Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 13:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Planar3 vs. RP1 Perf.Pack? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Entusiasten skrev:
Søren Andersen skrev:
Boydk skrev:
Hermann. skrev:
Jeg har selv fået en ny pick up på min Denon, en Grado Prestige 1 Gold, og den er
ganske enkelt fremragende. Min CD har ihvertfald
fået kamp til stregen.

Så skulle du prøve en Sumiko Pearwood Celebration II eller en Palo Santos med en rigtig god step-up, så dør din CD-afspiller fulsdtændig

Hmm, det er nok lidt overkill at monter en pickup til 23000kr på en Rega P3

Ja helt sikkert, armen er langt vigtigere. 2/3 til arm og 1/3 til pickup

Så firkant kan det nu ikke stilles op min SME V kan nu sagtens svinge det slags snedker pickupper

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

BLund skrev:
Backbone skrev:
Hej.
Står og vakler mellem en fin brugt Rega Planar 3 og en ny Rega RP1 Performance Pack som udskifter til min Dual CS 505-3

Jeg vil ikke ind på nyt vs gammelt/garanti og den slags men udelukkende skele til lydkvaliteten.
Har nogen af jer lyttet til de 2 pladespillere?.

Hilsen Christian

du kan komme længere med en P3
men en RP1 er bestemt forbløffende god med minimum Carbon eller Bias på
væghylde god riaa og 100% i vater er godt

Nu skal vi jo lige huske på, at at der bare er tale om et stykke spånplade og en elastik!   

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Februar 2015 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen
Jeg tror ikke, at det er så enkelt som det udtrykkes i ovenstående, hvis det var det, så var der nok flere der ville blive fristet af et salg på 3000 stk
pr. måned. Mange har prøvet og nogle prøver endnu, men de fleste kommer til den erkendelse at, skal man lave en afbalanceret pladespiller til en
udsalgspris på 2500,-, så skal der mere til end ovenstående giver udtryk for.

En Micro Seiki er jo også mere end gammelt jern og en guitarstreng    

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Vinylcalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2012
Lokalitet: Sverige
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

Dual CS-505 är bättre än RP-1. Planar 3 är likvärdig Dual. Dualen kräver dock väldigt hög komplianta pickuper.

Det verkar dessutom vara fel på en mycket stor andel av alla RP-1 som säljs. Skeva tallrikar, trasigt signalkablage, trasiga armar m.m. Kvaliten på en Planar 3 är överlägsen (men fortfarande knappast bra).

Vill du ha bättre ljud skaffa något ännu bättre, detta är ett steg i sidled.

Mvh
Til top Vis Vinylcalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylcalle

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Skulle der være fejl på et Regaprodukt, så bliver det selvfølgelig ombyttet prompte, ingen skal leve med andet end et perfekt virkende produkt.
Andelen af fejl på RP1 ligger på niveau eller under normalen, så jeg ved ikke helt, hvad du forstår ved "stor andel" Din meneing om en RP1 ifht.
en Dual 505 har du lov til at have og du har lov til, at skrive det herinde. Jeg har også lov til at have en mening om det, jeg må bare ikke skrive
det herinde jævnfør regelsættet her på siden.

Du har ret i, at en RB 300, som udgangspunkt, er en bedre arm. Helstøbt armrør, bedre lejetolerancer osv. Men hvis den er 25 år gammel, så er
der selvfølgelig ikke de samme data på som, når den en ny. Nu er Planar 3 en pladespiller fra sidst firserne og der er udviklet en del på Rega`s
pladespillere siden da og selvom armen på en RP1 ikke er på en RB300`s niveau (når RB300 er ny) så er der mere i en pladespiller end armen.

At man kan få bedre pladespillere end Planar 3 er helt sikkert, en RP3, en RP6, en RP8, en RP10 bare for, at nævne nogle, men det der spørges
på, er bare ikke i de prisklasser og derfor nok ikke så interessant for spørgeren.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Vinylcalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jag har väl stött på ungefär 6-7 stycken RP-1 och ingen har hållit toleranser som är i närheten av vad man borde kunnat förvänta sig. Problemet är att i många fall är det den första skivspelaren som kunden köper och därmed har man ingen aning om vad som är viktigt eller acceptabelt. Nu är knappast Rega ensamma det finns flera andra moderna billiga spelare (Thorens instegsmodeller) som har problem.

Givetvis ska man inte köpa en RB-300 som har blivit missbrukad, jag har dock så mycket förtroende för tonarmslagringen i en RB-300 att jag tror den kan hålla 25 år av normalt bruk.

Vad är bättre på en Rega P3-24 än på en Planar 3 (med RB-300), den svajar inte mindre, någon skillnad i rumble finns inte, tonarmen RB-301 har däremot sämre kvalite med sin trepunkts infästning i plast.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2015 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Boydk skrev:
Hermann. skrev:
Jeg har selv fået en ny pick up på min Denon, en Grado Prestige 1 Gold, og den er ganske enkelt fremragende. Min CD har ihvertfald
fået kamp til stregen.

Så skulle du prøve en Sumiko Pearwood Celebration II eller en Palo Santos med en rigtig god step-up, så dør din CD-afspiller fulsdtændig

Hvorfor???? Den kan sagtens bære det

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2015 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Søren Andersen skrev:
Boydk skrev:
Hermann. skrev:
Jeg har selv fået en ny pick up på min Denon, en Grado Prestige 1 Gold, og den er ganske enkelt fremragende. Min CD har ihvertfald fået kamp til stregen.
Hvorfor???? Den kan sagtens bære det

Det er tænkelig at den kan spille men udnytte pickuppens potentiale kan den ikke
Syntes Rega lovprises for meget rundt om, det er en god spiller til prisen og så er det vist også sagt, men at begynde med at den kan "bære" nogle af verdens mest vellydende pickupper er noget ævl, har man den mængde penge så har man også til et værk som er klasser over hvad Rega P3 kan tilbyde.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2015 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Søren...
Det lyder mere som teori fra dig end praksis.
Følgende er egen erfaring. Da jeg var i gang med "Kinesergrammoen" havde jeg over et par måneder et ombygget Planar3 monster. Rubinkugle i lejebrønd, hjemmedrejet forhøjet centertap, original glastallerken, der ovenpå en 2-3 mm blygummimåtte, igen ovenpå en original glastallerken for så at afslutte med en 5 mm Thorens gummimåtte. Tilsvarende forhøjet RM-300 armen. Der var først monteret en billig Audio Technica MC pu, senere en Ortofon Kontrapunkt H, og da Sumiko´en kom "i hus", røg den kortvarigt på også. RB-300 armen manglede intet i at definere forskellene på de 3. At det så efterfølgende lød endnu bedre med Stax UA-9 armen tillægger jeg mere kablingen end armen. Rega´en var med original kabling, Stax´en er født med nogle usædvanligt "heavy" sølvkabler som standard. Altså: Konceptet afprøvet i eget anlæg, derfor tør jeg skrive (som jeg gør), at en RB-300 arm sagtens kan bære pu´er der er væsentligt dyrere end armen selv.
Hvad er din praktiske erfaring??????

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2015 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Har ingen erfaringer med din modificerede Rega
Men har selv haft et par stykker af slagsen, og som original siger den mig ikke ikke noget vider ud over det er en ok spiller til prisen.
Bemærk, jeg påstår ikke der ikke ville være forskæl på lyden ved montering af forskellige nåle, men at påstå at en Rega kan få det fulde (bære) vellyd ud af nogle af verdens bedste pickupper er ifg. mig noget ævl, ud fra egne erfaringer med rega, så ingen teori her fra
Måske du mangler at høre din fine nål på en anden værk/arm

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2015 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Har skam et glimrende værk/arm at høre mit "skidt" på = http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=101114& PN=1&TPN=3

Nu var det heller ikke Rega som pladespiller men decideret RB-300 armen, jeg mente. Og holder stadig fast i (en rewiring af arme gør bestemt ingen skade) at den kan bære/yde retfærdighed til væsentligt dyrere pu´er, end dens egenpris appellerer til

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Februar 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har på et tidspunkt lånt en RP1 med hjem og jeg synes den er fin til prisen, men jeg fandt en brugt Rega Planar 3 med en STAX s-arm på, og
må sige....den lyder bedre. Håber det kan hjælpe dig lidt med din beslutning. Angående PU, så havde jeg en Ortofon OM 40 liggende, den lyder
rigtigt lækkert.

Men jeg må indrømme, at det visuelle udtryk også betyder noget. Og jeg synes det enkle i en Rega er smukt.
Forresten stor ros til Bent for altid at svare/forsvare på en ægte gentleman manér.

God tirsdag.

Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2015 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hold da op, High sky, ved ikke om billedet "snyder", men nål sidder helt vildt langt fremme (?). Mener Stax-armen skal
monteres en hel del længere fra centret end Rega 300.

Jeg kender ikke Stax-armen særlig godt, men RB-300 er rigtig nok langt, langt bedre end sin pris, og den er bestemt ikke det
svageste led ved en Rega 3.
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2015 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Har skam et glimrende værk/arm at høre mit "skidt" på = http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=101114& PN=1&TPN=3Nu var det heller ikke Rega som pladespiller men decideret RB-300 armen, jeg mente. Og holder stadig fast i (en rewiring af arme gør bestemt ingen skade) at den kan bære/yde retfærdighed til væsentligt dyrere pu´er, end dens egenpris appellerer til

Men det var ikke det du skrev   
jeg er ganske enig i at Rega Armen er ganske fin og efter min mening det eneste der gør Rega produktet interessant.
Men nu var det jo hele pladespilleren vi tidligere skrev om, og her står jeg fast ved at det er synd for en nål i den klasse, den fortjener bedre.

Vinylcalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2015 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Om nu Stax UA-7:an sitter monterad på samma avstånd som original RB-300/R200 så skiljer det 5mm ifrån optimalt monteringsavstånd, det skulle möjligen kunna kompenseras i ett skal, men inte i ett concorde hus! Sen är jag tveksam till att ha en Ortofon OM i en Stax UA-7 överhuvudtaget då den behöver en pickup med lägre komplians.

Däremot är Stax UA-7 utan tvekan en bättre arm än Rega RB-300 (i min värld).

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2015 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hermann. skrev:
Jeg har selv fået en ny pick up på min Denon, en Grado Prestige 1 Gold, og den er ganske enkelt fremragende. Min CD har ihvertfald
fået kamp til stregen.

Uhhh den pu har jeg også haft, virkeligt lækker!
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Februar 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvilken en af pu'erne har du haft?
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes