| Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 14 Februar 2015 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har som sagt benyttet Baerwald med en Rega arm i flere år, og med mange forskellige pickup'er, så jeg ved ikke rigtig hvor I får det fra, at pickup'en skal sidde skævt...
Det er noget sludder! 
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 14 Februar 2015 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Eller så er nålefanen skæv? Pickuphuset skal centreres så godt som muligt, så netop nålefanen med selve nålen sidder lige midt i rillen, ellers går det hele lidt af fløjten. De fleste protractor har hjælpelinjer så pickuphuset netop kan centreres, desværre er der så nogle producenter der syntes at monteringen ikke er en udfordring i sig selv, men selve huset skal kantes mest muligt  . At efter denne handling kan da godt være huset sidder skævt i forhold til selve armen/headshell, men det skulle ikke betyde noget, mig bekendt God lørdag Birger
|
| Til top |
|
| |
lander Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 14 Februar 2015 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
Tak for info. Der blev jeg lidt klogere! Jeg sidder med protractor'en i hånden og kan se, at der står Baerwald
på den. Hvis Rega bruger Stevenson, så bør jeg vel bruge denne istedet? |
|
|
@damkel:
Pu's nål kan under alle omstændigheder kun stå helt optimalt i præcis to punkter på en pladeside (når det ikke er en såkaldt og
sjælden tangialarm, du ved sådan en, der flytter sig under afspilling).
Der er så tre "skoler", hhv. Baerwald, Löfgren og Stevenson, der hver for sig definerer de to punkter på en pladeside, hvor nål
skal justeres for overhang (at den rammer lige ned i punkt ift. frem/tilbage) og offset (at nål er perfekt vinklet i rillen ift sin
egen akse).
Ingen af skolerne er perfekte, de har hver for sig sine indbyggede kompromisser. Baerwald er den mest populære, og den
bevirker alt i alt den laveste, gennemsnitlige forvrængning i nålens sporing. Stevenson, som din Rega-arm er bygget efter, har
særlig fokus på at minimere forvrængning i inderriller - dette fordi mange plader med klassisk musik har større crenscendi dér
(typisk finaler i 2. og 4. sats i en symfoni), og det er en udfordring for nålens sporing.
Med Regas egne pu'er kan man oftest gennem en tre-skrue-montering ramme en "perfekt" Stevenson-opsætning, og her er pu
helt parallel med armens hus (dette forudsætter egentlig, at nål er mikropræcist monteret på en præcist monteret nålefane i
pu-hus… de fleste fabrikanter lover kun +/- 2 grader, men lad det ligge). På samme måde kan man (dog ikke med tre-punkt)
montere andre pu'er efter Stevensons "skole", og her vil pu flugte fint med pu-hus.
På mange måder er det faktisk den letteste metode at have med at gøre på en Rega - Stevenson - for det giver nogle faste
rammer at holde sig indenfor. Men du kan sagtens optimere efter Baerwald, som de fleste gør (og de mest udbredte
protraktorer følger) - geometriske naturlove bevirker blot, hvad der intet problem er i, at din pu når den skal justeres efter
"perfekt" offset-vinkel skal drejes en lille smule i pu-hus.
Så… du skal egentlig vælge mellem metoder: hvis du har en Rega-protraktor eller kan skaffe en (eller anden Stevenson), så er
det nok lettest at have med at gøre. Hvis du kun ligger inde med en Baerwald, så brug bare den og bekymr dig ikke over, at pu
skal stå en anelse skævt i pu-hus.
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille opdatering.
Efter at fået mit ordforråd udvidet med nye ord, som Baerwald og Stevenson, så har jeg valgt den måske letteste vej frem.
Jeg har printet en stevenson protractor og brugt til at justere efter.
Resultatet er, at pickupen faktisk sidder helt lige i huset og midt i. Det ser faktisk "rigtigt" ud. I det lille hul midt i huset, ser jeg ned på en lille
Audio Technica logo - man skulle faktisk tro, at det var meningen den skulle være der.
Jeg har desuden (igen) sikret mit, at den står helt i vatter.
Jeg fandt en plade, men et stort "blankt" stykke inderst, som jeg har forsøgt at sætte pickup'en ned i. Her legede jeg med antiskating, og det
viste sig, at de skulle skubbes næsten helt ind, før armen blev trukket ud. Så jeg har pt. sat den, så der hvor den begyndte at skøjte udaf og så
lidt ud derfra. Sku' itte helt nemt.... Ska nok leges lidt med.
Men, har det hjulpet.
I hede hule <censureret> det har hjulpet.
Det er en helt anden pladespiller.
Før jeg gik i gang havde jeg overdommeren på (min kone er helt ufarvet og siger det som hun hører det). Og som sagt før jeg gik i gang var hun
enig med mig i, at pladespilleren ikke lød helt godt.
Nu er hun enig med mig i, at det mindst lyder lige så godt.
Pickupen skulle efter hvad jeg har læst blive bedre og bedre de første 50 timer og har vel spillet omkring 10, så det bliver spændende...
En helt anden sag er, at det duer ikke at spille gamle plader der ikke er vasket. Hold nu op, min nål liger i løbet af et øjeblik et kludetæppe....
Jeg går lidt og overvejer, om min knosti manuelle vaske dims alligevel skal skiftes ud med noget med sug i...
Men, det er en helt anden sag.
Jeg vil gerne sige tak til alle jer, som har været så venlige at uddanne mig lidt i grundlæggende pladespiller setup!!!!
Det var dejligt at høre, at det faktisk kan bruges.
Der er jo ikke meget sjov ved at sætte en plade på, og vide at det lyder af H... til.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må vel siges, at være dagens solstrålehistorie . Tillykke med din nye grammo. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får lige en til: Löfgren, så har du 3 til at justere efter: Löfgren, Bearwald & Stevenson
Jeg bruger Löfgren fordi den har den fladeste kurve (mindste afvigelse fra ideal kurven).
Antiskating, hellere for lidt end for meget.
Har du ikke en test plade du kan justere det efter, er en plade hvor du ved at sangeren star I midten, og det kan godt være svært for rytmisk musik er jo oftest ikke optaget live som man ser det på scenen.
Du kan Google You Tube videoer med pladespiller opsætning (turntable setup video)
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare lige for at pille dig lidt ned i al din glæde, så kan du egentlig ikke bruge en blank plade til at justere antiskating med - det kræver en moduleret rille, altså en rigtig plade med musik og hele svineriet ... men lad nu det ligge Du behøver heller ikke være sindssygt pedantisk med antiskatingen - centripetalkraften varierer nemlig hen over en pladeside (og det er den, man forsøger at modvirke ved antiskating). Så antiskatingen skal teoretisk set stilles forskelligt alt efter, om du befinder dig i periferien af lp'en eller nærmere centrum.
|
| Til top |
|
| |
lander Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ damkel:
Superfint at høre! Tillykke med det :-)
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Jeg har som sagt benyttet Baerwald med en Rega arm i flere år, og med mange forskellige
pickup'er, så jeg ved ikke rigtig hvor I får det fra, at pickup'en skal sidde skævt...
Det er noget sludder!  |
|
|
Mikkel, det er hverken for at kværulere eller starte en stor diskusion, men jeg føler mig nødsaget til at stå fast på, at det
IKKE er noget sludder, jf. mit link til vinylengine fra d. 13/2. Dér kan du jo netop se, at hvis du ikke korrigerer for
forskellen i off-setvinkel mellem Baerwald og Stevenson, så får du simeplthen ikke fejlsporingen til at ramme nul på de to
nulpunkter, hvad den jo netop gør ved korrekt justering.
Selvfølgelig lyder det stadig godt, og vil også fungere i paraksis. Man skal bare ikke bilde sig ind, at pickuppen er justeret
hverken korrekt eller optimalt, for det er den altså ikke. Hele matematikken bag er gennegået på mit link og de tilknyttede
sider. Så nytter det altså ikke at fremture med at det er noget sludder. __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter heller ikke kun de to nul-punkter... men også sporingsfeltet i midten af ProTractor'en. Dermed sikrer jeg, at pickup'en sporer korrekt ifølge Baerwald.
http://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?rega_arc_b aerwald.pdf
Og den sidder stadig lige i pickup-huset - både på den gamle Rega & Reed armen.
I øvrigt er dette et meget teoretisk område, hvor der ligger ideologier bag. Stevenson giver mindre fejlsporing i de inderste spor, hvor der teoretisk er mere støj pga. lavere rille-hastighed. Til gengæld ofrer man så ved, at Stevenson fejlsporer mere end Baerwald på resten af pladen.
Det er et valg...

|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel, jeg er enig med dig i, at det er et valg, hvilke to nulpunkter man ønsker Det er nemlig det, der er forskellen på
de forskellige metoder: Hvilke to punkter på pladen, man vælger skal have nul fejlsporing. For en radialarm kan det
nemlig ike lade sig gøre, at have nul fejlsporing mere end to steder. Deraf betegnelsen "to nulpunkter".
Når man har truffet sit valg af to nulpunkter - hvor Bearwalds valg giver mindst fejlsporing hen over en hel pladeside og
Stevenson vælger lavere fejlsporing i inderrillerne mod højere midt på pladen, så kan alt andet beregnes ud fra armens
effektive længde og armens monteringsafstand fra pladespillerens centerleje.
Udfra disse sammenhørende værdier af 2 nulpunkter, effektiv længde, og monteringsaftand, kan man beregne hvilken
off-set vinkel og hvilket overhang pickuppen skal monteres med, for at man netop får nul fejlsporing i de valgte punkter
på pladen, og således har fået monteret sin pickup som man ønsker - eksempelvis efter Baerwalds geometri.
Eftersom off-set vinkel afhænger af de valgte nulpunkter (og dermed af om man vælger eksempelvis Baerwald eller
Stevenson), kan det simpelthen ikke lade sig gøre, at pickuppen skal monteres med samme off-set vinkel for de to
geometrier. Med andre ord, hvis armen (Rega) erstøbt til Stevenson off-set vinkel, så vil pickuppen skulle drejes, hvis
man ønsker Baerwald justering.
Du kan simpelthen ikke benægte matematiken. Den lyver ikke.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Entusiasten Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Februar 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teori (og matematik) skal altid følges op med praksis... man efterprøver sine teser.
Og ja, visse pickup'er skal måske så langt frem i huset på en Rega arm, at Baerwald ikke lader sig gøre... jeg har bare ikke oplevet det. Og nej - igen - de sad ikke skævt!
Jeg hopper af her... for det her ender i fnidder. Jeg vil bede tvivlere om at efterprøve tesen i en Rega arm med flere pickup'er. Bevensee, du har selv en Rega arm.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg har selv en Rega arm, og har også en udprintning af Baerwald bueprotraktoren beregnet for Rega amr - den du selv linker til. Og jeg ved af egen erfaring, at jeg har ret: pickuppen SKAL drejes en anelse for sidde korrekt. Så min tese - som jeg i øvrigt ikke vil tage æren for - er grundigt efterprøvet
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Artsound Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Feickert første protractor (som der er solgt rigtig mange af) havde nulpunkter for to geometrier, nemlig Bearwald og Löfgren. Og
det var til stor frustration for mange ejere af Rega arme eller arme med Rega mål. For pickupperne kom til at sidde skævt og
mærkeligt i headshell... Jeg har fået en del henvendelser vedr dette.
På et tidspunkt, skrev Dr Feickert i manualen til protractoren, at den ikke var egnet til Rega arme, eller arme med Rega mål. Netop
pgr af dette
Den nyeste version af Feikert Protractor, har målepunkter for tre geometrier, Bearwald, Löfgren og Stevenson - Stevenson for Rega
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ændrer altså ikke på, at det fungerede fint her! Kald mig bare stædig... 
Her er et udsnit over nogle af de pickup'er, som har siddet perfekt i Rega armen:
Ortofon 2M Black Ortofon Rondo Bronze London Jubilee Benz Ebony TR Goldring Legacy
Samt de pickup'er som har været forbi til test, da Rega armen sad på. Ingen af dem sad skævt, og alle kunne sættes op til perfekt sporing på under 15-20 min.
Skal vi ikke bare lukke den her, og så være enige om, at være uenige?
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2015 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel, det du skriver er en matematisk umulighed. Det har intet med uenighed at gøre. Du har
formodentlig bare ikke set at de pickupper sad skævt, hvis du har alignet deres kantilever efter
protraktoren for Baerwald.
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 16 Februar 2015 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan altså godt se, om en pickup sidder skævt, eller ej...

Og denne pickup sidder ikke skævt, og er justeret efter Baerwald!!!
Vi stopper debatten her, for nu begynder vi, at nærme os, at vi kører i ring.
|
| Til top |
|
| |