Emne: Pladepresning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
efterklang skrev:
Jeg har de tidligere år egentlig også været ganske tilfreds med nye plader, det er her på det seneste at jeg er blevet lidt for irriteret, nok primært tippet over pga. den Patricia Barber Modern Cool. Men den er såmænd nok ikke fejl-presset, den er fejl-remastered... I det seneste blad af tyske LP har de hørt ABBA Live at Wembley Arena, hvortil kommentaren er "ist leider der Aufwand komplett in die Tonne", altså alt for dårlig. Den lyder til at have samme fejl som PBMC, nemlig en døv remaster-person, der ikke har kunnet høre diskanten. Og forhandlerne bliver ved med at sælge pladerne, selv om de godt ved (og har indrømmet) at de er langt under selv det laveste niveau. Skuffende for trods alt ikke helt billige plader, specielt ikke PBMC.
Min nye David Bowie best of er som sagt også af ypperste kvalitet. Det er den ene af mine ellers ens Tina Dico/Dickow Whispers også, så der er forskelle indenfor samme produktion. En Pat Metheny fra Pallas er også fin-fin. Jeg vil bestemt ikke afvise at jeg er blevet lidt mere pernitten, men hvis jeg er, så er det fordi jeg synes at nu er dråben faldet, og specielt PBMC har da skuffet mig så voldsomt fordi jeg virkelig havde set frem til den, og så skuffer den så eklatant.
Jeg har da en række andre nye plader der ikke er så slemme - lidt knas i starten af pladesiden gør mig ikke noget. Men jeg synes en del af dem har den der "dok-dok" for hver omdrejning, ikke hørbar ved normalt niveau, men når musikken er stille er det, og mange af mine plader har stille momenter i større eller mindre grad. "Dok-dok" lyden kan forsvinde og komme løbende gennem en pladeside, og nej, det er ikke en ridse
Mine nuværende højttalere afslører også mere af sådanne fejl end det sæt VA BCG jeg havde på et tidspunkt... Det var nu en dejlig højttaler, den lod musikken flyde, og evnede at skjule de mindre kønne ting.
Skæve plader ser jeg heldigvis sjældent... En lille smule kan de være, men sjældent så meget at jeg vælger at give dem i tur i presseren.
Så ja, det er nok også et spørgsmål om at være heldig, at ikke ramme de dårligste sidste 10 presninger af en matrice, osv. |
|
|
Ja, det kan godt irritere med de omdrejnings tællere..  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
efterklang skrev:
Jeg har de tidligere år egentlig også været ganske tilfreds med nye plader, det er her på det
seneste at jeg er blevet lidt for irriteret, nok primært tippet over pga. den Patricia Barber Modern Cool. Men den er såmænd nok ikke fejl-
presset, den er fejl-remastered... I det seneste blad af tyske LP har de hørt ABBA Live at Wembley Arena, hvortil kommentaren er "ist
leider der Aufwand komplett in die Tonne", altså alt for dårlig. Den lyder til at have samme fejl som PBMC, nemlig en døv remaster-person,
der ikke har kunnet høre diskanten. Og forhandlerne bliver ved med at sælge pladerne, selv om de godt ved (og har indrømmet) at de er
langt under selv det laveste niveau. Skuffende for trods alt ikke helt billige plader, specielt ikke PBMC. Min nye David Bowie best of er som
sagt også af ypperste kvalitet. Det er den ene af mine ellers ens Tina Dico/Dickow Whispers også, så der er forskelle indenfor samme
produktion. En Pat Metheny fra Pallas er også fin-fin. Jeg vil bestemt ikke afvise at jeg er blevet lidt mere pernitten, men hvis jeg er, så er
det fordi jeg synes at nu er dråben faldet, og specielt PBMC har da skuffet mig så voldsomt fordi jeg virkelig havde set frem til den, og så
skuffer den så eklatant. Jeg har da en række andre nye plader der ikke er så slemme - lidt knas i starten af pladesiden gør mig ikke noget.
Men jeg synes en del af dem har den der "dok-dok" for hver omdrejning, ikke hørbar ved normalt niveau, men når musikken er stille er
det, og mange af mine plader har stille momenter i større eller mindre grad. "Dok-dok" lyden kan forsvinde og komme løbende gennem
en pladeside, og nej, det er ikke en ridse Mine nuværende højttalere afslører også mere af
sådanne fejl end det sæt VA BCG jeg havde på et tidspunkt... Det var nu en dejlig højttaler, den lod musikken flyde, og evnede at skjule
de mindre kønne ting. Skæve plader ser jeg heldigvis sjældent... En lille smule kan de være, men sjældent så meget at jeg vælger at give
dem i tur i presseren. Så ja, det er nok også et spørgsmål om at være heldig, at ikke ramme de dårligste sidste 10 presninger af en
matrice, osv. |
|
|
Ja, det kan godt irritere med de omdrejnings tællere..  |
|
|
Ahh... Sådan havde jeg ikke set dem, før nu... En slags RCaaS - Revolution Counter as a Service... Super funktionalitet!
|
| Til top |
|
| |
lander Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Så har jeg været stakken af nyindkøbte lp'er igennem (ca. 50).
Og resultatet, hvad pressekvaliteten angår, er mega-nedslående ... for alle der mener, at nye lp'er er noget l**t
Ingen fejlpresninger, men flade og centrerede lp'er med støjfri overflader. Det gælder lp'ernes mekaniske kvalitet -
optagekvaliteten er så, som det
alle dage har været tilfældet, af mere varieret kvalitet.
Nå, det var så mine erfaringer med denne stak af nye lp'er. Det fortæller jo intet om den generelle kvalitet, og jeg har sikkert
bare været heldig ...
men det er jeg så glad for, at jeg har været.
|
|
|
Hvis du virkelig har købt og lyttet til LP'er igennem 40 år og åbenbart tror/mener, alt er okay - at det er same-same… og
navnlig bare såmænd at "optagekvalitet varierer som altid"... ja, så må jeg oprigtigt spørge om:
Hvilken planet er du fra?
Og helt ned på jorden (selv på tværs af volumen- og audiofile pres):
Hvilke reissues kan du helt konkret anbefale, som har bedre lydkvalitet og sikker, høj pressekvalitet ift. den oprindeligt
udgivet?
Hvilke ny-vinyl'er af nyere musik/optagelser (som jo er digitalt i 99,9% af tilfældene) synes du, klart kan anbefales, og som
også er bedre end CD?
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Wymax
|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var dog dejligt!
Her til aften opdager jeg at pickup'en selvfølgelig har stor indflydelse på lyden, men at det under kvalitetspickup'er kunne være så meget
på denne front har jeg ikke tidligere oplevet / været opmærksom på.
Indtil sidst på året (2014) har jeg berørt pladerne med en Lyra Kleos. Fremragende pickup, men jeg syntes der var gået lidt for meget hifi
i den, kun gode plader var gode at lytte til, mens ældre plader blev udstillet for meget. Tid til et stilskifte, tænkte jeg, og her kom en Volpe
Rosso Nero ind i billedet. Det er en ombygget Denon DL-103, med ruby nålefane og en VdH nål. Spillestilen passer fint ind, mere sonor og
"earthy" end Kleos, og mere tilgivende. Den mangler så lidt ift. Kleos, specielt dynamik, men det er ikke mere end at jeg sjældent
bemærker det.
Nu kommer gevinsten så... Læste en anmeldelse af Helene Grimaud og Sol Gabetta's fælles udspil, og fik lyst til at høre den igen. Grimaud
har længe været en favorit, og alligevel stod den ikke blandt favoritterne i stuen, men blandt dem der bare skulle ned i den store reol -
forvist. Nå ja, kom jeg i tanke om - den knaste da vist noget så fint, derfor gad jeg ikke høre den mere end den første gang. Tænkte at nu
skulle den lige have lov en gang mere alligevel, og hurra! Stadig ikke fejlfri, men nu optræder knaseriet slet ikke så tydeligt som tidligere
på Kleos. Pladen er til at holde ud at høre på, og musikken får lov til at træde frem. Lidt ligesom dengang jeg havde VA BCG højttalerne -
lidt ned for teknikken, op for musikken.
Om det så er slibningen der ikke dykker så dybt, eller pickup'en der med sine 2,3 gram nåletryk ikke lader sig påvirke sig så meget som
Kleos'ens 1,75 gram aner jeg ikke - men det ser i hvert fald ud til at det er noget nemmere at leve med eventuelt knas.
Sådanne forhold bidrager dermed også til hvordan vi hver især oplever lyden, og det kan vel ikke overraske - men jeg er alligevel
overrasket over at den ene pickup er pernitten med knas, mens den anden tager lettere på det, i så stor grad at det kan gøre plader lyt-
bare eller ej. Mine højttalere har jo også ændret sig over tid, så tingene er bare blevet "værre og værre"
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 26 Februar 2015 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
lander skrev:
Analogueman skrev:
Så har jeg været stakken af nyindkøbte lp'er igennem (ca. 50).
Og resultatet, hvad pressekvaliteten angår, er mega-nedslående ... for alle der mener, at nye lp'er er noget l**t
Ingen fejlpresninger, men flade og centrerede lp'er med støjfri overflader. Det gælder lp'ernes mekaniske kvalitet -
optagekvaliteten er så, som det
alle dage har været tilfældet, af mere varieret kvalitet.
Nå, det var så mine erfaringer med denne stak af nye lp'er. Det fortæller jo intet om den generelle kvalitet, og jeg har sikkert
bare været heldig ...
men det er jeg så glad for, at jeg har været.
|
|
|
Hvis du virkelig har købt og lyttet til LP'er igennem 40 år og åbenbart tror/mener, alt er okay - at det er same-same… og
navnlig bare såmænd at "optagekvalitet varierer som altid"... ja, så må jeg oprigtigt spørge om:
Hvilken planet er du fra?
Og helt ned på jorden (selv på tværs af volumen- og audiofile pres):
Hvilke reissues kan du helt konkret anbefale, som har bedre lydkvalitet og sikker, høj pressekvalitet ift. den oprindeligt
udgivet?
Hvilke ny-vinyl'er af nyere musik/optagelser (som jo er digitalt i 99,9% af tilfældene) synes du, klart kan anbefales, og som
også er bedre end CD? |
|
|
For at bevare den gode stemning, der nu er anslået, vil jeg kort forsøge at give svar på, hvad der mest af alt minder om en tiltale ... jeg håber da ikke, at du indleder enhver form for dialog med at spørge til, hvilken planet folk er fra. Jeg kan ikke nødvendigvis se, at det fremmer lysten til at svare uanset planetarisk herkomst
1) Jeg har ikke sagt, at "alt er okay" - jeg har sagt, at jeg ikke har oplevet, at pressekvaliteten er blevet hverken værre eller bedre i de år, jeg har købt lp'er. Det er altså ikke det samme som at sige, at "alt er okay"? Jeg vil da allerhelst have 100 pct. perfekt optage- og pressekvalitet hver gang. Men det har jeg desværre aldrig fået, og jeg forventer heller ikke at få det.
2) Jeg har vist ikke talt om genudgivelser, men nye plader, så hvorfor du begynder at stille mig spørgsmål om genudgivelser, forstår jeg ikke helt? Hvis jeg køber genudgivelser, så er det fordi, jeg ikke har originalpresset, hvilket jo så af indlysende grunde umuliggør en sammenligning.
3) Jeg ejer ingen cd-afspiller og lytter ikke til cd'er, så jeg kan ikke udtale mig om endsige komme med anbefalinger til nyudgivet vinyl, der lyder bedre end den tilsvarende cd.
Slut på min hilsen fra planeten jorden ...
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Wymax
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
3) Jeg ejer ingen cd-afspiller og lytter ikke til cd'er, så jeg kan ikke udtale mig om endsige komme med anbefalinger til nyudgivet vinyl, der
lyder bedre end den tilsvarende cd. |
|
|
Damn... Troede jeg var den eneste der havde det sådan, ingen cd... Havde en forbi der købte mine gamle højttalere, han havde nogle cd'ere
med - det kunne han da glemme alt om at høre
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må være fra en anden planet
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Wymax
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
lander skrev:
også er bedre end CD? |
|
|
Nu er musiksmag jo ikke diskutérbar, men man kunne jo hive Daft Punk's RAM op af hatten... Den har været diskuteret vidt og bredt, og
blandt dem der har hørt begge har der vist nok været generel enighed om at vinylen lyder bedre, fordi cd'en er lige så voldsomt
komprimeret som mange af de nye plader i dag er. Så vidt jeg husker er den blevet diskuteret både her og på Nerds.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Analogueman
OK - kan være, jeg har misforstået dig. Jeg læste bare (altså fik den betydning ud af det, du skrev), at der i din erfaring
gennem 40 år og 10.000 LP'er ingen nævneværdig kvalitetsforskel er mht. presse/mekanisk- eller optagekvalitet i perioden - at
den blot varierer i samme omfang, som den altid har gjort.
På den baggrund brugte jeg en metafor for meget stor undren (anden planet ;-)) - det, kan jeg godt se, kunne have taget en
anden form, som måske ville støde dig mindre, såsom f.eks.:
Du kan da ikke i ramme alvor mene, at der ikke er sket et generelt fald i kvalitet mht. mekanisk- og optagekvalitet - og også i
hvor høj grad et albums reelle optagekvalitet virkelig kommer til udtryk på LP'er - over de sidste 40 år?
Og OK - du snakker kun nyudgivelser. Kan du anbefale nogle, du synes, er særlig vellykket? Mere end en "tiltale" (selv om
eksemplificering af høj mekanisk- og optagekvalitet jo ikke ligefrem er irrelevant i tråden) er mit spm mere motiveret af, der
givetvis findes fine eksempler på nyvinyl - nåle i høststakken, som jeg ser det ;-).
@ efterklang
Tak for tippet. Har kun RAM på CD, som spiller fint. Jeg vil fluks finde LP'en.
Som sagt er det min erfaring, at nyere musik - som jo i langt, langt de fleste tilfælde er optaget digitalt (og endnu kun meget få
hi-rez) - oftest lyder "mindst ringe" på CD ift. LP; dette fordi der åbenbart typisk går et eller galt i sourcing af master,
behandling i "kæden", ringere D/A end man selv kan mønstre o.a.… hvis LP'en så ellers også er uskæv og støjfri.
Mht. Sigur Ros, som du tidligere nævnte, kan jeg i hvert fald ikke anbefale vinylerne af ( ) og Kveikur - begge mine
eksemplarer er ikke særlig støjfri, lyder fladt, uldne og umusikalsk (ift. CD-vers.). Mht. medflg. CD til LP'en er det klart MP3.
Og yes - det er ikke let at diskutere musiksmag, men hvis du er til, hvad man måske kan beskrive som "mellow indie-jazz", så
kan jeg varmt anbefale Søren Dahl Jeppesen: Pipe Dreams. Vinylen er klart en division over CD (som ellers er meget
vellykket). Jeg har "en stikprøve" på 3 stk. (har givet to i gave), og de har alle været af eksemplarisk kvalitet. Én af nålene i
høststakken ;-).
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
lander skrev:
Du kan da ikke i ramme alvor mene, at der ikke er sket et generelt fald i kvalitet mht. mekanisk- og optagekvalitet - og også i
hvor høj grad et albums reelle optagekvalitet virkelig kommer til udtryk på LP'er - over de sidste 40 år?
|
|
|
Okay, jeg gør et forsøg på at klargøre lidt ...
Jeg kan (naturligvis!) ikke udtale mig om hvor vidt, der er sket et generelt fald i kvalitet, når det drejer sig om presse- og optagekvalitet. Hvordan i alverden kan du overhovedet forvente, at jeg skulle kunne det?
Jeg har gjort mig mine egne erfaringer baseret på den "håndfuld" lp'er, jeg har stående i privaten, og de erfaringer bliver du af en eller anden grund ved med at angribe og/eller vil have mig til at udlede generaliseringer ud fra.
I min verden (som jo hører hjemme på en anden planet  ) kræver det et helt andet grundlag end at have 5.000-10.000 lp'er stående hjemme i pladereolen at begynde at udlede generaliseringer omkring presse- og optagekvaliteten over de sidste - i dette tilfælde - 40 år. Dertil er materialet jo alt for lille og tilfældigt udvalgt og sammensat.
Så jeg kan faktisk ikke besvare dit spørgsmål. Hvis du havde spurgt mig, om det samme med "modsat fortegn", altså, om jeg i ramme alvor kan mene, at presse- og optagekvaliteten generelt er blevet bedre, så måtte jeg også blive dig svar skyldig.
Der er og bliver altså et meget langt stykke vej fra egne erfaringer og til at kunne udlede generaliseringer, og det stykke vej er jeg ikke vandret ad på dette område.
Nu har jeg forsøgt endnu en gang at tydeliggøre mine forudsætninger - jeg håber det fik skabt lidt mere klarhed i forhold til, hvorfor jeg skriver, som jeg gør.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - har læst dit svar, og jeg har været tråden igennem igen.
Jeg er desværre ikke sikker på, jeg helt forstår dig (at dine erfaringsudtryk for "ikke dårligere" pba. en håndfuld 10.000 LP-
oplevelser igennem 40 år, og en nylig test af 50 stk., skal ses helt løsrevet fra en mening/holdning og syn på vinklen af
"tingenes tilstand" i tråden, fordi det har du ikke - er det sådan?).
Men vi kan vel begge leve med, jeg ikke helt forstår dig ;-).
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Wymax
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
lander skrev:
OK - har læst dit svar, og jeg har været tråden igennem igen.
Jeg er desværre ikke sikker på, jeg helt forstår dig (at dine erfaringsudtryk for "ikke dårligere" pba. en håndfuld 10.000 LP-
oplevelser igennem 40 år, og en nylig test af 50 stk., skal ses helt løsrevet fra en mening/holdning og syn på vinklen af
"tingenes tilstand" i tråden, fordi det har du ikke - er det sådan?).
Men vi kan vel begge leve med, jeg ikke helt forstår dig ;-).
|
|
|
Jeg kan ikke
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - jeg kan fint leve med det.
Her er min opfattelse/forståelse:
Vi har begge gjort os nogle personlige erfaringer igennem en længere periode (25, 30 eller 40 år?) med hensyn til presse- og optagekvaliteten af de
lp'er, som vi hver især har købt.
Du mener, at det på den baggrund er muligt at udlede generaliseringer om, at presse- og lydkvaliteten generelt er blevet (meget) ringere. Jeg mener,
at jeg på baggrund af mine erfaringer ikke kan foretage sådanne generaliseringer eller udlede noget generelt om kvaliteten over tid.
Du har givetvis gjort dig nogle overvejelser om, at det kan man godt.
Jeg har så vurderet anderledes, herunder, at mit sample af lp'er sandsynligvis på ingen måde er repræsentativt for den samlede lp-produktions
presse- og lydkvalitet over tid. Jeg er givetvis i den forbindelse præget af nogle år i Danmarks Statistik og arbejdet med en række
teoretiske/akademiske betragtninger omkring statistik, og hvornår man bør og kan udlede og foretager generaliseringer, men det er så min klods om
benet.
I sidste ende er det egentlig heller ikke så pokkers interessant. Lad os antage, at presse- og lydkvaliteten over tid er enten vildt forringet eller vildt
forbedret. Vil det få mig til at ændre adfærd? Næ, jeg vil formodentlig (jeg skal lige holde en lille bagdør åben!) fortsætte med at være nysgerrig og
købe det (nye) musik, som jeg finder interessant - det er sådan, jeg altid har købt lp'er og med overvejende sandsynlighed vil fortsætte med at købe
lp'er
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-).
Så netop, at Daft Punk RAM var årets mest solgte LP i USA med 48.000 eksemplarer (Grammy and such…). Alt andet lige
florerer der 850 RAM-LP'er i de danske hjem.
Men det siger intet om kvalitet - intet.
Er bestilt og på vej ;-).
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
efterklang skrev:
allanowich skrev:
efterklang skrev:
Jeg har de tidligere år egentlig også været ganske tilfreds med nye plader, det er her på det seneste at jeg er blevet lidt for irriteret, nok primært tippet over pga. den Patricia Barber Modern Cool. Men den er såmænd nok ikke fejl- presset, den er fejl-remastered... I det seneste blad af tyske LP har de hørt ABBA Live at Wembley Arena, hvortil kommentaren er "ist leider der Aufwand komplett in die Tonne", altså alt for dårlig. Den lyder til at have samme fejl som PBMC, nemlig en døv remaster-person, der ikke har kunnet høre diskanten. Og forhandlerne bliver ved med at sælge pladerne, selv om de godt ved (og har indrømmet) at de er langt under selv det laveste niveau. Skuffende for trods alt ikke helt billige plader, specielt ikke PBMC. Min nye David Bowie best of er som sagt også af ypperste kvalitet. Det er den ene af mine ellers ens Tina Dico/Dickow Whispers også, så der er forskelle indenfor samme produktion. En Pat Metheny fra Pallas er også fin-fin. Jeg vil bestemt ikke afvise at jeg er blevet lidt mere pernitten, men hvis jeg er, så er det fordi jeg synes at nu er dråben faldet, og specielt PBMC har da skuffet mig så voldsomt fordi jeg virkelig havde set frem til den, og så skuffer den så eklatant. Jeg har da en række andre nye plader der ikke er så slemme - lidt knas i starten af pladesiden gør mig ikke noget. Men jeg synes en del af dem har den der "dok-dok" for hver omdrejning, ikke hørbar ved normalt niveau, men når musikken er stille er det, og mange af mine plader har stille momenter i større eller mindre grad. "Dok-dok" lyden kan forsvinde og komme løbende gennem en pladeside, og nej, det er ikke en ridse Mine nuværende højttalere afslører også mere af sådanne fejl end det sæt VA BCG jeg havde på et tidspunkt... Det var nu en dejlig højttaler, den lod musikken flyde, og evnede at skjule de mindre kønne ting. Skæve plader ser jeg heldigvis sjældent... En lille smule kan de være, men sjældent så meget at jeg vælger at give dem i tur i presseren. Så ja, det er nok også et spørgsmål om at være heldig, at ikke ramme de dårligste sidste 10 presninger af en matrice, osv. |
|
|
Ja, det kan godt irritere med de omdrejnings tællere..  |
|
|
Ahh... Sådan havde jeg ikke set dem, før nu... En slags RCaaS - Revolution Counter as a Service... Super funktionalitet!  |
|
|
Gnæk gnæk gnæk.....  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Vi har begge gjort os nogle personlige erfaringer igennem en længere periode (25, 30 eller 40 år?) med hensyn til presse- og
optagekvaliteten af de
Du mener, at det på den baggrund er muligt at udlede generaliseringer om, at presse- og lydkvaliteten generelt er blevet
(meget) ringere. Jeg mener,
at jeg på baggrund af mine erfaringer ikke kan foretage sådanne generaliseringer eller udlede noget generelt om kvaliteten
over tid.
Jeg har så vurderet anderledes, herunder, at mit sample af lp'er sandsynligvis på ingen måde er repræsentativt for den
samlede lp-produktions
presse- og lydkvalitet over tid. Jeg er givetvis i den forbindelse præget af nogle år i Danmarks Statistik og arbejdet med en
række
teoretiske/akademiske betragtninger omkring statistik, og hvornår man bør og kan udlede og foretager generaliseringer, men
det er så min klods om
benet.
I sidste ende er det egentlig heller ikke så pokkers interessant. Lad os antage, at presse- og lydkvaliteten over tid er enten vildt
forringet eller vildt
forbedret. Vil det få mig til at ændre adfærd? Næ, jeg vil formodentlig (jeg skal lige holde en lille bagdør åben!) fortsætte med
at være nysgerrig og
købe det (nye) musik, som jeg finder interessant - det er sådan, jeg altid har købt lp'er og med overvejende sandsynlighed vil
fortsætte med at købe
lp'er  |
|
|
Hov, du var ret hurtig på tasterne. Mit svar om RMA var selvsagt til efterklang.
Ja, det kan være, du er præget af arbejdsforløb i Danmarks Statistik… om hvornår du vil underskrive noget, der nok for rigtig
mange kan ligne et holdningspræget eller tendensiøst indlæg i en givet debat, som værende det - eller et partsindlæg om et syn
på "tingenes tilstand".
Vi kan godt lade den ligge her - jeg vil så for mig selv undre mig lidt over udfaldet af dit "udtræk" på 10.000 oplevelser
igennem 40 år ;-)
(min egen erfaring, som jeg rask væk inducerer til tingenes tilstand - altså generelle, der er nåle i høststakken… - baserer sig
på vel ca. 4.000 (er ikke helt stram i det - men ca. 10 hyldemeter), over knap 35).
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er skam hurtig på tasterne - undtagen, når det gælder generaliseringer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop, det er jo soleklart for enhver - du sagde blot, det du sagde, uden at sige det lige på den måde, som du sagde det eller
med den kontekstuelle mening, hvori man kun kunne forstå, hvad du soleklart ikke sagde. Soleklart for enhver ;-).
Jeg er helt med ;-).
|
| Til top |
|
| |
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
lander skrev:
Analogueman skrev:
Vi har begge gjort os nogle personlige erfaringer igennem en længere periode (25, 30 eller 40 år?) med hensyn til presse- og
optagekvaliteten af de
Du mener, at det på den baggrund er muligt at udlede generaliseringer om, at presse- og lydkvaliteten generelt er blevet
(meget) ringere. Jeg mener,
at jeg på baggrund af mine erfaringer ikke kan foretage sådanne generaliseringer eller udlede noget generelt om kvaliteten
over tid.
Jeg har så vurderet anderledes, herunder, at mit sample af lp'er sandsynligvis på ingen måde er repræsentativt for den
samlede lp-produktions
presse- og lydkvalitet over tid. Jeg er givetvis i den forbindelse præget af nogle år i Danmarks Statistik og arbejdet med en
række
teoretiske/akademiske betragtninger omkring statistik, og hvornår man bør og kan udlede og foretager generaliseringer, men
det er så min klods om
benet.
I sidste ende er det egentlig heller ikke så pokkers interessant. Lad os antage, at presse- og lydkvaliteten over tid er enten vildt
forringet eller vildt
forbedret. Vil det få mig til at ændre adfærd? Næ, jeg vil formodentlig (jeg skal lige holde en lille bagdør åben!) fortsætte med
at være nysgerrig og
købe det (nye) musik, som jeg finder interessant - det er sådan, jeg altid har købt lp'er og med overvejende sandsynlighed vil
fortsætte med at købe
lp'er  |
|
|
Hov, du var ret hurtig på tasterne. Mit svar om RMA var selvsagt til efterklang.
Ja, det kan være, du er præget af arbejdsforløb i Danmarks Statistik… om hvornår du vil underskrive noget, der nok for rigtig
mange kan ligne et holdningspræget eller tendensiøst indlæg i en givet debat, som værende det - eller et partsindlæg om et syn
på "tingenes tilstand".
Vi kan godt lade den ligge her - jeg vil så for mig selv undre mig lidt over udfaldet af dit "udtræk" på 10.000 oplevelser
igennem 40 år ;-)
(min egen erfaring, som jeg rask væk inducerer til tingenes tilstand - altså generelle, der er nåle i høststakken… - baserer sig
på vel ca. 4.000 (er ikke helt stram i det - men ca. 10 hyldemeter), over knap 35).
|
|
|
I jeres situation er det ikke størrelsen på stikprøven den er gal med. Det er antagelsen om tilfældig udvælgelse som ikke er opfyldt. Fx. Hvis jeg var den glade ejer af 4000 plader, udelukkende med Jazz musik, ville jeg ikke være i stand til at sige noget om udviklingen i kvaliteten på plader generelt og slet ikke om udviklingen i kvaliteten på rockplader. Kort sagt fordi jeg har valgt mine plader efter generen Jazz og ikke ved tilfældig udvælgelse. En sample med 4000 plader, med fx 100 plader pr år. de sidste 40 år, vil sagtens kunne bruges til at sige noget fornuftigt om udviklingen i kvaliteten på plader over tid. Hvis pladerne altså er udvalgt ved tilfældig udvælgelse.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 27 Februar 2015 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu begynder det jo at ligne ordkløveri, og så skal man selvfølgelig være med    . Spøg til side, jeg har jo kun i nærheden af halvdelen af, hvad Analogueman kan præstere, men stiller mig stadig uforstående omkring dårlig pressekvalitet. Vi kan være 100% enige om, at (IMHO) produktionskvaliteten af nyere musik er faldende. Det kan skyldes døve teknikere, mangel på respekt for kunstnernes materiale, eller at man kort og godt har valgt, at sådan skal det lyde, da det præsenterer sig bedre i radioen. Når det er sagt (tilbage til pressekvaliteten), er jeg enig med A-man. De seneste mange nye press, jeg har købt, er fejlfrie i ethvert henseende (måske jeg er heldig). Jeg har ikke Modern Cool med PB, men har købt Cafe Blue, og det er en perfekt presning på begge skiver (2 x 180g). Får jævnligt en kasse blandede fra Acoustic Sounds, og har ingen grund haft til klage endnu  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|