| Forfatter |
|
Klaus1 Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2014 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har endelig fået lov til at flytte vores surround baghøjtalere væk fra under sofaen (!), og op på væggen, eftersom vi fandt
nogle højtalere med tilpas WAF. Det blev til Cambridge Audio WS30.
Nu kommer det andet problem så, hvordan der skal trækkes kabel til dem. Er 1mm2 kabel tykt nok til at drive disse højtalere?
http://www.av-cables.dk/Standard-hoejttalerkabel/hoejttalerk abel-2x1-00mm2-pris-pr-meter.html
Jeg har også kigget på noget 1,5mm2 i Silvan, men tykkelsen (især når der skal trækkes to af dem frem til hver kanal), gør at
de nok bliver svære at skjule ordentligt?
Herunder lidt billeder af stuen - hvilke forslag har I til at få trukket kabler til højtalerne?
Og fra den anden side:
Hvis jeg vælger den "blå" løsning, så skal der monteres en hvid kabelskjuler på muren hvor kablet går fra gulv til loft. Og så skal
der nok bruges transparent kabel, så det falder mere i med loftet. Til de andre løsninger, havde jeg tænkt mig at bruge hvidt
kabel.
TV'et kommer også op på væggen og hente, og så med B&W centerhøjtaleren på TV bordet i stedet for, så tag jer ikke af rodet,
der er stadig work in progress :)
Måske I erfarne gutter har et bedre forslag til at få noget lydsignal transporteret over til baghøjtalerne?
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hvide højtalerkabel du nævner fra AV cables er fuldt tilstrækkeligt til dine bagkanaler, de skal jo ikke spille dybbas
Glem alt om dyre hokus-pokus kabler til det formål. __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, dine baghøjttalere kan "nøjes" med det kable du selv foreslår, da denne lyd er med til at give dimensionen i oplevelsen, hvorimod det giver
mening at bruge bedre kabler til front og center højttalerne da denne lyd vil dine ører langt bedre opfatte og sammen med hjernen have en intern
diskussion om det er vellydende eller not
God fornøjelse
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Klaus1 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers tag i Jem og Fix/Harald Nyborg, her kan du få noget lidt større tværsnitareal men så er farven Kobberrød
Ellers læg det dobbelt
|
| Til top |
|
| |
Klaus1 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har godt set rullen hos Jem & Fix men damens første kommentar var "ej det er da grimt", og jeg må give hende ret, det
kommer til at se noget pudsigt ud, trukket langs en hvid væg :)
Nu ved jeg ikke lige hvilken "ohm load" kolonne jeg skal kigge på her, men tænker det er 6-8 ohm kolonnerne der er mest
relevante? http://www.roger-
russell.com/wire/wire.htm#wiretable
Mit ene kabel skal være 9 meter og det andet 17 meter, for at nå hele vejen fra forstærker til modsatte hjørne, så der anbefaler
tabellen 14 AWG (2.08 mm2), hvilket er alt for tykt i forhold til hvad jeg kan komme afsted med at trække (så det også ser
nogenlunde pænt ud).
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så køb nogle af de pæne kabelbakker de har begge steder, og giv dem lige et par skruer/klatter montagelim.
Du har vel også lidt at skulle have sagt i jeres fælleshjem?
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Klaus1 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ork ja, jeg har jo fået lov at hænge højtalere op og det hele, og endda næsten fået OK til enten B&W 684 eller 685, så det går
fremad :) Jeg er bare ikke vild med ledninger der er alt for synlige, og slet ikke når det skal være en langsigtet løsning.
Som du kan se på billederne i toppen, så er det lidt af en udfordring at få kabler om til de grønne firkanter.
|
| Til top |
|
| |
Klaus1 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Klaus1 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo også gå Talk 3 hele vejen
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klaus1 skrev:
Jeg har også kigget på noget 1,5mm2 i Silvan, men tykkelsen (især når der skal trækkes to af dem frem til hver kanal), gør at de
nok bliver svære at skjule ordentligt? |
|
|
Hvorfor vil du trække to til hver kanal? Du mener 4 kabler i alt? Biwire giver IMO ingen mening her.
Hvis du vælger en tyndt kabel, så vil der afsættes mere effekt i det. Højttalerne vil altså spille lidt lavere. Da du jo kan skrue op for dem individuelt
på din AVR er det nok ikke det store problem. Jeg ville dog stadig vælge 1,5mm2 løsningen.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg brugte for en håndfuld år siden, det argon kabel, du linker til, til mine baghøjtalere. Det klared opgaven helt til kryds og slange. Det er nemt at håndtere, og til mine bashøjtaler kunne de to kabler let.være i en af de mindre kabelbakker.
Jeg valgte dog at have lige lange kabler. Det ene, som så havde kabel "til overs", rullede jeg sammen og havde liggende bag mit hifimøbel.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må rette mig selv i endnu et i indlæg.
Bashøjtalere er baghøjtalere.
|
| Til top |
|
| |
Klaus1 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden, det er mig der formulerede mig dumt :) Jeg mente ét kabel til hver højtaler, så ikke bi-wire.
Luggelaj, mht kabel længde, vil AVR'en ikke kompensere hvis der er hørbar forskel på højtalerne?? Der er Audessey.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er, så kan du da montere de små hvide kabelskjulere på væggen og have kablerne her. Så er farven på kablet jo ligegyldigt. Kabelskjulerne jeg tænker på, er kun 2.5cm brede mener jeg.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
......ok du nævner selv kabelskjulere kan jeg se.   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men dér, hvor fladen ændre udseende, f-eks mellem væg og træloft, her kan du jo blot male kablet/skjuler i lignende farve. Hvide/grå kabler vil nok være nemmest at male i anden farve så det dækker.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Klaus1 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan dog godt være lidt pudsigt med kabelskjulere på væggen, der er næsten ingen vægge der er helt lige i det her hus, så der
bliver "skyggehuller" rundt omkring mellem sådan en kabelskjuler og væggen. Men nu starter jeg med at køre ud og købe en 30m
1,5mm2 kabel, så ved jeg da at tykkelsen er "nogenlunde" til dette behov, og så må monteringen jo indpasse sig..
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klaus1 skrev:
Nissemanden, det er mig der formulerede mig dumt :) Jeg mente ét kabel til hver højtaler, så ikke bi-wire.
Luggelaj, mht kabel længde, vil AVR'en ikke kompensere hvis der er hørbar forskel på højtalerne?? Der er Audessey. |
|
|
Super
Kablets længdes betydning er meget meget lille. Din AVR vil sikkert ikke engang kunne opdage den forskel. Man kommer hurtigt derhen, hvor det har
større betydning at man flytter sit hoved 3 cm til siden.
Hvad jeg lige kan regne ud, så vil 10 meters længdeforksel (højt sat) med ½* lysets hastighed i kablet (lavt sat) have samme betydning som ca 5 cm.
Det har jeg ikke mødt en AVR, som har en afstandsopløsning på. Og hvis den har, så finder den sikkert bare på
|
| Til top |
|
| |