Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 00:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Ingen lyd i aktiv sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2012
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2014 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Kaj du skulle vel ikke vide om man kan finde en manual på Onkyo tx-nr609 på dansk et sted købte den faktisk hos dig for en del år tilbage på din
arbejdsplads... God service jeg fik tilbage i sin tid du mente jeg ikke skulle købe denne Onkyo609 frem for en anden jeg havde kigget på og kan kun
sige jeg er tilfreds med jeg lyttede til dig den gang da jeg har været rigtig tilfreds med denne receiver og synes stadig den gør det ret godt.
Til top Vis bitz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitz

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 November 2014 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Nå det link virker ikke helt efter hensigten :-(
Send mig evt en privat besked med din mailadresse så kan jeg videresende den mail jeg har fået med et link der virker

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 November 2014 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Brugsanvisninger til TX-NR609

Engelsk: http://www.eu.onkyo.com/downloads/1/1/9/8/0/21977481_0a3ba5d 1ee.pdf
Svensk med flere: http://www.eu.onkyo.com/downloads/1/1/9/8/0/21977484_c5c44f1 53e.pdf

Problemet du beskriver har intet med recieveren at gøre. Problemet er at subwooferen, som den er konstrueret, skal have et signal af en vis styrke for at holde sig i gang. Når du skruer ned falder styrken ens til højttalere og subwoofer. I takt med at du skruer ned ender signalet med at blive så lavt at subwooferens autosluk kredsløb tolker det, som du har slukket for anlægget. Derfor slukker subwooferen, indtil der kommer et kortvarigt signal kraftigt nok til, at den vågner igen. Skal der gøres noget effektivt ved problemet skal autosluk kredsløbet sættes ud af drift eller justeres i følsomhed.

Du kan naturligvis vælge at skrue op for lydstyrken til subwooferen og som nogle foreslår udvide frekvensområdet opadtil for at holde subwooferen i gang, men frekvensområde og styrke på subwooferen skulle jo gerne passe sammen med højttalerne du anvender. Subwooferen mangler ganske enkelt en omskifter som sætter autosluk ud af funktion.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2014 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Kaj..Det er efter min mening ikke rigtigt det du siger. Hvis man skruer for meget op for volumen på subén vil forstærkeren efter en
kalibrering skrue så meget ned for udgangssignalet at triggeren ikke virker efter hensigten. Man skal forsøge at ramme omkring o
db på udgangssignalet ved at regulere volumen på subben.
Hvis jeg på min sub som er magen til Bitz for eksempel kører en kalibrering med volumen på omkring kl 11 sætter den
forstærkeren på minus 10-15 db. Og det gør så at forstærkeren skal højt op i volumen før den aktiverer triggeren.

Og det med at udvide frekvensen opad som du skriver, det siger THX standarden at man skal gøre, + at man sætter alle højttalere
til SMALL og delefrekvensen I FORSTÆRKEREN til 80 hz

bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker lige behøver man køre den kalibrering... Jeg synes ikke den har nogen effekt over hovedet andet end det sætter alt forkert både: hz
osv. jeg ønsker ikke alt det lyd optimering som den også er mega fan af det skulle ikke være nødvendigt... Højtalerne burde ikke være så
forvrænget i lyden ?

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2014 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Nej jeg bruger heller ikke audyssey. Den dræber bas og dynamik. så kun brugt den til at sætte afstande osv.
Har som sagt sat sub på max delefrekvens og forstærkeren til small og 80 hz

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2014 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Uanset styrkeindstillingen på subwooferen eller manuel indstilling på recieveren vil en efterfølgende kalibrering justere det teknisk korrekte niveau. Den korrekte tilpasning af lydstyrken højttalerne imellem. Subwooferen slukker når mastervolumen skruer ned. Kredsløbet måler på signalstyrken, der når frem til subwooferens forstærker. Autosluk kredsløbet er ligeglad med hvordan knapperne står eller hvordan manuelle indstillinger laves recievermenuen, når man efter diverse manuelle justeringer bruger recieverens computer menu. Det er subwooferen som har problemet. Den kræver et tilstrækkeligt signal for at holde sig i gang. Du kan manuelt tilføre den et øget signal og ad den vej holde den i gang og så længe du kan acceptere et antagelig lidt for kraftigt basniveau. Derved kan man jo sige at du har løst problemet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Det kan da ikke passe der må være en mere korrekt løsning hvor man slipper for den dominerende SUB og stadig får den dybde som nu behøves
om man spiller lavt eller højt ved film.. ?

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2014 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
Ok havde ikke set at volume var på fronten!
Du har sikkert svaret på det spørgsmål, men hvad sker der hvis du skruer ned for volumen på subben, og samtidig skruer op for output på Onkyo sub
signalet?
jeg kan heller ikke se svaret, men mon ikke at den tænder og holder sig tændt ved en laver lydstyrke.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2014 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:
Du skal sætte bassen så den spiller dobbelt bas , dvs at selv om at dine front højtalere står til large skal subben spille , men din
sub vil slukke hele tiden , fordi du ikke kan slå auto on fra.

madmax

Du skriver "skal sætte dobbelt bas on". Det vil jeg ikke gøre, men henvisning til lyden.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

bitz skrev:
Det kan da ikke passe der må være en mere korrekt løsning hvor man slipper for den dominerende SUB og stadig får den dybde som nu behøves
om man spiller lavt eller højt ved film.. ?

Jeg forstår godt, der protesteres mod mit svar. Det vil være ønskeligt, at subwooferen holder sig tændt ved lavere signalstyrke. Muligheden foreligger da også at der er en opstået en fejl i den, som resulterer i et krav om mere signal for at holde sig aktiv.

For mere end fyrre år siden byggede jeg en effektforstærker, hvor signalet fra forforstærkeren automatisk skulle tænde for den og slukke efter en forudindstillet tid. Det betød at jeg kunne gemme forstærkeren af vejen og slippe for selv at skulle tænde og slukke. Jo, jeg er helt klar over hvordan det fungerer og hvordan man laver det. Heller ikke jeg slap for problemet med at forstærkeren slukkede i utide ved lav styrke. Det var en svær balancegang mellem at holde forstærkeren i gang ved lav styrke og samtidig undgå at et støjsignal tændte forstærkeren i utide. Det er samme princip der anvendes i subwooferen vi debatterer. Subwooferen kan sættes til at reagere ved et meget lavere signalniveau eller konstrueres til et meget længere "time out" forløb. Det har Jamo ikke valgt i det konkrete tilfælde og var højttaleren min, ville jeg skille den ad og lave de nødvendige ændringer.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2014 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Du skal skrue ned for volumen på selve subwooferen.
Når du derefter kører en auto kalibrering på din receiver vil receiveren justere subwoofer outputtet op. (du skrev selv at subwoofer udgangen på din receiver stod på -15 db)
På denne måde vil der være et meget højere output fra receiveren og ind i subben, og auto kredsløbet vil ikke slå fra.... med mindre det er defekt, men det lyder ikke lige sådan.

Med andre ord, du har skruet alt for højt op på subwooferen's volumen kontrol.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Leger lidt med det sener i dag tror på denne løsning :)

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Det er lige præcis som OLEPRO siger, han er nok bare bedre til at forklare det end jeg er :-)

bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hehe mon dog synes det du har skrevet kontra ham stemmer over ens eller jeg har fanget pointen...

Jeg har prøvet lidt nu her hvor jeg har sat Volume på SUB til "0"
Kørt en auto kalibrering hvor den så sætter SUB med +2db så jeg er nok ved at være tæt på Mål hvis jeg vil ramme (0db)

Men kan se det tager tid og jeg er stadig ikke tilfreds med lydsignalet i film så der er vist mere og arb. med men lad os nu se om subben ikke er
oppe og køre så mangler man bare og få højtaler lyden til at passe ind/sammen med subberne...

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Når du har kalibreret så prøv at afspille en film uden om Audyssey ved at bruge DIRECT og se om det er bedre..

bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er sku godt nok bare lidt træt af de 2 x SUB660 må jeg indrømme... Kan man heller ikke få Bass på sit tv mere når man køre lyden igennem
receiver? :D

bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Skulle Mono ikke bare være Center - Sub som skulle levere lyd selv der er der ingen respons fra den skide Sub... Må have fat i av-connection i
morgen det holder ikke!!!

bitz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Nå det sikkert en veldig Sub men har læst lidt på nettet og som i kan se så det ikke den eneste af Jamo's Sub som har dette problem:
http://forums.sonos.com/showthread.php?t=23348

Det tæske ærgeligt da jeg synes den er KANON når den bliver tvunget i Action... Men overvejer da stærkt og sælge min Sub og finde noget som er
bedre.

Men men men lad os nu se når jeg får det Y-kabel om det kan accepteres!

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

eller måske gribe til lommerne og få fat i Otto. måske de sidste kroner er det hele værd.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes