Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hifi sikringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Sony-Z1 skrev:
Det kunne være interessant at høre hvad du oplever hvis du skifter sikringerne ud med en stump kobberstang.
Bare ganske kort for at høre hvad der sker

Lige præcis en sådan løsning, kunne jeg godt finde på at afprøve på mine Snell A og de sikringer, der sidder på alle 3 enheder. Sådan en massiv pind i stedet for sikringerne kan jo ikke gøre noget, da jeg jo kender mine vaner med at spille højt en gang i mellem. Jeg har nogle sikringer, jeg fint kan skille ad og putte sådan en gumleføs af en tuttiføjs i, i stedet for. Tror jeg vil gøre det.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Har på mine Danere prøvet at udskifte de signerte sikringer med stumper af ledning, det gav ikke noget som helst.

Hvorfor sikringerne (i Danerne) i det hele taget er signerede, hved jeg ikke.
Men måske producent opkøbte store mængder, og hvis fejlraten f.eks var 10%, giver det jo mening.

Det med sikringerne til Danerne er signeret, kan ikke være salgstricks, for hvis sikringen ved et uheld brændte, fik jeg gerne udleveret en
ny UB.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
@ Dalgas:
Ham Shawn skulle vel ikke tilfældigvis kende nogen af dem der sælger stumperne?? Går ikke ud fra han selv skilter med det, men lyder som om
han har aktier i foretagnet.

Det kan jeg ikke udelukke. Men tror du det er bedre at gå ind i en butik? Kan man stole på alle de test man læser? Jeg er totalt ligeglad - bruger mine
ører.....
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2015 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Janhp skrev:
Tak for svar Dalgas,det er positivt at du svarer,men der er noget jeg tænker på!og det er, (uden at du nu skal skifte sikringer frem
og tilbage)hvordan du husker forskellen? kunne man prøve at sammenligne det med noget?

Jeg ved ikke om det du foreslår længere nede i dit indlæg giver mening. Måske er forskellen en helt anden i dit anlæg. Min ven som kom forbi og
lyttede, synes det lød som når han koblede sin NLE roll-off korrekter ind i signalvejen. Korrektoren fungerer ved at fjerne nogle af de fasefejl der
uværgeligt indføres på vejen gennem komponenterne i signalvejen - måske det samme der er på spil her. Har dog ikke selv prøvet den, så ved ikke
om det passer.

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Dalgas.
Ved at du svarer på hvordan forskellen var som du oplevede den,
i forhold til de 2 musik klip jeg bad dig om at høre,
giver det måske ingen mening lige når du har svaret,
men det vil det gøre når jeg skriver tilbage derefter.
det er for at få et indtryk af hvor stor forskel du oplevede
i forhold til en konkret fast størrelse
(forskellen imellem klip a og klip b)
På Forhånd Tak
Jan H.Pedersen    
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Dalgas!
Måske jeg kunne spørge sådan her!
Hvis du havde disse 2 valg ! hvad ville for dig lyde mest naturligt?
1. de gamle sikringer i og forskellen er som klip a og klip b
eller
2. de nye sikringer i og forskellen er som du oplever og beskriver det.
og hvor meget ville du heller vælge den ene frem for den anden?
På Forhånd Tak
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Til Sony-Z1og allanowich: Det er muligvis forsvarligt at skifte sikringerne i en højttaler ud med med noget solidt (oxygenfrit!) kobber. Så brænder enheder jo også hurtigere af, hvis der sker noget. Men det er ikke helt tilrådeligt i en forstærker. Jeg så engang en forstærker, hvor sikringerne var blevet fixet på den måde allanowich tænker sig. De mønstre nedbrændte og afbrændte komponenter havde lavet i printet var om ikke kønne så dog interessante at se på. Det samme gjaldt de forkullede komponentstumper som strittede ud forskellige steder - og udskiftningen af en stribe udgangstransistorer var da også et fornøjeligt tidsfordriv, men ikke helt billigt. Dog, det øger dramaet, røgen bliver tykkere og sortere og det hele bliver meget hurtigere med "sikringer" som først brænder af ved et par hundrede ampere - eller stadig leder glimrende når alt andet er forkullet. Det er lissom man mærker livet lidt mere intenst, når membranerne flyver om ørerne på én efterfulgt af komponenter der popper som popkorn.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Sony-Z1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Maj 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Sony-Z1 skrev:
Det kunne være interessant at høre hvad du oplever hvis du skifter sikringerne ud med en stump kobberstang.Bare ganske kort
for at høre hvad der sker

Jeg gentager lige sidste sætning så alle er med på at jeg ikke mener permanent, faktisk langt fra.

Bare ganske kort for at høre hvad der sker
Til top Vis Sony-Z1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sony-Z1

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg offentliggør her nogle af mine tanker i jagten på en forklaring bag oplevelserne med HiFi sikringer.... eller hvad vi nu skal kalde dem. Monteret i Dalgas' forstærker.

Af flere indlæg fremgår det at man er bekymret for forstærkerens komponenter ved at udskifte sikringerne til 5x20mm kobberstænger i test øjemed. Hverken sikring eller kobberstænger kan redde forstærkeren, men sikringerne kan mindske risikoen for brand. Overvåger man seancen er risikoen yderst minimal med mindre der sidder messingskuer i installationens sikringsholdere.

Sikringerne på printet ved sikringsholderne er beskrevet som T3,15A. Det betyder, at der er tale om en træg sikring, hvis brydeevne ved 250V typisk er 35A. Kortvarigt. En træg sikring på primærsiden af transformatoren har ene og alene til opgave at forhindre brand ved en kortslutning i forstærkeren. Den beskytter ikke, som man kunne tro, transistorerne mod ødelæggelse. Det er en sikring slet ikke hurtig nok til. Heller ikke en såkaldt "Flink" sikring (F-mærket). Skaden er sket før sikringen springer.

Sikringens seriemodstand resulterer i et spændingsfald over sikringen ved den opgivne strøm (3,15A). Det betyder at en netspænding på 230V falder til 229,850V ved 700W belastning for den fabriksmonterede sikring. En værdi som betyder en spændingsafvigelse på 0,000652%, som igen skal holdes op mod spændingsfaldet over forstærkerens printbaner, installationens kabler og sikringer.

På trods af sikringens data er det mulig at den synes spinkel og man kan ud fra dette nemt drage konklusionen, at den er det svage led i kæden. Hvad strømstyrke angår er den. Men så kan man jo pille tråden ud af en 10A sikring i måleskabet og sammenligne den med det faktum at den gennemløbes af op til 2.200W indtil brugeren udskifter den med messingskruer.

Jeg vil foreslå at man tager en HiFi sikring og knuser den i en skruestik for at se hvad der gemmer sig bag den fine etikette, med mindre man er usikker på om magien fordamper i samme øjeblik glasset knuses. ..... et øjeblik..... der er en i min øresnegl som spørger, hvorfor jeg partout skal ødelægge den gode stemning?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Go´ værkstedshumor Kaj.
Der findes rent faktisk folk, der er villige til at købe en woodoo stump for gyseligt mange penge, for derefter at smadre den for at se indholdet. Lidt ligesom en tråd vist nok på diyaudio.com om Bybee Purifiers, hvor man "flækkede" den og fandt ud af, at det "bare" var en modstand

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ja, der findes masser af næsten anekdotiske historier (inden for hi-fi-verdenen), hvor diverse producenters postulater om alskens proprietære teknologier har vist sig at være standard-/hyldevarer i pæn forklædning.

Det kunne jo også tænkes, at sikringerne er lavet af sølvtråd (eller anden ædel og godt ledende metallegering)? Hvis nogen herinde tager mod til sig og knuser en af sikringerne, så imødeser vi jo også en komplet metallurgitest, så vi kan få sikkerhed for hvilket produkt, der er tale om.

Hvad enten det så kan høres eller ej ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2015 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

En god måde at finde ud, om det giver noget som helst :
Når du Dalgas, slukker for anlægget i aften, skifter du sikringen og går i seng (hvis det er hvad du skal).
I morgen og dagene efter lytter du på anlægget helt som du plejer.
Er noget forbedret/forværet vil du nok høre det, ellers er det ligegyldigt.
Efter nogle dage, kunne du skifte tilbage igen, og der er det endnu lettere at konstatere om noget var ændret.

På den måde er udelukkende dine egne indtryk dommer.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hermed lige et link til ovenfor nævnte tråd om Bybee Purifiers, em 0,025 ohm 5% i woodoo indpakning

http://www.stereo.net.au/forums/index.php?/topic/63297-bybee -quantum-purifiers/

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2015 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Dalgas, lad nu ikke forummet bilde dig ind, der ingen forskel er, hvis du hører forskel.
I så fald er der for alvor tale om "placebo".

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2015 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
En god måde at finde ud, om det giver noget som helst :
Når du Dalgas, slukker for anlægget i aften, skifter du sikringen og går i seng (hvis det er hvad du skal).
I morgen og dagene efter lytter du på anlægget helt som du plejer.
Er noget forbedret/forværet vil du nok høre det, ellers er det ligegyldigt.
Efter nogle dage, kunne du skifte tilbage igen, og der er det endnu lettere at konstatere om noget var ændret.

På den måde er udelukkende dine egne indtryk dommer.

Hej nils valla

Det er præcis det der er min plan - eller rettere: Når jeg om et par måneder har vænnet mig til lyden af de nye sikringer, så skifter jeg tilbage til standard.
Jeg ejede engang en Wadia 171 iPod-dock, som jeg havde købt brugt - der fulgte -udover standard PSU - også en BOTWS-strømforsyning med. Jeg havde læst om BOTWS og mente straks jeg kunne høre den var bedst. Efter et halvt år prøvede jeg igen for sjov med standardstrømforsyningen - og den lød anderledes ja - og faktisk også bedre! BOTWS åd simpelthen en del af rummet og de fine detaljer i musikken og derfor havde jeg dengang bedømt den som mere ørevenlig. Så der blev jeg snydt!

Jeg klippede derefter SBoosteren af BOTWS og den blev lige så godt som standardstrømforsyningen.....

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Lad forstærkeren stå et par dage, og skift sikringerne... det er nok til, at hjernen har "glemt" hvordan, det lød

Det sjove ved psykoakustik er, at hjernen ikke kan snydes til, at noget lyder dårligere end før... for så er der ikke nogen dopamin-belønning at give ud af!

Så hvis det lyder dårligere efter skiftet til de gamle, så giver de nye sikringer med sikkerhed en forbedring. Lyder det fuldstændig på samme måde, så blev du snydt af din hjerne, da de nye sikringer sad i

Og er du i tvivl om forskellen, så er den der sikkert slet ikke.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:
Til Sony-Z1og allanowich: Det er muligvis forsvarligt at skifte sikringerne i en højttaler ud med med noget solidt (oxygenfrit!) kobber. Så brænder enheder jo også hurtigere af, hvis der sker noget. Men det er ikke helt tilrådeligt i en forstærker. Jeg så engang en forstærker, hvor sikringerne var blevet fixet på den måde allanowich tænker sig. De mønstre nedbrændte og afbrændte komponenter havde lavet i printet var om ikke kønne så dog interessante at se på. Det samme gjaldt de forkullede komponentstumper som strittede ud forskellige steder - og udskiftningen af en stribe udgangstransistorer var da også et fornøjeligt tidsfordriv, men ikke helt billigt. Dog, det øger dramaet, røgen bliver tykkere og sortere og det hele bliver meget hurtigere med "sikringer" som først brænder af ved et par hundrede ampere - eller stadig leder glimrende når alt andet er forkullet. Det er lissom man mærker livet lidt mere intenst, når membranerne flyver om ørerne på én efterfulgt af komponenter der popper som popkorn.
Ideen, er kun at afprøve det. Sikringerne i Snell A2 er 3A på bas, 2.5A på mellemtone og 1A på diskanten. Jeg sætter kobberpindene i uden at forvente noget som helst. Venter et par timer med at lytte til noget meget kendt musik. Er der intet der på nogen måde forekommer anderledes, kommer de oprindelige sikringer i igen, så er jeg sikker på, jeg ikke glemmer, at der ikke sidder korrekte sikringer i dem på en god glad aften i venners lag.......og  badabum......ingen musik.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes