| Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den blev holdt nede i et ultralydskar (et af de der til ure, urlænker m.m.), Isopropanol og destilleret vand i 50/50 opløsning et par millimeter op i karret, forsigtigt lade nålespidsen røre metalbunden. Det tog mindre end 10 sekunder, så var nålen ligesom ny at se på igen. Skal lige siges, at bemeldte Rohmann snart har siddet på hans LP-12 i 20 år. Han spiller dog ikke hver dag, men flere gange om ugen. Det er dæ´le´me godt holdt, og den sporer stadig "Stairways to Heaven" i 1. tryk. Den kan ellers godt "mudre" til sidst, hvis opsætning ikke er i orden. Deraf udleder ejeren og jeg, at der stadig er et par kilometer tilbage i den  .
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej her hjemme bruger jeg en Electro Stylus Cleaner fra AM på batteri drift som er effektiv og som jeg har brugt i mange år til mine pick-upper Vh
1966
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk. Det er da fint nok med legetøj til hifi og jeg har da også selv alt muligt liggende, jeg undrede mig bare over alle disse beskidte plader.
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Jeg fik en gang fra Lars Kristensen et lille ark ultrafint plast sandpapir, (sandpapir på plastfolie) som man forsigtigt
kører under PU'en, fra bagud og frem. Der bliver ikke rykket voldsomt i nålefanen. Sandpapir lyder voldsomt, men diamanten er
væsentligt stærkere end kornene på papiret, og kornene er så små, at de ikke rører selve nålefanen. Ideen er, at man på den måde
effektivt skraber alt skidt af. Nogen kender dette plastpapir? |
|
|
Jeg kender det som Linn sandpapir... Det var typisk Linn-forhandlere der anbefalede denne metode.
hifiigen skrev:
I øvrigt kan jeg ikke forestille mig at alkoholet isopropyl har nogen skadevirkning på diamanten.Ultralydsrensning er
nævnt. Du holder vel kun selve diamanten ned i badet, ikke? Men en aluminiumsfane kunne jeg godt forestille mig blive slidt i
ultralydsbad. |
|
|
Man kan også anvende en rigtig ultralydsrenser til pickup'er, f.eks. en Audio Technica AT-637. Jeg har selv sådan en, men har ikke fået
den prøvet af endnu.
hifiigen skrev:
| Er dette Onzowen ikke at sammenligne med en ren/ny fnugrulle til tøj? |
|
|
Jeg vil hellere sige at en fnugrulle minder om de her pladeruller man før i tiden brugte til at rense plader med, den har en noget tykkere
rulle, og mere "kød" så den kan komme ned i pladen. Jeg anvender sådan en til at fjerne støv med i stedet for en børste. Onzow består
som sådan af et lignende klæbrigt materiale, men er er i stedet en blød klump som nålen kan synke ned i. Fælles for begge er at de kan
vaskes når de er ved at være lidt "matte" i det.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps.
Boydk, hvis du og din ven med Rohman-puén, havde ventet yderligere nogle pladeafspilninger med at nærstudere nålen, var vinyl-plamagen
måske slidt af, og i havde så intet set ved det eftersyn.
Man må formode vandenHul, allerede inden han blev selvstændig pu-sælger (i begynd.af 80érne), havde en viden omk. emnet som lå og stadig
ligger lysår forude for alle os andre på hifi4all.
Frem til 90érne var der ingen pu/plade-væsker og andet ligegyldigt i hans katalog.
Man må også formode at sidenhen har han mættet sit market for pu/nåle så meget, at han for gesjæftens skyld (for 10-20 år siden) har indført
alt muligt andet ligegyldigt (bl.a pu-væske) i sit katalog.
Hvis man kigger ind i vandenhul.com under "questions-faq", giver han en god forklaring her, på hvad der er op og ned med hensyn til sådanne
ting.
Først i 90érne da Last kom med nogle nye produkter her i Danmark (Audio Consult), skulle jeg da også prøve den last-behandling ( forklaringen
var, at man skulle rense for en hinde der var pg.a slipmiddel i pladeproduktionen) og det blev til rensning af ca. 50 stk af mine plader, hvorefter
en lille rund etiket med ordet "Last", blev påklistret pladecoveret.
Sjovt nok er lige netop de ca 50 plader, nogle af de eneste af mine plader som i dag er behæftet med en smule knas/skrat.
god påske. mvh nils
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror du blander pladeresning og pick-up rensning sammen.Det er rigtigt at de også laver et produkt der renser plader og et
produkt der beskytter pladerne.Det første er kun godt hvis du får suger møget op og så burde No.2 virker efter hensigten,men jeg
vil nok vælge den del fra.Så er p.u rens som renser det brændte vinyl af på diamanten,som skulle virke fint.
Jeg tvivler stærkt på at man kan bare afspille nogle kraftige passager for ar "ryste" det af.
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du så hermed indikere, at vinylfreaks der ingen "pu-ryster" har, i virkeligheden ikke hører deres pu.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps
ja. Last laver både væske til vinyl og væske til pu.
Men mit forrige indlæg var for at fortælle at, ingen genveje uden hurdler i jagten på bedre lyd.
Og plader/pu skal selvfølgelig være rene, men til det har man ikke brug for andet end en pu- og en plade-børste.
At man kan muntre sig med div. legetøj er fint, men pas på, det kan koste.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har selv selv en pu-ryster og den fjerner ikke det sorte fra nålen.
Plader er ab fabrik beskidte,og hvis man gerne vil have en REN plade,kan man ikke kommer udenom en pladerenser.
Du kommer selvfølig langt med kulhår og pu-renser.Kulhårene kan dog ikke komme helt ned i rillerne,der hvor det værste sidder
Desuden skal vi bruge vores penge til et eller andet legetøj __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 04 April 2015 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
så var jeg endelig ude for at høre nogle skiver, jeg må tilstå at min rx2000 skal bestemt ingen steder, det var en fed oplevelse at få lov at lytte til, masser af luft og detaljer, det lød bare så godt at, man helt glemte den smule gnitrer, er når de af lytter til plader.
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2015 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
der sammenlægges lige fra min to tråde denne og fra hvad bruger du mest .
der er blevet nævnt en del pu i de to tråde nu ligger jeg den lige sammen i denne .. og høre hvad i siger ..
Ortofon’s 2M Black eller Bronze, Denon dl 103-r , Nagaoka MP200, AT-OC9/III MC, Goldring Legacy mc
Benz Micro Ace H,,´ Denon DL-110,, MC-20 Super, Salsa og OM30,Transfiguration Axia
det er lige det med hvor jeg kan få mest vel lyd for mine penge .. Transfiguration Axia er til salg brugt .. har spillet i følge sælger 50-100 timer .. har det noget betydning ..??
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2015 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
(det er lige det med hvor jeg kan få mest vel lyd for mine penge ) Forkert anskuelse.
Alle pu'erne er gode,men hvilken kan DU bedst lide.Ingen pu'er er perfekte og slet ikke i den prisklasse
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 23 April 2015 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
(det er lige det med hvor jeg kan få mest vel lyd for mine penge ) Forkert anskuelse.
Alle pu'erne er gode,men hvilken kan DU bedst lide.Ingen pu'er er perfekte og slet ikke i den prisklasse
|
|
|
Enig.... Læs reviews, ud og høre dem, men du bliver nødt til at stole på din intuition, og hoppe ud i det... Vælg et maks beløb, husk også riaa... Og
køb.... Af skade bliver man klog, og du kan være heldig, at første skud er en pletter
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2015 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
da jeg tænker på at købe den brugte Transfiguration Axia da ny prisen på den er højere end på de andre og ikke skulle være lidt.. er 50 100 meget eller lidt for sådan en pu. og den for ros mange steder på nettet
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 23 April 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
da jeg tænker på at købe den brugte <span>Transfiguration Axia</span> da ny prisen på den er højere end på de
andre og ikke skulle være lidt.. er 50 100 meget eller lidt for sådan en pu. og den for ros mange steder på nettet <span></span>
|
|
|
Man siger en pick-up skal tilspilles, så det er den ved at være netop ved dette timeforbrug, så følg din intuition... Og en regnvejrs dag sender du en
PB, og jeg vil kigge forbi, og nyde dit anlæg, sammen med dig
Så kan du selv bedømme om det er en trussel eller hva?
Med venlig hilsen
Birger
Jeg kunne, måske, medbringe enten en Knosti eller min nye Okki Nokki, og vaske et par af dine plader
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|