Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ny strømforsyning i CD’en...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Igen tak for konstruktivt input.

Hr. Alex E, tak for linket. Det ser umiddelbart ud til at være lidt af de samme ting, som Arne Ludwigsen laver - dog tager han nogle ekstra skridt, hvilket jeg finder meget interessant.

Eksempelvis har OpAmps typisk en spændingstolerance op til +15V, dette udnyttes blot sjældent, da de får de standard +12V. Ved at give dem f.eks. +14V sænkes støjgulvet ganske betragteligt, med en væsentlig øgning i både lydkvalitet og dynamik som følge. Og metoden burde ikke give nogen problemer, da der stadig rodes indenfor komponenternes tolerance. Dette er blot et af de få tweaks, AL laver.

Nye lytter etc. har jeg tænkt på, og AL får da også frie hænder til at lave (næsten) alt, der måtte give en lydmæssig gevinst.

Humlen i det hele er, at de effekten af ny clock, OpAmps og andre tweaks kan ganges med ca. faktor 10, såfremt der kommer den omtalte strømforsyning i dyret. PS-Audio har lavet noget ret skamrost Line Conditioner værk, der skulle gøre lidt af det samme, men vist kun lidt.

Allerhelst ville jeg selvfølgelig lave det selv (har en dejlig Weller), men tid-tid-tid...

Fortsæt i øvrigt gerne med andre input end lige om PSU, så vi kan få nogle ting på bordet om, hvad der kan gøres for at hæve en mellemklasse spille op i de øverste luftlag. Der er jo masser af mammon at spare samt en masse sjov for dem, der vil rode med den slags.

Hvad har du f.eks. selv tænkt dig at gøre ved din Talisman?

Hr. Groove, du er da også en fornuftig én. Jeg vil fluks tage returretten for PSU'en op med AL.

Alternativet vil være en spille i sværvægtsklassen, da jeg ikke lader mig nøje - det skulle helst leve op til resten af sættet. Og AL kan argumentere for hver enkelt af de ting, han laver. Selvfølgelig skal han også tjene penge, men jeg tror på ham, når han siger, at den bagefter vil kunne spille op med de helt store. Toftdahl's spille blev vist heller ikke ligefrem dårligere af det, har jeg hørt fra flere steder.

Der var vist også noget med et firma fra Trekantsområdet i Jylland, der fik sig en ordentlig én på opvågneren. Så har jeg ikke sagt for meget.

Tomosbøllens input er altid både værdsat og fordøjet. AL bevæger sig "blot" udi ekstremiteterne med en alt-eller-intet PSU, kan jeg se.

Service? Er det ikke det, der blev afskaffet den dag, ordet blev indført i det danske sprog...? Jeg bliver i hvertfald tit overrasket, når jeg får det. Til gengæld er man aldrig i tvivl.

Med lang fredagshilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Hejsa!

Hr. Alex E, tak for linket. Det ser umiddelbart ud til at være lidt af de samme ting, som Arne Ludwigsen laver - dog tager han nogle ekstra skridt, hvilket jeg finder meget interessant.

De gange jeg har fået lavet noget hos Arne, der har det været justering at tomgangsstrøm på et par Sirius blokke og senest var det nye rør og justering af Spark 9021D rørmonoblokke -og Arne er en sand guru mht. rørforstærkere, jeg har ikke nogen personlig erfaring når det drejer sig om mod's på cd-player.

Eksempelvis har OpAmps typisk en spændingstolerance op til +15V, dette udnyttes blot sjældent, da de får de standard +12V. Ved at give dem f.eks. +14V sænkes støjgulvet ganske betragteligt, med en væsentlig øgning i både lydkvalitet og dynamik som følge. Og metoden burde ikke give nogen problemer, da der stadig rodes indenfor komponenternes tolerance. Dette er blot et af de få tweaks, AL laver.

Nye lytter etc. har jeg tænkt på, og AL får da også frie hænder til at lave (næsten) alt, der måtte give en lydmæssig gevinst.

Har du overvejet -eller talt med Arne om hvilke lytter som er brugbare i sådan en opgradering ?

Humlen i det hele er, at de effekten af ny clock, OpAmps og andre tweaks kan ganges med ca. faktor 10, såfremt der kommer den omtalte strømforsyning i dyret. PS-Audio har lavet noget ret skamrost Line Conditioner værk, der skulle gøre lidt af det samme, men vist kun lidt.

Kan den opgradering / mod. gøre den bedre end PS-Audio -og så lige lidt længere så er du nået langt.

Allerhelst ville jeg selvfølgelig lave det selv (har en dejlig Weller), men tid-tid-tid...

Ja, tiden er en faktor som vi desværre er underlagt på godt og ondt.

Fortsæt i øvrigt gerne med andre input end lige om PSU, så vi kan få nogle ting på bordet om, hvad der kan gøres for at hæve en mellemklasse spille op i de øverste luftlag. Der er jo masser af mammon at spare samt en masse sjov for dem, der vil rode med den slags.

At spare skillinger er altid rart -noget andet er også at det vil være en udfordring af få en mellemklasse player til at spille på kanten med de bedre player's, hvor langt kan man nå !?

Jeg er ikke helt sikker på hvad der skal gøres, jeg er sikker på at jeg ikke vil rokke for meget ved det grundliggende lydideal, det skal gerne skinne igennem at det er en Audiomeca, derfor er jeg ikke sikker på at jeg vil røre ved op-amp's

- men en forbedret clock, PSU ..evt. den gli- anbefaler fra Trichord, måske en udskiftning af samtlige lytter på kritiske steder, Blackgate eller ligende og evt. de to kondensatorere i udgangen.

I første omgang har jeg kontaktet Audiocom, jeg vil gerne høre et seriøst bud på hvad de vil / kan gøre og derefter evaluere om det er den vej jeg vil gå.

Hr. Groove, du er da også en fornuftig én. Jeg vil fluks tage returretten for PSU'en op med AL.

Alternativet vil være en spille i sværvægtsklassen, da jeg ikke lader mig nøje - det skulle helst leve op til resten af sættet. Og AL kan argumentere for hver enkelt af de ting, han laver. Selvfølgelig skal han også tjene penge, men jeg tror på ham, når han siger, at den bagefter vil kunne spille op med de helt store. Toftdahl's spille blev vist heller ikke ligefrem dårligere af det, har jeg hørt fra flere steder.

Der var vist også noget med et firma fra Trekantsområdet i Jylland, der fik sig en ordentlig én på opvågneren. Så har jeg ikke sagt for meget.

Tomosbøllens input er altid både værdsat og fordøjet. AL bevæger sig "blot" udi ekstremiteterne med en alt-eller-intet PSU, kan jeg se.

Service? Er det ikke det, der blev afskaffet den dag, ordet blev indført i det danske sprog...? Jeg bliver i hvertfald tit overrasket, når jeg får det. Til gengæld er man aldrig i tvivl.

Med lang fredagshilsen
G&S

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Alex E:
"Har du overvejet -eller talt med Arne om hvilke lytter som er brugbare i sådan en opgradering ?"

Nej, det har vi ikke talt om endnu, det er blot med i mine overvejelser, da sådanne jo har en begrænset levetid. Du nævner selv Black Gate som en mulighed. Har dog hørt både godt og skidt om dem. Findes der seriøse alternativer...?

Trichord'en, som gli- nævner, ser ud til at være noget Never-connected OEM-halløj. Der er dog ikke meget at finde på deres respektive web sider om den tekniske side af sagen (patent).

AL's løsning er baseret på galvanisk og total adskillelse fra elnettet kombineret med en metode, hvor elektronikken "ser" nærmest uendelige strømressourcer til rådighed. Dette fokus på headroom finder jeg meget tiltalende.

Alex E:
"Jeg er ikke helt sikker på hvad der skal gøres, jeg er sikker på at jeg ikke vil rokke for meget ved det grundliggende lydideal, det skal gerne skinne igennem at det er en Audiomeca, derfor er jeg ikke sikker på at jeg vil røre ved op-amp's"

Sjovt du nævner det. AL er heller ikke meget for at pille ved dem, da der i mange Sony spiller sidder netop dem, som Hr. Vergaser tidligere har anbefalet. Men hvis det skulle vise sig at være nogle dårligere, så skal det da prøves. Og virker det, så virker det.

Alex E:
"At spare skillinger er altid rart -noget andet er også at det vil være en udfordring af få en mellemklasse player til at spille på kanten med de bedre player's, hvor langt kan man nå !?"

Ja-uha, mens udsigten til at kunne spare i omegnen af 80-100 kg jo er ganske nydelig, må jeg da også tilstå, at udfordringen er det, der driver mig - tanken om at kunne række en velbegrundet tunge af diverse top-spillere tiltaler mig, gnæk-gnæk...

Med lang fredagshilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Hejsa!

Eksempelvis har OpAmps typisk en spændingstolerance op til +15V, dette udnyttes blot sjældent, da de får de standard +12V. Ved at give dem f.eks. +14V sænkes støjgulvet ganske betragteligt, med en væsentlig øgning i både lydkvalitet og dynamik som følge. Og metoden burde ikke give nogen problemer, da der stadig rodes indenfor komponenternes tolerance. Dette er blot et af de få tweaks, AL laver.  Regulatorerne kan skiftes overalt omkring opampsene for mindre end en hund. Typisk skal du blot gå fra 7812/7912 til 7815/7915 og vupti har du 15V. Jeg lurede efter det samme i 3560, men den kørte allerede på 15V, uagtt at diagrammet sagde noget andet.

Nye lytter etc. har jeg tænkt på, og AL får da også frie hænder til at lave (næsten) alt, der måtte give en lydmæssig gevinst. Der sidder typisk Silmoic lytter fra Elna i Sony, de er såmænd udmærkede.

Humlen i det hele er, at de effekten af ny clock, OpAmps og andre tweaks kan ganges med ca. faktor 10, såfremt der kommer den omtalte strømforsyning i dyret. PS-Audio har lavet noget ret skamrost Line Conditioner værk, der skulle gøre lidt af det samme, men vist kun lidt.  Hmm! Jeg hører gerne om hvad det er for noget, men jeg vil lige løfte en finger, for jeg tror det resulterer i en meget "pæn" lyd.
Clockmodifikationerne kender mange alerede min holdning til, det duer bare ikke. Jeg aner ikke hvorfor, men hvergang har jeg hørt et mærkeligt resultat. Læg også mærke til, om spillen spiller højere efter Clocken.

Med lang fredagshilsen
G&S

Pas i øvrigt på med opamps.
Find helst nogle uden fetter, de gør tingene så meget bedre.
Næsten alle audio opamps har FET´s i indgangstrinnet.
Måske der findes nogle opamps til instrumenter, der kunne være sjove. BB, Phillips og AD laver sikkert nogen af dem.

Den 202 du taler om, kender jeg desværre ikke så meget til, men nu fik jeg da skåret hul i låget på CDPXA50ES. Jeg kan desværre ikke grave mig længere ind i den, jeg løb nemlig tør for acetylen
Hvorfor kiger du dig ikke om efter en lidt større model fra dengang? 707 eller 77 eller hvad de nu hedder. De er særdeles lækre, og løbeværkerne er efter sigende udmærkede. De er typisk opbygget med flere separate trafoer og masser af reguleringer tæt på forbrugerkomponenten. De har typisk også en del kobberafskærmning, vibrationsdæmpning m.m. som standard. Dernæst har de oftest lidt snævrere tolerencer i komponenterne. Var det ikke en idé.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Halløjsa!

Alex E:
"Har du overvejet -eller talt med Arne om hvilke lytter som er brugbare i sådan en opgradering ?"

Nej, det har vi ikke talt om endnu, det er blot med i mine overvejelser, da sådanne jo har en begrænset levetid. Du nævner selv Black Gate som en mulighed. Har dog hørt både godt og skidt om dem. Findes der seriøse alternativer...? Til orientering har jeg forsøgt mig med RIFA PEG 124, med verdens vel nok mest rædselsfulde resultat - 200 års tilspilning ville intet hjælpe.
Silmic er oftest fast inventar hos Sony, de er slet ikke tossede, ellers er Phillips blå lytter også udmærkede.

Trichord'en, som gli- nævner, ser ud til at være noget Never-connected OEM-halløj. Der er dog ikke meget at finde på deres respektive web sider om den tekniske side af sagen (patent). De clocks giver mig spastiske bevægelser i gashåndtagshånden.

AL's løsning er baseret på galvanisk og total adskillelse fra elnettet kombineret med en metode, hvor elektronikken "ser" nærmest uendelige strømressourcer til rådighed. Dette fokus på headroom finder jeg meget tiltalende. Bare det ikke er noget der skal kaldes på, hvilket det typisk er. I min verden er en velreguleret liniær PSU klart at foretrække, men hvis han har lavet en parallelregulering i rigtig klasse A, så kunne det da være noget der rykkede. Sådan én svend kender jeg ingen der bruger. Der anvendes serieregulatorer overalt.

Alex E:
"Jeg er ikke helt sikker på hvad der skal gøres, jeg er sikker på at jeg ikke vil rokke for meget ved det grundliggende lydideal, det skal gerne skinne igennem at det er en Audiomeca, derfor er jeg ikke sikker på at jeg vil røre ved op-amp's"

Sjovt du nævner det. AL er heller ikke meget for at pille ved dem, da der i mange Sony spiller sidder netop dem, som Hr. Vergaser tidligere har anbefalet. Men hvis det skulle vise sig at være nogle dårligere, så skal det da prøves. Og virker det, så virker det.  Måske AL også har hørt BB og AD én gang for meget

Alex E:
"At spare skillinger er altid rart -noget andet er også at det vil være en udfordring af få en mellemklasse player til at spille på kanten med de bedre player's, hvor langt kan man nå !?"

Ja-uha, mens udsigten til at kunne spare i omegnen af 80-100 kg jo er ganske nydelig, må jeg da også tilstå, at udfordringen er det, der driver mig - tanken om at kunne række en velbegrundet tunge af diverse top-spillere tiltaler mig, gnæk-gnæk...

Med lang fredagshilsen
G&S
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Må jeg henlede opmærksomheden på denne glimrende beskrivelse af en yderst kompetent person om hvordan man kan optimere sin cd/drev/dac:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer

I stedet for at opgradere strømforsyningen ved det lokale elværk, er der nok mere fornuft i at gå til problemerne der hvor de er størst.

Det er let at skifte kabler, store lytter og andre mere synlige ting. Men prøv med lidt hjerne i stedet for nosser. Det kunne jo være at de mindre synlige ting, var der hvor lyttegevinsten sad.

Angående clocks så er de svære at undvære - specielt i en cdafspiller. Den beskrevne clock ovenfor, har dokumenteret fremragende kvaliteter.

/Kramer 

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Jamen fy-føj-da, hr. Auspuff, hvor du ræser deruda'!

Tak så mange for dine henkastede udgydelser omkring CDP-XA50ES + det løse. Men hvad er det, du ikke kan se, medmindre du først får sniffet/skaffet lidt mere acethylen...? Hælder du for meget af stadset på Tomos'en...?

For at starte fra en ende af (ja, hvor skulle man ellers...?), så er jeg i den ulykkelige situation, at der her på residensen er en verden til forskel på lyden fra far's legetøj, afhængig af, om det er dag eller aften. Sur mås, siger jeg bare!

Men ved ca. 21:30 tiden indtræffer der et sandt engletræf her på stedet, og alt bliver åbenbaret i en grad, der står i enddog væmmeligt stor kontrast til lyden i dagtimerne.

Dette er mindre udtalt, men dog stadig svært forekommende, på søgne- og helligdage. Altså dårlig strøm.

Og da digitale apparater jo sviner mere end Cheminova og Kommunekemi tilsammen, er jeg måske en smule facineret af løfterne om en fuldstændig stabil og uafhængig forsyning til en digital kilde.

Der skal hertil siges, at jeg i lang tid har overvejet en PS Audio Line Conditioner. Blot er det mere end almindeligt svært at finde folk ude i samfundet, som har erfaring med den slags woodoo. Men de er derude, er jeg sikker på.

Jeg bliver nok nødt til at gå lidt mere til AL, for at finde ud af, hvad det helt nøjagtigt er han mener, jeg bør smide 10 kg efter. Som du selv er inde på, så kunne man jo risikere, at det er noget ingen andre bruger. Det er da også det, jeg har fået at vide. Og dét er jo en lille smule spændende... men der er på den anden side heller ikke nogen grund til at smide en masse kilo efter et enkelt af apparaterne, hvis en PS Audio Line Conditioner kan gøre det samme - for flere apparater.

Ups, det yderst mejerigtigt udstyrede apparat er begyndt at kalde i baggrunden, godt der er en lang week end til at tænke lidt over tingene...

Med høvisk (men lidt snavset) hilsen
G&S

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Må jeg henlede opmærksomheden på denne glimrende beskrivelse af en yderst kompetent person om hvordan man kan optimere sin cd/drev/dac:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer

I stedet for at opgradere strømforsyningen ved det lokale elværk, er der nok mere fornuft i at gå til problemerne der hvor de er størst.

Det er let at skifte kabler, store lytter og andre mere synlige ting. Men prøv med lidt hjerne i stedet for nosser. Det kunne jo være at de mindre synlige ting, var der hvor lyttegevinsten sad.

Angående clocks så er de svære at undvære - specielt i en cdafspiller. Den beskrevne clock ovenfor, har dokumenteret fremragende kvaliteter.

/Kramer

Halløjsa Kramerseventyone!

Ja, det må du meget gerne - tak for linket til tråden!

Søgefunktionen herinde er ikke, hvad den har været, så dit input er yderst velkomment. Det er hermed taget med i overvejelserne.

Med lang fredagshilsen
G&S

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Lidt forståelse for Never Connected kan man få ved at linke ind på:

http://www.never-connected.com/ og klikke på reviews og så downloade PDF filen med HIFI News artiklen.

Men hvis man sørger for separate forsyninger til hver del af CD spilleren, vil man så ikke få et meget bedre resultat? Kan de blive for reguleret eller for store, tænker på trafo str. + lytter osv?

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Separate strømforsyninger er altid en god ide, af grunde som vel ikke behøver forklaring. Prøv at søge på Jung regulator i selvbyg, her er der en djævel der virkeligt leverer varen.
Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hej!

Hr. gli-, takker for linket, den var dog læst på forhånd.

Mht. de separate strømforsyninger, så ser det ret meget ud som om, at en ny clock vil drage stor fordel af det - netop på grund af adskillelsen.

Mine erfaringer fra den professionelle audioverden fortæller mig, at begreber som headroom, isolation og stel er alpha og omega, når det gælder god lyd.

Som udgangspunkt har jeg svært ved at tro, at strømmen kan blive "ren" nok. Her hvor jeg bor, er der tale om decideret griseri i den tunge klasse, så der er noget, at gå i gang med...

Selvfølgelig kan man nå et punkt, hvor en given forsyning vil være totalt overkill, men fra fabrikken er det jo oftest den anden vej.

Tanken om en separat DAC lurer også stadig i baghovedet.

Hr. kramer71,
Jung, siger du? Det er vel ikke noget, der går ind og regulerer hjernebølgerne, så man går hen og får usunde tanker...?

Kender den ikke, men takker og tager et kig på den.

Er der i øvrigt nogen, der har erfaring med PS Audio's serie af strømvaskemaskiner...?

Jeg tænker specielt på denne dims:
http://www.psaudio.com/products/p500.asp - Alex E...?

Med udpræget lørdagshilsen
G&S

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej G&S

Jeg har kun "erfaring" med PS via "hear say" og gennem hifi-magasiner, men alt tyder på at det vil være værd at afprøve PS "stømvasker"

Eks. Jaan Warnhoff (ham med Extrema, No.33H, No.32) -han sværger til PS "strømvaskeren" -så hel tosset er den nok ikke.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Det er ret interessant at læse om et full mod på eks. Sony SACD 1

http://www.1st-4-audio.com/control/news/anmviewer.asp?a=66&a mp;z=3

Det er et sandt udstyrstykke af lækkre komponenter, Rubycon Blackgate, Vishay og andre godter.

Audiocom ligger både op til "gør det selv" men også et full mod. fix og færdigt, sidstenævnte mod er til rimelig mange penge -så hvis man selv har mod og ekspertice til at svinge en loddekoble så er der vel lidt at spare.

Det har i den grad givet jeg selv blod på tanden til at modde, men spørgsmålet er vel om det at skifte "bevistløst" alle komponenter til "high-end-komponenter" er den rette vej ?

PS. Er det en nødvendighed at have et diagram på spillen eller kan man bare aflæse værdierne og tage det slavisk fra den ene ende til den anden ?

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Hej Alex E!

Hæ-hæ, nej, bevidstløshed er nok ikke vejen frem.

Nødvendigheden af et diagram vurderer du bedst selv. SMD'er kan nok udgøre et problem, når værdierne skal aflæses.

Det vigtigste må vel være grundmaterialet: at finde en spille med et rigtig godt drev og en hæderlig elektronik. Så kan man med forholdvis små midler sætte ind de steder, hvor det virkelig batter.

Her var mit eget bud (dog efter at have læst en del om det) en aldrende Sony ES model, da drevene er gode, set i forhold til meget af det dallerværk, man ser i dag.

Samtidig har de ofte sparet de "rigtige steder", f.eks. strømforsyning, analogtrin, etc. - altså steder, der rimeligt nemt kan opgraderes.

Den gamle 202ES har (før mod) en soundstage og en dybde indad i lyden, man skal lede længe efter i dag. Så måske bliver resultatet godt med lidt pilleri.

Med høvisk hilsen
G&S

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg forstår det, så er det i det analoge udgangstrin og strømforsyningen der skal sætttes ind -om det samtidig skal være en ny clock er jeg lidt usikker på, specielt pga. af den meget negative feedback som har været ang. dette emne.

Jeg synes iøvrigt at det kan være svært at gennemskue den enkelte maskine når man ikke har den nødvendige viden, og dermed tvivl om hvor det bedst kan svare sig at sætte ind.

Jeg har som tidligere sagt, kontakte Audiocom -og beder dem om en vurdering ang. min Audiomeca ... måske var det også en idé du kan bruge ... bare for at have et alternativ til det "mod" som Arne vil lave for dig.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

http://www.1st-4-audio.com/control/news/anmviewer.asp?a=66&a mp;a mp;z=3

Det er et sandt udstyrstykke af lækkre komponenter, Rubycon Blackgate, Vishay og andre godter.

Audiocom ligger både op til "gør det selv" men også et full mod. fix og færdigt, sidstenævnte mod er til rimelig mange penge -så hvis man selv har mod og ekspertice til at svinge en loddekoble så er der vel lidt at spare.

Det har i den grad givet jeg selv blod på tanden til at modde, men spørgsmålet er vel om det at skifte "bevistløst" alle komponenter til "high-end-komponenter" er den rette vej ?

PS. Er det en nødvendighed at have et diagram på spillen eller kan man bare aflæse værdierne og tage det slavisk fra den ene ende til den anden ?

Hej Alex!
Et diagram er livsnødvendigt.
En udskiftning af dierse komponener til high end komponenter vil jeg lige advare en kende imod.
Jeg har forsøgt engang at sifte alle lytter i en DAC fra en omgang Silmic til Rifa.
Resultatet var ubrugeligt.
Den omgang, som f.eks. Denon spillen har gennemgået er tænkt ud fra en helt anden synsvinkel. Her drejer det sig om, at ændre på den, således at den mest muligt kommer til, at ligne en kendt og mere vellydende konstruktion. Altså konstruktive ændringer i retning af noget kendt.
Det med at skifte lytter giver mere en anden lydkarakter, end det giver forbedringer. Hvis du f.eks. afkobler med Black Gate, er det ganske sikkert, at det BG er bedre til, gør de sikkert også bedre, problemet er bare, om det er det du skal bruge i den givne situation.
Som jeg har læst beskrivelsen af din Audiomeca spile, så er den forsynet med 24 bit DAC, upsampling og så en analogdel med passiv I/V konvertering og delvist passiv lavpasfiltrering. Forstærkningen skulle være "single stage", hvilket gør antallet af opamps, hvis det er det den bruger, ganske lavt.

Mit råd til dig, ville være at finde et evt. højpasfilter i udgangen på den, og checke om du kan bypasse uden at blive straffet. Det giver dig mulighed for, at høre om der er krummer i maskinen.
Check derefter om der sidder en seriemodstand i udgangen.
Måske det kan svare sig at prøve at ændre på den værdi den har.
Opamps kan bedst lide noget omkring 100-150 Ohm i serie. Når du rammer den rigtige værdi, præmieres der med hørbart lavere forvrængning.

Til sidst vil jeg lige sige, at egentlig vil jeg nok synes, at du burde holde snitterne ude af maskinen, ligesom jeg heller ikke synes du skal lade andre rode med den. Du må jo have kunnet lide én eller anden ting ved den, eftersom du har anskaffet dig apparatet. Jeg ville finde en anden spille om jeg var utilfreds. 

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:

http://www.1st-4-audio.com/control/news/anmviewer.asp?a=66&a mp;a mp;a mp;z=3

Hej Alex!
Et diagram er livsnødvendigt.

Hej Søren

Jeg har kontaktet Pierre Lurné ang. diagram, men lige pt. har han så travlt at han ikke kan afse tid til at sende/finde et til mig.

En udskiftning af dierse komponener til high end komponenter vil jeg lige advare en kende imod.

årh, jo ...jeg ryster også lidt på hånden ;)

Jeg har forsøgt engang at sifte alle lytter i en DAC fra en omgang Silmic til Rifa.
Resultatet var ubrugeligt.
Den omgang, som f.eks. Denon spillen har gennemgået er tænkt ud fra en helt anden synsvinkel. Her drejer det sig om, at ændre på den, således at den mest muligt kommer til, at ligne en kendt og mere vellydende konstruktion. Altså konstruktive ændringer i retning af noget kendt.
Det med at skifte lytter giver mere en anden lydkarakter, end det giver forbedringer. Hvis du f.eks. afkobler med Black Gate, er det ganske sikkert, at det BG er bedre til, gør de sikkert også bedre, problemet er bare, om det er det du skal bruge i den givne situation.

Ja, jeg kan godt se at der er alt for mange faktorere som jeg ikke på forhånd er bekendt med, at Audiocom bruger den samme typer komponenter til alle deres mods, ved jeg ikke om man skal tage hatten af for eller det modsatte !? - det må alt andet lige give en ensartethed som de åbenbart tilstræber !?

Som jeg har læst beskrivelsen af din Audiomeca spile, så er den forsynet med 24 bit DAC, upsampling og så en analogdel med passiv I/V konvertering og delvist passiv lavpasfiltrering. Forstærkningen skulle være "single stage", hvilket gør antallet af opamps, hvis det er det den bruger, ganske lavt.

Min Audiomeca er ikke en Mephisto, men en Talisman som udgik af produktion i 2000, den har 18 bit 8 x oversampling, meget mere ved jeg ikke om den, da jeg ikke har en manual / diagram.

Mit råd til dig, ville være at finde et evt. højpasfilter i udgangen på den, og checke om du kan bypasse uden at blive straffet. Det giver dig mulighed for, at høre om der er krummer i maskinen.
Check derefter om der sidder en seriemodstand i udgangen.
Måske det kan svare sig at prøve at ændre på den værdi den har.
Opamps kan bedst lide noget omkring 100-150 Ohm i serie. Når du rammer den rigtige værdi, præmieres der med hørbart lavere forvrængning.

Jeg har efterset Talisman'en indvendigt da jeg rensede og smurte den, men jeg glemte at tjekke op på indholdet, det enest der sprang i mine øjne var disse 4 labaner i udgangen.

Til sidst vil jeg lige sige, at egentlig vil jeg nok synes, at du burde holde snitterne ude af maskinen, ligesom jeg heller ikke synes du skal lade andre rode med den. Du må jo have kunnet lide én eller anden ting ved den, eftersom du har anskaffet dig apparatet. Jeg ville finde en anden spille om jeg var utilfreds. 

Der har du med al sikkerhed ret, jeg har nok ladet mig imponere over de lækkre sager på Audiocom, i grunden er jeg ikke utilfreds ... jeg har faktisk ikke så meget at brokke mig over, det er mere nysgerrigheden som driver værket.

Jeg holder grabberne væk fra Talisman'en ;)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej Alex!
De caps tror jeg udgør HPF og dem kunne du prøve at bypasse.
Jeg tror du føder en snemand på tværs og med pigsko på, når du hører resultatet.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hej Alex!
Jeg tror du føder en snemand på tværs og med pigsko på, når du hører resultatet.

Hej Søren

Nu er jeg en lidt tung Sjællænder, så du må lige forklare mig følgende:

HPF : er det Højpasfilter ?

Bypasse : tapper jeg signalet før kondensatorene ?

Det med at føde en snemand m/ pigsko : Det vil jeg gerne høre mere om ?

Hvad gøre de kondensatorere ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hej Alex!

Hej Søren

Nu er jeg en lidt tung Sjællænder, så du må lige forklare mig følgende:

HPF : er det Højpasfilter ? Yepper, det har en meget lav skæringsfrekvens, i praksis tæt på DC.

Bypasse : tapper jeg signalet før kondensatorene ? Ja du kortslutter bare filtret med en lille lus, som du lægger over kondensatorens ben på undersiden af printet. Der er dog ikke længere DC beskyttelse af den efterfølgende amp så. Så husk lige det når du tænder og slukker.

Det med at føde en snemand m/ pigsko : Det vil jeg gerne høre mere om ? Det er en oplevelse, som gør fremtrædende personligheder til medlem af "den flænsede nummers riddere". Fornemt selskab skal du vide.

Hvad gøre de kondensatorere ? Beskytter det efterfølgende trin mod DC. Forestil dig DC sendt videre til HTén, det ville presse membranen f.eks. udad med 3 mm. Det vil brænde svingspolen varm, tillige vil det forrykke det punkt, som membranen svinger omkring udad. Det går ikke forstås.
Samtidig har de fleste amps det med, at smække en grim impuls ud ved tænd sluk. Den drøner nu bare videre til din preamp. Hvis den ikke er beskyttet, så kan den blive sendt en tur i tovene, normalt sker der dog ikke noget med den. Hvis potentiometeret sidder på indgangen i din preamp, så kan der komme lidt knas, når du skruer op og ned, det betyder ikke så meget, men det er der.
Det sidste du skal være opmærksom på, er at kontakter bliver hurtigere snavset, når der står DC på dem, du skal med andre ord rense stik lidt oftere.
Det sidste du skal trækkes med, er den forbedrede lydkvalitet, det kan være yderst genrende med al den dynamik, hvis man lige var faldet i søvn

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes