| Forfatter |
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg testet 100 mA sikringen også - giver simpelthen mere af det samme.
Jeg fik lokket min ven til at komme og lytte - under påskud af at jeg havde et problem med min forstærker. Han ankom, valgte musik og lyttede (med
standardsikringer) og udbrød "Det lyder da fint, hvad er problemet". Jo nu skal du høre sagde jeg. Jeg gør lige noget (satte de to 3.15 mA sikringer i)
- hvordan lyder det så nu? Han udbrød: Mere rigtigt, hvad gjorde du?
Jeg fortalte hvad jeg havde gjort og det overraskede ham. Jeg fortalte så at jeg også havde en 3. sikring men ikke mente den burde betyde noget da
den ikke sad i lydkæden. Men han var ikke i tvivl - samme effekt som før. Stemmer og instrumenter var nu endnu en tand mere afgrænsede og
veldefinerede.
Nu får de lov at sidde et stykke tid og så skifter jeg tilbage til glasrørene en dag - for lige at tjekke....
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega.
Åh, ja. Det undlod jeg. Det var tidligt i mine overvejelser, men jeg var lidt usikker på blasfemiparagraffen.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan til gengæld ikke høre at det ændrer synderligt på stereoperspektivets dybde - udover at det er lettere at høre dybden da instrumenterne ikke
flyder så meget sammen som før. Første indtryk af bredden er at den mindskes lidt - men igen fordi instrumenter er mere veldefinerede og har en
mere naturlig størrelse.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo tegnet en lille diode og en kondensator på sikringen. Så meningen er vel at han forsøger at lave et lille støjfilter? Det har jeg f.eks set nogle af strømkabelproducenterne har gjort. Det var så bare en kondensator og en modstand der var gemt inde bag en masse fin plastic, for at man så kunne tage et par tusinde for et kabel det kun burde koste en 50'er. Måske mere interessant at undersøge om der er en egentlig konstruktionsfejl i forstærkeren eller om der bare er mere end normal støj på lysnettet hos dem, som oplever problemer eller forbedringer. Mange gange er det placebo og psykoakustik. Men andre gange kan det faktisk også bare være der måske bliver sorteret lidt støj fra et støjende køleskab, som trænger til at få skiftet kondensatoren til elmotoren, som trækker kølekompressoren.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalgas skrev:
Så fik jeg testet 100 mA sikringen også - giver simpelthen mere af det samme.
Jeg fik lokket min ven til at komme og lytte - under påskud af at jeg havde et problem med min forstærker. Han ankom, valgte musik og
lyttede (med
standardsikringer) og udbrød "Det lyder da fint, hvad er problemet". Jo nu skal du høre sagde jeg. Jeg gør lige noget (satte de to 3.15
mA sikringer i)
- hvordan lyder det så nu? Han udbrød: Mere rigtigt, hvad gjorde du?
Jeg fortalte hvad jeg havde gjort og det overraskede ham. Jeg fortalte så at jeg også havde en 3. sikring men ikke mente den burde
betyde noget da
den ikke sad i lydkæden. Men han var ikke i tvivl - samme effekt som før. Stemmer og instrumenter var nu endnu en tand mere
afgrænsede og
veldefinerede.
Nu får de lov at sidde et stykke tid og så skifter jeg tilbage til glasrørene en dag - for lige at tjekke....
|
|
|
At der var en forskel hørte i jo selv, og det var vel det egentlige spørgsmål, "om der kunne høres forskel".
Men om det blev bedre, er så et spørgsmål om smag/opfattelse.
Du skriver "blev mere afgrænset", det kan vel diskuteres om naturligheden herved bliver større.?
Jeg forstår udmærket hvad du mener, dybde, bredde hver sin disciplin- det hele skal med (det er jo hi-fi).
Men hvad med naturligheden ? ( Et akustisk instrument har det ikke nødvendigvis med at lade sig afgrænse, for bedre at give plads til et
andet i dybden.)
Naturligheden arbejder undertiden lidt på tværs af "hi-fi dyderne".
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
bassen01 Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Nogle taler om blindtest som den enegyldige sandhed... men blindtests er også subjektive og præges af holdninger og erfaringer. Alle kan jo "lyve" ved
en blindtest. Ingen ved om vi alle hører det samme... men det gør vi formentlig ikke. Så hvorfor forsøger mange at overbevise andre om, at netop de de
hører er det bedste og rigtige, og hvorfor kan man ikke bare nyde det man har. Det er som om at man skal bekfræftes i, at det man har eller vil købe er
det bedste, men "det bedste"findes jo kun i vores ører og unanset hvad vil vi altid søge "opad" for at finde noget endnu bedre. Jeg ved at det er en del af
vores hobby, men det kan jo godt tage overhånd nogle gange. Det er ikke altid at "bedre anmeldt" udstyr og dyre udstyr gør det bedre. Nogle gange
virker det som som der er tale om religion... og mig bekendt er kun ganske få blevet overbevist til noget andet, hvis det ikke har været under tvang.
Blot et indlæg om at lægge lidt afstand ... ja til det hele.
|
| Til top |
|
| |
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Der er jo tegnet en lille diode og en kondensator på sikringen. Så meningen er vel at han forsøger at lave et lille støjfilter?
Det har jeg f.eks set nogle af strømkabelproducenterne har gjort. Det var så bare en kondensator og en modstand der var gemt inde bag en
masse fin plastic, for at man så kunne tage et par tusinde for et kabel det kun burde koste en 50'er.Måske mere interessant at undersøge om der
er en egentlig konstruktionsfejl i forstærkeren eller om der bare er mere end normal støj på lysnettet hos dem, som oplever problemer eller
forbedringer. Mange gange er det placebo og psykoakustik. Men andre gange kan det faktisk også bare være der måske bliver sorteret lidt støj
fra et støjende køleskab, som trænger til at få skiftet kondensatoren til elmotoren, som trækker kølekompressoren. |
|
|
Der er med sikkerhed IKKE indbygget noget støjfilter i sikringen. Der er en måde at lave sikringer på, og det kan man ikke rigtig gøre noget ved.
Forsøger man at ændre på den måde en sikring laves på, vil dens funktionalitet ændres, og så får man den ikke godkendt.
I den forbindelse skal det lige nævnes, at sikringer jo som navnet antyder, har med sikkerhed at gøre. Da de ofte sidder på primærsiden, stilles
der meget hårde krav til sikringer. Og jeg tør godt udtale mig skråsikkert omkring, at der ikke findes nogen lille 1-mands virksomhed med
speciale i HiFi-tweaks, der er i stand til at konstruere en sikring-serie der afviger fra standarden og samtidig få den godkendt.
Det er gammel vin på nye flasker, præcis som mange andre HiFi-tweaks, hvor man pakker et standardprodukt pænt ind, og bilder kunderne ind
at man har udviklet noget nyskabende (og dyrt).
"Dalgas" kunne eks kontakte leverandøren og anmode om dokumentation for, at produkterne overholder de gældende krav. Det har man som
kunde krav på, idet det gælder sikkerhedskomponenter.
Så en kopi af et UL-dokument. Det vil nok afsløre, at der er tale om et fuldstændig standardprodukt, der er pakket ind i en pæn indpakning. Og
wupti: En sikring til 10 øre, bliver til en HiFi-sikring til 700 kroner.
Det der imponerer mig mest er, at der til stadighed er folk der er villige il at betale. Jeg venter i spænding på, at det næste vidunder fra HiFi
Tweak branchen dukker op. Der findes jo snart ikke noget, man ikke kan få lov at betale en formue for. Måske det bliver specielle HiFi batterier til
remoten, så den ikke støjer så meget imens man nyder musikken. Det er tåbeligt nok til, at det burde have en fremtid
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men, hvis man lægger afstand til det hele, er det så ikke det samme som at miste engagementet for hele tiden at fornøje sig med at forbedre sit musikanlæg? Dem der konstant arbejder for at øge deres anlægs ydeevne har passion for det - passion er godt. Jeg tror ikke der findes testmetoder uden fejlkilder, heller ikke blindtests. Men når blindtests nævnes som en mulighed for at afgøre om noget er anderledes/bedre end andet, så er det vel fordi, at de forskelle man udtrykker om lyden ved f.eks. en hifi-sikring, det siges af nogle, at det kan ikke høres. Jeg sejler i øvrigt, og det sker ikke sjældent, at nogle om bord kan få øje på en bøje, medens andre ikke kan se den. Nogle har bedre øjne end andre
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
At der var en forskel hørte i jo selv, og det var vel det egentlige spørgsmål, "om der kunne høres forskel".
Men om det blev bedre, er så et spørgsmål om smag/opfattelse.
Du skriver "blev mere afgrænset", det kan vel diskuteres om naturligheden herved bliver større.?
Jeg forstår udmærket hvad du mener, dybde, bredde hver sin disciplin- det hele skal med (det er jo hi-fi).
Men hvad med naturligheden ? ( Et akustisk instrument har det ikke nødvendigvis med at lade sig afgrænse, for bedre at give plads til et
andet i dybden.)
Naturligheden arbejder undertiden lidt på tværs af "hi-fi dyderne".
mvh nils |
|
|
Ja - en klassisk koncert i DR huset må vel være så naturligt som det kan blive og det er jo noget HELT andet en den kunstige virkelighed som hifi er.
I mangel af et bedre ord så oplevede jeg med hifi-sikringerne mere naturlighed i mit setup - og netop på bekostning af en af hifi-dyderne: bredest
muligt perspektiv.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og folk vil betale over 500.000 for en højttaler - som jo bare er en højttaler. Er de så også bare dumme?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår dig udmærket.
Jeg sidder også selv og "nyder" alt for kunstige dybder.
Men det er jo det hifi går ud på, på godt og ondt.
Rigtig koncert er noget helt andet, og nogle gange lige så godt som stereo.
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Hurtig
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt højtalere til over 500.000,- der lød værre end hvad jeg har hørt til 10.000,-. Jeg har endda overværet folk opleve lign i en blindtest, for så efterfølgenden at begynde på en masse udenomssnak om, at det var svært at lytte ordentligt når man blindtestede. Det handler om at folk har en kæmpe entusiasme for at forbedre anlægget evigt og altid, og derfor ofte glemmer at være kritiske, når bare en eller anden gider stille sig frem (betalt af producenten), og fortælle hvor fantastisk deres 700 kroner sikring lyder
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller sagt på en anden måde: hvis batteriet virker og passer til min pengepung, så er jeg køber!
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har helt sikkert en pointe her. Man skal bevare en kritisk tilgang til tingene. Som i andre religioner er der masser af falske profeter som vil sælge den eneste sandhed.
Alligevel vil jeg ikke benytte mig af min returret på disse sikringer.
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en sidebemærkning. Sikringer forvrænger hvis de sidder i udgangen på en forstærker (ses sjældent).
Op til 0,007 % THD, hvor det især er 3. Harmonisk der dominerer og hvis man har været så tåbelig at placerer sikringen
udenfor modkoblings-sløjfen.
Meeeeen Dalgas de sikringer du snakker om, hmmm.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behold du dine sikringer, og lad dig glædes hver gang du hører musik... Så kan alle andre undres og måbe og ryste på hovedet...
Hvis de netop gør, at du nyder din musik, så er de penge givet godt ud....
Jeg må indrømme, at lige præcis sikringer, så langt ude er jeg ikke endnu  Men strømstik, signalkabler og højttaler kabler er jeg "hoppet" på, og
hvad fanden... Jeg skal ikke have noget med i graven, så der ryger sgu lidt forskelligt gennem kasseapparatet som jeg synes om... Glædes over, og
før i tiden drømte om... Og nu kan jeg realisere lidt af det... Så lad det ske
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
Janhp Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar Dalgas, det er positivt at du svarer, men der er noget jeg tænker på! og det er, (uden at du nu skal skifte sikringer frem og tilbage) hvordan du husker forskellen? kunne man prøve at sammenligne det med noget? Jeg håber at du er med på lejen. Hvis du (downloader) hører dette lille eksempel. http://2plus2er4.dk/Data/Hi-Fi/a-b.wav som består af det samme klip 2 gange a og b men der er en forskel i hvordan de lyder, lade os antage at det første klip a er som det lyder nu, og så laver man et eller andet om på hi fi grejet og så lyder det som det andet klip b. den forskel der er fra det første klip a til det andet klip b! hvor stor er den i forhold til den forskel du hørte med andre sikringer i forstærkeren? mindre, det samme, større? hvordan oplever du det? Selvfølgelig er det ikke så simpelt at beskrive, men det kunne give en rette snor om hvor vi befinder os. *Jeg stod simpelthen med en helt ny forstærker. Højttalerne forsvandt nu fuldstændigt i lydbilledet og jeg oplevede at stemmer og instrumenter nu lød meget mere ægte - hvor der før havde været en slags "elektronisk dis" eller forvrængning.* På forhånd Tak Mvh. Jan H.Pedersen
|
| Til top |
|
| |
asa11 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dalgas,
Hvor er det fint at du møder verden åbent og nysgerrigt, og velvilligt deler dine erfaringer uden at forfalde til at missionere
eller nedgøre hos andre.
Alle kan lære af denne tråd - ingen skal bruge penge på noget de ikke tror på! - men du har fået 'en på opleveren' ved at
bruge nogle hundrede kroner og er glad for det, og hvis man får ondt over det er man sgu langt ude.
Jeg har ikke prøvet dit tweak på dit anlæg og vil derfor afholde mig fra at (be)dømme. Jeg kunne vælge at fortælle, hvad jeg
tror/ikke tror - men det er vel egentlig ganske uvedkommende for din lytning.
Til gengæld læser jeg gerne dine indlæg - og de interessante, sjove, kritiske kommentarer, din tråd også indeholder :-)
Held og lykke - også når du skifter tilbage igen!
__________________ asa
|
| Til top |
|
| |
Sony-Z1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Maj 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være interessant at høre hvad du oplever hvis du skifter sikringerne ud med en stump kobberstang. Bare ganske kort for at høre hvad der sker 
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Hurtig
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, prøv et stykke massiv kobber. Så må forbedringen blive helt enorm, og lyden må simpelthen blive så "rigtig".
Nu har jeg ikke fulgt med i tidligere tråde af Dalgas. Men mit bedste bud er, at det forrige tweak's effekt blev beskrevet med præcis samme effekt
som disse sikringer. Jeg ser lidt en tendens til, a de der hopper på snake-oil-tweak-bølgen, ALTID oplever samme ændring i anlægget ved alle
tweaks.
Jeg har set folk skrive at bunden er blevet strammet markant op, og toppen meget mere fri af et given tweak. Og det blev det også af det næste
tweak og det næste og de næste 10. Så enten må bunden være groet helt fast og toppen fløjet sin vej, eller også forstår jeg ikke
|
| Til top |
|
| |