| Forfatter |
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener,selv i 70-80 var vi ikke så nørdet som nu.Ikke at der er noget galt idet,jeg siger det bare
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
| Onzowen har jeg brugt i 7-8 år nu. Dog benytter jeg den "omvendt" af, hvad instruktionerne foreskriver: Jeg fører gele-puden op mod diamanten, når tonearmen er parkeret i armholderen. Det er noget nemmere end at sænke diamanten ned i gele-puden. |
|
|
Samme hér, det er supernemt, og resultatet er ikke til at skyde igennem. Vasker også selv alle LP´er uanset om de er købt brugt eller nye
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan Onzowen fjerne det vinyl der er brændt fast på diamanten,eller er man nødsaget til at bruge kraftige kemikalier?
Eller en tredie løsning?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Kan Onzowen fjerne det vinyl der er brændt fast på diamanten,eller er man nødsaget til at bruge kraftige kemikalier? Eller en tredie løsning? |
|
|
Aldrig kemikalier. Har du fastbrændt vinyl, springer det af som blev det betalt for det med en forsigtig ultralydsrensning. Min kompis i Bruxelles havde dømt sin Rohmann død efter 10 år, da den nu lød ganske forfærdeligt. Ultralydsrensning, og den var så god som ny igen
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal jeg bare komme destillert vand på min ortofon electro stylus cleaner?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke din Ortofon dims, men destilleret vand har vist aldrig gjort skade, hvis det blev tørret af igen.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2015 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige læst at Vdh anbefaler IKKE vand,da det påvirker alunålefanen på sigt.Rensemidler der er baseret på olie anbefaler han
hellere IKKE.Derimod LAST anbefaler han,fordi drivmidlet er freon.Går man ind på deres hjemmeside og div forums så virker det
som den generelle erfaring er meget positiv.Jeg kom til at bestille 2 flaske,UPS
Derimod den Ortofon gizmo jeg har/brugte, kan ryste ledningerne i pick-uppen løs-så ADIOS __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen D-and Så smider du da bare den "gizmo" i min postkasse. Jeg er s´gu ikke så bange
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ikke typen der giver "l**ten" videre.Faktisk har jeg ødelagt en Pickering xv15 med dette produkt,nu hvor jeg tænker til
tilbage __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mente heller ikke, at du skulle give den videre, vil da gerne bytte med en flaske rødvin
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik en gang fra Lars Kristensen et lille ark ultrafint plast sandpapir, (sandpapir på plastfolie) som man forsigtigt kører under PU'en, fra bagud og frem. Der bliver ikke rykket voldsomt i nålefanen. Sandpapir lyder voldsomt, men diamanten er væsentligt stærkere end kornene på papiret, og kornene er så små, at de ikke rører selve nålefanen. Ideen er, at man på den måde effektivt skraber alt skidt af. Nogen kender dette plastpapir?
I øvrigt kan jeg ikke forestille mig at alkoholet isopropyl har nogen skadevirkning på diamanten.
Ultralydsrensning er nævnt. Du holder vel kun selve diamanten ned i badet, ikke? Men en aluminiumsfane kunne jeg godt forestille mig blive slidt i ultralydsbad.
Er dette Onzowen ikke at sammenligne med en ren/ny fnugrulle til tøj?
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med alle de rensemidler/maskiner der her på hifi4all bliver nævnt, kunne det virke som folk har temmelig snavsede plader.
Mine plader bliver inden afspilning, afstøvet med en ganske almindelig pladebørste (gerne kulhårsbørste), og min pu bliver trukket en enkelt gang
igennem de tætsidende hår, på den pu-børste der i 1983 fulgte med ved købet af en Ortofon mc-2000.
Men hvis ikke jeg havde den pu-børste ville jeg bruge en anden og ganske almindelig pu-børste.
Jeg har plader der er 60år gamle, som intet fejler hverken i rillen eller vinylmaterialet..
Når jeg køber brugte plader, får de EEN gang i opvaskebaljen, og jeg tror vist aldrig jeg har været ude for at en plade skulle renses igen efter det
var gjort den ene gang, medmindre den havde været til fest.
Der er ingen grund til at fjerne evt. fast-"klistret" vinyl på nålen med kemikalier og maskiner, da det jo bliver slidt af igen under brug..
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Er dette Onzowen ikke at sammenligne med en ren/ny fnugrulle til tøj?
|
|
|
Det er ikke meget galt, klæbevirkningen er dog knap så kraftig på Onsow Zerodust Cleaner
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. Når puén afspiller plader, vibrere den venstre/højre og op/ned, og der er ingen grund til efterfølgende at vibrere den yderligere.
Den holder nærmest sig selv ren, man skal blot huske at aftørre pu og pladen for skidt inden/efter brug.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| Der er ingen grund til at fjerne evt. fast-"klistret" vinyl på nålen med kemikalier og maskiner, da det jo bliver slidt af igen under brug.. |
|
|
Og det er så fuldstændig forkert. Der er stor sandsynlighed for, at det "brænder" fast på nålen i stedet for at blive slidt af. Derfor skal der nogle gange kraftigere metoder i brug, når det er for sent med en alm. børste. Fra min tid som tekniker gjaldt det samme for videomaskiner. Hvis de ikke blev renset, når der var sne på billedet, risikerede man at båndskidtet ikke blev slidt af men brændte fast på videohovederne. Resultat=nye hoveder/tromle, da det ikke kunne renses af.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel engang i mellem bare bruge ultralydssporet fra Cardas testplad. Men jeg gør også som Valla. og oplever aldrig problemer. Min
pickupbørste er også fra en mc2000 1988
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk. Er der ikke forskel på en bevægelig pu-nål til pladeafspilning og på en fastforankret "pick-up" på en videooptager?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.ps. Boydk. Hvad sker, når man kører vinyl mod vinyl?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke i stand til at lægge den G-force med mine hænder, som opstår mellem nål og rillevæg. Er heller ikke i stand til at frembringe temperaturen i kontaktpunktet manuelt. Så hold nu op med dine ordkløverier. Den med fastbrændt skidt/støv/vinylrester er erfaret. Har haft pu´en i mine hænder (Ortofon Rohmann). Selv set den "klump" der sad der i stedet for en diamant/nål. Ultralydsrensning (det sidste forsøg i rækken) var det eneste, der kunne få det fastbrændte skidt til st "springe" af nålen. Hvad der sker når man kører vinyl mod vinyl er jeg sådan set ligeglad med.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amen Boydk.
Holder du PU'en ned til tå-agtig berøring med væsken under ultralydsrensning? Og hvor længe renser du?
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |