Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Blindtest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hey ... hvad med denne her ....

Et haglgevær kan skyde uanset om det er fra Tjekiet eller Polen, men hvorfor betaler nogen så 90.000,- for et haglgevær og andre betaler 5000,-  - Det skal jo bare skyde !? MUUUUUHAAAAAA

Måske et par jægere skal prøve at lave en blindtest, i værste fald kommer de sgu nok til at skyde hinanden  

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
dfms skrev:

ARRRRRRG!

Selvfølgelig virker blindtest, de fleste er bange for at indrømme at de kan tage fejl, det er jo nemt at syndtes et kabel til 2500,- der ser flot ud også lyder godt. Øjnene snyder os til at tro tingende er bedre end de er.

Mine kabler er sku grimme og fylder ad helvede til, men de lyder sku godt.

Faktisk lyder alle højttalere også nøjagtig ens. Der er kun forskelle i udseende. En membran er jo en membran, ligesom en ledning er en ledning.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Men istedet for at diskutere det herinde er jeg fuldt ud enig med Hurtig.. Lad os da finde ud af det   ikke fordi nogen skal bevise noget.. men kunne da give en indikation om hvor mange penge det er rimeligt at bruge på kabler.. og hvilket bedre tidspunkt er der til at prøve det end ved en aften med den klub der vel bliver til noget ? 

400 kr let tjente penge for dem der kan høre forskel 

Let at påstå man kan eller ikke kan.. der bliver vel nogen der går hjem med røde kinder 

Personligt: ja selvfølgelig er der Forskel dermed ik sagt hvilken forskel der er den bedste, det kan man ik sige med en relativt kort blindtest

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
dfms skrev:

ARRRRRRG!

Selvfølgelig virker blindtest, de fleste er bange for at indrømme at de kan tage fejl, det er jo nemt at syndtes et kabel til 2500,- der ser flot ud også lyder godt. Øjnene snyder os til at tro tingende er bedre end de er.

Og ja, jeg kan sagtens høre forskel, jeg er sgu da heldig

Ja selvfølgelig kan du det, men du er jo heller ikke blind.

(øhh, går jeg da ikke ud fra)

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
dfms skrev:

ARRRRRRG!

Faktisk lyder alle højttalere også nøjagtig ens. Der er kun forskelle i udseende. En membran er jo en membran, ligesom en ledning er en ledning.

Går ud fra du forsøger at være ironisk.... for i forbindelse med højtalere er der vitterlig stor forskel. Men her er det sjovt nok også muligt at lave tekniske beviser for forskellen, og man kan endda måle dem.... Se evt min forklaring omkring formanter på side 2 i denne debat. Måske du kunne lære noget!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Hey ... hvad med denne her ....

Et haglgevær kan skyde uanset om det er fra Tjekiet eller Polen, men hvorfor betaler nogen så 90.000,- for et haglgevær og andre betaler 5000,-  - Det skal jo bare skyde !? MUUUUUHAAAAAA

Måske et par jægere skal prøve at lave en blindtest, i værste fald kommer de sgu nok til at skyde hinanden  

eller hvad med en haglspreder S 09 Beretta kal. 12/76 til den nette sum af 276.795,-  (no kidding) måske forhandleren kan give en pakke extra patroner til jagten...

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Handler det her ikke lige så meget om, at folk med deres hjemmebyg og billige "sony/yamaha (etc.) -skrammel" har ondt i et vidst sted over, at nogle har råd til at købe de dyrere ting?

(hvor mange af jer "kritikere" har rent faktisk eksperimenteret med forskellige kvalitetskabler på et ordentligt system????)

....."for der er da i hvert fald ikke nogen der skal tro, at de har noget der er bedre end mit"....."...og de skal slet ikke tro, at de kan høre noget jeg ikke kan høre!"

Danmark fra den dejligste side!

Og hvis det alligevel skulle vise sig, at I har ret (hvilket jeg af personlige erfaringer tvivler stærkt på), så lad dog de fortabte sjæle blive snydt i fred!  Hvorfra kommer denne pludselige trang til at "frelse" alle de (åbenbart) åndeligt mindrebemidlede?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Der er vel også en teknisk forklaring på eks. forskellen mellem sølv og kobber kabler, eller hur? Jeg er ikke fysiker.

Desuden praller disse naturvidenskabelige argumenter helt af på mig. Videnskabelige absolutter er midlertidige indtil andet er bevidst. Man troede jorden var flad osv osv osv...historien er fuld af fysikere der troede de havde fundet sandheden, men som senere viste sig at have fejl. Måske du er en af dem? Bare fordi du/vi ikke kender den fysiske forskel/forklaring kan den jo godt eksistere alligevel. Det er musik, ikke fysik, og hvis det lyder bedre ER det bedre! 

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Handler det her ikke lige så meget om, at folk med deres hjemmebyg og billige "sony/yamaha (etc.) -skrammel" har ondt i et vidst sted over, at nogle har råd til at købe de dyrere ting?

(hvor mange af jer "kritikere" har rent faktisk eksperimenteret med forskellige kvalitetskabler på et ordentligt system????)

....."for der er da i hvert fald ikke nogen der skal tro, at de har noget der er bedre end mit"....."...og de skal slet ikke tro, at de kan høre noget jeg ikke kan høre!"

Og hvis det alligevel skulle vise sig, at I har ret (hvilket jeg af personlige erfaringer tvivler stærkt på), så lad dog de fortabte sjæle blive snydt i fred!  Hvorfra kommer denne pludselige trang til at "frelse" alle de (åbenbart) åndeligt mindrebemidlede?

Det handler i høj grad om anerkendelse og "mit er bedst" - jeg har været med i en lille "forsamling" -og prisen er en meget afgørende faktor om du er på linie med de andre.

Jeg har 2 signalkabler á 1 meter, jeg har et sæt højttalerekabler på 2 x 2 meter til en pris på 36000,- - det var ikke prisen jeg tænkte på da jeg købte dem men det de kan, og jeg har sgu ikke ret mange penge, jeg vælger bare at bruge penge på hifi end at gå i byen eller have en bil.

Kan den enkelte høre forskel, jamen så er det da godt, det er jo ikke Langsom's øre som vi skal høre med.

-og med hensyn til hjemmebyg, så er hjemmebyggeren også præget af at han/hun har haft klørfem ned i hele svineriet og så alt andet lige kan objektiviteten ligge på et lille sted.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Alex E Nielsen skrev:
dfms skrev:

ARRRRRRG!

Hej Slips

Næh jeg er ikke blind, jeg kan bare ikke se

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Ikke mig, men jeg vil gerne prøve...og en blindtest er bare en af flere testmuligheder som bør afprøves før man/jeg kan overtale mig selv til at give XXX.XXX tusind for en ledning.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Alex E Nielsen skrev:
dfms skrev:

ARRRRRRG!

Hej Slips

Næh jeg er ikke blind, jeg kan bare ikke se

nååå, skidt med det, der jo også ørene du skal bruge til at lytte hifi....Selvom  hurtige langsom mener noget andet.

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Jamen er det ikke dejligt lige i dette aspekt ... det der med at der er ikke nogen der har noget der er bedre end ens eget?   Sådan har jeg det i hvert fald lige i øjeblikket mht. mit anlæg  og jeg er da lykkelig...  så hvis alle inde på det her site har det sådan, så er vi vel alle lykkelige HiFi/Musik-t**ser som gerne vil omgås andre med den samme passion...og ja, måske tjatte til hinanden med alle vores gode anlæg og oplevelser med alle de andres frygteligt dårlige anlæg  

Det om ens kabel har kostet 25kr pr. meter eller 18000kr pr. meter, kan for så vidt være lige meget... så længe man bare selv synes at man har verdens bedste anlæg (eller er det måske det dyreste anlæg der trækker?) ...  mit anlæg får da en "blindtest" hver gang jeg lytter musik, for det har jeg fundet, at jeg absolut bedst kan koncentrere mig om i mørke, og det er først der der virkeligt bliver rykket tænder ud...og testen består i om jeg er superglad for gengivelsen af den skive jeg smider i cd-afspilleren, og da dette normalt vis er tilfældet (og hvis ikke er det indspilningen skyld )  så kunne det da ikke være vildere ... så det er da dejligt at mange folk synes at det de selv har er det bedste

hilsen kajkagen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal man lytte kritisk før der indkøbes dyre komponenter. Jeg mener også det er muligt at gøre dette uden at det nødvendigvis skal gøres blindt.

Seriøs lytning er faktisk ikke så nemt som man skulle tro, men det kan normalt trænes og læres.

En afslappet indfaldsvinkel, er normalt der der virker bedst.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Hmm.. lige et indslag fra den mere tilbagelænede side:

Hvad hvis nu en vinkyper eller en kok ikke måtte snuse til vinen eller maden.. eller se etiketten for den sags skyld...

På HIFI & Elektronik lavede vi en blindtest på liniekabler, hvor der også var ikke-hifi vante personer med. Så vidt jeg husker var der 10 kabler fra det i kassen medfølgende til sølv i olie med trækasser i hondurasmaghony.

Alle - også de der ikke var smittede med hifidelitis - kunne høre forskel og valgte generelt de dyrere kabler som de bedste.

hvis de skal gætte hvilken vin det er, så er det da smartest at de ikke kan se etiketten

hvis alle er så sikre i deres sag, forstår jeg ikke hvorfor de skal vide hvad de lytter til. kan de ikke høre det eller hvad ?

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

vi har et par meter 4*85 kvadrat liggende på arbejde, er der nogen der vil låne det, det er temmelig snavset, men til gengæld er det tungt

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg synes diskussionen er uhyre vigtig. Lydoplevelsen konstrueres af vores hjerne ud fra mange andre faktorer end den energi der rammer øret. Lyd er en social konstruktion. Derfor er blintest interessant at diskutere.

Duelund eftersøgte en kontrolgruppe til blindtestene. Lad 2 grupper af 100 mand gå ind og lytte på det samme anlæg udelukkende med kablerne som forskel. Lad dem rate lyden på en skala. Er der signifikant forskel mellem de to grupper ? Det har jeg svært ved at forestille mig. Et helt og aldeles umuligt eksperiment at gennemføre ordentligt i øvrigt.

Men metoden med at skifte mellem eks. to kabler på den samme gruppe af mennesker er i øvrigt en betydelig bedre videnskabelig metode. Alle andre faktorer end lige kablerne kan holdes ens og vi har et tidmæssigt næsten perfekt forløb, da der ikke er den store afbrydelse i tid. At vi fokuserer på musik indhold frem for lydkvalitet ændrer ikke det forhold.

At sige at blindtest kun er forbeholdt medicinindustrien er noget vås. Angående kontrolgruppe er der eks. påvist at man ved en 3 gruppe med placebo med bivirkninger (ikke placebo men placebo med bivirkning) kunne forklare 90% af den tidligere målte effekt fra lykkepiller. Det viser lidt af udfordringerne ved at bruge kontrolgruppe. Så jeg kan ikke se hvad vi skal bruge den kontrolgruppe til her, når vi har bedre videnskabelige metoder.

Jeg synes ikke det er en enten eller situation. Om vi kan udvikle hifi med blintest tror jeg ikke helt på. Vi ved hvordan B&O lydder. Sådan bliver hifi når det udvikles temmeligt strengt efter blindtest :) - vi ved også hvor kedelig en vin fra Flying Winemakers smager - kønsløst men godt til blindtest. Blindtest fremmer ikke særhed og personlighed. Og det er et dårligt match, når lyd nu er en konstruktion i vores hoved.

Det er også lidt med de små bække (som isoleret set ikke kan høres) som giver den store flod i det samlede lydbillede, kontra problemerne med at vi tillægger forandringer som værende positive.

Diskussionen om blindtest er også god fordi den tager fat i problemet med at vi fokuserer på forandringer i anlæget på de mere synlige ting og dem som er lette at skifte (eks. kablerne).

Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Blindtests hører nu engang medicinalindustrien til. Dér kan man kontrollere om skidtet overhovedet virker.
Blindtests til audiobrug, der er noget her og nu, er ramt helt ved siden af. Hvor er kontrolgruppen?

Det der bliver testet er lytterens evne til at forstå værket eller værkerne der bliver spillet - altså indholdet af lyden og ikke så meget lyden selv. Ved første gennemlytning gives hver lyd et forståelsesmærke, som huskes og bruges efterhånden som seancen skrider frem. Der for kan man ende med at stå i den mærlklige situation at selv højttalere kan være svære at høre forskel på. Man har så at sige vænnet sig til dem og deres lyd. Det er en velkendt parameter i funktion  -  adabtation - også kaldet. Et af psykoakustikkens mørke områder.

Der er dog måder at blindteste på, så et pålidelig resultet nås hver gang. Det skal tages i betragtning at kabelydelse og musikvalg smelter sammen til ét, så forskellige kabler fortrækkes til forskellig musik. Vore sanser betjener sig ikke med absolutter.

mvh  Steen Duelund

det med kontrol gruppen holder ikke. den er jo i pricippet rigtig. men så gælder den vel også om dine ht'er lyder rigtigere end andre. hvor er din kontrol gruppe ? er det ikke også bare din mening ? intet bevis, men blot en mening. ligesom testen af alt andet.-

hvis dine kabler osv. ikke bliver dømt som bedst i en blindtest, så ER de vel ikke bedre eller mere korekte for dem der bedømmer. Den kan så være du ikke kan lide dem. men det har jo intet at gøre med deres indtryk.

en blindtest med en kontrol gruppe, er umulig i en bedømmelse at noget hvor du ikke har en facit, andet end din egen opfattelse.

hvis noget kun lyder bedre fordi man allerede er bevist om at det lyder bedre, så har man jo allerede tage stilling. Dømt om man, at det ER bedre.

den holder ikke ! -hvis det ikke kan klare en blindtest, klare det ikke noget som helst... groft sagt.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Fejlen man begår i denne tråd er at sætte lighedstegn mellem blindtest og ojektivitet - og det er noget vås. Når mennesker er involveret i noget som helst, så er der en ting der sikkert, vink farvel til ojektivitet. Alene gennem betraktningen af en ting eller proces bliver den subjektiv. Mennesker er ikke apperater der kan skelne mellem ret og forkert ud fra et enkelt indput, vi baserer vores oplevelser på indput fra samtlige sanser. Vi kan kun hører forskel hvis vi forvendter eller rettere ved der skal være en forskel - længere er den ikke. Er der så forskel på f.eks. kabler til 100,-pr. m. og til 1000,- pr.m., ikke nødvendigvis men alene bevistheden om at jeg har givet 15.000.- for mine nye kabler får dem til at lyde bedre en langt billigere typer, det er subjektivt men det er min virkelighed.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

McDave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004
Sendt: 08 Maj 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Det er da fuldstændig ligegyldigt om folk påstår de kan høre forskel eller ej. Det er folks glæde ved at have et optimeret anlæg, som de har gået og tweaket på, som gør at de siger de kan høre forskel.

Det er folks individuelle oplevelse ved at høre musik på et anlæg de har tweaket, der giver lytterglæde, og så er det lige mege hvad andre folk siger. en lytteroplevelse er ikke noget der kan trækkes ned over folk i en blindtest!

ta jer sammen!

blindtest my ass!

Til top Vis McDave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McDave

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum