Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Justering af pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

damkel..... Analogueman svarer meget konservativt på spørgsmålet, og det er der bestemt en grund til. Check forum af under pladespillere, og se hvilke diskussioner der er kommet ud af remtrukket vs. DirectDrive..... det har nærmet sig mord, og der har da også været en del udelukkelser undervejs. Smid de 1½ hundrede kroner og få den sendt og sammenlignet.(du ender s´gu nok op med Rega, hvis dine ører ikke er helt tilstoppede) . Så for pokker, så fik jeg alligevel rodet lidt i hvepsereden

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Det kunne jo være, at der kom nogen kloge og væsentlige argumenter, som jeg kunne lære af og overveje, når jeg står i situationen.

Måske noget, som jeg slet ikke havde overvejet.

Ja, hvorfor stiller man ellers spørgsmål på et forum - ja, ud over at undgå at skulle kigge på en intercompany funktion, som periodisk ikke
færdigmelder en ordre i et datterselskab

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Nå for pokker.... er det en religionskrig jeg er ved at rode mig ind i.....
Måske jeg skulle spørge til nogen kabler mens jeg er ved det

Ja, men lad os parkere den der - jeg får selv syn og lyd for sagen iinden længe.

Mht. mine ører skulle være tilstoppede, så er jeg ved at være i en alder, hvor det ikke gør den store forskel.... eller måske gør det en stor forskel nu
jeg tænker over det... der skal vel være hul igennem til det der endnu virker

Mine kone mener nogen gange, at mine ører er stoppede, men det er nu vist snarer selektiv hørelse

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Ah ... en klassisk overspringshandling med andre ord

Helt fair at informationsindsamle - jeg er spændt på at se, hvor mange i dette forum, der egentlig har sammenlignet (eller lyttet mere indgående) til begge pladespillere?

Jeg har selv - for hulens mange år siden - haft en Rega Planar 3, men jeg har aldrig hørt nævnte Technics. Og jeg kan da slet ikke huske, hvordan Regaen lød

Men dens afløser lød bedre ... og afløserens afløser lød bedre endnu ... osv. osv. osv.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne måske godt overtales til at kigge forbi - Vel og mærke at du ikke bor alt for langt uden for Århus.
Jeg har et utal af justering hjælpe midler som jeg kunne tage med og så få justeret din pu, tone arm og hvad der ellers kræves af
justeringer ind.

Men send mig en PM, så finder vi måske ud af det

Måske ham BoyDK også kunne vælge at bevæge sig uden for sin dør og hjælpe til   

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

BTW, godt at vide, at dine ører ikke er helt tilstoppede (hvis du skulle "smutte" forbi en dag). Så vidt jeg husker bruges selektiv hørelse ikke ved musiklytning

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Måske ham BoyDK også kunne vælge at bevæge sig uden for sin dør og hjælpe til   

ARRRHHH Hvad....???? Fyraften kl. 14.00, så er det endelig week-end

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej Pierre

1000 tak for det venlige tilbud.

Jeg giver det lige et forsøg her i eftermiddag - og ser om ikke det hjælper at få drejet pickkup'en i den rigtige retning....

Jeg bor i øvrigt en stikvej før en fælles ven, som elsker store kasser og som er igang med en ny rekord mht. hvor længe han har haft sin Gato
forstærker....
(Ja, han er sgu da blevet helt kedelig mht. udskiftning af grej )

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Vedr. tidligere fremført påstand om, at PU'en skal monteres "square" i huset:

Det passer KUN, hvis man bruger samme nulpunkter/alignment, som armen er designet til.

De to mest udbredte alignments er "Bearwald" og "Stevenson". Bearwald minimerer sporingsforvrængning over hele
pladen, mens Stevenson accepterer en lidt højere forvrængning i yderrillerne og midt på pladen mod en lavere
forvrængning i inderrillerne. Argumentet er, at fejlsporing altid vil være værst i inderrillerne, da signaler så at sige er
"pakket tættere" her, samt at meget klassisk musik har de mest dynamiske passager mod slutningen, hvilket i reglen vil
sige mod inderrillerne af en plade.

De to alignments adskiller sig BÅDE i overhang (hvor langt fremme pickuppen sidder), og i off-set vinkel. Hvis en arm
derfor er lavet til den ene geometri, er man nødt til at montere pickuppen lidt skævt, hvis man vil teste den anden
geometri.

Rega benytter Stevenson. Hvis du benytter en protraktor, hvor intet andet er anført er det formodentlig en Bearwald.

På www.vinylengine.com kan man downloade såkaldte bueprotraktorer til hvilken geometri man ønsker. De er specifikke
til armens monteringsafstand, så den skal man kende. De ligger der til Rega arm. Bueprotraktorer er meget præcise og
meget lette at anvende. Men som sagt, så "virker" de kun til den monteringsafstand, de er beregnet til

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Tak for info.
Der blev jeg lidt klogere!

Jeg sidder med protractor'en i hånden og kan se, at der står Baerwald på den.
Hvis Rega bruger Stevenson, så bør jeg vel bruge denne istedet?

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Damkel: Nej, du kan sagtens bruge din Bearwald protraktor. Du skal bare dreje pickuppen en lille smule i huset, for at få
den til at passe ordentligt. Hvis du forsøger, at aligne den uden at dreje pickuppen, så vil du opleve, at det faktisk ikke
lader sig gøre.

I øvrigt er det altid en god ide - selvom det er svært - at aligne kantileveren i stedet for pickuphuset. Det er nemlig langt
fra altid kantileveren sidder 100% parallelt til huset.

Hvis man sænker pickuppen ned på protraktorer, og kigger ind lige forfra, så kan man se om kantileveren er parallel meg
linjen eller hælder lidt til den ene side. Hvis man samtidig kan fange reflektionen af kantileveren (her hjælper det enormt
at plastlaminere protraktoren), så bliver det noget nemmere. Det kræver lidt øvelse, men er det værd.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg benyttede Baerwald dengang jeg havde en Rega arm, og der sad pickup'erne aldrig skævt i huset?!?!

Faktisk benytter jeg den stadig sammen med Reed armens ProTractor, når jeg skal checke vinklen i sporet...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

damkel skrev:
Hej

Jeg har købt og monteret en Audio Technica 440mla på min Rega RP3.

Jeg har læst Mikkel Gige's vejledning, printede en protractor ud og har justeret efter denne.

Men, jeg syntes at det er mega svært at vurdere, om det er gjort rigtigt.
Der er jo ikke meget som man kan bruge til at "flugte" linier og PU med.
Da jeg var færdig syntes jeg, at det ser ud til, at pickup'en er monteret skævt vurderet efter skruerne i huset.

Er der nogen tricks mht. at justere så jeg er sikker på, at jeg har gjort det rigtigt?

Er der nogen måde, hvormed jeg kan kontrollere, om det er i orden?
F.eks. en testplade, eller???

Ak ja... jo mere man finder ud af, jo mere uvidende opdager man, at man er

Hej Damkel...

Er du HELT sikker på, at du har printet ud i hel størrelse (100%)?
Ofte er printerindstillinger således, at der bliver skaleret til papiret. Man er tit nødt til, aktivt, at vælge "100%" under indstillinger til printeren.
Hvis protractoren ikke er printet korrekt ud, kan den ikke bruges til noget... 

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Jeg benyttede Baerwald dengang jeg havde en Rega arm, og der sad pickup'erne aldrig skævt i huset?!?!

Faktisk benytter jeg den stadig sammen med Reed armens ProTractor, når jeg skal checke vinklen i sporet...

Hvis Reed armens offset (vinklen mellem armen og linjen mellem monteringshullerne) passer til Baerwald, så giver det jo meget
godt mening.

I forhold til din tidligere Rega arm, ja så må du have kørt med en - omend meget lille - fejl i offsetvinkel.

Jeg har fundet en ret god artikel om emnet, hvor der også beregnes hvor meget det betyder, her:
http://www.vinylengine.com/twisting-your-cartridge-headshell .shtml

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Der er ikke rigtig nogen facitliste i det her, for der er for og imod på alle metoder til at sætte pickup'en op. Baerwald, Stevenson, Lofgren, VTA osv... i andre forums sammenlignes denne debat med kabeldebatter

Nogle siger, at Baerwald ikke kan lade sig gøre i en Rega arm, men det kan det... jeg har gjort det i flere år, og man kan også finde ProTractors til dette.

Til gengæld har Reed armen meget kort hus til pickup'en, og derfor skal nogle pickup'er helt frem i de korte riller til monteringen, f.eks. Lagacy'en (den har mont.huller længere fremme a la Rondo), mens Benz'en skal længere tilbage.

Så der er meget, der spiller ind, og derfor er mulighederne mange...

Jeg holder mig til Baerwald fordi, at de fleste af mine plader alligevel ikke når helt ind til mærkaten på pladerne, og derfor ønsker jeg, at holde forvrængningen nede på det meste af pladen. Dette vil Stevenson monteringen ødelægge.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

@ damkel - det er som sagt ikke korrekt, dit hus skal flugte med "hus" på din arm. Du bruger givetvis en såkaldt Baerwald-
protraktor, og så skal pickup drejes en smule. Indstil og lyt, og så lidt lidt mere.
(Rega er indstillet til en særlig, lidt sjælden indstilling, Stevenson (som gik op i lavest forvrængning i inderriller), og hvor pickup
typisk så flugter med Regas "hus". Men flest hælder til Baerwald-indstilling, som jeg er meget sikker på, er den protraktor du
sidder med (forhåbentlig 100% printet)).
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2015 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Du skriver i indledningen, at du er uvidende om indstilling af pladespiller, herligt, skønt For så er man ikke så "farvet" som andre svarere i denne
tråd (ren drilleri )
Hvilken type protractor du vælger, kommer helt an på hvilken filosofi du hælder til, og her er det din afgørelse der er den afgørende, så prøv dig frem.
Jeg har også Baerwald, på en af mine, netop den jeg bruger mest, ja, indrømmet, er bidt af Thorens, ikke fordi jeg bryder mig om Rega, absolut en fin
spiller, men men men, på dette punkt er jeg konservativ, og kan ikke stå for disse, i mine øjne, hamrende flotte pladespillere, og det ry og kvalitet de
nu besidder.
Nå, typisk mig, hurtig af sporet, lire en masse af, men igen, prøv dig frem, hvad der er godt for A-man, er ikke nødvendigvis godt for Boydk og
omvendt
Med venlig hilsen
Birger
P.S Har jeg fortalt at Svaneke brygger er herlig Påskebryg som også kan drikkes på dette mørke tidspunkt, hvis man forstår at gemme
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

@ dankel, bare spring over - det var altsammen mere "til dem selv".

Du kan stille din pickup efter tre "skoler", Rega har valgt en sjælden, hvor din pickup flugter med dit hus. Men det er
ligemeget… dit "hus" spiller ikke - det gør din nål, så indstil efter den protraktor du har har (sikr dig 100% print).

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2015 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

lander skrev:
@ dankel, bare spring over - det var altsammen mere "til dem selv".
Du kan stille din pickup efter tre "skoler", Rega har valgt en sjælden, hvor din pickup flugter med dit hus. Men det er
ligemeget… dit "hus" spiller ikke - det gør din nål, så indstil efter den protraktor du har har (sikr dig 100% print). 

Ikke ueffent skrevet af en ny bruger.
Er ikke selv pernittengryn hvad det angår. Ved min arm er monteret i den korrekte afstand fra centerspindel. Ved at mit overhamg er korrekt i forhold til armens manual. Ved at min PU er parallel med mit PU-hus. Sjovt nok spiller det perfekt. Printede så en protactor ud fra vinylengine..... og Guuuuud.... den passer s´gu.

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2015 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis den protraktor, du har målt med, er i samme "skole" som din Stax, vil det også typisk passe ret godt (parallelt med
hus). Men jo ikke med en Rega-arm (som er gearet til Stevenson) og så en Baerwald-protraktor - det er jo det, der er temaet
her. Det er dog intet problem, pu ikke sidder parallelt.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes