Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 14:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Enkel selvbyg clock 4ALL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

hmm. Jeg ved ikke helt om jeg kan svare på spørgsmålet. Se det svar jeg har givet længere oppe i det "store" svar. Er det ok ?

Jeg er nok bare lidt sløv.

Hvis jeg læser det korrekt har du kun en clock til både drev og DAC

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
kramer71 skrev:

hmm. Jeg ved ikke helt om jeg kan svare på spørgsmålet. Se det svar jeg har givet længere oppe i det "store" svar. Er det ok ?

Jeg er nok bare lidt sløv.

Hvis jeg læser det korrekt har du kun en clock til både drev og DAC

Ja. Jeg har sat min konverter om så den kører med den samme frekvens som drevet.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

kramer71 skrev:
Cmos bufferen synes jeg vi skal spare væk, indtil vi har lyttet godt til den - og så foreløbig sluge de negative kameler. Der er en grund til, at hverken Elso eller Guido anvender den - i modsætning til LC - og jeg tror at den ligger i lyden hvis jeg kender de gutter nogenlunde ret.

Hvis clocken sidder tæt på rettet(DAC'en) burde kamelerne ikke være forfærdeligt store.

Hvordan var det havde du kun en fælles clock i begge dine forsøg ?

I første forsøg en clock til drev.

I andet forsøg en clock til drev og dac.

Jeg er ikke sikker på at det faktisk er clocken ved dacen der er den vigtigste for lyden. ha-ha. Men det skal altså prøves noget mere. Det er lidt Guido og Elsos erfaring af gevinsten ligger ved drevet, og mit første indtryk er lidt det samme, men det skal prøves noget mere. Den tekniske forklaring bliver jo også helt uoverskuelig :), men mon ikke den ligger i noget med diskret jitter ift. tilfældig jitter (hvor idiotisk denne skarpe skillelinje ellers er). hmm.

reinhold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Reinhold.

Det program til simulering, hvad hedder det ?

Det hedder HyperLynx, kommer fra Mentor Graphics, og er ret dyrt ! (koster lidt over 90.000 kr + moms)  Jeg bruger det til højhastigheds design > 10 GHz.  Man kan også få nogle simple billige programmer der kan klare en opgave som denne, men jeg kan ikke lige komme i tanke om dem på stående fod. 

Til top Vis reinhold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reinhold

reinhold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Men et PCB layout er vel næsten unødvendigt ?? Afkoblingen laves vel bedst i en "fuglerede"   

Ja det er helt rigtigt, jeg er bare meget forventet med den slags

Jeg vil dog lige nævne at et print giver bedre mulighed for kontrolleret afskærmning, og det giver kendte impedanser på lederne. Men det er rigtigt, det er ikke et must for denne konstruktion som den er nu...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Nej. Meget af clocken er jo faktisk pakket ind i xoen, og problemerne med impedans og kontrolleret afskærmning løses i denne konstruktion ved at holde den elektriske afstand mellem strøm og gnd på xo så kort som muligt - loddet direkte på undersiden. Og også mellem NR og GND pin på spændingsreferencen. Det minimerer impedans ressonans og spikes i stelplanet. Fordelen ved print på en sådan konstruktion må være helt ubetydelig, hvis det måske endda ikke går hen og bliver til en ulempe. Det er foton knepperi. Konstruktionen er jo afsindig enkel. 

Folk kan med hultypen eksperiementere med deres store low esr sager foran som filter lc-lc og få helt kolosale gevinster af det

90.000 Lennart ? Hva faen. Hvis man vil have en god forbindelse ...

reinhold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jeg smider et simpelt diagram her en gang i aften.

Off-topic : De 90.000 er en rigtig god investering, hvis man skal have et hurtigt board til at fungere 1´ste gang. Det kan spare et firma for millioner af gode kroner.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

reinhold skrev:

Jeg smider et simpelt diagram her en gang i aften.

Off-topic : De 90.000 er en rigtig god investering, hvis man skal have et hurtigt board til at fungere 1´ste gang. Det kan spare et firma for millioner af gode kroner.

Lyder spændende, rart at have en person med hf erfaring her i selvbygger forumet.

Glæder mig til at se om et godt HF design svarer til mine forventninger. Kan det lade sig gøre at få smidt nogle simuleringer med ? evt med forskelige kabellængder..

Jeg har set lidt på hyperlinx siden, ser ud til at være et effektivt værktøj

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Der er lidt knas med aparaterne nu - der kommer "et lille tap" igennem til den ene kanan når der kommer signal fra cdspillen, eller hvis der slukkes på hovedkontakten, når spillen kører (børn). Jeg er ret sikker på problemet skyldes at drev og dac tidligere har været galvanisk adskilt med pulstrafo - som forklaret nedenfor. Egentligt vil jeg gerne køre uden denne trafo under alle omstændigheder, så hvad med om jeg bare lodder den ud, så jeg får galvanisk forbindelse ?

Hvordan gør jeg det med termineringen i drev så ?

Beskrivelse:

Digitalsignalet tages direkte fra inverterkredsen inden udgang med en 75 r modstand – gennem 15 cm solidcore kabel – til 100 r på ben 1 på pulstransformer PE65612 (1:1) - se billede ovenfor. Pulstransformer var tidligere anbefalet af crystal til deres cs84xx serie. Ben 1 går til gnd i drev. Ben 3 på transformer går gennem 50 r til pin 2 på xlr udgang. Ben4 gennem 50r til pin3.

Der pseudoballanceres i dac med terminering med 330 ohms og signalet fødes gennem 0,01uf polyprop kondensator type til reciewer.

Noter at den mindre instråling pga. den balancerede overførsel gør, at der kan anvendes en tidligere og stejlere pll funktion (optimering nr. 2).

reinhold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Så er det første diagram klar. Det er som kramer71 har beskrevet det, dog har jeg fjernet et par X7R kondesatorer, som jeg mener er unødvendige da de overlapper hinanden for "tæt". 

Til kramer: den spole du har på billedet må da være 10 mH ?? (som er nævnt før). 10uH lyder dog umiddelbart mere rigtigt. Hvilken afspiller har du installeret det hele i ?

LGrau: Jeg kan nemt lave nogle simuleringer af forskellige længder kabel, og forskellige DAC´s m.m.  Jeg skal blot vide hvilken kreds der skal fødes med clocken ?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Super. De 10uh er den rigtige værdi, det er rettet i den oprindelige tekst. Selvom jeg nu brugte 20uh. Men 10 er fint.

Det er installeret i en Dac, med cs4328 konverter, direkte ind på mastersignalet. Der er synkroniseret over til PD75 cdafspiller. Hvor det går ind på en HCmos kreds.

Se klip nedenfor fra tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer

I mit drev en pd75, er clock funktionen opbygget over en inverterkreds (Toshiba 74HCU04). En sådan inverterkreds ser rigtigt godt ud på papiret. Denne kreds har eks. En stigetid på typisk 4ns. Problemet er bare, at den er endda meget støjfølsom.

Jeg afkoblede denne kreds ved clocken med yderligere  en 33uf tantal under printet hvor kredsen er loddet på, sammen med en stak 805 (100,47,22,10,1000pf), samt en trappe direkte på kredsen (100nf.......1000pf). (se billede). Derud over skiftede jeg 1uh spolen ud med en 20uh spole.

Digitalsignalet fra drevet tages direkte fra en inverterkreds af samme type. (se næste optimering). Denne blev også afkoblet med tantal og en trappe af 805 typer.

Skulle det være et drev med en ultra præcist clock, og opbygning som en kampvogn, hvorefter signalet bliver sendt igennem en utilstrækkligt afkoblet inverterkreds lige inden afgang ?

/Søren

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Der er lidt knas med aparaterne nu - der kommer "et lille tap" igennem til den ene kanan når der kommer signal fra cdspillen, eller hvis der slukkes på hovedkontakten, når spillen kører (børn). Jeg er ret sikker på problemet skyldes at drev og dac tidligere har været galvanisk adskilt med pulstrafo - som forklaret nedenfor. Egentligt vil jeg gerne køre uden denne trafo under alle omstændigheder, så hvad med om jeg bare lodder den ud, så jeg får galvanisk forbindelse ?

Jeg ved ikke helt hvad "klikket" skyldes.... din opstilling burde være iorden med pulstrafoerne..

Hvordan gør jeg det med termineringen i drev så ?

Sidder clocken nu i DAC'en med kabel over til drev ?

Ved termineringen skal man passe på ikke at lave brumsløjfer :

Jeg har ikke selv læst artiklen endnu, men den ser udmærket ud.

Se:

http://www.emc-world.dk/news/news3/side12.pdf

http://www.emc-world.dk/news/news3/side13.pdf

Man skal sørge for ikke at have lave en sluttet ring med stelkablerne...

Hvis du f.eks. fjerner pulstrafoerne, så ville du lave en brumsløjfe.

Så du må kun terminere stel i et punkt i drevet(jeg går ud fra at clock er i DAC).

Om det er bedst at terminere SPDIF eller dit clock signal ved jeg desværre ikke, her må du nok lytte dig frem .

Beskrivelse:

Digitalsignalet tages direkte fra inverterkredsen inden udgang med en 75 r modstand – gennem 15 cm solidcore kabel – til 100 r på ben 1 på pulstransformer PE65612 (1:1) - se billede ovenfor. Pulstransformer var tidligere anbefalet af crystal til deres cs84xx serie. Ben 1 går til gnd i drev. Ben 3 på transformer går gennem 50 r til pin 2 på xlr udgang. Ben4 gennem 50r til pin3.

Der pseudoballanceres i dac med terminering med 330 ohms og signalet fødes gennem 0,01uf polyprop kondensator type til reciewer.

Noter at den mindre instråling pga. den balancerede overførsel gør, at der kan anvendes en tidligere og stejlere pll funktion (optimering nr. 2).

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hmm. Jeg må makke lidt med det. Jeg ved desværre ikke om mine ører rækker til den slags vurderinger :)

Clocken sidder nu i dacen.

Hvad er fordelen ved pulstrafoen foruden den galvaniske adskillelse og at der vel også er en slags jitter attenuering af en slags pga. den begrænsede båndbredde (ha-ha) ?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

hmm. Jeg må makke lidt med det. Jeg ved desværre ikke om mine ører rækker til den slags vurderinger :)

Nej det er ikke sikkert at der er hørbar forskel, men så er placeringen af stelforbindelse betydningsløs.

Valget står mellem stel på SPDIF eller ved clockinførslen i drevet.

Hvis stellen bliver termineret ved SPDIF, vil der komme mindst elektrisk støj, på SPDIF signalet fordi stel er referance til logikkredsen i udgangen af drevet. Men tilgengæld vil der så være mere støj på clocksignalet in i drevet, dette giver som bekendt større jitter.

Så valget er groft set :

Godt elektrisk signal med høf jitter(stel ved SPDIF) eller støjfyldt elektrisk signal med lav jitter(stel ved clocksignal).

Jeg ville ummidelbart nok foretrække at have et rent elektrisk signal, fordi jitteren i selve SPDIF signalet bliver att kraftigt.

Men begge dele giver jo jitter så derfor forslaget med at bruge ørerne 

Clocken sidder nu i dacen.

Hvad er fordelen ved pulstrafoen foruden den galvaniske adskillelse og at der vel også er en slags jitter attenuering af en slags pga. den begrænsede båndbredde (ha-ha) ?

Fordelen mener jeg helt klart er at der køres balanceret så kabel mellem drev & DAC for mindst mulig betydning.

Fordelen ligner nok lidt fordelen ved at gå fra SPDIF til AES/EBU forbindelse. Her køres der også balanceret, og med en større spænding

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestilt en clock hos ham Kwant for et par ugen siden, men ikke hørt noget......er han bare langsom?

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Jeg har bestilt en clock hos ham Kwant for et par ugen siden, men ikke hørt noget......er han bare langsom?

Hvem Kwant ???

Guido Tent tager gerne flere uger efter at du har overført pengene :) - ha-ha

/Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Er det Elso Kwak du mener ??

Har han en hjemmeside ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes