Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 20:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvor er signalkabler vigtigst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Her er jeg da grundlæggende uenig, netop antagelsen om der skulle være noget fundamentalt galt med ens anlæg på grund af man fintuner lyden med signal kabler.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Et kabel er en modstand, og kan aldrig forbedre lyden! Når man "klang-tilpasser" lyden med et kabel, så fjerner man også information!

Og skal der et "særligt" kabel til for at ens anlæg lyder korrekt, så er der vel noget galt oprindeligt?!?!

Men kan man acceptere det, så er det fint med mig... men kald en spade for en spade.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Din præmis er fejlbehæftet - intet udgangspunkt er, eller kan i andet end abstrakt teori være, perfekt.

Ingen indspilning af musik kan være perfekt, ingen afspilning af musik kan være perfekt.

Intet har ingen egenlyd - alt "lyder af noget". Alt. Og videnskaben kan kun konkludere, at der ingen beviselig og systematisk
korrelation er mellem "det målte" og "det hørte".

Ergo (ja, ren og skær, og uundslippelig, logik), er den højeste troværdighed (highest fidelity) i og af et hifi-system subjektivt,
og i praksis et valg af det programmateriale, de komponenter, forbundet af de kabler, som bringer "lytteren" så højt op på sin
skala af "høj troværdighed" som muligt, indenfor givet ressourcer (… og selv med USAs statsbudget ganget med NASAs ville
man stadig ikke kunne indspille noget musik absolut perfekt, eller afspille noget musik absolut perfekt).

Det er vist så langt, man kan komme med fakta.

Mht. kabler må man som med alt indenfor hifi lytte sig frem.
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at der altid vil være et tab, allerede fra tonerne forlader instrumentet, og hele vejen gennem studiet, anlægget og lytterummet. Det handler blot om, at mindske dette tab.

Og at sætte apparater sammen, som modarbejder hinanden impedans-mæssigt, og prøve at rette det med signalkabler, hjælper altså ikke synderligt på det... uanset hvad!

Så kan man skrive stolpe op og stolpe ned USA's statsbudget ganget med NASA's... det ændrer ikke en pind på et elektrisk mismatch i ens anlæg

lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er sådan set korrekt, det altid vil være et tab fra frekvenserne forlader et instrument/person.

Men det er ikke korrekt, at det herefter kun handler om informationsMÆNGDE. Lige så lidt som et kabel nogensinde ville kunne
modtage "et perfekt" signal at sende videre. Det kan aldrig være noget "korrekt" at korrigere.

Og al teknisk snak er ret ligegyldig - det eneste der står tilbage, uanset en hvilken som helst teknisk kontekst, så lyder alt altså
af noget.

Om dette så er meget eller lidt, godt eller skidt, afhænger af hvem ørerne sidder på.

Og her sætter jeg punktum for mit vedkommende, så vi ikke bare kører i ring ;-)
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Det signal der sendes videre, er i princippet "perfekt" når kablet modtager det... spørgsmålet er hvor meget af det, der er tilbage når det modtages i næste apparat... her opstår det "uperfekte", for uanset kabling, så vil der altid opstå et tab.

Det handler om, at minimere dette tab, og det er det jeg forsøger at forklare dig og andre

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal minimere et tab, er man vel også nødt til at fintune lyden med kabler, de færreste rammer velnok ikke rigtigt iførste forsøg, så mon ikke vi er ret enige alligevel

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Desværre er der ikke nogen troværdi målemetode, der siger noget om lydkvaliteten i et kabel, man kan måle en masse elektriske værdier,
men desværre ikke lyden af et kabel endnu det bliver meget lettere den dag man kan måle den hørbare forskel.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Læg mærke til overskriften. "Hvor er signalkabler vigtigst", spørges der. Det enkle svar må være: "Der hvor to elektriske kredsløb ikke kan forbindes med hinanden uden brug af kabler". For, som jeg allerede har skrevet er det bedste kabel intet kabel. Et kabels opgave er at overføre signalet mellem kredsløbene uden tab og ændringer af kildesignalet overhovedet.

Vanskeligheden i dette er at vide hvordan lyden er med elektronikken forbundet uden brug af kabler, for det er den lyd man skal sammenligne med ved valget af et kabel. Bruger man kablerne til at fintune lyden med og hører tydelig forskel på eksempelvis to forskellige kabler er mindst et af dem uegnet. Men hvilken? For du ved ikke hvordan lyden vil være uden kablerne!

Efter gennemlæsning af utallige tråde om kabler er det svært at undgå oplevelsen af at kabler bruges som "tonekontroller" i brugerens til enhver tid værende anlæg. Der findes således ikke en tydelig definition på gode eller dårlige kabler, men kabler, som i det enkelte tilfælde giver et givet anlæg den klang brugeren kan li' og finder rigtig. En anbefaling af den gode oplevelse får ligesindede til at udskifte til samme kabel. Den eventuelle forskel, man oplever tages, som en forbedring. Stadig uden at vide hvordan lyden vil være uden kabler (elektronikken direkte forbundet).

Fremgangsmåden er naturligvis legal og til glæde for mange. Brugerne såvel som fabrikanterne. Og vi må hver især lytte os til resultatet. Nogle bruger sukker i kaffen og andre drikker den uden. Man må formode begge grupper nyder den og kunne aldrig drømme om at bytte.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Om lyden så altid er mere "rigtig" uden kabler, er vel bare et nyt spørgsmål du der har åbnet op for,Kaj. Mange finder adskilt for- og effekt "bedre" end integreret ditto.

Med hensyn til at det nok (ihvertfald i teorien) er "bedst" med en tonearmswire i et stykke er måske rigtigt, men så alligevel ikke. I slut-80érne Havde jeg en vdh-Grashoppe monteret på en SME-v, og wiren (vdh-mcs 300) sad direkte på pu og gik i et uafbrudt stykke til step-up. Lyden her var alt for transient. For lidt klangflade for meget transient. At jeg samtidig havde svært ved at kunne høre en hel lp-side, uden wirene forårsagede et ekstra træk ud- eller indefter, gjorde ikke situationen bedre. Men da jeg kottede wirene kort under tonearmen og påsatte et kabel,gik det op i en højere enhed (god ballance imellem transient og klangflade).

I min skuffe har jeg mange "neutrale" kabler liggende. De lyder alle forskelligt og har kun det til fælles, at jeg ikke bryder mig om dem. (det er derfor de ligger) Mit anlæg hører til de neutrale så hvorfor er der alligevel forskel i lyden på disse kabler?   (jeg sigter altid imod mest mulig lyd)

Jeg kan måske godt forstå, hvis alt udstyr var "neutralt", ville de efterfølgende kabler måske skulle være opbygget på en ens måde, og det ville (alt andet lige) indskrumpe hele udvalget og gøre det lettere at finde et passende kabel. Men hvorfor skal disse kabler så være fra samme producent ?      (skal vi gå helt i petitesser, kan vi jo ikke engang være sikker, at samme producent får alle sine råvarer fra samme leverandør. Det må have med dagsprisen på metal at gøre)

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Men hvorfor skal disse kabler så være fra samme producent ?      (skal vi gå helt i petitesser, kan vi jo ikke engang være sikker, at samme
producent får alle sine råvarer fra samme leverandør. Det må have med dagsprisen på metal at gøre) mvh nils

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Efter gennemlæsning af utallige tråde om kabler er det svært at undgå oplevelsen af at kabler bruges som "tonekontroller" i brugerens til enhver tid værende anlæg.

Præcis!  

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Det oplever jeg også, men derudover oplever jeg forskel i opløsning og renhed, og det afleder en  større dybde og præcision i lydbilledet. Og så synes jeg det er et bedre kabel i mit set-up.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

I princippet bør du benytte ens kabler mellem alle apparater. Hvis du skal bruge kabler som "tonekontroller" for at rette lyden ind, så er der noget galt med dit setup. Kabler skal helst ikke ændre klangen.

Et kabel der ændrer klangen, fjerner også noget af informationen i musikken. Det ideelle kabel har ingen klang, og lader signalet passere uden at ændre eller fjerne noget.

Og det behøver ikke være dyrt...!

Er "tone" og "klang" det samme?. Den meste markante forskel jeg har oplevet ved en test at signalkabler, var netop et klavers klang. En oplevelse der overbeviste mig om at der vitterlig er forskel på lyden fra signalkabler.
De involverede kabler var fra Madrigal(6K) og MIT (2K). Jeg foretrak så langt gengivelsen fra MIT.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Et kabel som giver flere detaljer og bedre opløsning er jo netop et bedre kabel, som slipper mere igennem. Optimalt set, bør et kabel slippe alt igennem.

Vi er ikke uenige om, at kabler lyder forskelligt. Det jeg opponerer imod er, når man benytter kabler som tonekontrol, i stedet for at rette det der er galt med ens udstyr. I de tilfælde vil kablet fjerne information fra musikken, for også at fjerne "fejl"!

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

De vigtigste egenskaber ved et kabel er en god skærm og et stik der kan spændes til for god kontakt (kan spændes så stikket sidder helt fast og
man feks. kan løfte forforstærken eller cdspilleren i kablet alene, det er fast tilspænding)
Her er der en del såkaldte "high end kabler " der falder helt igennem, jeg har valgt at lave flere kabler selv, da det for det første er billigere
med gode råmatrialer feks UPOCC sølv, 7 N kobber, etc, samt at jeg kan lave den dobbeltskærm(forsølvet kobberskærm) som er nødvendig for at
få den bedste lyd eller rettere en lyd som ikke tilføjer eller mangler noget i gengivelsen.
Nu får jeg nok på pukkelen

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Der behøves absolut ikke være noget galt med ens udstyr, for at tilpasse klangen til ens egne præferencer, for vi hører jo ikke efter ens målestok. (Så fantes der nok ikke ret meget udstyr, vel) Det svarer jo til om du vil have salt og peber på din gode bøf, nogen syntes det er synd andre syntes det ikke kan undværes, men der hvor vi kan blive enige er at man ikke kan redde en dårlig bøf med salt og peber. Læs min analogi til et dårligt anlæg kan ikke reddes med gode kabler, oder was.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Det svarer til at gå på en femstjernet michelin restaurant, for derefter at hælde en masse ketchup på maden for at tilpasse det ens smag... skulle man så ikke bare vælge den rette restaurant fra starten?

Og det samme med ens udstyr... hvis det lyder forkert fra starten, hvorfor så købe det blot for at ændre det med kabler, som fjerner information så lyden ændres?

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Nu snakker vi ikke ketchup, så meget kan et godt kabel ikke farve, vi snakker nuancer og ikke farvelade.

Og det er jo ikke fordi ens udstyr lyder forkert, men mere en personlig tilpasning, det hele er i jo i bund og grund kompromiser.

Jeg vil sige jeg har købt noget udstyr som jeg utrolig godt kan lide lyden fra, men som jeg så over tid har fintunet med kabler, så jeg er
mere ned tilfreds, så har jeg grundlæggende det forkerte udstyr?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes