Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 08:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Wbt nextgen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mønsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Citat: "Det lyder overfedt i venstre kanal, men jeg kan næsten ikke høre højre....... ".

En sådan niveauforskel kan aldrig nogensinde forekomme ved skift af én slags højttalerterminaler til en anden type. Never!
Der må ha' været noget galt med termineringen af de gamle...eller noget andet...ukendt...

Måske har Mønsted oplevet et eksplosivt turbo-placebo-anfald..??   

MVH.
Niels

Hej Niels,��
Det er jo håbløst at man ikke kan beskrive hvordan det egenligt blev opfattet, uden at postulater som defekter i lydbilledet bliver beskrevet, men men hør nu her sådan er det forhold dig til det eller lad være.�� jeg har blot beskrevet en stuation fra virkeligheds verden, som jeg gerne vil dele med andre, med samme interesser, da det er et spændene emne....... Der er andre med gode erfaringer, sikker togså dårlige, men Ingen skal fortælle mig hvad mine ører opfattede, eller andres øre gjorde. Det skal opleves, men du kan da selv gøre forsøget..........����
Til top Vis mønsted's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mønsted

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

mønsted skrev:
Dalgas skrev:
WBT 0210 phonobøsning sælges jo i par, så det var oplagt at bruge den anden og skifte den ene digitalindgang
på min Wadia 151.
Det var ikke en
succes - det lød ikke bedre end den originale - bare anerledes.

Hej 😊
Nu sættet såden et mærke som wadia jo ikke der tager det fra den nederste skuffe, så det er klart at forskellen er mindre udtalt her, så er det så
hvilken forskel man foretrækker😉👍 men jeg er bare imponeret af hvor dårlige terminaler der er monteret på færdige modeller i den øvre klasse.
Hvad foretræk du så Af de to udgaver? 😊

På 151 lød de originale bedst - på 171 det dog klart WBT
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Som jeg ganske rigtigt gættede i starten........
Man får hovedet revet af, når man skriver sådan noget. Så kommer alle de på banen, der kan fortælle en, at man ikke kan høre.
Mønsted er nok nødt til at indrømme, at overdrivelse fremmer forståelsen. På den anden side.... når kæresten spø´r, hvad der er galt med denne side af anlægget?????
Lad nu være med at få denne tråd lukket også, bare fordi nogle ikke vil acceptere, hvad andre har oplevet.

mønsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej boydk ��
Det er en sand fornøjelse det du skriver, så nej lukke skam ikke noget her...... Vil bare gøre klart at ingen skal fortælle hvad jeg hører eller andre���� der skal da være plads til alles meninger, jeg bliver bare så positivt overasket over at små midler kan gøre en kæmpe forskel...... Trods alt�� men samtidig undre jeg mig osse over de billige stik der bliver sat på både forstærkere og højtalere som ligger over middelklassen......��

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Bevensee skrev:
søren har ret. Et stik,der giver tab er defekt. Hvis et skift af stik i den ene kanal giver
forskelle som
beskrevet i tråden, er der kun to mulighede:

1) Det nye stik har gain
2) Noget var galt før

Bemærk, at jeg ikke skriver, at alle stik lyder ens.

Nr 1 - Den har jeg altså svært ved at sluge. Et HT-stik er en uhyre simpel konstruktion. Kan ikke se hvordan det skulle blive
defekt.

Nr. 2 - Der er nok ikke de store forskelle på stik, men et messingstik må lyde anderledes en et i rent kobber. Da sidstnævnte
metal leder strøm meget
bedre kunne det vel godt betyde at HT spiller højere/mere dynamisk?

Med hensyn til 1), så var det faktisk min pointe - et stik kan naturligvis ikke have gain Så derfor må den eneste forklaring
på, at den kanal med det nye stik spiller højere være, at der er noget galt med det gamle. Lavere lydniveau skylles dæmpning,
der i et stik kan skyldes dårlige lodninger, oxiderede kabler eller tilsvarende.

Derfor er enhver beskrivelse af forskelle på stik, der beskriver forskelle i lydniveau naturligvis også - og om lidt bliver jeg brændt
på bålet - helt upålidelige! Korrekt monterede messingstik er tabsfri, og eftersom et WBT stik ikke er en forstærker, er den
eneste forklaring på forskellen i lydniveau, en eller anden uopdaget fejl med de gamle stik.

Igen vil jeg gerne pointere, at jeg ikke har nogen mening om lydkvaliteten af forskellige stik. Jeg observerer blot dels at
messingstik normalt er tabsfri og at WBT stik ikke har gain.

mønsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2015 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Bevensee��
Interessant synspunkt, det kunne også være messing stykket der måske havde omsk modstand, jeg vil ikke komme med tekniske detaljer, for det bliver gætterier og det er ikke det der er sagen, derimod er det spændende at forskellen er så udbredt, det er det der er interessant ���� hvad andre tror og ved om forskelle kan kun afgøres ved at prøve, ellers er det gætværk ����

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2015 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke sikkert, at den ene kanal målemæssigt spiller højere end den anden, men at det subjektivt opleves sådan. Det er ganske ganske
vanskeligt (umuligt!) at måle, hvordan kombinationen hørelse/hjerne oplever lyd
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det kan måske tænkes at de WBT stik simpelthen har bedre kontakt, jo mere kontakt jo mere kan der jo komme igennem.

Skiftede engang klemterminaler ud med gode bananterminaler ud på et sæt Mission 700le , skiftede først i den ene side
og lyttede, hele lydbilledet var ved den højttaler der havde fået banan terminaler.

Kontakt har sååå meget at sige
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2015 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

mønsted skrev:
Nilau skrev:
Citat: "Det lyder overfedt i venstre kanal, men jeg kan næsten ikke høre højre....... ". En sådan niveauforskel kan
aldrig nogensinde forekomme ved skift af én slags højttalerterminaler til en anden type. Never! Der må ha' været noget galt med termineringen af de
gamle...eller noget andet...ukendt... Måske har Mønsted oplevet et eksplosivt turbo-placebo-anfald..??   
MVH. Niels
Hej Niels,�� Det er jo håbløst at man ikke kan beskrive hvordan det egenligt blev opfattet, uden at postulater som defekter i
lydbilledet bliver beskrevet, men men hør nu her sådan er det forhold dig til det eller lad være.�� jeg har blot beskrevet en stuation fra virkeligheds
verden, som jeg gerne vil dele med andre, med samme interesser, da det er et spændene emne....... Der er andre med gode erfaringer, sikker togså
dårlige, men Ingen skal fortælle mig hvad mine ører opfattede, eller andres øre gjorde. Det skal opleves, men du kan da selv gøre
forsøget..........����

Uanset hvor meget du hidser dig op, så må der have været noget galt omkring dine gamle bøsninger. Som en anden har skrevet, findes der ikke stik
som har indbygget forstærkning (gain). Og sådan ER det bare. Der er KUN den mulighed tilbage, at der har været ét eller andet galt med dine gamle
stik eller disses forbindelser.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

mønsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
mønsted skrev:
Nilau skrev:
Citat: "Det lyder overfedt i venstre kanal, men jeg kan næsten ikke høre højre....... ". En sådan
niveauforskel kan
aldrig nogensinde forekomme ved skift af én slags højttalerterminaler til en anden type. Never! Der må ha' været noget galt med termineringen af de
gamle...eller noget andet...ukendt... Måske har Mønsted oplevet et eksplosivt turbo-placebo-anfald..??   
MVH. Niels
Hej Niels,�� Det er jo håbløst at man ikke kan beskrive hvordan det egenligt blev opfattet, uden at postulater som defekter i
lydbilledet bliver beskrevet, men men hør nu her sådan er det forhold dig til det eller lad være.�� jeg har blot beskrevet en stuation fra virkeligheds
verden, som jeg gerne vil dele med andre, med samme interesser, da det er et spændene emne....... Der er andre med gode erfaringer, sikker togså
dårlige, men Ingen skal fortælle mig hvad mine ører opfattede, eller andres øre gjorde. Det skal opleves, men du kan da selv gøre
forsøget..........����

Uanset hvor meget du hidser dig op, så må der have været noget galt omkring dine gamle bøsninger. Som en anden har skrevet, findes der ikke stik
som har indbygget forstærkning (gain). Og sådan ER det bare. Der er KUN den mulighed tilbage, at der har været ét eller andet galt med dine gamle
stik eller disses forbindelser.

Niels

Hej Niels 😊
Bryder mig ærlig talt ikke om at få lagt ord i min mund, så hold venligst op med det. Det er tydeligt at du er uvidedene omkring emnet, desuden har
du ikke hørt det. Synd for dig men godt for os andre der prøver nogle ting og bliver klogere, til din orientering var der en modstand på o,2 ohm pr
styk i begge de gamle messing stik, så ved ikke hvorfor du snakker om gain i stik, det har jeg aldrig udtalt mig om der er!!!! Det er dig der postulere
dette udsagn! Derimod kan der være modstand i div materialer som jeg jo har målt på de messing stik der sad i....... Men det er jo håbløst at forklare
en mand der ved alt noget😉😉

mønsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

k.s.p skrev:
Det kan måske tænkes at de WBT stik simpelthen har bedre kontakt, jo mere kontakt jo mere kan der jo komme igennem.

Skiftede engang klemterminaler ud med gode bananterminaler ud på et sæt Mission 700le , skiftede først i den ene side
og lyttede, hele lydbilledet var ved den højttaler der havde fået banan terminaler.

Hej nilau 😊
Det er nemlig rigtig, signalet kan møde et problem i form af modstand eller dårlig ledeevne 😊

mønsted
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2015 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

mønsted skrev:
k.s.p skrev:
Det kan måske tænkes at de WBT stik simpelthen har bedre kontakt, jo mere kontakt jo mere kan der jo komme
igennem.

Hej k.s.p. 😊
Det er nemlig rigtig, signalet kan møde et problem i form af modstand eller dårlig ledeevne 😊

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes