| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 17 Marts 2015 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ripstreamer interessant! - Tryk her.
Hvorfor skulle du dog ikke kunne beskrive din oplevelse med produktet på din tråd Batman ?
Jeg vil meget gerne læse om hvad du mener om Ripstreamer. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
dMITIj Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2014 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 17 Marts 2015 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe skrev:
Batman skrev:
Hvad gør en streamer egentlig. Kan man ikke bare koble den bærbare til en DAC og så afspille de musikfiler der ligger på computeren? |
|
|
jo hvis du gerne vil have en støjende pc stående sammen med dit HI-FI..... |
|
|
En PC behøver ikke larme, hvis du samler selv kan du få den 100% lydløs.... __________________ Music is a disease and I have been infected a long time.
|
| Til top |
|
| |
cfuttrup Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 17 Marts 2015 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Mit valg står lidt mellem at blive vinyljunkie med al dets glæde og romantik - og så at skrive den ph.d. i datalogi, så jeg kan lære at afspille musikfiler i diverse formater, rippe, downloade og uploade og rode med servere, hardiske, usb-stik osv  |
|
|
Hej
For nogle år siden (2010?) skrev jeg om Streaming her på HiFi4All ... har du set på den? Alternativt kan du finde noget om streaming på min hjemmeside, se f.eks. http://www.cfuttrup.com/streamingaudio.html#hardwaresetup
Det er ved at være lidt gammelt, men kan du bruge det til noget?
Mvh,
Claus
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 18 Marts 2015 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Claus Tak for henvisningen. Regner med at få lidt mere fod på begrebet "streaming" efterhånden. Foreløbig er jeg i fuld gang med at fodre min Ripstreamer med cd'er (eller snarere indholdet af dem). Min skepsis har mest gået på lydkvaliteten af de forskellige streamingtjenester. Når jeg hører om en tjeneste der kan lever x antal millioner musiknumre, får jeg straks associationer til begrebet spam eller lige frem en form for kloakudløb.
|
| Til top |
|
| |
cfuttrup Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 18 Marts 2015 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtig at mange tjenester bare prøver at være gode nok til almindelige brugere.
Det synes at være almindelig kendt at WiMP / Tidal gør en decideret indsats for at bringe et streamet produkt i CD kvalitet frem til brugerne.
Mvh, Claus
|
| Til top |
|
| |
Lao Tzu Branchemedlem

Computer4music
Bruger siden: 14 Juni 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv bærbar pc med JRiver, hvilket gør det muligt at byggerumkorrektion og delefiltrene til højttalerne ind i pc'en. Det er ikke så let at gøre på en streamer. Fjernebetjening af pc'en sker fra iPad, Android telefon eller en anden pc.
Der er absolut ikke hørbar støj fra computeren i lyttepositionen. Også en CD-spiller støjer, hvilket høres tydeligt, når man lægger øret til under afspilning.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en Ripstreamer er vel "bare" en software-squeezebox med ordentlig strømforsyning og i pæn indpakning?
Det er så fedt at softwaren lever videre, selvom Logitech har trukket stikket på hardware-enhederne. Og har man lyst til at lege, er der masser af muligheder. En Raspberry Pi til 350 kr fungerer fint som afspiller, hvis man allerede har en DAC. Man kan atid lege med fine kabinetter og strømforsyninger.
|
| Til top |
|
| |
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Hvad er det der gør streamerne så forholdsvis dyre? |
|
|
Primært at det er hifi-branchen der sælger dem. Samme branche som kan finde på at tage 10.000 for en forlængerledning
Og så selvfølgelig, at der er brugt 30 år på udviklingen af netop dette produkt, på trods af at teknologien er få år gammel
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg tidligere skrev: Du kan komme i gang for 350 kr og en gammel telefonlader. Har du 1000 kr. mere kommer du meget længere. Har 5000 mere, kan du spille lige så godt som hovedparten af de kommercielle streamere. Men det kræver du gider læse lidt. Gør du ikke det, må du betale for at andre har læst for dig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIY folket kan efter sigende meget nemt og billigt bygge en sådan "ripstreamer" selv. Men jeg er hverken PC-nørd eller selvbygger - så jeg må betale for bekvemmelighederne.
Til gengæld synes at jeg har opnået noget af den bedste lyd i mit anlæg med Ripstreameren og min DAC via usb.
|
| Til top |
|
| |
Rene.j Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 September 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ved og være lidt træt af mit wimp hifi og overvejer en ripstreamer. Dog vil jeg ikke give 10.000,- for sådan en fætter.
Kan jeg selv bygge noget lignende en ripstreamer selv? Skal være lydløs og kunne styres med ipad. Er vant til selv og samle computer så det burde ikke være noget problem.
Sorry jeg lige låner din tråd Batman:)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min ripstreamer styres med en Ipad mini via app'en Ipeng8.1. Du kan sikkert selv bygge en ripstreamer hvis du er vant til at samle computere. Betjeningen af Ripstreamer er væsentlig bedre og nemmere end på min Olive 4HD. Al betjening foregår via Ipad, Iphone eller pc - bortset fra når den skal fodres med cd'er.Desuden er det en stor fordel at man kan tage lyden ud via USB. Et godt USB kabel mellem streamer og dac er også vigtigt. Der er stærk evidens for at et usb kabel ikke bare er et usb kabel. Endelig bør man vælge SSD fremfor harddisk for den hifimæssigt bedste løsning.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene.j skrev:
Er ved og være lidt træt af mit wimp hifi og overvejer en ripstreamer. Dog vil jeg ikke give 10.000,- for sådan en fætter.Kan jeg selv bygge noget lignende en ripstreamer selv? Skal være lydløs og kunne styres med ipad. Er vant til selv og samle computer så det burde ikke være noget problem.Sorry jeg lige låner din tråd Batman:)
|
|
|
Du blander tingene lidt sammen. Wimp er ikke en modsætning til Ripstreamer. Wimp er en service. Ripstreamer er en hardwaredims.
Men ja, du kan bygge noget selv.
Ham her bygger både Logitech Media Server og afspiller på Raspberry Pi og Linux: http://www.pchilton.co.uk/2013/03/27/making-the-raspberry-pi -a-squeezebox-player
|
| Til top |
|
| |
Gnist Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezeplug klarer det meget nemmere
http://www.squeezeplug.eu
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gnist skrev:
Squeezeplug klarer det meget nemmere
http://www.squeezeplug.eu |
|
|
Er det korrekt forstået, at med denne software kan jeg få en Rasbarry til at klare en squeezebox's arbejde? Og dermed sætte LMS op på en NAS,
bruge Rasbarry'en som modtager ved mit anlæg, og bruge Android mobil til at styre herlighederne henne fra sofa'en?
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. (Og som gnist siger: Squeezeplug er frygtelig nem) Forøvrigt er der også andre måder at få RPi til at spille. Rune Audio har et ret blæret interface, men de er ikke så langt med features endnu. Fx, er Tidal ikke på listen endnu, mens Spotify er - de er afgjort mere musik end HiFi. Men den lyder ganske fint er og helt bitperfect. Android: iPad: Find dem på runeaudio.com.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk hørt en Raspberry med Rune Audio på, koblet til mit eget anlæg og det lød jo ganske fint. Men Jeg vil rigtig gerne streame
WIMP/Tidal til enheden fra min NAS sammen med de .flac filer der ligger på NAS'en. Og det ser det ikke ud til at Rune Audio kan endnu, men at
Squeezeplug vil kunne.
Jeg vil nemlig meget hellere have en Raspberry som modtager enhed ved anlægget, end en Squeezebox...
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er faktisk en ting jeg er i tvivl om - jeg har ikke fået det afprøvet:
Det plugin der skal bruges til Tidal/Wimp hedder ickStream.
Der er nogle LMS-plugins der kun fungerer på Intel. Og RPi har som bekendt en ARM-processor. Det er næppe et problem hvis RPi kun er afspiller, men hvis LMS ligger på RPi skal man lige kontrollere at ickStream fungerer på ARM.
(ja - jeg kunne bare bruge 5 minutter på google, men så ville jeg ikke ha' fået gjort opmærksom på at det kan være et problem  )
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der Ickstream ser ud til at være lidt et lukket land, hvor man skal anmode om at få oprettet en bruger? Det er måske slet ikke klart til at kunne
bruges endnu? For så er jeg jo på herrens mark...
Men jeg havde tænkt at Ick skulle køre på min NAS og ikke på en RPi.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 06 April 2015 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tidal har en guide til Hvordan man får gang i det hele. Men ja, der skal oprettes en bruger hos ickStream og en hos Tidal. Og det skal være med samme mailadresse.
|
| Til top |
|
| |