Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ny strømforsyning i CD’en...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hej Alex!
De caps tror jeg udgør HPF og dem kunne du prøve at bypasse.
Jeg tror du føder en snemand på tværs og med pigsko på, når du hører resultatet.

Hej Søren

Nu er jeg en lidt tung Sjællænder, så du må lige forklare mig følgende:

HPF : er det Højpasfilter ? Yepper, det har en meget lav skæringsfrekvens, i praksis tæt på DC.

Har jeg ret i at når eks. Audiocom vælger at sætte Rubycon Blackgate i HPF, så er det hensigten at slippe mere igennem end ved "mindre gode" cap's ?

Bypasse : tapper jeg signalet før kondensatorene ? Ja du kortslutter bare filtret med en lille lus, som du lægger over kondensatorens ben på undersiden af printet. Der er dog ikke længere DC beskyttelse af den efterfølgende amp så. Så husk lige det når du tænder og slukker.

Er det en universel metode på alle CD player's ? eller skal man tage bestik af hver enkelt maskine før man bypass'er de "væmmelige" cap's ?

Det med at føde en snemand m/ pigsko : Det vil jeg gerne høre mere om ? Det er en oplevelse, som gør fremtrædende personligheder til medlem af "den flænsede nummers riddere". Fornemt selskab skal du vide.

De selskab lyder lidt i stil med "Ørkenens Sønner" (*beep*-*beep*-Fes-Fes) -

Hvad gøre de kondensatorere ? Beskytter det efterfølgende trin mod DC. Forestil dig DC sendt videre til HTén, det ville presse membranen f.eks. udad med 3 mm. Det vil brænde svingspolen varm, tillige vil det forrykke det punkt, som membranen svinger omkring udad. Det går ikke forstås.
Samtidig har de fleste amps det med, at smække en grim impuls ud ved tænd sluk. Den drøner nu bare videre til din preamp. Hvis den ikke er beskyttet, så kan den blive sendt en tur i tovene, normalt sker der dog ikke noget med den. Hvis potentiometeret sidder på indgangen i din preamp, så kan der komme lidt knas, når du skruer op og ned, det betyder ikke så meget, men det er der.
Det sidste du skal være opmærksom på, er at kontakter bliver hurtigere snavset, når der står DC på dem, du skal med andre ord rense stik lidt oftere.

Hvorledes hænger DC sammen med samling af snavs på stik ?

Det sidste du skal trækkes med, er den forbedrede lydkvalitet, det kan være yderst genrende med al den dynamik, hvis man lige var faldet i søvn

Se det er det bedste afsnit du hidtil har skrevet, hvis en simpel bypass af HPF kan give mere smæk for skilling så er jeg helt klart med !

Bliver udgangsniveauet hævet ved bypass ?

Iøvrigt, kan du forklare mere detaljeret hvad du oplevede ved at bypass HPF ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hej Alex!
Jeg tror du føder en snemand på tværs og med pigsko på, når du hører resultatet.

Hej Søren

HPF : er det Højpasfilter ? Yepper, det har en meget lav skæringsfrekvens, i praksis tæt på DC.

Har jeg ret i at når eks. Audiocom vælger at sætte Rubycon Blackgate i HPF, så er det hensigten at slippe mere igennem end ved "mindre gode" cap's ?
Det må være udgangspunktet, om det så er lykkedes, må du selv afgøre. Jeg er helst fri for BG.

Bypasse : tapper jeg signalet før kondensatorene ? Ja du kortslutter bare filtret med en lille lus, som du lægger over kondensatorens ben på undersiden af printet. Der er dog ikke længere DC beskyttelse af den efterfølgende amp så. Så husk lige det når du tænder og slukker.

Er det en universel metode på alle CD player's ? eller skal man tage bestik af hver enkelt maskine før man bypass'er de "væmmelige" cap's ?  Man er nødt til at vurdere situationen hver gang, visse maskiner anvender servokredsløb i udgangen, hvilket er en helt anden metode til DC beskyttelse.

Det med at føde en snemand m/ pigsko : Det vil jeg gerne høre mere om ? Det er en oplevelse, som gør fremtrædende personligheder til medlem af "den flænsede nummers riddere". Fornemt selskab skal du vide.

De selskab lyder lidt i stil med "Ørkenens Sønner" (*beep*-*beep*-Fes-Fes) -
Sandkassedrengene er da meget søde og stuerene, en rigtig "flænsenummer" er altså bare en tand mere ondskabsfuld .

Hvad gøre de kondensatorere ? Beskytter det efterfølgende trin mod DC. Forestil dig DC sendt videre til HTén, det ville presse membranen f.eks. udad med 3 mm. Det vil brænde svingspolen varm, tillige vil det forrykke det punkt, som membranen svinger omkring udad. Det går ikke forstås.
Samtidig har de fleste amps det med, at smække en grim impuls ud ved tænd sluk. Den drøner nu bare videre til din preamp. Hvis den ikke er beskyttet, så kan den blive sendt en tur i tovene, normalt sker der dog ikke noget med den. Hvis potentiometeret sidder på indgangen i din preamp, så kan der komme lidt knas, når du skruer op og ned, det betyder ikke så meget, men det er der.
Det sidste du skal være opmærksom på, er at kontakter bliver hurtigere snavset, når der står DC på dem, du skal med andre ord rense stik lidt oftere.

Hvorledes hænger DC sammen med samling af snavs på stik ? En slags galvanisk proces iflg. de kloge. Den er desværre god nok.

Det sidste du skal trækkes med, er den forbedrede lydkvalitet, det kan være yderst genrende med al den dynamik, hvis man lige var faldet i søvn

Se det er det bedste afsnit du hidtil har skrevet, hvis en simpel bypass af HPF kan give mere smæk for skilling så er jeg helt klart med !

Bliver udgangsniveauet hævet ved bypass ? Normalt nej!
Men det kan sagtens opleves sådan, fordi en lyt eller en kondensator holder ubetinget igen på hele eller dele af lyden. Du får en betydeligt mere frigjort gengivelse uden cap i udgangen, ligesom dynamikken vikser kraftigt. Klangligt hænger tingene typisk bedre sammen. Der findes dog ikke regler uden udntagelse. I mine poweramps, har jeg forsigtigt forsøgt at bypasse, næsten helt og aldeles uden virkning. Det er med andre ord et par rigtigt gode caps der sidder der.

Iøvrigt, kan du forklare mere detaljeret hvad du oplevede ved at bypass HPF ?
Bypass rykker dig væsentligt tættere på sceneriet, du vil ved bypas øjeblikkeligt opdage, om der før var uliniariteter i gengivelsen, idet disse slippes fri, så energien kan udfolde sig jævnt fordelt over hele frekvensspektret. Den bedste beskrivelse jeg kan give er, at med cap, virker det lidt som om maskinen har diaré, men er temmeligt langt fra et toilet. Hvis der så bydes op til en omgang dans og pigen er smuk, så giver det et ret stift smil og en ret underholdende rytmik  . Uden diaré giver det smil på læben og en betydeligt mere elegant og swingende koreografi forstås .

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

fast2night
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hej Alex!

Hej Søren

HPF : er det Højpasfilter ?

Bypasse : tapper jeg signalet før kondensatorene ?

Det med at føde en snemand m/ pigsko : Det vil jeg gerne høre mere om ?

Hvad gøre de kondensatorere ?

Jeg har prøvet at finde lidt detaljerede oplysninger om din afspiller, og er kommet lidt i tvivl om der sidder en rørbestykket buffer i den, eller om det er en option.

Hvis den er rørbestykket er det en rigtig dårlig idé at bypasse dine AuriCaps, da du så ender med at have kathode eller anodespændingen fra røret på dine udgangsbøsninger, alt efter hvordan røret er koblet op. Det kan dreje sig om spændinger fra 50 til 150 V, og det vil helt klart tage livet af den efterfølgende forstærker.

For din egen skyld, så få målt hvad der ligger af spænding på den side af kondensatoren som vender ind mod buffertrinnet, selv om det er opbygget med transistorer. Det er ikke normalt at beskytte mod dc-pulser ved opstart, ved brug af kondensatorer. Her anvendes normalt et relæ som kortslutter eller afbryder udgangen indtil buffertrinnet er stabiliseret.

Mvh, Hans

Til top Vis fast2night's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fast2night

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

fast2night skrev:

Jeg har prøvet at finde lidt detaljerede oplysninger om din afspiller, og er kommet lidt i tvivl om der sidder en rørbestykket buffer i den, eller om det er en option.

Hvis den er rørbestykket er det en rigtig dårlig idé at bypasse dine AuriCaps, da du så ender med at have kathode eller anodespændingen fra røret på dine udgangsbøsninger, alt efter hvordan røret er koblet op. Det kan dreje sig om spændinger fra 50 til 150 V, og det vil helt klart tage livet af den efterfølgende forstærker.

For din egen skyld, så få målt hvad der ligger af spænding på den side af kondensatoren som vender ind mod buffertrinnet, selv om det er opbygget med transistorer. Det er ikke normalt at beskytte mod dc-pulser ved opstart, ved brug af kondensatorer. Her anvendes normalt et relæ som kortslutter eller afbryder udgangen indtil buffertrinnet er stabiliseret.

Mvh, Hans

Rør!
Så er vi ude af min boldbane.
Så ville jeg være forsigtig og måle mig frem - og pas på snitterne.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

fast2night skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Hej Alex!

Hej Søren

HPF : er det Højpasfilter ?

Bypasse : tapper jeg signalet før kondensatorene ?

Det med at føde en snemand m/ pigsko : Det vil jeg gerne høre mere om ?

Hvad gøre de kondensatorere ?

Mvh, Hans

Hej Hans

Der er ikke rør i Talisman, det er en option som man kan koble på hvis dette ønskes, dette gøres eksternt.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

fast2night
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hej Hans

Der er ikke rør i Talisman, det er en option som man kan koble på hvis dette ønskes, dette gøres eksternt.

[/QUOTE]

Okay - Så er der andre årsager til at de har forsynet den med udgangskondensatorer. En af mulighederne kan være, at den anvender et single-ended buffertrin, og her vil du have den halve forsyningsspænding stående på buffertrinnets udgang, hvorfor du ikke sådan lige kan bypasse dine AuriCaps.

Der er en helt klar årsag til de sidder der, og det er ikke fordi de bliver brugt som LPF.

Prøv dig frem med et multimeter og find ud af hvor meget der står af spænding på udgangen af buffertrinnet. Det burde være den røde leder på dine caps, hvis de har vendt dem rigtigt.

fast2night
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

fast2night skrev:

Der er en helt klar årsag til de sidder der, og det er ikke fordi de bliver brugt som LPF.

Og der skulle selvfølgelig have stået HPF.  Wink

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Halløjsa!

Pænt tak for alle de gode inputs.

Lige en update på "projektet".

I løbet af de sidste par dage har jeg haft tid til noget mere grundigt lytteri på Sony kadaveret, og det ser desværre ikke ud til, at den gamle 202ES klarer skærene så godt, som først antaget. Det skal sq være en multi-bit'er i stedet!

Med muligheden for at køre balanceret hele vejen, synes jeg nemlig også, at dette bør udnyttes.

Derfor har jeg besluttet at finde en hæderlig ny, balanceret spille (Thule CD 150 B MK II...?), eller en god brugt med XLR udgange, og så hælde den dersens strøm-børge mv. fra Quali-Service ned i den. Man kan jo lige så godt gøre det ordentligt, ikke?

Hvad vil være et godt bud på en brugt, neutral og dynamisk multi-bit CD-spille i omegnen af 15-16 kg fra ny...?

Med udsøgt hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa G&S!

Man kunne forsøge sig med Pioneer PD95, Denon 3560, S10 MKI/II el. lign.
Nogen er også vilde med Teac´s apparater.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej G&S

Med det budget som du "fremligger" så skal du nok til at spørge dig selv om det er den vej du vil vælge, det jeg mener er at du måske er bedre tjent med en maskine som allerede er på forkant med et evt. tweak fra Arne ... lige pt. er der mange "gode" tilbud på brugte "high-end" maskiner, måske det er den vej du skal se, bare som et alternativ ?

Jeg er lige gået i tomgang med min vision om tweak og afventer nye idéer og muligheder.

Jeg er blevet mere end lun på en 47 Lab's kombi 4715 - 4716 - den tror jeg sgu jeg må have på et tidspunkt.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Halløj!

Herr Auspufffff, sjovt nok laver Teac nogle virkeligt gode drev, mens deres apparater i mange år har fået blandede modtagelser. Men jeg har desværre sjældent set en brugt, så de er desværre nok vanskelige at finde. Ikke andet for, end at polere hinkestenene godt og grundigt. Tak for "reminderen".

202ES'eren bliver nu forvist til kontoret, der skal den nok kunne gøre en smule nytte.

Herr Alex E, det bliver nok svært at finde en utweaket maskine på forkant med den tweakede, medmindre vi bevæger os i de højere prislag, men du er bestemt inde på noget af det rigtige.

Hele ideen bag "projektet" er jo, at opgradere en medium-end spille om til en high-end ditto, da der også skal være plads til et par halvstygge højttalere.

Så nu går jeg efter at finde en brugt Primare D30.2 (eller lignende), da der virkelig skulle kunne gøres noget ved sådan et kadaver.

Med høflig torsdagshilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Maj 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

• Herr G&S!

Hvis jeg blot var gammel & sur - det er jeg ikke, jeg er nemlig både meget gammel, på tværs af alt, lettere alkoholiseret og indbildsk i middelsvær grad - pyhha en kombi hva`? .

Så jeg kan ikke lade være med, i bedste selvbestaltede bedrevidenhed, at foreslå et par kriterier til det vrag du vil genopbygge.
  • Først:
    Find en der er bygget med opamps, de er nemme at skifte til nogle FET frie typer
  • Næst:
    Find en med en rimelig ny model DAC Chip f.eks. hvis det er BB , så vælg 1702 eller nyere, de kan skiftes til K typer. Pas i øvrigt på, 1702 findes i en U type, der er til surface mount, det gør den skidesvær at lodde på.
  • Sidst:
    Et gedigent løbeværk er en betingelse for et godt resultat
  • Allersidst:
    Ringkerner er noget skod, find en med EI kerner i og gerne nogle stykker.
  • Allerallersidst
    Hvis du kan finde én der er skruet sammen med rigtige skruer, så kan du spare lidt på skæreskiverne til vinkelsliberen og oxygen/acetylen anlægget , og så lugter spillen en del bedre bagefter, skulle jeg hilse at sige.

Husk også at hastværk er hærværk, tale er tavshed og guld er sølv - eller hvordan var det nu det var.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Herr Auspuffff!

De er da sandelig, hvad man kan kalde en moden mand.

OpAmps er selvfølgelig en...øhh... selvfølge.

1702 skal jeg forsøge at undgå, men man ved jo aldrig.

Løbeværk: Her har jeg i de sidste par måneder lavet nogle uforpligtende "tests" mellem forskellige maskiner. Resultatet er, at et solidt løbeværk - alt andet lige - giver en bedre formidling af optagerummet, vel at mærke bagved højttalerne.

Jeg har også en klar fornemmelse af, at der med et solidt løbeværk sker en smule mere foran højttalerne, men det kan skyldes andre faktorer, da det ikke var entydigt.

Hvorfor er ringkerner noget udu? Kommer det ikke lidt an på, hvordan de bliver implementeret???

Det kunne i øvrigt aldrig falde mig ind, at bruge en vinkelsliber på en CD-spille... men på en Tomos.... yeehah!

Mht. kvaliteten af de på domicilen indfundne reproduktionsmuligheder, frygt ej, thi ganz qualität er et adgangskrav.

Og yedz, hastværk er vist sølv (?)... der kommer ikke en ny CD-spille i huset, førend de væmmelige højttalere er i hus. Punktum. Basta.

Med yderst høvisk hilsen
G&S

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Herr Auspuffff!

De er da sandelig, hvad man kan kalde en moden mand. Yezz.

OpAmps er selvfølgelig en...øhh... selvfølge. Diskret ville være bedst, men det er meget sjældent.

1702 skal jeg forsøge at undgå, men man ved jo aldrig.  1702 er fremragende, men find en med P typer, med mindre der sidder K selection i den fra begyndelsen. P typerde er den almindelige leadede udgave. U er til surface mount.

Løbeværk: Her har jeg i de sidste par måneder lavet nogle uforpligtende "tests" mellem forskellige maskiner. Resultatet er, at et solidt løbeværk - alt andet lige - giver en bedre formidling af optagerummet, vel at mærke bagved højttalerne. Gedigne og solide løbeværker kan udmærket lyde ganske rædselsfuldt . Jeg har bare ikke hørt et løbeværk avet af elastikker og papirclips spille specielt godt endnu da .

Jeg har også en klar fornemmelse af, at der med et solidt løbeværk sker en smule mere foran højttalerne, men det kan skyldes andre faktorer, da det ikke var entydigt. I min verden betyder det gode løbeværk en væsentlig mere tidsmæssigt korrekt gengivelse, hvor der ikke snaskes lyd på før og efter den ønskede lyd. Det betyder en behageligt større klarhed og dynamik og så kommer alle de lavt indspillede informationer oven i købet til som bonus.

Hvorfor er ringkerner noget udu? Kommer det ikke lidt an på, hvordan de bliver implementeret??? Ringkerner er tøsetrafoer, de er letvægtige og fimsede i lyden. "Lad mig få noget jern" skreg hun . Det giver substans, vægt, dynamik og et meget lavt støjgulv. Du vil blive chokeret over den kraft dine effekttrin pludselig får, når der kommer en preamp på med godt med jern i trafoen. Der er en verden til forskel uanset hvordan du blander kortene. Mht SMPS ved jeg det ikke, men det ville jeg i øvrigt aldrig bruge i HIFI anyway, båndbredden af sådan en bandit er alt for begrænset.

Det kunne i øvrigt aldrig falde mig ind, at bruge en vinkelsliber på en CD-spille... men på en Tomos.... yeehah! Jeg tror vi må have dig en tur til lægen snart hr. G&S! Det kunne jo gribe om sig det der. Der er mulighedfor at det smitter. Har du set dig i spejlet for nyligt? Har du skum omkring mundvigene? Klør det omkring banditten? Har du store mængder luft i maven? Skal du op og tisse om natten? I bekræftende fald, kan det være en speciel art af rabies, den kan ikke behandles, men bare rolig - vi kan altid isolere dig, så du ikke gør skade på andre og deres transportmidler . Sygdommen er selvfølgelig dødelig, men du behøver ikke være nervøs, man kan godt slippe af med kadaveret, uden fare for at smitten breder sig og uden at involvere Kommune Kemi. Man hakker såmænd bare den kære borger sammen med lidt persille og nogle rå løg, så giver det en fin pris som kattemad.

Mht. kvaliteten af de på domicilen indfundne reproduktionsmuligheder, frygt ej, thi ganz qualität er et adgangskrav.

Og yedz, hastværk er vist sølv (?)... der kommer ikke en ny CD-spille i huset, førend de væmmelige højttalere er i hus. Punktum. Basta.
Jamen vi ser jo alle frem til at høre meget mere projektet.

Med yderst høvisk hilsen
G&S

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes