Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Densen drev? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Det har jeg ikke nogen mulighed for at finde ud af... Maskinen hedder Proceed CDP og ser sådan her ud. Jeg har ingen anelse om, hvad det er for et drev eller laser.

jwaa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601. m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdensen+400&_nkw=densen+400&_sacat=0
Til top Vis jwaa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jwaa

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 December 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

jwaa skrev:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.
m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdensen+400&_nkw=densen+400&_sacat=0

Som jeg læser trådstarters problem, så er det selve drevet (mekanikken) og ikke laseren der er et problem.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 December 2014 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Som det også indikeres og nævnes dækker garanti ikke alt, men kun funktionsfejl. Slid er ikke dækket af garantien. Det er ligesom med en
bil - bremser er ikke omfattet hvis de er slidt, men hvis de falder fra hinanden uden at være slidt er de.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2014 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Det har jeg ikke nogen mulighed for at finde ud af... Maskinen hedder Proceed CDP og ser sådan her ud.
Jeg har ingen anelse om, hvad det er for et drev eller laser.

Jeg er tidligere ejer af det løse drev, en Proceed CDD som er 100% identisk med den integreret version CDP som er omtalt
her. Jeg kan slå fast med syvtommer søm at det ikke er et dvd drev, hvad skulle sådan et i en cd afspiller ??. Det er et
modificeret Philips PCM- 12 PRO drev der sidder i de maskiner og dermed en Philips glaslaser. Min røg for mange år siden, der
fås ingen reservedele til dem. Hvis nogen virkelig har nogen af disse der virker endnu, skal de være glade, der var rigtig
mange fejl på disse drev i tidernes morgen bla. med den rem der trak skuffen.

Ole K. Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 December 2014 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Hej Wasp447.

Drevet/transport i din Densen Beat 400 er et KSS-213C og der er masser af nye til salg på nettet, eks ebay.
For dem der er interesseret i (er vi ikke alle det) hvilken dac/transport der sidder i en maskine er her et godt link

http://vasiltech.nm.ru/CD-Player-DAC-Transport.htm#D

Ang dvd-drev, bliver de faktisk brugt i utrolig mange maskiner -også temmelig dyre maskiner

Mvh
Ole
Til top Vis Ole K. Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole K. Andersen

Wasp447
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 December 2014 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej Ole.

Tusind tak for oplysningen, jeg har her til morges taget et par billeder af drevet i min maskine og mailet det til en hjælpsom sjæl herindefra. Han vil så skifte det for mig.
Det er super fedt at kunne trække på jer hifi begavelser herinde.

Jeg undrer mig dog stadig over at disse drev ikke længere kan skiftes hos Densen, hvis det fortsat er muligt at bestille det rigtige drev???

Gad vide hvorfor det er????
Til top Vis Wasp447's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wasp447

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 December 2014 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Tak for link Ole   Perfekt kilde til info.

@Ikke slipsefyr: Som Ole også skriver er det normalt at bruge DVD drev, eller data/cd-rom drev i cd afspillere. De kan have lavere jitter. Det var min forståelse, at Proceed havde skiftet væk fra Philips med CDP modellen, men du har ganske ret: Ifølge Oles liste er det et Philips drev af typen PCM-12 Industrial. Der er så ifølge denne side flere mulige laser enheder til Philips drevene. Jeg må lige have skildt drevet ad og checke laseren. Ved samme lejlighed kan jeg skifte de remme du nævner  (almindelig sliddel, ikke noget problem).  http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/uebersichtsli ste_lasereinheite.html 

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 December 2014 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Det drev vi brugte var et KSL-2130CCL. Jeg ved ikke om det andet der vises dur.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 21 December 2014 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Ole K. Andersen skrev:
Hej Wasp447.

Drevet/transport i din Densen Beat 400 er et KSS-213C og der er masser af nye til salg på nettet, eks ebay.
For dem der er interesseret i (er vi ikke alle det) hvilken dac/transport der sidder i en maskine er her et godt link

http://vasiltech.nm.ru/CD-Player-DAC-Transport.htm#D

Ang dvd-drev, bliver de faktisk brugt i utrolig mange maskiner -også temmelig dyre maskiner

Mvh
Ole

Til info så er KSS-213C udelukkende en laser og intet andet. Den kan sagtens være afbildet i et drev, men varenummeret er på laseren alene.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 21 December 2014 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Det har jeg ikke nogen mulighed for at finde ud af... Maskinen hedder Proceed CDP og ser sådan her ud. Jeg har ingen anelse
om, hvad det er for et drev eller laser.

Det er et modificeret Philips-drev, der sidder i en CDD/CDP (der er faktisk ikke så meget tilbage af det originale), og de har ikke kunnet skiftes i de
sidste mange år.....desværre!

Harman International supporterede dem kun i en kort periode, men alt hvad der hed custom-tilpasning forsvandt stille og roligt da de tog livet af
Proceed (og Madrigal).

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 December 2014 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Wasp447 skrev:
Hej Ole.

Tusind tak for oplysningen, jeg har her til morges taget et par billeder af drevet i min maskine og mailet det til en hjælpsom sjæl herindefra. Han vil så skifte det for mig.
Det er super fedt at kunne trække på jer hifi begavelser herinde.

Jeg undrer mig dog stadig over at disse drev ikke længere kan skiftes hos Densen, hvis det fortsat er muligt at bestille det rigtige drev???

Gad vide hvorfor det er????

To ting til dit indlæg...

(1)
Det kører i ring i denne tråd, at ''laser enhed'' og ''cd drev'' blandes sammen. CD drevet er hele den mekaniske enhed i afspilleren med skuffe, motorer, laserenhed, drevets styringsprint osv osv... Det er dét du har skrevet i dit første indlæg, at du skal have skiftet. Oversat til en bilmetafor er det hele bilens motor.

Laser enheden er en komponent i cd drevet. Det er en sliddel, og den har Densen som jeg læser Thomas Sillesen tilbudt at skifte for dig. Det er disse, der findes på nettet, og Densen har dem angiveligt også, når de tilbyder at skifte dem. Med bilmetaforen er laser enheden at betragte som motorens tandrem. Det er en sliddel, der skal skiftes over tid.

Så en gang til: Er det et CD DREV du mangler? (det skriver du i dit første indlæg), eller er det en LASER enhed til dit cd drev du mangler...?  Hvis det bare er en laser, så vil alle kyndige kunne skifte den.

(2)
Det er interessant på fora, at hver gang det er en Dansk producents grej, der er i stykker eller som her slidt op, så er det ekstremt meget for dårligt, at man ikke kan få support. Alle mulige hints med ''hvorfor mon de ikke kan skaffe sådan en '' med undertoner om, at der ikke er rent mel i posen. Denne reaktion kommer stort set hver eneste gang det handler om en Dansk producent, også selvom producenten giver kunden en service langt ud over garantien.  Havde det været en Denon, eller Sony afspiller med 15 år på bagen, som ikke kan laves mere havde man sagt ØV for pokker, men havde levet med - sådan er det nok bare med 15 år gammelt elektronik...

Hvorfor altid denne reaktion overfor Danske producenter? Jantelov..!?

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 December 2014 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Tak Ronin... Ja, det er stærkt modificerede drev i de Proceed spillere. Jeg vil bare gerne -om muligt- finde en laserenhed i reserve. Men jeg må nok gå vejen og skille drevet ad for at sikre mig, at jeg finder den rette. Der er åbenbart mange varianter.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 21 December 2014 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Wasp447 skrev:
Hej Ole.Tusind tak for oplysningen, jeg har her til morges taget et par billeder af drevet i min maskine og mailet det til en
hjælpsom sjæl herindefra. Han vil så skifte det for mig.Det er super fedt at kunne trække på jer hifi begavelser herinde. Jeg undrer mig dog
stadig over at disse drev ikke længere kan skiftes hos Densen, hvis det fortsat er muligt at bestille det rigtige drev???Gad vide hvorfor det er????

Inden man fremkommer med tusind konspirationsteorier, så er dette drev ikke produceret i en del år efterhånden. Problemet er velkendt i
adskillige ældre Denon/Marantz/Yamaha/NAD/Sony-maskiner som er afgået ved døden fordi det ikke længere kan skaffes fra producentside
(Sony).

Densen kan sagtens skifte dit drev hvis det kan skaffes, men jeg tvivler på at Densen (og andre firmaer for den sags skyld) vil til at give sig i kast
med at støvsuge Ebay og lignende steder efter reservedele, som alligevel kun kan findes i ganske begrænsede styktal, og som man ikke
nødvendigvis kan være sikker på er nye dele.

Det er hårdt at være "offeret", men alt har som regel en forklaring.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 21 December 2014 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Tak Ronin... Ja, det er stærkt modificerede drev i de Proceed spillere. Jeg vil bare gerne -om muligt- finde en laserenhed i
reserve. Men jeg må nok gå vejen og skille drevet ad for at sikre mig, at jeg finder den rette. Der er åbenbart mange varianter.

Yes, træd varsomt for der er netop en del varianter af laseren i de maskiner. Jeg har desværre ikke længere service-diagrammer osv på CDP´eren,
for ellers kunne jeg have hjulpet med det.

Jeg havde selv en CDP for nogle år tilbage som drillede, og den opgav vi - den kom aldrig til at spille igen

Dejlig maskine, når den ellers snurrer....

Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Sendt: 21 December 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:

Wasp447 skrev:
Hej Ole.Tusind tak for oplysningen, jeg har her til morges taget et par billeder af drevet i min maskine og mailet det til en
hjælpsom sjæl herindefra. Han vil så skifte det for mig.Det er super fedt at kunne trække på jer hifi begavelser herinde. Jeg undrer mig dog stadig
over at disse drev ikke længere kan skiftes hos Densen, hvis det fortsat er muligt at bestille det rigtige drev???Gad vide hvorfor det er????

To ting til dit indlæg...(1)Det kører i ring i denne tråd, at ''laser enhed'' og ''cd drev'' blandes sammen. CD drevet er hele den mekaniske
enhed i afspilleren med skuffe, motorer, laserenhed, drevets styringsprint osv osv... Det er dét du har skrevet i dit første indlæg, at du skal have
skiftet. Oversat til en bilmetafor er det hele bilens motor.Laser enheden er en komponent i cd drevet. Det er en sliddel, og den har Densen som jeg
læser Thomas Sillesen tilbudt at skifte for dig. Det er disse, der findes på nettet, og Densen har dem angiveligt også, når de tilbyder at skifte dem.
Med bilmetaforen er laser enheden at betragte som motorens tandrem. Det er en sliddel, der skal skiftes over tid.Så en gang til: Er det et CD DREV du
mangler? (det skriver du i dit første indlæg), eller er det en LASER enhed til dit cd drev du mangler...?  Hvis det bare er en laser, så vil alle kyndige
kunne skifte den.(2)Det er interessant på fora, at hver gang det er en Dansk producents grej, der er i stykker eller som her slidt op, så er det
ekstremt meget for dårligt, at man ikke kan få support. Alle mulige hints med ''hvorfor mon de ikke kan skaffe sådan en '' med undertoner
om, at der ikke er rent mel i posen. Denne reaktion kommer stort set hver eneste gang det handler om en Dansk producent, også selvom producenten
giver kunden en service langt ud over garantien.  Havde det været en Denon, eller Sony afspiller med 15 år på bagen, som ikke kan laves mere havde
man sagt ØV for pokker, men havde levet med - sådan er det nok bare med 15 år gammelt elektronik...Hvorfor altid denne reaktion overfor Danske
producenter? Jantelov..!?

Enig Morten

Ja kæden hoppede af allerede tidligere.😄 Vigtigt at understrege om det er drev eller blot laser der skal udskiftes. Det kan kun konstateres ved en
teknikker. Skriv til Boyd som selv har hjulpet mig med et tidligere Northstar drev hvor andre havde givet op.

Og hvorfor skulle producent lyve om et drev er udgået i en 10 -15 år gammel cd afspiller. Næppe for at sælge en ny cd afspiller. Come on, det
er da ligegyldigt i den sammenhæng....
Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 December 2014 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
MortenB skrev:
Tak Ronin... Ja, det er stærkt modificerede drev i de Proceed spillere. Jeg vil bare gerne -om muligt- finde en laserenhed i
reserve. Men jeg må nok gå vejen og skille drevet ad for at sikre mig, at jeg finder den rette. Der er åbenbart mange varianter.

Yes, træd varsomt for der er netop en del varianter af laseren i de maskiner. Jeg har desværre ikke længere service-diagrammer osv på CDP´eren,
for ellers kunne jeg have hjulpet med det.

Jeg havde selv en CDP for nogle år tilbage som drillede, og den opgav vi - den kom aldrig til at spille igen

Dejlig maskine, når den ellers snurrer....

Modtaget og tak igen Ronin..! Jeg piller drevet fra hinanden en dag jeg keder mig, smører, skifter remme osv - og checker den præcise variant af laseren.

JA, det er bare super fede maskiner, der stadig lyder godt selvom de er old-tech med dagens standard. Den bliver det digitale centrum i et system 2 jeg vil lave, rent old-school med gammel cd afspiller, rør, horn og hele udtrækket.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

MortenB skrev:
Tak for link Ole   Perfekt kilde til info.@Ikke slipsefyr: Som Ole også skriver er det normalt at bruge
DVD drev, eller data/cd-rom drev i cd afspillere. De kan have lavere jitter. Det var min forståelse, at Proceed havde skiftet
væk fra Philips med CDP modellen, men du har ganske ret: Ifølge Oles liste er det et Philips drev af typen PCM-12 Industrial.
Der er så ifølge denne side flere mulige laser enheder til Philips drevene. Jeg må lige have skildt drevet ad og checke laseren.
Ved samme lejlighed kan jeg skifte de remme du nævner  (almindelig sliddel, ikke noget problem). 
http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/html/uebersichtsli ste_lasereinheite.html 

Ang. remmen, hvis den er rød så er den blevet skiftet fra den originale sorte den er født med, de blev næsten alle skiftet da
den sorte rem var underdimensioneret fra fra fabrikken, derfor var den et problem.

Wasp447
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 December 2014 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Min mening har fra starten af været at få hjælp til min cd afspiller, der skal have skiftet løbeværk, ikke laser. Mit løbeværk knager og brager, når det har en dårlig dag.
Det har jeg nu fået hjælp til, hvilket er super fedt.

Jeg har ikke haft til hensigt at mistænkeliggøre nogen og undskylder hvis jeg har gjort dette. Jeg har som nævnt altid fået en god behandling hos Densen, måske netop derfor var min overraskelse så stor. Da jeg fik beskeden om at min Beat 400 nu var "værdiløs"
Min påstand er nu, at den overraskelse rammer nok mange ejere af en Beat 400. Jeg vendte problemstillingen med min kammerat i går, han spiller og med Densen og har en Beat 400. Han troede oprigtig talt at jeg tog dybt pis på ham. Hans maskine har haft tiltagende sværere og sværere ved at læse skiverne de sidst 2 år. Han er dog ramt af småbørn lige pt. så hans mening var at få skiftet løbeværket i den nærmeste fremtid, når der faldt lidt ro på hjemmefronten.
Så han mente helt klart at det var en dårlig spøg, når jeg fortalte ham at vores Beat 400 var ved at uddø

Til top Vis Wasp447's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wasp447

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 21 December 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

@Wasp447...
Det virker stadig som om tingene bliver blandet sammen. Hvad er det for en hjælp du mener at have fået, som løser problemet med det slidte drev? Hvem har kunnet henvise til et sted, hvor du kan købe et nyt drev? Der er blevet peget på nye laserenheder på e-bay, men hvad hjælper en laser dig, når det er drevet, der er slidt op..??????

Din kammerat er bedre stillet. En cd afspiller, der ikke kan læse skiverne mere skal have skiftet (eller renset) laseren. Og nye lasere kan købes ved Densen, eller fra e-bay som der nu er lavet links til.

@Ikke slipsefyr...
Takker, min Proceed CDP har fået skiftet drevet på garantien fra Proceed. Det nye drev skulle fungere betydeligt bedre / længere, end de første de fejlagtigt fik sendt maskinerne ud med. Den kører upåklageligt.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes