Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ny strømforsyning i CD’en...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg spekulerer på, om det vil være besværet, pengene og ikke mindst lyden værd, at hælde en ny strømforsyning i en CD spille...?

Her tænker jeg specielt på den løsning, som Quali-Service tilbyder. Den er ikke helt billig, så der skal vendes og drejes lidt først.

Nogen der har gode eller dårlige erfaringer med dette...?

Med velopdragen hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en Technics til 895,- fra Bilka, så kan det helt sikkert ike betale sig.

En SONY ES model til 20.000,- er noget helt andet... her er der jo nogle gode solide byggesten. Men på den anden side, så er forsyningen i sådan en ganske udemærket.

Så mit råd er at bruge pengene på noget andet. Eks nogle bedre op-amps eller en clock.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hvis det er en Technics til 895,- fra Bilka, så kan det helt sikkert ike betale sig.

En SONY ES model til 20.000,- er noget helt andet... her er der jo nogle gode solide byggesten. Men på den anden side, så er forsyningen i sådan en ganske udemærket.

Så mit råd er at bruge pengene på noget andet. Eks nogle bedre op-amps eller en clock.

Hej Langsom

Er du nu sikker på om det menneskelige øre kan høre forskel på de op-amp's eller skal vi lave en blindtest ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ja... en blindtest mellem eks. en gammel langsom op-amp og en ny AD8065 er OK for mig. Bare sig til...

Det er i øvrigt mærkeligt at du føler der truffet og trådt på af min kritik omkring kabler, og om at ingen er villig til at lave en blindtest på dem. Det er typisk denne adfærd man ser hos folk, som ikke er er sikre i Deres sag.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ja... en blindtest mellem eks. en gammel langsom op-amp og en ny AD8065 er OK for mig. Bare sig til...

Det er i øvrigt mærkeligt at du føler der truffet og trådt på af min kritik omkring kabler, og om at ingen er villig til at lave en blindtest på dem. Det er typisk denne adfærd man ser hos folk, som ikke er er sikre i Deres sag.

Jeg er ikke sikker på at du kan høre forskel på div. op-amp's -hvorfor skulle du kunne dette når du end ikke kan høre forskel på div. kabler ?

Kom igen "Langsom" når du er sikker på hvad det er du mener !

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Kan i øvrigt lige tilføje, at der rent teknisk er temmelig store argumenter for, at eks en præcisions-clock giver bedre lyd. Faktisk anses jitter som en af den digitale lydverdens størst problemer, hvis du eks spørger de forskellige chipproducenter. Jitter giver jo netop anledning til en forvrængning som chipproducenterne ikke er i stand til at kompensere. det kan kun ske ved hjælp af en fornuftigt design af timingskredsløbet udenom chippen.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Hurtig skrev:

Jeg er ikke sikker på at du kan høre forskel på div. op-amp's -hvorfor skulle du kunne dette når du end ikke kan høre forskel på div. kabler ?

Kom igen "Langsom" når du er sikker på hvad det er du mener !

Netop omkring op-amps er der gode tekniske argumenter for at benytte gode typer.

Jeg kan godt komme med en længere teknisk redegørelse herfor, såfremt du ønsker det. Så kan du jo komme med nogle tekniske beviser for, at du kan høre forskel på et sæt kortslutningsbøjler. Er det OK??

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Kan i øvrigt lige tilføje, at der rent teknisk er temmelig store argumenter for, at eks en præcisions-clock giver bedre lyd. Faktisk anses jitter som en af den digitale lydverdens størst problemer, hvis du eks spørger de forskellige chipproducenter. Jitter giver jo netop anledning til en forvrængning som chipproducenterne ikke er i stand til at kompensere. det kan kun ske ved hjælp af en fornuftigt design af timingskredsløbet udenom chippen.

Interessant som du kan, men jeg vil ikke tillægge din mening meget værd når du ikke kan høre forskel på div. kabler, men det er sikkert en arbejdsskade fra B&O

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke tillæge min mening noget. det er ikke nødvendigt. Du kan få den 100% naturvidenskabeligt underbyggede version.

Her kommer den korte version af et af problemerne:

Modkobling af et forstærkertrin består i, at man sender en del af udgangssignalet tilbage til indgangen. Ved sammenligning af disse signaler kan man udkompensere forvrængning gennem forstærkeren. Smark ikke??? Jo men... Problemet er, at signalet tager lidt tid om at komme gennem forstærkeren og tilbage igen. Derfor sammeligner man et nyt indgangssignal med et gammelt udgangssignal.

Jo langsommere forstærkeren er, desto større er forsinkelsen, og dermed også fejlen. Altså: så hurtige forstærkerkredsløb som muligt når man modkobler (det gør man jo som bekendt i forbindelse med op-amps).

Som bi-effekt vil der ske en mindre overstyring af indgangstrinnet, hvilket igen betyder, at man ikke laver en 100% korrekt modkobling. Man kan vel sige, at man kobler en lille mængde forvrængning ind i signalvejen. Igen gælder der, at jo hurtigere forstærkertrin, desto mindre problem!

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Godaften, hr Langsom!

Yep, der er tale om et Sony ES kadaver, dog ikke af den helt dyre slags. Og vi taler om den helt store tur hos Quali-Service.

Strømforsyningen alene koster 10K, skal der lige siges.

Jeg ved, der er flere herinde, der har brugt ovenstående, så kom blot ud af busken med erfaringerne!

Med velopdragen hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hææløwdi G&S

10K for en PSU? .
Så er den da også betalt .
Jeg tror ikke du kan sammensætte en velbegrundet PSU til en spille af stumper, der overstiger 1-2K. Resten ved jeg ikke hvad bliver brugt til.

Hvilken ES model er der tale om?
Jeg har selv en CDPXA50ES på lager, som jeg da lige kunne brække op i snydekigge i, og måske ganske henkastet smide en bemærkning om, hvilke kredsløb du nok bedst holder snitterne væk fra .
Er det sådan et monster du har, så kan jeg med 231% sikkerhed sige, at der kan være helt sjove ting i vente, om du skiftede opamps i den.
PSUén synes jeg ser rimelig ud, den gad jeg ikke lave de store ændringer på.
Der er nogen der har en mening om, at PSUér skal være lynhurtige.
Jeg tror det er en fis i en hornlygte, en robust PSU med masser af enerti og moment er i mine øjne langt at foretrække. Det kræver masser af jern i trafoerne efterfulgt af en sej ensretter og et velafstemt udglatnings arrangement (ikke mange kæmpe lytter, det der skal til +20-30%, det er rigeligt)
Reguleringerne bør også være seje. Så har du en støjsvag PSU med masser af kræfter.
Skal der gøres yderligere, kan du afkoble tæt på strømforbrugeren, det giver lav støj og god kontrol, hvis det er gjort med kløgt og uden at blande alt muligt habbengut sammen.

Gute vergnügung alte brumschädel 
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hvis det er for at gøre svinet mere støjsvagt, skulle du måske kigge lidt på Never Connected princippet

http://www.never-connected.com

eller på Trichords hjemmeside

http://www.trichordresearch.com/

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg holder helt med Kubik. 10.000,- er jo komplet vanvittigt! Skal man endelig gøre noget, så skal man montere nogle bedre afkoblinger i nærheden af de trin der bruger strømmen. Og det kan gøres for et par hundrede hvis du selv kan lodde.

Og prøv så med nogle hurtige op-amps.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg holder helt med Kubik. 10.000,- er jo komplet vanvittigt! Skal man endelig gøre noget, så skal man montere nogle bedre afkoblinger i nærheden af de trin der bruger strømmen. Og det kan gøres for et par hundrede hvis du selv kan lodde.

Og prøv så med nogle hurtige op-amps.

10.000,- er naturligvis mange penge, om det er vanvittigt, måske ? men i forhold til hvad ?

Er det vanvittigt af modde en Sony SACD 1 som Jan Warnhoff fik gjort og det kostede ham ca. 40.000,- sek - måske ? men i forhold til hvad ?

Det er let at dømme noget ude pga. af prisen, men hvis forbedringen står mål med prisen, hvad så ?

PS. jeg synes også at 10.000,- er mange penge for en anden og bedre PSU, men jeg ved at Arne Ludvigsen er en meget seriøs -og ned -på-jorden-mand, det ligner ikke ham at binde folk noget på ærmet med mindre at det virkeligt dur !

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Hej Ghammel og Suhr.

Først vil jeg sige til dig, ja hvis din CD er okay og i en hvis klasse, nødvendig ikke 20.000 kroner.En ordentlig CD i et anerkendt mærke kan også gøre det.

Jeg har selv fået en CD til 16.000 kroner ombygget hos Quali Service, ARne Ludvigsen, det er helt fantastisk, og alle anerkender at den spiller verdensklasse efter denne opgradering.

Men prøv at kontakte LC de udfører også noget til en lidt mere rimelig pris, så det kunne være en mulighed også, for de har også god service og kvalitet som Arne.

MVH

JHT

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Hej Ghammel og Suhr.

Først vil jeg sige til dig, ja hvis din CD er okay og i en hvis klasse, nødvendig ikke 20.000 kroner.En ordentlig CD i et anerkendt mærke kan også gøre det.

Jeg har selv fået en CD til 16.000 kroner ombygget hos Quali Service, ARne Ludvigsen, det er helt fantastisk, og alle anerkender at den spiller verdensklasse efter denne opgradering.

Men prøv at kontakte LC de udfører også noget til en lidt mere rimelig pris, så det kunne være en mulighed også, for de har også god service og kvalitet som Arne.

MVH

JHT

mht. den modifikation som Arne har lavet for dig, vil du uddybe det nærmere hvad den går ud på ?

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Tak for svar og brugbart input, alle.

Jovist er det mange penge for en strømforsyning, men som Alex E. helt fornuftigt siger - i forhold til hvad...?

Alternativet er jo en spille i sværvægtsklassen, blot for at få noget af det samme. Og dét er dæleme for mange penge, hvis og når det kan gøres billigere - og rygtet vil vide også bedre - på anden vis.

I alt kommer den "nye" maskine til at stå i ca. 14 kg, incl. spillen. Det kan man vist ikke sige, er voldsomt i forhold til, hvad man får...?

Hr. Vergaser, du gav mig i en anden tråd nogle tips om andre OpAmps, så den side af sagen vil der også blive set på. Og jo tak, du må meget gerne fatte dåseåbneren og udgyde en et par ord om, hvad du ser. Men undgå for dælen da en vinkelsliber, de er nogle voldsomme sataner, sådan nogle. Fik genboens Puch Maxi med sådan en, i aftes. Den ryger stadig efter angrebet. Så kan han lære det, kan han, sådan en lømmel!

Nuvel, kadaveret, der skal undergå denne modifikation, er en Sony CDP-X202ES i mint condition. Den har nemlig et rimeligt godt drev, mens der i forhold til de større modeller er sparet på bl.a. strømforsyningen.

Hele indgrebet omfatter ny LClock XO3 med separat strømforsyning, dæmpning af udvalgte IC'er, kondensatorer og andre dimser, montage af IEC stik og single ended RCA i høj kvalitet, en ny main PSU samt evt. nye OpAmps. Altså er vi her inde på en svær og gennemgribende fraternisering med visse småkræ fra insektriget.

Ludwigsen's PSU fungerer som en total adskillelse fra netforsyningen, bl.a. galvanisk. Strømmen bliver således ført til elektronikken via transistorer, såfremt jeg har forstået det rigtigt. Han er så vidt jeg ved den eneste, der laver den slags. Det ville vist også koste en mindre landbrugsejendom, hvis sådan noget værk skulle implementeres i en fabriksafspiller.

Hr. Toftdahl, det er også mit klare indtryk. Kan jeg evt. få dig til at sige lidt om, hvad du har fået lavet af forbedringer udover strømforsyningen...?

Hvis nogen har flere ideer, så kom gerne frem med dem.

Med høflig hilsen
G&S

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Hej G&S

Jeg synes at din beskrivelse lyder meget spændende, endnu bedre vil der være om du kan komme i kontakt med nogen som har fået udført en sådan modifikation og høre deres indtryk, om det iøvrigt er pengene værd.

Jeg har selv en idé om at modificere min Talisman, derfor søgte jeg lidt og faldt over dette site, som er velkendt for de fleste men det gøre det ikke mindre spændende.

http://www.audiocom-uk.com/

Der er alt lige fra små upgrades til en full size upgrade.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

HVorfor er alternativet en ny sværvægtsspiller?

Kurt og hurtig gav da nogle fornuftige alternativer. Hvis ham Arne er så fornuftig som beskrevet, kan habn vel udføre disse steps først, for komponentpris + arbejdsløn forståes...

Han kan vel også låne dig en modded og en umodded maskine så du kan sammenligne hvad du bruger 10K på.

Alternativt give dig 8 dages returret hvis du ikke er tilfreds....

Det ville jeg kalde minimums Qually-service.

Husk på at service er en ydelse man får uden beregning

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget enig i Groove's betragtning af emnet, det er optimalt at få en før og efter demo.

Jeg tænkt også på om du (G&S) har mulighed for selv at svinge en loddekolbe, så vil der være nogle skillinger at spare, evt. med assistance fra nogen i dette fora.

Ikke for at stjæle din tråd G&S, men hvordan ser i på en løsning med at skifte samtlige elektrolytter til en bedre kvalitet, eks. Blackgate ?

-og evt. bedre kondensatorere ?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes