Ja, det er sikkert svært for dig at forstå
Mit regnestykke ser sådan her ud:
L'Art du Son koncentrat (giver 5 liter rensevæske) 265,-
Demineraliseret vand (til opblanding af koncentratet) 30,-
I alt: 295,-
5 liter rensevæske kan rense ca. 625 lp'er. Jeg kunne sandsynligvis få væsken til at række til 650-675 lp'er, hvis jeg valgte at rense lp'er i mere end to timer i træk. Det er dog for trivielt, så jeg tager sjældent mere end halvanden time ad gangen. Det resulterer så i lidt større spild, da der altid sidder lidt rensevæske tilbage i rensebørster mv.
Så regnestykket bliver DKK 295/625 = 0,47.
Hertil skal så lægges strømforbrug, sliddele (nylontråden, der virker som buffer mellem lp-overfladen og sugespids) samt lidt i forsendelsesomkostninger i forbindelse med bestilling af L'Art du Son koncentratet. Det har jeg ikke regnet på, men det er skønsmæssigt sat i størrelsesordenen ca. 5 øre pr. lp.
Kan egentlig ikke forstå, at du synes, det er dyrt? Det er jo en fraktion af, hvad en ny (eller for den sags skyld en brugt) lp koster ... for slet ikke at tale om, hvad der er brugt af penge på pladespillere, PU'er, tonearme mv.
Hvilke overvejelser (kalkulationer) ligger bag dit synspunkt? Hvis du mener, det er dyrt, er det så fordi, du kan gøre det billigere og i mindst samme kvalitet? Jeg ser i givet fald frem til at se dit regnestykke og høre om dine erfaringer. Især hvis du kan henvise til andre højkvalitets rensevæsker, der ikke er miljøskadelige og koster under DKK 79,-/literen. Så vil jeg da bestemt være interesseret i at skifte til et andet produkt.
Og nej, jeg forgylder næppe producenten af L'Art du Son ved ca. en gang om året at købe en flaske med koncentrat (ah ... OK ... jeg køber måske to ...).