| Forfatter |
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det endte jo med at blive en tråd men en god blanding af konstruktive indlæg og en god portion sund skepsis. Præcis det man ønsker at læse når
man står overfor noget nyt.
For det stopper jo ikke her. Shawn nævnte WA Quantum chips som skulle øge effekten af sikringerne. For s.... nu rabler det for Dalgas. 3 euro for et 5
mm stort klistermærke - hvad er kvadratmeterprisen mon?
Jeg er meget skeptisk men til den pris overlever jeg nok at blive til grin.... Shawns råd har dog været guld indtil nu. Chipsene er på vej - så må vi jo
høre....
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony-Z1 skrev:
Det kunne være interessant at høre hvad du oplever hvis du skifter sikringerne ud med en stump kobberstang.Bare ganske kort
for at høre hvad der sker 
|
|
|
Jeg er faktisk ikke i tvivl om at det ville lyde bedre. Men vil ikke risikere noget her - går det galt mister jeg forstærkeren. Går det rigtig galt....meget
mere end det.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
Ja, prøv et stykke massiv kobber. Så må forbedringen blive helt enorm, og lyden må simpelthen blive så "rigtig".
Nu har jeg ikke fulgt med i tidligere tråde af Dalgas. Men mit bedste bud er, at det forrige tweak's effekt blev beskrevet med præcis samme effekt
som disse sikringer. Jeg ser lidt en tendens til, a de der hopper på snake-oil-tweak-bølgen, ALTID oplever samme ændring i anlægget ved alle
tweaks.
Jeg har set folk skrive at bunden er blevet strammet markant op, og toppen meget mere fri af et given tweak. Og det blev det også af det næste
tweak og det næste og de næste 10. Så enten må bunden være groet helt fast og toppen fløjet sin vej, eller også forstår jeg ikke  |
|
|
Næ - for hifi er kun hifi. Rigtig (live) musik er stadig lysår mere frigjort, dynamisk, rigtig og hvad du ellers kan tænke på af superlativer. Så der er
masser af plads til forbedringer.... Desværre og heldigvis
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hver gang konen sætter sig til klaveret hører jeg tydeligt hvor langt mit anlæg (stadig) er fra virkeligheden.....
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
Digital_Thor skrev:
Der er jo tegnet en lille diode og en kondensator på sikringen. Så meningen er vel at han forsøger at lave et lille støjfilter?
Det har jeg f.eks set nogle af strømkabelproducenterne har gjort. Det var så bare en kondensator og en modstand der var gemt inde bag en
masse fin plastic, for at man så kunne tage et par tusinde for et kabel det kun burde koste en 50'er.Måske mere interessant at undersøge om der
er en egentlig konstruktionsfejl i forstærkeren eller om der bare er mere end normal støj på lysnettet hos dem, som oplever problemer eller
forbedringer. Mange gange er det placebo og psykoakustik. Men andre gange kan det faktisk også bare være der måske bliver sorteret lidt støj
fra et støjende køleskab, som trænger til at få skiftet kondensatoren til elmotoren, som trækker kølekompressoren. |
|
|
Der er med sikkerhed IKKE indbygget noget støjfilter i sikringen. Der er en måde at lave sikringer på, og det kan man ikke rigtig gøre noget ved.
|
|
|
Jeg studser også blot over den vidste diode og kondensator på sikringen. Men måske illustrere det blot at den er tiltænkt strømforsyningen. Men hvor mange bruger egentlig enkeltensrettere i moderne forstærkere i dag. Det er vel standard at bruge diodebro?
|
| Til top |
|
| |
Sony-Z1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Maj 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalgas skrev:
Ja det endte jo med at blive en tråd men en god blanding af konstruktive indlæg og en god portion sund skepsis. Præcis det
man ønsker at læse når
man står overfor noget nyt.
For det stopper jo ikke her. Shawn nævnte WA Quantum chips som skulle øge effekten af sikringerne. For s.... nu rabler det for Dalgas. 3 euro for
et 5
mm stort klistermærke - hvad er kvadratmeterprisen mon?
Jeg er meget skeptisk men til den pris overlever jeg nok at blive til grin.... Shawns råd har dog været guld indtil nu. Chipsene er på vej - så må vi
jo
høre.... |
|
|
Bare bestil.... De giver sikkert endnu mere af præcis det samme som sikringerne
Det er med sikkerhed ikke snake-oil. Ingen kunne finde på at snyde sådan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Hurtig
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Dalgas:
Ham Shawn skulle vel ikke tilfældigvis kende nogen af dem der sælger stumperne?? Går ikke ud fra han selv skilter med det, men lyder som om
han har aktier i foretagnet.
|
| Til top |
|
| |
asa11 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 16 Maj 2015 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalgas: priser er sjove! 500 kr. for nogle få gram parfume, multimillioner kr. for en gang maling og et gammelt lærred,
microchips til tusindvis af kr. - vi kan blive ved!
Der er masser af gratis muslinger, svampe, tang, ramsløg eller japansk pileurt i naturen og folk betaler tusindvis af kr for et
gourmetmåltid med de samme råvarer - fordi det er en del af en komposition/tilberedning. Er det tosset?
Du bruger en for dig passende del af dine penge til glæde for dig - fint! At andre vælger at bruge pengene anderledes er
ligeså fint - for dem.
Det giver ingen mening at udregne kg-pris eller kvm-pris - rabler det for nogen, er det vel fordi der er brugt for mange penge
i forhold til udbyttet. Det er i alle tilfælde en individuel bedømmelse.
Din glæde og tilfredsstillelse ved dine valg er det, der tæller - for dig. Andre søger glæder på anden vis - lad os anerkende
hinandens valg - og glæde. Jeg er sikker på at du kan rumme andres valg
__________________ asa
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
miki skrev:
Lige en sidebemærkning. Sikringer forvrænger hvis de sidder i udgangen på en forstærker (ses sjældent).
Op til 0,007 % THD, hvor det især er 3. Harmonisk der dominerer og hvis man har været så tåbelig at placerer sikringen
udenfor modkoblings-sløjfen.
Meeeeen Dalgas de sikringer du snakker om, hmmm.
|
|
|
Til gengæld sidder der tit sikringer i højttalere som f.eks magnepan, Dali skyline osv Her må sådan en sikring gøre underværker Man skal nok bare lige investere i en holder til den nye supersikring  Jeg kommer til at tænke på om billedet måske bliver bedre på et fladskærmsTV hvis man skifter alle sikringerne i det til dem fra hifi-tuning ?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony-Z1 skrev:
Det kunne være interessant at høre hvad du oplever hvis du skifter sikringerne ud med en stump kobberstang.Bare ganske kort
for at høre hvad der sker 
|
|
|
Det er sgu' da en fremragende idé! (Uden ironi). Dét må jeg prøve. Hvor får man fat i sådan et pænt tykt stykke kobber?
Hvis man har et stabilt el-system og et apparat der også er stabilt, så skulle der vel ikke kunne ske noget "farligt".
Hifiapparater er jo sjældent tændt uden opsyn. Undtagen dem der står tændt døgnet rundt af hensyn til lyden! 😉
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis en forstærker brænder af kan der ske meget på et øjeblik. Så medmindre man sidder med fingeren på afbryderen konstant, hjælper det "opsyn" næppe meget. På den tid der går fra man registrerer at noget er galt til man får sat vinglasset, kommer op af hvilestolen og bevæget sig hen til forstærkeren kan komponenter for flere tusinde kroner gå op i røg.
I teorien burde der jo ikke være nogen problemer i at skifte en sikring, og det er der da som regel heller ikke. Men i praksis er der nok alligevel en større risiko i situationer hvor man har apparatet adskilt og flytter rundt på tingene og måske rykker lidt i kabler m.m.
Eksperimentet med kobberstangen betyder altså at man fravælger noget sikkerhed på et tidspunkt hvor man har mest brug for at det virker.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt andet lige må de omtalte sikringer give en mere letflydende gengivelse.
Godt forslag med kobberstangen på 5x20mm, som også strejfede mine tanker meget tidligt i forløbet. Jeg afholdt mig dog fra at foreslå det for i værste fald at have medansvar for en afbrændt forstærker eller det der er værre.
Tænker man lidt videre sidder der adskillige meter installationskabler og sikringer i målerskabet, transformatorer og højspændingskabler i serie med de nye sikringer på vejen fra forstærkerens transformator til kraftværket og vindmøllerne. Her må det også blive nødvendigt at gøre noget?
Men kobberstangen, som start. God ide!
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi sikringer virker billige, set i forhold til en indsat kobberstang i sikrings holderen, med tanke på det bål der ville blive i forstærkeren hvis noget
svigter i kredsløbet, glem alt om at forsikringen dækker noget som helst i det tilfælde.
Det er bare en tanke
En anden tanke er at den typiske sikrings holder som regel er lavet af blik og plastik, så kombinerer man altså blik/plastik/kobber og forsølvning
samme sted, hvad bidrager det så med ?
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ramma.
Det var ikke en opfordring til generelt at erstatte sikringer med kobberstænger, messingskruer eller andet.
Ideen er i min tankegang et eksperimentelt alternativ til HiFi sikringerne med henblik på at se, hvilken lydforringelse en sikring har det pågældende sted. Med alle de risici et eksperiment måtte indebære.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde også øje på sikringsholderne - men har ikke lige mod på at lodde i min forstærker.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|

Har selv luret en del på disse hifi sikringer og har læst flere steder at de har en positiv effekt. Jeg har ikke selv prøvet dem, men mener ikke det er så mærkeligt at de skulle have en effekt. Hvorfor ikke om jeg må spørge? Se blot på denne standard sikring lavet i et tarveligt materiale. Gennem denne lille tråd løber al den strøm apparatet fødes med og samtidig mulighed for en tilsyneladende negativ effekt i form af resonanser. Husk at ingen kæde er stærkere end det svageste led. Med alle de mærkelige, og mange gange ikke til at forklare, oplevelser der er i denne hifi verden er dette med disse hifi sikringer da ikke en af de mest underlige og uforklarlige. Har udskiftning af f.eks stik, terminaler osv så heller ikke mulighed for at højne kvaliteten af signalet/strømmen? Dem der mener har så ikke helt forstået hvad det går ud på, eller også har de en ringe hørelse/opfattelse eller et ringe stereo setup.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dæmpning af sikringen skulle have betydning, kunne man jo prøve den her, med opfyldning af sikring med sand, det er billigt at prøve
http://www.cypax.dk/vare/18.002.0431
@Jøka du har nok ret, men så står man med det næste problem, hvor får man en sikrings holder der ikke er lavet af blik og plastik og ydermere
hvor meget strøm kan man trække gennem en printbane på gennemsnitlig 70-130 mu som er det gængse ?
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |

Dobb.profil Hurtig
|
| Sendt: 17 Maj 2015 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på resten af den eletriske konstruktion. Eks den sikringsholder sikringen sidder i, eller transformatoren der sidder efter sikringen. De
er også lavet af tarveligt materiale. Det samme gælder stort set samtlige komponenter til elektronik. De er lavet af tarvelige materialer, ligesom
print er lavet af tarveligt glasfiber med billigt kommer i en tykkelse på 35um.
Men fordi sikringen tilfældigvis er til at pille ud, er den straks enorm væsentlig for signalvejen.
Det her tweak-halløj er simpelthen gået over gevind. Man søger ikke længere at løse problemer. I stedet forsøger man at opfinde problemer, så man
kan få lov at bruge en formue på at løse dem. Og fælles for ALLE problemer i HiFi-sammenhæng er åbenbart, at de kun findes i komponenter der er
lette at skifte
|
| Til top |
|
| |