Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 14:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Vinylplader i vækst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 April 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Lidt sker der da på vinylfronten.

http://news.acousticsounds.com/post.cfm/vinyl-revival-qrp-hi ts-paydirt-with-acquisition-of-presses

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Artikel fra JP den 24. februar

http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/kultur/ECE74 79508/H%C3%A6derkronet-musikformat-oplever-et-stort-comeback /
artiklen kræver log in.

Omsætningen på vinyl i DK sættes til 7,6 mio. kr i 2014 med Ifpi som kilde.

Hvis man regner med en styk pris på 200 kr så svarer det til et salg på 38000 stk. Det er altså ikke ret meget, selv om salget er blevet 20
doblet siden år 2000.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2015 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du læser den artikel, jeg linker til vil du se følgende:

"Kassem estimates that QRP presses approximately 1 million vinyl LPs a year for his own Analogue Productions reissue label, all of the major labels and a number of independents."

Det er da en lille slat af ÉN producent, og der er s´gu en del af dem på verdensplan. Hvem regner med lille Danmark???

Jeg ved godt fra tidligere, at du synes, de vinylplader er helt vildt svære at få fat i, især over "nettet"

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 21 April 2015 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Når jeg taster linien i den nederste mail ind så kommer siden når man fjerner et mellemrum, men jeg har også auto login på JP da jeg er
abonnent. Jeg ved ikke hvilke krav der er til ikke abonnenter, men jeg har da også login til Berlingske og Politiken, og det plejer da at virke
selv om jeg ikke har abonnement.

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Juni 2015 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hej...

Glemte lige kilden, håber jeg finder den senere, men den fortalte en lidt sørgelig historie, omkring
at man er ved at ramme produktions loftet for vinylen.

De største presser i USA har i nogen tid kørt på 100% af hvad de kan levere.
Kunne være derfor at prisen bliver presset op i det nogen gange fuldstændige latterlige røde felt.

Det vil kræve massive investeringer hvis man skal udvide produktion mærkant. Så må man håbe at
det kommer en rig kineser forbi med mange mange millioner.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hvis prisen stiger for meget, så falder efterspørgselen, så markedet skal udligne det dilemma.

Men jo, vi kører på max produktion. Derfor ser du også ofte at vinyludgivelser af nye albums kommer et stykkevefter egentlig udgivelsesdato. Der er
simpelthen kø på fabrikkerne.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Lp'ens endeligt blev også forudsagt, da cd'en holdt sit indtog i begyndelsen af 1990'erne.

Øøøhhh? Begyndelsen af 1990'erne? Nej, midten af firserne.

M.v.h.
Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Ja, min fejl.

Og det var vist endda i begyndelsen af 1980'erne, at cd'en blev introduceret.

Jeg kan i hvert fald huske, at jeg med stor forundring stod i den lokale Expert og kiggede på en helt ny Hitachi DA-1000. Hitachien havde vist verdenspremiere i oktober 1982, så det må have været i slutningen '82 eller på et tidspunkt i '83, at jeg havde mit første møde med en cd-afspiller.

Jeg har så efterfølgende ikke rigtig beskæftiget mig mere indgående med det format

Men forudsigelserne om lp'ens endeligt tog for alvor fart i begyndelsen af 1990'erne - i hvert fald i min bevidsthed. Det var under min studietid på uni, og jeg husker mine frustrationer over vanskelighederne ved at købe nyudgivelser på vinyl.

Med en SU som væsentligste indtægtskilde var der nu heller ikke så meget at snolde lp'er for - den situation har sidenhen heldigvis ændret sig ... både med hensyn til økonomien og muligheden for at købe ny vinyl
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Åh ja, en hyggelig historie "from over there":

http://digital.vpr.net/post/burlington-record-plant-revives- art-pressing-vinyl

Bemærk skovmandsskjorterne, kasketterne og skægvæksten - det vidner om den rette attitude til kvalitet

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Presning af LPer skal gen opfindes for dem der kunne er gået på pension. Det er kompliceret at lave matricer, og "skære værktøjet" er gammelt.
Der har ikke været produceret maskiner nævneværdigt de sidste 40 år. De procent mæssigt få der køber nye LPer døjer med høje priser grundet
efterspørgslen (som er i top for øjeblikket).
De få som køber 45rpm LPer (direkte skåret) får høj kvalitet, men prisen er også derefter
Nostalgien længe leve! Gamle ting er på mode sådan er det bare!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Bemærk skovmandsskjorterne, kasketterne og skægvæksten - det vidner om den rette attitude til kvalitet

Man kommer uundgåelig til at tænke på både nye og gamle foto af deltagerne ved en High End demonstration. De der trods deres fremtoning uventet og overraskende hiver tegnebogen frem og betaler med sirlige stabler af de lange.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Presning af LPer skal gen opfindes for dem der kunne er gået på pension. Det er kompliceret at lave matricer, og "skære værktøjet" er gammelt.
Der har ikke været produceret maskiner nævneværdigt de sidste 40 år. De procent mæssigt få der køber nye LPer døjer med høje priser grundet
De få som køber 45rpm LPer (direkte skåret) får høj kvalitet, men prisen er også derefter

Og det var så igen en gang negativt, selvopfundet vås. Der mangler lige ordene "loudness war", så kunne det ha´ været skrevet af StarTrek. Taget i betragtning, hvor mange vellykkede/velpressede vinyler jeg har købt på det sidste (The Breeze, 180g versioner af Led Zepp. 1+2+3+4+Houses Of The Holy, bare for at nævne nogle få) skal presning af LP åbenbart IKKE genopfindes, da alle arbejderne med erfaring åbenbart IKKE er gået på pension. De beciser også, at der med garranti stadig eer adskillige kilometer tlbage i de skærehoveder, der bliver benyttet.
Det er også kompliceret at betjene en CNC fræser. De ting, der bliver fremstillet på en sådan, er da ikke ved at uddø af den grund.
Man kan købe adskillige nye 180g dobbelt PL for 169,- -179,- -189,-, det virker da ikke som det rene optrækkeri.
Og så lige for ikke at blande tingene sammen: 45rpm LP har intet at gøre med direkte skæring. Har flere direkte skåret på 33 rpm, har masser af 45 rpm, som ikke er. Direkte skåret er en indspilningsteknik, hvor man skærer første led til matricen direkte, og springer masterbåndet over for at undgå båndsus. 45 rpm er for at kunne opnå større dynamik ved afspiling. Et album som presses både i 45 og 33, har oftest den samme master som grundlag.
Fik lige Ray Charles "Genius Loves Company" i 2 x 180 gram spritny til kr. 160,- Stor var overraskelsen, da jeg kom hjem, for den var s´gu indspillet i 45 rpm.
Hullevad..... din historie holder ikke

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:

Direkte skårne 45 RPM lp'er må så absolut udgøre en niche af en nicheproduktion - jeg mindes faktisk ikke, at jeg har set andet end 3-5 eksempler over de sidste godt og vel 5 år ... hvor musikken - som jeg husker det - i det store og hele har været hamrende uinteressant!

Man kan selvfølgelig se, om man fx kan finde nogle ældre Sheffield Lab-optagelser ... det gør dog ikke det musikalske indhold mere spændende. Jeg har selv nogle stykker, og hold da op, hvor er de musikalsk keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeedeeeeeeeeeeeeeeeeeeliiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiige

PS. Skæreværktøjet kan selvfølgelig være gammelt, men der laves da nye skærehoveder og elektronik ... det er noget ganske andet med pressemaskinerne, hvoraf de fleste - som du rigtigt nævner - har mere end 40 år på bagen.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Et lille pip" l A-man

http://store.acousticsounds.com/c/21/45_RPM_Vinyl_Record

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Overså lige "direkte skårne", og dér har du ret, uinteressant musik

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har gjort opmærksom på det før, men gør det lige igen:

GZ Vinyl har bygget nye prototyper af pressemaskiner http://www.gzvinyl.com/About-GZ/Summary.aspx

Jeg har ikke set meldinger omkring produktionsmodningen, så status er (for mig) ukendt.

Det er i øvrigt en udmærket oplevelse at surfe lidt rundt på GZ Vinyls hjemmeside - man kan faktisk godt lære lidt undervejs

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Yeppps.
Det er også lærerigt at søge lidt på Chad Kassem´s Analogue Production´s Quality Records Pressing.
Tak for et positivt indlæg i stedet for alle de dér opdigtede, negative dommedagsteorier

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Som tillæg sidder jeg lige og nyder Charles Mingus "AH UM". Et skoleeksempel på, at den nyoptrykte 180 gram (ikke remastered) høvler originalen ud af banen med flere hestelængder. Der er ikke ændret på klangbalance overhovedet, der er bare meget bedre signal/støjforhold, og mega meget mere "hul igennem". Før den var det Analogue Productions version i 2 x 200 gram og 45 rpm af Dave Brubeck´s "Time Out". Samme beskrivelse...... Jooo, der er bestemt nogle håndværkere, der IKKE er gået på pension endnu .

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Ja de komme lige fra Monty Python

Nej CD media ville nok kunne slå Vinyl ud hvis man ikke havde Loudness War, man må hele ikke glemme at det netop var CD'en der udkonkurrere LP i sin tid, men så fik vi Loudness War.

Og high resolution music download, lide at det dumme problem at det tage tid og hente et album ned, og man derfor skal havde en høj internethastighed, og er netop en akilleshæl for at det kan blive den stor succes.

Desværre faldt prise ikke nok på flash stik, at det ville økonoms kunne betale sig at udgive resolution music på dette media.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

StarTrek, din indsats for at imødegå LoudnessWar er prisværdig, men behøver den at være indlæg i samtlige tråde fra dig???? Det begynder at blive en lille smule irriterende at åbne en tråd, der hedder "vinylplader i vækst", og skulle læse et indlæg om LW, CD, Memory stick og downloads m.m.
Den slags indlæg hører ikke hjemme i en vinylpladetråd, så please......... Gem det ævl til den rigtige tråd kommer??????

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes