| Forfatter |
|
Gernera Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 29 November 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HiFi4All,
Synes jeg er ved at komme stille og roligt ind i Hi-Fi, dog ikke fordi jeg har det vildeste setup, men fordi jeg synes det er spændende! Lige kort at fortælle om mit setup, så er det følgende:
2x Jamo Concept 2 Argon kabler ( Billige fra Hifiklubben. :) ) Marantz SR8500 forstærker Marantz CD5001 Cd-afspiller
Men har et stykke tid haft tænkt at gøre mit setup lidt pænere, hvor jeg i et tidligere har snakket om et "tykt" kabel, hvilket ikke er blevet til noget endnu, men det kommer!! Denne gang går jeg med en lidt anden idé, hvor det her indebærer brugen af mursten. Nu er jeg ikke helt klar over, hvad i Hi-Fi'ister kalder en sådanne sten, men har flere steder set, at folk får skåret en mamorplade ud, som de sætter under højtaleren. Er blevet lidt bidt på det, og ønsker lidt selv at lave mig sådan en. Da jeg mangler lidt projekter, og ikke har en pengepung der kan have råd til en sådanne mamorplade, så bliver det DIY.
Hvad jeg så bare ikke er klar over, er om det kan fungere, for vil da være for dumt af mig at lave, hvis i med sikkerhed allerede nu, kan sige at det ville blive en fiasko.. Min idé er nemlig at murer et hvis antal mursten sammen, så det danner en firkantet plade. Herefter skal mine højtalere have nye fødder, som skal være nogle store "spyd".
Kommer lige op med et billede på et tidspunkt af, hvordan jeg regner med det vil se ud (Photoshop). Håber ikke at det er en dum idé, da jeg egentligt ser det som en måde, at gøre mit setup lidt mere "mig".
Jeg beklager min uvished angående dårlig formulering af Hi-Fi fagord og "slangs", da jeg mit Hi-Fi-ordforråd er helt hen i vejret..
Hilsen Gerner
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 03:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Essensen af dit projekt handler alene om vægten (vægtfylden) på materialet du stiller højttaleren på. Jo tungere jo bedre.
Når du vil gøre det billigt, kan du med fordel bruge en cementflise, som har væsentlig højere vægtfylde end mursten, som er lavet af brændt ler. Cementflisen kan spartles og males i den farve du ønsker. Den giver samme virkning i lydmæssig henseende som andre mere eksotiske materialer med samme vægtfylde. På den måde får du råd til både lydforbedringen du tilstræber og julegaver.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 04:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så glemte jeg muligheden for at bore huller i cementflisen til spikes. Inden malingen. Spikes'ene støbes/ limes fast i hullerne med spidserne opad, så de borer sig ind i højtalerkabinettets bund af træmateriale. Derved skaber du en solid forbindelse mellem højttaler og flise, så du får den optimale virkning af dit tiltag.
Vær omhyggelig med at spidserne har præcis samme højde inden du støber/limer dem fast. God fornøjelse!
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder da utroligt interessant! Havde godt set folk bruge cementfliser, men har hele tiden været afskrækket af deres grimme udseende.. Men når du siger spartles, vil det så siges, at jeg skal have spartlet hele flisen før den kan males, eller vil det være det optimale for, at få en helt glat overflade? Hvad angår spikes, ville det så ikke give samme effekt, hvis jeg skruede mine spies fast på mine højtalere, da jeg der allerede nu er spikes på, bare ikke særlig høje. :) (Går selvfølgeligt an på, om de nye spikes diamenter er den samme som de gamle.
Hilsen Gerner
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spartling og maling er alene et spørgsmål om design. Spikes og montagen af disse; det handler om at få højttaleren fæstet så effektivt til den nye øgede masse så højttalerens vibrationer dæmpes. Når du spiller vil membranernes bevægelse sætte højttalernes kabinet i bevægelse i den modsatte retning. Jo tungere du gør kabinettet jo mere skal der til for at kabinettet bevæger sig. Ved at fæstne højttalerne til flisens betydelige masse reducerer du forvrængningen, som bevægelsen af kabinettet forårsager. Alternativet til spikes er at bolte kabinettet fast til flisen. Vægten af flisen - jo tungere jo bedre - vil ligeledes øge dit venskab med underboen, hvis du skulle være så uheldig af have sådan en.
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu kigget lidt på diverse fliser man kan få i Silvan, og det ser ud til, at man ikke kan få den størrelse som jeg søger.. Ville utroligt gerne have 30x40, da det ville passer utroligt godt til mine højtalere.. Nogen der ved om det er nemt, at skære sådan en flise over, så jeg kan få en 40x40 ned på 30x40? Ellers må jeg jo bide i det sure æble, og så få 2x 40x40.. :(
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 30 November 2014 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gerner, du kan få en 60x40 flise, endda med glat overflade til omkring 130 kr. den kan du med en vinkelsliber halvere
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2014 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har forstand på beton?
Tænker nemlig på at støbe mine egne sten, men ved ikke om det
bliver lige så tæt og tungt?
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 09 December 2014 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt sikkert en god ise at støbe selv, så får du lige nøjagtig den størrelse du vil have. prøv at kigge på "Tørbeton" eller "Stolpebeton" i dit lokale byggemarked får du for ca. 60kr en færdig sæk på 25kg hvor der bare skal tilsættes 2-3l vand
Udfordringen er at få luften ud af betonen, især op at siderne og i hjørnerne på formen, generelt skal der vibreres KRAFTIGT, og lav nogle prøvestøbninger.
En flot mulighed er at lave "Terrazzo" el. "Stengulv" altså en klods der er slebet og poleret, der bruges ofte hvid cement og udvalgte sten-farver og størrelser. Der er masser af mulighedder.
Beton plade
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 09 December 2014 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal dog ikke forvente, at DIY-metoden er billigere end at købe et par færdigstøbte betonsten ... men som Peter A rigtigt skriver, så får du til gengæld nogle ordentlige klodser i lige præcis den størrelse, som du har brug for! Hvis du altså har evnerne ...
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter X - Synes også det lyder mere spændende, da jeg så får lidt mere kendskab til min kreation end at købe dem som fliser. Synes det der Terazzo look lyder ret interessant, så det vil jeg da lige kigge på!
Analogueman - Altså nu er det jo heller ikke fordi færdige fliser er særligt dyre, men regner med at bruge et par hundrede kroner på dem. :-) Så kan det også være, at jeg ikke behøver at købe maling, lak og spartel, da jeg nu kan lave en færdigstøbet sten, som jeg vil have det.
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min idé til hvordan de kunne se ud.. Tegnet i Google SketchUp.
http://imgur.com/a/BISl2#0
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået lavet lidt mere på mine sten.. Ikke fysisk, men planlægning. :) Har fået lavet mig et overblik over hvordan formen skal bygges, og fundet materialer, samt lavet indkøbsliste til projekter:   Farven bliver sort, men har kontaktet et firma, som har ekspertise indenfor farvning af beton.. Så venter lige på et svar fra dem. Ville gerne lave terazzo-look, men har simpelthen ikke værktøjet til det, da jeg umuligt vil kunne polere dem op. :( Håber jeg kan få den gamle til at køre mig i Silvan snarest muligt.. ;-)
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du skal bruge farvet beton, så køb Aalborg hvid cement, og skaf lidt støbemix, bland det i forholdet 1 del cement til 2.5 del støbemix, og bland
vand i til det lige akkurat bliver lind som havregrød, ikke vådere
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gazelle-fiberbeton skriver følgende
Sort pigment. Bruges til at tone cementprodukter forskellige nuancer af grå. Det er ikke muligt at få cementproduktet helt sort ved indfarvning. Den
helt sorte farve kan kun opnåes ved at male den færdige overflade med sort pigment blandet med betonlim.
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min eneste bekymring er, at overfladen vil blive så rå, at det ikke vil se særlig godt ud.. :/
Men vil de siges, at det bedre vil kunne betale sig for mig, at købe følgende og blande:
Aalborg Hvid Cement Støbemix Pigmentfarve (sort)
Og vil det så give et pænt resultat?
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren skrev:
Sort pigment. Bruges til at tone cementprodukter forskellige nuancer af grå. Det er ikke muligt at få cementproduktet helt sort ved indfarvning. Den
helt sorte farve kan kun opnåes ved at male den færdige overflade med sort pigment blandet med betonlim.
Mvh
Birger |
|
|
Tror du at man vil kunne se det støbemix hvis man også farver betonen? At den bliver grå er jeg lidt ligeglad med, da både mine sofa og stuelampe er grå, så det ville jo være skønt.. :)
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også bruge sand og ja hvid cement og farve, det vil koste omkring 150kr for disse 3 ting, sandet skal være lys og ikke indeholde ler, måske
stenmel af knust granit kunne være en mulighed. Grundet du skal bruge sand er netop for at få en så lukket struktur som muligt. Du kan vibrere din
form ved at tage en boremaskine med hammer funktion og presse den ind langs kanterne. For at få så glat overflade kan du montere en glat masonit
plade i bunden af formen. Du kan også for at forstærke din beton, armere den. Husk at holde jernet 25 mm fra alle sider, også top og bund.
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gernera skrev:
Struktøren skrev:
Mvh
Birger |
|
|
Tror du at man vil kunne se det støbemix hvis man også farver betonen? At den bliver grå er jeg lidt ligeglad med, da både mine sofa
og stuelampe er grå, så det ville jo være skønt.. :) |
|
|
Tja, man kan også støbe den uden brug af farve og hvid cement, og nøjes med basis cementen, og når den så er færdighærdet, ja efter 28 dage ved
20 grader celsius, så give den en overhaling med epoxy, tag nu dine forholdsregler ved brugen af dette. Men her får man en efter nogens mening
hamrende flot finish
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
Gernera Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder faktisk ikke som en helt dårlig idé det med sand! Men nu bruger jeg jo bare normalt trælister til at lave mine form, vil betonen godt kunne løsne sig fra formen, for den skal jo helst kunne genbruges.  Hvad angår en boremaskine, så har jeg faktisk en kæmpe borehammer liggende, så den kan da i hvert fald sende et par vibrationer igennen blandingen.  Jeg takker altså lige, du er til kæmpe hjælp!
|
| Til top |
|
| |