. skrev:
Jesper Bach skrev:

Ei, der kommer lige et til:

Hvilke producenter oplyser effekten med alle kanler igang på samme tid ?

Jesper

Denon, NAD og Harman Kardon er mig bekendt nogle af dem. Hvis vi stadig snakker surround.

Jeg vil nu ikke mene at Denon er iblandt dem - bare tag ovennævnte eksempler med de 90W - men derfor er det jo ikke dårligt eller useriøst grej.

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Driftseffekt på 150 watt...Næppe. Det er formentligt den anbefalede vedvarende effekt som højtttaleren er angivet til.  ifølhe Hifiklubben har de en følsomhed på 90db, dvs en driftseffekt på 4 watt. Hvilken forstærker du skal vælge..? Gå ind og hør de valgte modeller, det er klart det bedste.
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

clemme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

? Hvis Sinus watt kun registerer "en tone" og DIN/RMS måler hele "lyd spektret" hvordan kan det så være at sinus watt altid bliver opgivet lavere end DIN/RMS ? Eller er jeg galt på den
Til top Vis clemme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clemme

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

RMS vil typisk være det laveste tal. Det er derfor mange ikke bryder sig om at bruge RMS, for det ser jo ikke "pænt" ud når noget skal sælges.

NAD bruger "dynamiske" watt i mange af deres opgivelser.... Hvad er nu lige "dynamiske" watt???

Hvis du vil spille "pisse højt" har du som udgangspunkt valgt forkerte højttalere. Det nemmeste vil være fra starten af, at købe højttalere med meget høj følsomhed (Cervin Vega eller P.A). Så behøver du ikke helt så mange watt i forstærkeren for at spille "pisse højt".

Men hvor højt er "pisse højt"?
100dB? 110dB? 120dB? 1.000.000 dB?
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

clemme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Det var forresten en fusker i hifiklubben der nævnte det med at sinus altid er "højere" end RMS og RMS er det eneste rigtige.

pisse højt = biograf atmosfære i mit værelse (14m2) :D

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Clemme,

Du kan sagtens få dine B&W'ere til at spille pisse højt med en 70-100W, men hvis du vil høre hvad de kan præstere dynamisk, så skal der andre boller på suppen.

Jeg har selv prøvet med lige præcis de højttalere du har, 70W Kenwood var rimeligt okay, 250W Belles, så begyndte der at ske lidt, 800W Belles så kom der dæleme liv i dem. Problemet er så bare at det måske er en smule overkill at smide for små 80k forstærkere i rumpetten på dem.

Prøv eventuelt nogle af de nye digitale forstærkere, der er meget rå power for pengene, sikkert også nok til en ufrivillig vandladning eller to

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

clemme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Har lige fundet en Denon 3803 på Ebay. Har nogen prøvet at bestille større ting hjem fra UK/US ?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:

Ja der er mange useriøse producenter derude. En af mine venner har netop købt et Sony-kombi-surround. Et kig i manualen afslører at den op givne effekt på 5x35 er på en kanal af gangen, ved 6 ohm, 1kHz og med 10% THD!!! Hvorfor skriver man dog sådan noget? Det er jo ubrugeligt!

Ja hvorfor skriver man det? Det kan jeg godt svare på. Det er fordi køberne til kombi-surround ikke er sådan nogle som dig og mig og andre på dette forum. Der er rigtigt mange, sikkert flere end du forestiller dig, der ikke ved en dyt om teknik. Derfor er de nødt til at simplificere tingene og den eneste parameter de kigger efter er: "hvor mange watt den er på".

Da jeg arbejdede i radiobranchen prøvede jeg at fortælle den slags mennesker hvordan tingene hang sammen. Jeg forklarede dem at den bilradio med 7 bånds equalizer de havde på tilbud i Silvan til Kr. 395,- ikke var på 2*1700 watt selvom det stod på kassen. Jeg forsøgte også at forklare at mange watt jo ikke nødvendigvis hænger sammen med bedre lyd. Når jeg så havde brugt en halv time på det så kørte kunden ud i Silvan og handlede der.

Kan du se hvor jeg vil hen? Der er et kæmpe marked for Bilstereo-forstærkere på 2*5000 watt, kæmpe 1200 watts 7-vejs højttalere fremstillet af 3 mm krydsfiner med en frekvensgang fra 5-35000 Hz Normalpris: 12.995,- Nu kun: Kr. 795,- Den anden dag så jeg et sæt aktive højttalere til PC på 2*120 watt. De kostede Kr. 69,- På kassen stod der endda at de var "Windows XP compatible" Det sidstnævnte passer helt sikkert

Men min pointe er at der findes en ikke ubetydelig kundemasse som vil have de der billige kasser med de optimistiske wattangivelser, og egentligt generer det mig ikke at nogle fabrikanter snyder med tallene. Så ved jeg da hvilke produkter jeg skal styre udenom.
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

clemme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

perejvind
: Kan du så ikke nævne dem der som standard ikke snyder og leverer super gode forstærkere.. Jeg er så meget i tvivl. Vil gerne have en surround forstærker (men den skal kunne gengive CD, som en normal forstærker) Dette hænger sammen med at jeg hører meget Dave Matthews Band og Radiohead. Ved specialt Radiohead (Kid A vinyl) er det let at høre forskel om en forstærker er af kvalitet eller ej

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

clemme skrev:
perejvind
: Kan du så ikke nævne dem der som standard ikke snyder og leverer super gode forstærkere.. Jeg er så meget i tvivl.

Helt generelt er det klogeste at være fløjtende ligeglad med watt-tallene. Selv hvis tallene er opgivet 100% seriøst, så siger de stadig ikke noget om lydkvalitet. Mit yndlings-eksempel er Thule's IA100 og den gamle IA60B (den nye IA60B SE er bedre, men sammenligningen er sjovere med den gamle model). Hér har du to forstærkere fra samme producent, målt efter samme, ret seriøse, standarder. IA100 er opgivet 2x100 watt, og har en strømforsyning på 500VA/40.000 uF. IA60B har 2x60 watt, og en strømforsyning på 350 VA/20.000 uF. Peak current er opgivet til +/- 30 A på IA 100, +/- 22 A på IA 60 B. Uanset hvordan du måler på kryds og tværs af de to vil en IA 100 måles til at være kraftigere og mere strømstærk end IA 60 B. Men sæt dem til og spil på dem, og du vil opdage at en IA 60 B på _alle_ punkter er bedre end IA 100. Den _opleves_ ganske enkelt som kraftigere, der er bedre kontrol og en mere dynamisk oplevelse af lyden. Det virker rent faktisk også som om den kan spille højere.

Dette er blot et eksempel på at målinger og lyd absolut ikke behøver hænge sammen. De to forstærkere er ret forskelligt opbygget, og det betyder simpelthen mere i praksis end hvad målingerne siger. Der findes ganske enkelt ikke ét tal for hvor god en forstærker er. Det klogeste er (bortset fra at lytte med dine egne ører) at sammenholde de forskellige informationer du kan finde, og foretage en samlet vurdering ud fra ting som vægt, strømforbrug, generelt kvalitetsindtryk, erfaringer fra andre brugere, tests, producentens grundlæggende filosofi, hvad du nu end kan få fat i af oplysninger. Alle disse ting er hver for sig mere værd end watt-tal. Og iøvrigt også nøjagtigt lige så ubrugelige, hvis de står alene. Derfor må man foretage en vurdering af den samlede helhed, fremfor at sammenligne punkt for punkt. Du skal ikke spørge hvor STOR en forstærker du har brug for, men hvor GOD en forstærker du har brug for.

Kort sagt: Kvalitet kan ikke måles.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Anders_K skrev:

Ja der er mange useriøse producenter derude. En af mine venner har netop købt et Sony-kombi-surround. Et kig i manualen afslører at den op givne effekt på 5x35 er på en kanal af gangen, ved 6 ohm, 1kHz og med 10% THD!!! Hvorfor skriver man dog sådan noget? Det er jo ubrugeligt!

Ja hvorfor skriver man det? Det kan jeg godt svare på. Det er fordi køberne til kombi-surround ikke er sådan nogle som dig og mig og andre på dette forum. Der er rigtigt mange, sikkert flere end du forestiller dig, der ikke ved en dyt om teknik. Derfor er de nødt til at simplificere tingene og den eneste parameter de kigger efter er: "hvor mange watt den er på".

Da jeg arbejdede i radiobranchen prøvede jeg at fortælle den slags mennesker hvordan tingene hang sammen. Jeg forklarede dem at den bilradio med 7 bånds equalizer de havde på tilbud i Silvan til Kr. 395,- ikke var på 2*1700 watt selvom det stod på kassen. Jeg forsøgte også at forklare at mange watt jo ikke nødvendigvis hænger sammen med bedre lyd. Når jeg så havde brugt en halv time på det så kørte kunden ud i Silvan og handlede der.

Kan du se hvor jeg vil hen? Der er et kæmpe marked for Bilstereo-forstærkere på 2*5000 watt, kæmpe 1200 watts 7-vejs højttalere fremstillet af 3 mm krydsfiner med en frekvensgang fra 5-35000 Hz Normalpris: 12.995,- Nu kun: Kr. 795,- Den anden dag så jeg et sæt aktive højttalere til PC på 2*120 watt. De kostede Kr. 69,- På kassen stod der endda at de var "Windows XP compatible" Det sidstnævnte passer helt sikkert

Men min pointe er at der findes en ikke ubetydelig kundemasse som vil have de der billige kasser med de optimistiske wattangivelser, og egentligt generer det mig ikke at nogle fabrikanter snyder med tallene. Så ved jeg da hvilke produkter jeg skal styre udenom.

Ja jeg synes jeg fuldstændigt grotesk! Ikke at producenterne/forhandler laver useriøse opgivelse men mereat folk er så dumme og naive. Ham min som købte det her kombi-surround (som iøvrigt kostede 4000,- og faktisk lyder ok til den pris) kunne simpelhen heller ikke fatte hvorfor der var forskel på surround recievere når der stod Dolby og DTS på dem alle. Jeg brugte lang tid på at fortælle at han ikke skulle købe den Eltax pakke med fortærker (5x100W) + aktiv sub og fem ht'er til 999,- Fona!

Men det samme er jo gældende inden for alt muligt andet. Eks digikameraer. Fordi man startede med op opgive Megapixel tror alle at det er det eneste vigtige i et kamera. Og pc-printere også, hvor folk står og sammenligner udkrifter pr. minut.

Man kan sige meget om Hifiklubbens udvikling, men de prøver da stadig at overbevise folk om at der er forskel på lyd! Måske man skulle hjælpe ved selv at starte en kampagne! Nå ikke flere sure opstød

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hov forresten Clemme. Undskyld hvis jeg kom til at smadre din tråd!
Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

man kan sige meget om eltax, men jeg synes nu egentlig man får ok valuta for pengene!  flame away! Hvis man køber eltax er man jo pisse ligeglad om det skal bare sige noget for det koster jo praktisk talt ingen penge.  Jeg må nok indrømme jeg er ikke ejer 1 eneste CD, jeg bruger kun lyd til film. Da jeg købte min første surround receiver så købte jeg også et komplet surroundsæt i eltax for noget der lignede 1000kr og helt ærligt det lyder 10x bedre end at se film med fjernsynshøjtalerne. Min point er at selvom det er svært at forstå så er der forskellige "steps" før man når ende stationen, så det er jo superfed lyd for nogen der ikke har været vant til andet. Eltax er da alt for godt et mærke!

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes