| Forfatter |
|
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Scopio 2 armen har jo bedre lejer og andet armrør så den kommer lidt tættere på Aurum armen, som jeg selv er ganske glad for. Audio Note og Helius er jo gået sammen, det er derfor de ligner hinanden, for det er jo Helius arme i grunden, men blot noget voldsommere i pris.  |
|
|
Tættere ja, men jeg tror nu stadig Scorpio 3 armen er bedre end 2'eren.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
slør i leje og motoren kørte ikke optimalt
|
|
|
Systemdek bruger mig bekendt papst motor som går for at være noget af det bedste. Der sidder jo også elektronik før motoren. Sikker på at det var motoren der var stået af?
Mht. lejet, så er det jo opbygget så der er skåret en slags spiral i center spindlen der skal løfte olien op fra bunden når den kører. Så den er faktisk først helt uden slør når den har kørt nogle sekunder. Der kunne også være nogen som engang har fjernet olien og glemt at fylde nyt på
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Scopio 2 armen har jo bedre lejer og andet armrør så den kommer lidt tættere på Aurum armen, som jeg selv er ganske glad
for. Audio Note og Helius er jo gået sammen, det er derfor de ligner hinanden, for det er jo Helius arme i grunden, men blot noget voldsommere i pris.
 |
|
|
Jeg mener at kunne huske, at Scorpio 3 i begyndelsen var med "normale" lejer, mens Helius senere i produktionen vendte tilbage til deres særkende
med tetrahedrale lejer, hvor en nålespids var placeret i tre lejekugler.
Så det er altså ikke muligt sådan uden videre at konkludere, at lejerne på Scorpio 2 var bedre end på 3'eren - det afhænger af hvilken udgave af
3'eren, man har fat i (er i øvrigt selv ved at udskifte de normale stålkugler i en Helius Orion med keramiske ditto, så jeg har lidt praktisk kendskab til
tetrahedrale lejer).
Jeg ved i øvrigt ikke, om Audio Note og Helius lige frem er gået sammen. De har vist et samarbejde på samme måde, som SME samarbejder med
Oracle om produktionen af Oracle 345-tonearmen, men det er kun et (ukvalificeret!) gæt fra min side.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
diamondduck skrev:
|
|
|
Systemdek bruger mig bekendt papst motor som går for at være noget af det bedste. Der sidder jo også elektronik før motoren. Sikker på at det var
motoren der var stået af?
Mht. lejet, så er det jo opbygget så der er skåret en slags spiral i center spindlen der skal løfte olien op fra bunden når den kører. Så den er faktisk
først helt uden slør når den har kørt nogle sekunder. Der kunne også være nogen som engang har fjernet olien og glemt at fylde nyt på
|
|
|
Jeg mener nu, det er den klassiske Airpax/Philips/Premotec ac-synkronmotor, der sidder i en Systemdek. Og den kan godt gå i stykker. Har selv lige
skiftet et eksemplar i min NAS Hyperspace - den opgav ævred efter mere end et årtis intensiv brug. Heldigvis nemt og billigt at anskaffe en ny.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
allanowich skrev:
Scopio 2 armen har jo bedre lejer og andet armrør så den kommer lidt tættere på Aurum armen, som jeg selv er ganske glad for. Audio Note og Helius er jo gået sammen, det er derfor de ligner hinanden, for det er jo Helius arme i grunden, men blot noget voldsommere i pris.
 |
|
|
Jeg mener at kunne huske, at Scorpio 3 i begyndelsen var med "normale" lejer, mens Helius senere i produktionen vendte tilbage til deres særkende med tetrahedrale lejer, hvor en nålespids var placeret i tre lejekugler.
Så det er altså ikke muligt sådan uden videre at konkludere, at lejerne på Scorpio 2 var bedre end på 3'eren - det afhænger af hvilken udgave af 3'eren, man har fat i (er i øvrigt selv ved at udskifte de normale stålkugler i en Helius Orion med keramiske ditto, så jeg har lidt praktisk kendskab til tetrahedrale lejer).
Jeg ved i øvrigt ikke, om Audio Note og Helius lige frem er gået sammen. De har vist et samarbejde på samme måde, som SME samarbejder med Oracle om produktionen af Oracle 345-tonearmen, men det er kun et (ukvalificeret!) gæt fra min side. |
|
|
Jeg læste lidt om forskellene på et tidspunkt for nogle år siden ang. de 3 udgaver. Der stod blot lidt om lejer og armrør til forskel. Men du har ret ang. lejerne. De kaldes vist pinol lejer, er ikke helt sikker.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
allanowich skrev:
Scopio 2 armen har jo bedre lejer og andet armrør så den kommer lidt tættere på Aurum armen, som jeg selv er ganske glad for. Audio Note og Helius er jo gået sammen, det er derfor de ligner hinanden, for det er jo Helius arme i grunden, men blot noget voldsommere i pris.  |
|
|
Tættere ja, men jeg tror nu stadig Scorpio 3 armen er bedre end 2'eren. |
|
|
Ja, det bør den jo være og er det da også. Jeg beskrev blot forskellen på den oprindelige og 2'eren. Kan ikke lige huske forskellen mellem 2 og 3.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er lige en Thorens mere jeg kan anbefale indenfor det valgte budget, TD 160 Super, denne er en ganske spændende pladespiller, som hvis man
har lyst, kan ombygge, f.eks anden bund osv, og dermed få en hamrende god pladespiller, selvom den efter min ydmyge mening, er superb i sig selv.
Eneste ulempe at den er 100 % manuel.
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
mictor001 Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Hey guys
Skal ha' mig en ny pladespiller. Har 4000 at købe for. Hvad vil I anbefale?
Jeg har ikke selv fulgt med i nogle år nu. Det sidste jeg husker er, at Rega Plenar P3 var et godt køb i denne
prisklasse.
På forhånd tak!
Mvh Bjarke |
|
|
I det prisleje går du ikke galt i byen ned en Rega. Prøv at ringe til Bent Sejbæk fra Medlyd, som er importør af
Rega. Hils fra Michael (Mictor)
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Jørgen skrev:
diamondduck skrev:
|
|
|
Systemdek bruger mig bekendt papst motor som går for at være noget af det bedste. Der sidder jo også elektronik før motoren. Sikker på at det var
motoren der var stået af?
Mht. lejet, så er det jo opbygget så der er skåret en slags spiral i center spindlen der skal løfte olien op fra bunden når den kører. Så den er faktisk
først helt uden slør når den har kørt nogle sekunder. Der kunne også være nogen som engang har fjernet olien og glemt at fylde nyt på
|
|
|
Jeg mener nu, det er den klassiske Airpax/Philips/Premotec ac-synkronmotor, der sidder i en Systemdek. Og den kan godt gå i stykker. Har selv lige
skiftet et eksemplar i min NAS Hyperspace - den opgav ævred efter mere end et årtis intensiv brug. Heldigvis nemt og billigt at anskaffe en ny. |
|
|
Jeg lavede en hurtig google-search og samtlige fotos af diverse Systemdek-pladespilleres indmad viser den klassiske ac-synkronmotor fra Philips (så vidt jeg kan se, men Airpax og Premotec har produceret tilsvarende modeller).
Dermed ikke sagt, at der ikke kan have siddet en Pabst-motor i en Systemdek på et tidspunkt - jeg har bare aldrig set en ... men jeg har selvfølgelig heller ikke vendt bunden i vejret på alle Systemdeks i denne verden
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|