| Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 13 Januar 2015 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oooops, Den havde jeg misset (den med Holfi´en). Du skal ud på jagt efter en MC step-up. Din riaa er ganske fremragende __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Artsound Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyra Delos, bør belastes med ca 10 ohm, via en passiv trafo
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Oooops,Den havde jeg misset (den med Holfi´en). Du skal ud på jagt efter en MC step-up. Din riaa er ganske fremragende
|
|
|
Hej
Ja det syntes jeg nemlig også:-)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Artsound skrev:
| Lyra Delos, bør belastes med ca 10 ohm, via en passiv trafo |
|
|
Hej hans
Tak for info, det var super:-)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
allanowich skrev:
Det er spole impedansen, der kan være mellem 10 og 40 ohm. Så den kan du såmænd godt bruge. Jeg har
kørt en Denon
DL301 og en Yamaha MC100 igennem den T7 jeg selv har stående. Jeg ved virkelig ikke om jeg vil sælge den - det tror jeg, jeg ville fortryde. Jeg har
dog også haft Highphonics egne pickupper som MC2ae og MCA300, mens jeg brugte den.  |
|
|
Ok det lyder spændene men hvordan finder jeg ud af om hvilke pu der passer den til t5 eller t7 der? Ville alle ovenstående passe til den? Når der står
anbefalet 100 ohm så er det ikke det jeg skal gå efter?
Mvh |
|
|
Hvis du vil have trafo til din pickup, er det sjældent nok at kigge på de tekniske data for trafo og pickup. Selv komponenter som BURDE passe godt
sammen...gør det ikke altid. Pickup/trafo-kombinationer SKAL ALTID afprøves i praksis. Så køb aldrig "ubeset"!
MVH.
Niels
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
don dario skrev:
allanowich skrev:
Det er spole impedansen, der kan være mellem 10 og 40 ohm. Så den kan du såmænd
godt bruge. Jeg har
kørt en Denon
DL301 og en Yamaha MC100 igennem den T7 jeg selv har stående. Jeg ved virkelig ikke om jeg vil sælge den - det tror jeg, jeg ville fortryde. Jeg har
dog også haft Highphonics egne pickupper som MC2ae og MCA300, mens jeg brugte den.  |
|
|
Ok det lyder spændene men hvordan finder jeg ud af om hvilke pu der passer den til t5 eller t7 der? Ville alle ovenstående passe til den? Når der står
anbefalet 100 ohm så er det ikke det jeg skal gå efter?
Mvh |
|
|
Hvis du vil have trafo til din pickup, er det sjældent nok at kigge på de tekniske data for trafo og pickup. Selv komponenter som BURDE passe godt
sammen...gør det ikke altid. Pickup/trafo-kombinationer SKAL ALTID afprøves i praksis. Så køb aldrig "ubeset"!
MVH.
Niels
|
|
|
Hej Niels
Ja det er rigtigt men nogen gange lidt svært at låne tingene med hjem syntes jeg. Har kig på en pure Sound t10 step op.. Den skal passer rigtigt godt
med min denon zu 103 men er lidt i tvivl om min lyra delos. Den skal have mellem 5-15 ohm belastning men den t10 går kun ned til 32 ohm men det
har måske ikke så meget at sige.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender du f.eks pickuppens indre spole modstand, så skal du blot lægge mellem 5 og 10 gange til. Dette vil så være den belastings modstand den tit vil fungere fint med. Derefter kan så eksperimentere med højere modstand og lytte sig frem til det du selv synes er ok. Men modstanden skal helst ikke være på den samme, eller nær, som pickuppen, da udgangssignalet bliver mindre og brum kan opstå. Benz pickupperne fungerer som udgangs punkt, godt med 100ohm, men 200 -1000ohm er så noget, man fint kan lege sig lidt frem med for at finde det man synes lyder bedst. Men det er altså når man bruger en aktiv step up eller RIAA med flere muligheder. Når det er en passiv trafo man benytter, er det den modstand, der står opgivet på den, som spolerne max-min kan have for optimal funktion. I T5 og T7's tilfælde, er dette mellem 10 og 40 ohm.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening duer trafoer ikke! Så mit tip er at finde en Aqvox phono mk2 (balanceret). Så er der hul igennem!
http://www.6moons.com/audioreviews/3phono/3phono.html
De kan af og til findes på tysk fleabay til rimelige penge!
mvh
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har du jo en Lyra pickup. Lyra laver jo netop en step-up transformer til formålet. Jeg ved ikke om den skal sættes til flere forskellige impedanser, men det kan da undersøges.
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Erod ion/erodion.html
Ellers så har Passlab Phono preamps. Hvis de er lavet efter samme princip som Nakamichi CA-7E (designet af Nelson Pass), så er det ihvertfald godt. Dens phono MC indgang lød væsentlig bedre end hvis jeg brugte en special viklet Audio Innovations serie 1000 stepup trafo jeg også havde på det tidspunkt.
https://passlabs.com/products/preamplifiers/xp_phono
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folk er vist ret så glade for Pass labs xp 15 phono preamp. Det lader til at være oppe i den virkelige serøse klasse. Dertil kan den jo sættes til at understøtte næsten hvilken som helst pickup man kunne ønske sig.
Lige et par link til anmeldelser:
https://www.youtube.com/watch?v=4hm6yj2X-Zk
http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/equipment/0210/pa ss_labs_xp_15_phonostage.htm
http://www.positive-feedback.com/Issue56/pass.htm
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Efter min mening duer trafoer ikke! Så mit tip er at finde en Aqvox phono mk2 (balanceret). Så er der hul igennem!
mvh |
|
|
Efter min mening duer trafoer!
N.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
mvh |
|
|
De duer også ret godt her
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Erod ion/erodion.
|
|
|
Hvis Ortofon 80SE er pebret, så er ovennævnte steak-krydret! Erodian har jeg én gang set til 11.000 kr., og det var brugt - den koster vist det tredobbelte i nypris. Og Pass er bestemt heller ikke billig, f.eks. siger Audiomarkt 2.500 EUR for en brugt XP-15.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Nilau og Gorm!
Trafoer drejer fasen og er ikke egnede til et stort udvalg af MC pickupper grundet krav om forskellige belastnings impedanser. Er de gode i bassen
kniber det med luft i toppen og omvendt. De KAN være brumfølsomme.
Carlos Candeis og hans kone udviklede et strømforstærknings kredsløb for CEC i Japan som leverer varen, nemlig automatisk tilpasning af alle MC
pickupper (videre udviklet af van den hul, men den koster ubalanceret +40kkr). Jeg har en vdh The Grail som er det bedste jeg har gjort for mit
anlæg!
Både CEC PH53, Aqvox phonoC2mk2 og BMC laver stepups med dette kredsløb. Aqvox bedst til pengene.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
efterklang skrev:
Jørgen skrev:
http://www.lyraconnoisseur.com/Products/Products_Analog/Erod ion/erodion.
|
|
|
Hvis Ortofon 80SE er pebret, så er ovennævnte steak-krydret! Erodian har jeg én gang set til 11.000 kr., og det var brugt - den koster vist det tredobbelte i nypris. Og Pass er bestemt heller ikke billig, f.eks. siger Audiomarkt 2.500 EUR for en brugt XP-15. |
|
|
Er det mig som har overset noget? Jeg syntes ikke jeg fandt noget om krav til pris. Skal det være godt så koster det  . På baggrund af mine erfaringer med MC trafoer, så ville jeg gå efter en Pass labs med mindre den ikke må koste. Så ville jeg nok finde en billigere diskret opbygget phono amp med MC indgang.
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det bare mig som har overset noget, eller har battriaa ikke rent faktisk en mc indgang?
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen skrev:
Er det mig som har overset noget? Jeg syntes ikke jeg fandt noget om krav til pris.
don dario skrev:
Boydk skrev:
| Hvis prisen ikke er noget problem, så skulle denne være helt fantastisk: http://hifistore.dk/mc-transformator-37/ortofon-st-80se-p214 |
|
|
Den du linker til at lige pebret nok men tak for linket, bare der var en god brugt et sted:-)
|
|
|
|
|
|
Jeps - du har overset
Jørgen skrev:
Skal det være godt så koster det  |
|
|
Det vil jeg så ikke argumentere om  Jeg er for så vidt enig, men man er også nødt til at kigge på ens økonomi, og anslå en middelvej af og til. Min genbo venter også gerne på at han har råd til det perfekte, til gengæld får han det så aldrig.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg synes kæden er hoppet lidt af. Der blev spurgt om en step up til mange forskellige MC pickupper!
Mig bekendt findes der ikke ret mange der uden videre kan anvendes, bortset fra dem jeg har nævnt ovenfor
Virker kredsløbet så? Hvis i tvivl så bedes i læse Troels Gravesens anmeldelse af hans "The (holy) Grail".
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Kære Nilau og Gorm! Trafoer drejer fasen og er ikke egnede til et stort udvalg af MC pickupper grundet krav om forskellige belastnings impedanser. Er de gode i bassen kniber det med luft i toppen og omvendt. De KAN være brumfølsomme.
Carlos Candeis og hans kone udviklede et strømforstærknings kredsløb for CEC i Japan som leverer varen, nemlig automatisk tilpasning af alle MC pickupper (videre udviklet af van den hul, men den koster ubalanceret +40kkr). Jeg har en vdh The Grail som er det bedste jeg har gjort for mit anlæg!
Både CEC PH53, Aqvox phonoC2mk2 og BMC laver stepups med dette kredsløb. Aqvox bedst til pengene. |
|
|
HighPhonic HP-T7 spiller faktisk ret godt i bassen, den er tillige ganske dyb og nuanceret. Den er også ret fast i bassen af en trafo at være. Op efter, er den ganske luftig og virker aldrig klemt. Den er så god, at man nemt kan tage den for at være en aktiv stepup. Men ok, skal man videre, så skal den være aktiv. T7 er ret vellykket.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Kender du f.eks pickuppens indre spole modstand, så skal du blot lægge mellem 5 og 10 gange til. Dette vil så være den
belastings modstand den tit vil fungere fint med. Derefter kan så eksperimentere med højere modstand og lytte sig frem til det du selv synes er ok.
Men modstanden skal helst ikke være på den samme, eller nær, som pickuppen, da udgangssignalet bliver mindre og brum kan opstå. Benz
pickupperne fungerer som udgangs punkt, godt med 100ohm, men 200 -1000ohm er så noget, man fint kan lege sig lidt frem med for at finde det
man synes lyder bedst. Men det er altså når man bruger en aktiv step up eller RIAA med flere muligheder. Når det er en passiv trafo man benytter, er
det den modstand, der står opgivet på den, som spolerne max-min kan have for optimal funktion. I T5 og T7's tilfælde, er dette mellem 10 og 40
ohm.  |
|
|
Ahh jeg er med på den med aktiv step up men f.eks på en denon 103 hvordan finder jeg så ud af hvilken passiv traffoe der passer bedst på den pu?
Rigtigt fedt med gode forklaringer!
Mvh
|
| Til top |
|
| |