Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 15:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvor er signalkabler vigtigst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Nu er der bestilt kabler så må jeg se om jeg kan høre forskel.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hvis man er på jagt efter at opleve store kabelforskelle på signalkabler, kan jeg anbefale metalkabler på den ene side, og Van den Huls kulkabler på den anden side.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Hifiigen.
Ligesom dig oplever jeg også store forskelle (man tør jo næsten ikke skrive om det), men jeg syntes ikke prisen fortæller noget som helst omk. lydkvaliteten. F.eks benytter jeg som tonearms-kabel, et relativt billigt (80 kr.m.1985) coaxialt højttalerkabel (vdh d.300). Uanset hvilket andet kabel jeg har benyttet her (f.eks nogen til over 5000kr pr monometer), ender jeg altid tilbage ved mine d-300. Og egentlig er d-300 vel bare et antennekabel og så alligevel ikke, for et alm. antennekabel er ikke i nærheden af lyden jeg får med vdh d-300.

mvh nils

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har også oplevet kolossal lydforskel ved skift mellem kabler. Er endt med at ha' Eichmann Express 6 Series 2 kabler i det meste af mit setup (inkl. højttalerkabler), da det er dem jeg har prøvet som "fungerer" bedst...

Jeg har også prøvet ultradyre (syns' jeg) VDH-kabler (3-4000,- for ét sæt) som skulle være ekstremt analytiske, med det resultat til følge at jeg må konkludere at jeg i så fald ikke bryder mig om analytisk lyd!!

Der er kun én vej: Lytte sig frem...

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
Nu er der bestilt kabler så må jeg se om jeg kan høre forskel.

Er det bare mig eller er denne tråd totalt uden information/facts om hvilke kabler der var og hvilke der kommer til ?
Derfor ingen seriøs mulighed for at give nogen anbefaling
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Kabler er en god måde at opgradere sit hi-fi på uden at konen/kæresten opdager noget. Man kan jo ganske ubemærket snige et signalkabel til 10K ind i anlægget. Derimod nye højttalere.... bob-bob
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Kabler er en god måde at opgradere sit hi-fi på uden at konen/kæresten opdager noget. Man kan jo ganske ubemærket snige et signalkabel til 10K ind i anlægget. Derimod nye højttalere.... bob-bob

Ja dér ramte du jo lige nøjagtig hovedet på sømmet vedr. hvorfor man skal forblive ungkal' eller leve i cølibat resten af sine dage.... :)

Jeg valgte cølibat'en!!

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

nils valla skrev:
Hej Hifiigen, det er i hvertfald vanskeligere at skrive og forklare om kablers forskelle end at høre dem.
Det er jeg
enig med dig i, og min oplevelse er, at forskellene på kabler er større her hos mig end hvad jeg oplever andre steder - det er som om man skal være
rigtig godt inde i ens egen lyd for at kunne høre forskelle. Kan man lide forskellen er det en forbedring - ellers modsat.Og, forskellene er i
sammenhæng med det set-up kablerne sidder i, med mindre alle apparater bevidst er udvalgt efter størst mulig neutralitet. Det er jo nok målet for de
fleste, men så skal der altså rigtig store beløb på bordet for at få det, og hvor mange har anlæg til ½ mio. og opefter.

Spot on!

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2015 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej BL.und
Anbefalingen er jo netop at lytte sig frem.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

I princippet bør du benytte ens kabler mellem alle apparater. Hvis du skal bruge kabler som "tonekontroller" for at rette lyden
ind, så er der noget galt med dit setup. Kabler skal helst ikke ændre klangen.

Et kabel der ændrer klangen, fjerner også noget af informationen i musikken. Det ideelle kabel har ingen klang, og lader signalet passere uden at
ændre eller fjerne noget.

Og det behøver ikke være dyrt...!

Ups... Der er jeg så ikke kommet til endnu, burde tage mig sammen på dette punkt, men en del af de kabler jeg har, er nogen der fulgte med i
diverse handler, eller de er i forvejen monteret, f.eks. pladespillerne, nå ja, jeg vandt også et KADo kabel, men til 3000 stykket, varer det nok nogle
år eller 10 før alle kablerne skulle være skiftet, men følger lidt med hvad der kommer på markedet, men så kommer jyden op i mig Herregud,
det spiller og det lyder, i mine gamle ører, hamrende godt.
Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Marts 2015 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
vi spiller på to forskellige signalkabler. Kun 20% kan høre forskel, men de kan det hver gang. Man kan så
konkludere, at der er ikke signifiknt forskel på de to kabler. Men, for dem der hver gang kunne høre forskel er der jo. S

En af de største "fejl" ved disse test er at i kun skifter et kabel. For at få en synergi, så skal alle signalkabler samt HT kabel
skiftes til samme model og mærke. Så tror jeg at man ville nærme sig de 95% her også

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

I siger samme kabel hele vejen.

Jeg har da aldrig været ude for et tonearmskabel, der også duede på samme niveau til effekttrin.

Jeg har oplevet at et kabel både kunne bruges med top-resultat, imellem step-up og pre samt imellem pre og effekt.
Men når det udelukkende er det bedste der søges, vil det sjældent være det der er bedst fra step-up til pre, der også er bedst imellem pre og effekt.
(det er min erfaring)

Hvordan kan signal- og højttalerkabler være samme model?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2015 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det mener jeg heller ikke de kan.

Hvis vi taler om signalkabler, og søger kabler med minimum ændring af signalet, så vil det bedste kabel kunne bruges overalt. Men hvis prisen har betydning, og komponenterne ikke neutrale, må man finde det bedst egnede i hver sammenkobling. Jeg tror stadig på, at neutralitet er opnåeligt, og mange har 100 tkr. til kabler HVIS DE VIRKELIG VIL. Jeg vil dog ikke, så jeg søger det bedste komprimis som jeg kan finde til mit set-up.

Højttalerkabler skal transmittere både strøm og spænding, så det er en anden kabeltype der er optimal der.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Men signalet der sendes igennem en ledning er jo ikke ens forstærket, hvis man f.eks tænker på stepup til pre eller fra pre til effekt.
En ledning god til små signaler er vel ikke nødvendigvis også lige god til større signaler?
mvh nils

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du mener en ledning forstærker, men signalniveauer ud af en løs RIAA, en DAC, en streamer med indb. DAC og en forforstærker er nogenlunde de samme - når musikken spiller! Dvs. når forforstærkeren er skruet op så effektforstærkeren arbejder.

Der er ikke forskel på niveauerne, som vil gøre det ene kabel bedre end andre. Niveauet fra en pick-up er meget lavt, især lav output MC'er, så der kan være ide at anvende andre kabler særligt egnet til ultralave niveauer - selvom jeg ikke er overbevist om, at det betyder noget, da ethvert kabel bør transmittere ultralave niveauer.

Men, impedansen ind i en MC step-up er lav, vel 20-200 Ohm, og det betyder noget for valg af kabel.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
I siger samme kabel hele vejen.

Jeg har da aldrig været ude for et tonearmskabel, der også duede på samme niveau til effekttrin.

Jeg har oplevet at et kabel både kunne bruges med top-resultat, imellem step-up og pre samt imellem pre og effekt.
Men når det udelukkende er det bedste der søges, vil det sjældent være det der er bedst fra step-up til pre, der også er bedst imellem pre og effekt.
(det er min erfaring)

Hvordan kan signal- og højttalerkabler være samme model?
.....samme mærke/producent.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har da haft mange kabler fra samme producent som ikke lød ens.
Jeg har haft kabler fra forskellige producenter, ens opbygget men som heller ikke lyder ens?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Synes egentlig, at tråden nærmer sig noget mere teoretisk end fakta. Er bestemt ikke enig med Pierre. Det ultimative må være, at bruge det kabel, man i ens ører synes, giver den bedste synergi mellem 2 pågældende apparater. Udgangsimpedansen er forskellig fra enhed til enhed, også selv om det er apparater med udgangssignal på linieniveau. Min erfaring er, at et kabel, der lyder perfekt mellem en dac og en pre, ikke nøvendigvis er det kabel, der lider perfekt mellem pre og power. Det er en lang og tung (dyr) vej, men det er bare at prøve sig frem. Det er ufatteligt tidskrævende at få perfekt synergi imellem alle éns apparater

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tilslutte mig BoyDK's betragtning om kabler lyder forskelligt alt efter hvor i kæden de tilsluttes, netop på grund af enhedernes
forskellige impedans.
Jeg syntes man kan tilpasse lyden meget med både signal- og højttalerkabler, og for den sags skyld også lidt med Netkabler(Av
hvepserede)
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Ja, men hvis man bruger kabler til at "tilpasse" lyden, så er fundemanetalt noget galt med ens anlæg, som f.eks. forkert impedansforhold mellem apparaterne. Det skal være lav ud/høj ind eller høj ud/lav ind!

Er det ikke det, ja så kan man i evigheder søge at finde den rigtige lyd med kabler, og det er selvfølgelig fint for dem der laver kablerne

I øvrigt... min tidligere udtalelse om at kablerne bør være de samme hele vejen, gælder selvfølgelig kun signalkabler, da højtalerkabler er en helt anden snak. Strøm... don't go there

Vedr. pladespillere som nogle har nævnt, så bør disse være med fast kabel, hvor litzen er i ét stykke helt frem til stikkene som skal i stepup eller riaa.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes