Emne: Devialet ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tillade mig at bruge din egen "tankegang" og vende det hele om: Du skriver, at du med Devialet får den samme "lyd" som du hører i øvelokalet med dit band. Hvis du får denne lyd/klang når du spiller LP'er eller CD' er gennem din Devialet, må jeg konkludere at Devialet-lyden er stærkt farvet!
MVH. Niels
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, det var da en interessant logik:
Hvis et instrument eller en stemme afspillet gennem Devialet lyder ligesom instrumentet eller stemmen lyder i virkeligheden - så er
det bevis for, at Devialet er stærkt farvet. Hmmmm... Jamen, javel så siger vi det.
__________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
lajst2 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau,
Jeg tror du overser, at Morten i starten af indlægget skriver, at lyden af livemusikken er hans reference. En reference er det, du vurderer og bedømmer andet ud fra. Hvis lyden fra Devialet'en er tæt på det, der opleves i øvelokalet, er den jo pr. definition ikke afvigende fra referencen - og kan dermed kaldes neutral. Hvis referencen var rørgrejet, var Devialet'en absolut ikke neutral.....
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenB skrev:
Jeg tror dig gerne på at Devialet har marketing medarbejdere, og at de har været markant til stede markedsføringsmæssigt på messen. Hvis man ser HPA's inlæg ovefor er det ikke markedsføringsfolk allesammen. De har 40 medarbejdere, der arbejder med udvikling. Hvor mange high end producenter har en udviklingsafdeling på 40 mand? Og kapitalgrundlaget til at drive den form for udviklingsarbejde? Ikke mange... Det kommer der ret radikale produkter ud af, og mange hifi folk kan ikke lide radikale forandringer. Der skal ikke rokkes ved båden! Se for nylig, hvor en bruger her på forum glad viste Devialet Phantom frem, for straks at blive hånet.Man kan fornægte Devialet (og andre, som er på vej med lignende teknologier) alt man vil, og køre alt det negative markedsføring mod dem man vil. Men det ændrer ikke på, at de på kort tid er blevet en betydelig faktor i high end markedet. Jo større faktor de bliver, jo større pres udgør de for andre aktører i markedet, og jo mere vil de blive bagtalt. Sådan er gamet jo i den branche. I øvrigt så er Devialet og EgglestonWorks et supergodt match  |
|
|
Ja det køre fint på Eggleston men har hørt det er der meget bedre,,, det stod også og spillet på messen, men klart til en anden pris, men jeg snakker ikke om prisen, den er jeg ligeglad med for der er altid nogle der har penge til at købe dyrt hifi, det er som med biler nogle er tilfreds med en Aygo andre ikke.
Jeg har hørt Devialet på et par Avalon Isis og et par ED, er så heldig at have en kunde der har det hele, han har pass labs spectral audio dan agostino ARC DCS Ayre TW pladespiller med mere, ja alt det en andmelder ville drømme om at have som de ikke har, synd han ikke bor i DK for jeg tror nok han ville åben sine døre for alle, der ville blive slugt nogle kameler, når man bare sådan kan sidde og høre forskellen, der er så klart en pris forskel, men er jeg sådan set ligeglad med, for den forskel vil de gerne have er væk og op i det område og lege hvad angår lyden og der er de meget langt fra.
Bedste køb på denne jord er i mine øre til prisen og hvad man får, en lille Rega Int forstærker, hvis vi skal snakke om priser og hvad man før for sine penge.
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smag og behag er jo som bekendt forskellige fra person til person. Jeg kan se der er en vis uenighed om hvad en naturlig lyd er. Er det en neutral lyd eller? Hvad er neutral lyd egentlig? Er det en lyd der hverken stikker til højre eller venstre eller op og ned? Jeg har aldrig helt forstået det udtryk. Det lyder enormt kedeligt at noget er neutralt. Tænk at stikke tænderne i et gourmet måltid og man bliver spurgt hvordan det smagte og svaret var neutralt. Hold da op. Den restaurant ville jeg så ikke besøge igen. Neutral lyder lige så uengagerende som klinisk hvilket jeg i hifi øjemed også går langt udenom. De bedst lydende komponenter og mest engagerende jeg har hørt har ikke været neutrale. Ej heller sterile eller kliniske. De har derimod lydt naturlige med en sammenligning af, det jeg hører fra den virkelige verden. Om nogen så vil kalde det farvet er en mulighed. Hellere det end neutral der så vel så kan siges at være, ja farveløs. Det lyder også kedeligt. Angående Devialet kunne jeg foranlediges til at tro det netop lyder lidt farveløst. Jeg har dog ikke hørt det under eget tag og kan egentlig derfor ikke udtale mig om det. Hørte det dog sidste efterår sammen med et sæt Magico og det lød som en restaurant jeg ikke ville anbefale. Især til prisen. Men flotte er Devialet må jeg sige. Og tankegangen på hele konceptet er også i orden. Spiller muligvis godt hvis de parres med de rigtige højttalere. Skal muligvis så nok ikke være neutrale højttalere da det hele vel så trækker i dobbelt neutral retning. Må man spørge hvilke rør monoblokke du havde?
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen mener Devialet er elendigt og helt til grin (sikkert uden nogensinde at have hørt det).
Andre, som du, mener ikke det er ret godt fordi der er bedre grej på markedet, hvis man altså lige har 10 gange så mange penge
at investere, eller mere.
Og så er der nogen, der synes Devialet er blandt det bedste på markedet uanset pris.
Jeg synes det er spændende, at et produkt kan skabe så stærke reaktioner, der er tydeligvis noget på spil for nogen, og det er
tydeligvis et radikalt produkt på godt og ondt. Da jeg købte min Devialet var jeg vist kunde nr 52 i Danmark, som skiftede til
Devialet. Morten fra HPA fortalte mig, at rigtig mange af kunderne gjorde som jeg: Skiftede fra langt dyrere high end grej efter at
have hørt Detvialet i eget system - fordi vi synes det lyder godt. Det synes jeg da taler for sig selv, specielt da KSB her på sitet ikke
ligefrem bugner med brugt Devialet fordi vi alle har fortrudt og bare skal af med skidtet igen.
Ja, og for mit vedkommende handler det også om at få billigere grej, som jeg har nævnt før i tråden, og mindre pengebinding i
grej. Jeg ved godt, at det i high end sammenhæng ellers er ''det fede'' at have virkelig dyrt grej, men jeg vil faktisk hellere have
billigere grej. Så for mig er det super, at man kan få noget relativt billigt, der performer så godt. At der er andet til halve og hele
millioner, som måske er bedre er jeg fuldstændig ligeglad med.
Nu er der jo lige kommet en ny version 8.0 opgradering, som igen rykker lydkvaliteten et hak op. Og de har gjort rigtig meget ud af
funktionaliteterne i RIAA'en... Gratis opgradering. Det er mange år siden jeg har kunne opgradere mit grej gratis, det plejer at
koste kassen at opgradere __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
Smag og behag er jo som bekendt forskellige fra person til person. Jeg kan se der er en vis uenighed om hvad en naturlig lyd er. Er det en neutral lyd eller? Hvad er neutral lyd egentlig? Er det en lyd der hverken stikker til højre eller venstre eller op og ned? Jeg har aldrig helt forstået det udtryk. Det lyder enormt kedeligt at noget er neutralt. Tænk at stikke tænderne i et gourmet måltid og man bliver spurgt hvordan det smagte og svaret var neutralt. Hold da op. Den restaurant ville jeg så ikke besøge igen. Neutral lyder lige så uengagerende som klinisk hvilket jeg i hifi øjemed også går langt udenom. De bedst lydende komponenter og mest engagerende jeg har hørt har ikke været neutrale. Ej heller sterile eller kliniske. De har derimod lydt naturlige med en sammenligning af, det jeg hører fra den virkelige verden. Om nogen så vil kalde det farvet er en mulighed. Hellere det end neutral der så vel så kan siges at være, ja farveløs. Det lyder også kedeligt. Angående Devialet kunne jeg foranlediges til at tro det netop lyder lidt farveløst. Jeg har dog ikke hørt det under eget tag og kan egentlig derfor ikke udtale mig om det. Hørte det dog sidste efterår sammen med et sæt Magico og det lød som en restaurant jeg ikke ville anbefale. Især til prisen. Men flotte er Devialet må jeg sige. Og tankegangen på hele konceptet er også i orden. Spiller muligvis godt hvis de parres med de rigtige højttalere. Skal muligvis så nok ikke være neutrale højttalere da det hele vel så trækker i dobbelt neutral retning. Må man spørge hvilke rør monoblokke du havde? |
|
|
Helt rigtigt smag og behag. Men det er tit sådan at folk vil forsvare deres køb med alt muligt snak om dit og dat. Jeg har lige solgt min fede BMW da den havde fået en del km på sig, og købte en l**t Renault clio en fransk madkasse der køre af .... , men den kostet ikke en skid, og den køre jorden rundt næsten uden at tanke,,, men jeg siger ikke til min venner, jo jeg købte den forbi den er meget federe og køre bedre end BMWen... bla bla det er noget skrammel jeg har købt, men efter 1 år så har den ikke kostet mig en kr i forhold til at have en BMWen´, men nøj hvor er det kedeligt Folk skal købe hvad de kan lide og ikke tænke så meget over hvad andre tænker og mener, men det er problemet det gør folk ikke.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
|
|
|
jøka skrev:
Spiller muligvis godt hvis de parres med de rigtige højttalere. Skal muligvis så nok ikke være neutrale højttalere da
det hele vel så
trækker i dobbelt neutral retning. Må man spørge hvilke rør monoblokke du havde? |
|
|
Helt enig... Jeg ville heller ikke matche Devialet med Nordost kabler og meget slanke højttalere. EgglestonWorks har mere krop og
pondus, jeg synes de er et rigtig godt match med Devialet.
Naturligvis må du spørge: Jeg havde Conrad Johnson - LP275M monotrin, samt selvbyg DHT rørforforstærker og selvyg rør RIAA i
tilsvarende tung kvalitet. Det var rørgrej med virkelig hul igennem, meget levende og dynamisk. Ikke noget varmt og farvet over
dét. Flere gæster har nævnt, at de var overrasket over mit rørgrej, for det levede ikke op til deres fordomme om, at rør er varmt,
blødt og kedeligt.
Jeg må sige, at jeg ikke oplevede nogen ændring i klanbalance, da jeg skiftede til Devialet. Jeg oplevede lyden autentisk og levende
før, og jeg oplever lyden autentisk og levende nu. Det er ikke blevet lysere eller mørkere. Forskellene hører jeg i, at rørgrejet
virkede lidt mere intimt og nærværende (som en anden har kritiseret Devialet for at mangle). Det var meget positive egenskaber.
Omvendt så er Devialet mere transparent, dynamisk og ufarvet af mangel på et bedre ord, for som du er inde på; hvad er neutral?
Hvad er farvet og ufarvet..!? Jeg kan kun sige som jeg gør: Min reference er lyden af stemmer og instrumenter live.
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

|
|
|
|
Jeg sagde ikke Devialet lød eller lyder elendigt. Jeg sagde blot jeg ikke var imponeret da jeg hørte det i en HPA fremvisning sidste efterår. Bevares det
lød da ikke dårligt men i mine ører lød det ikke specielt naturligt. Måske er min definition af naturlig lyd anderledes end dem der falder for det
lydbillede jeg hørte den dag. Kan du fortælle hvad rørgrej du havde. Er blot nysgerrig.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes har ikke jeg har hørt Devialet produktene nok til at være 100% sikker i mit indtryk.
Der skal jeg have dem hjem i stuen, og det har jeg desværre ikke haft...
Men de gange jeg har hørt det, har jeg haft lidt samme indtryk af det som da ICEpower blev udråbt til det nye "bedste i verden" - Jeg oplevede det ikke som noget specielt. Tvært i mod havde jeg indtryk af at der blev manipuleret med lyden på en måde som jeg ikke brød mig om...
Jeg kan se at andre deler samme indtryk:
http://www.monoandstereo.com/2015/02/devialet-revolution-or- devolution.html
Mon det ender ligesom ICEpower om et par år, som næsten er værdiløst i dag (priserne er langt nede)?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
Kan du fortælle hvad rørgrej du havde. Er blot nysgerrig. |
|
|
Det har jeg lige skrevet... Se ovenfor... __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Mon det ender ligesom ICEpower om et par år, som næsten er værdiløst i dag (priserne er langt nede)?
|
|
|
Jeg har prøvet ICEpower i mit eget system. Det er ikke noget jeg vil kunne holde ud i længden.
Detvialet lyder i mit system klart mere i retning af mit tidligere high end rør set up, end det lyder i retning af ICEpower eller anden
klasse D. __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenB skrev:
jøka skrev:
Spiller muligvis godt hvis de parres med de rigtige højttalere. Skal muligvis så nok ikke være neutrale højttalere da det hele vel så trækker i dobbelt neutral retning. Må man spørge hvilke rør monoblokke du havde? |
|
|
Helt enig... Jeg ville heller ikke matche Devialet med Nordost kabler og meget slanke højttalere. EgglestonWorks har mere krop og pondus, jeg synes de er et rigtig godt match med Devialet.
Naturligvis må du spørge: Jeg havde Conrad Johnson - LP275M monotrin, samt selvbyg DHT rørforforstærker og selvyg rør RIAA i tilsvarende tung kvalitet. Det var rørgrej med virkelig hul igennem, meget levende og dynamisk. Ikke noget varmt og farvet over dét. Flere gæster har nævnt, at de var overrasket over mit rørgrej, for det levede ikke op til deres fordomme om, at rør er varmt, blødt og kedeligt.
Jeg må sige, at jeg ikke oplevede nogen ændring i klanbalance, da jeg skiftede til Devialet. Jeg oplevede lyden autentisk og levende før, og jeg oplever lyden autentisk og levende nu. Det er ikke blevet lysere eller mørkere. Forskellene hører jeg i, at rørgrejet virkede lidt mere intimt og nærværende (som en anden har kritiseret Devialet for at mangle). Det var meget positive egenskaber. Omvendt så er Devialet mere transparent, dynamisk og ufarvet af mangel på et bedre ord, for som du er inde på; hvad er neutral? Hvad er farvet og ufarvet..!? Jeg kan kun sige som jeg gør: Min reference er lyden af stemmer og instrumenter live. |
|
|
Det lyder som en god forklaring hvilket selvfølgelig skal respekteres. Godt du er inde på det med korrekt parring af forstærker/højttaler er af stor vigtighed. Måske læser vores kære HPA mand med her!!
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 20 Maj 2015 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
HPA har skrevet i tråden, så han læser med. Morten ELSKER Nordost kabler og den der tynde kliniske og nøgne lyd de kan få
ethvert system til at lyde af  Af samme grund kan jeg ikke fordrage Norost, den lyd er i mine ører ikke autentisk. Der skal lidt
mere ''sul på knoglerne'' så og sige.
I øvrigt er det sjovt at høre samme indspilninger digitalt (rippet CD) og på LP via Devialet. Jeg spiller med en Sumiko - Blackheart
pick up... Nu har jeg kun få indspilninger som jeg både har på CD og LP, og jeg ved jo ikke, om de reelt lyder ens fra kilden. Men
derfor er det alligevel sjovt at sammenligne:
Nogle dage kan jeg foretrække den rippede CD fordi den er mere transparent og har den dér utrolig gode dynamik. Andre dage
fortrækker jeg LP'en, som klart virker varmere, mere intim og nærværende, men knapt så transparent og dynamisk. __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle vel aldrig mene Kiseki i stedet for Sumiko????  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha... Interessant hybrid Pick up jeg fik lavet dér..! Jeg mente Kiseki - Blackheart
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenB skrev:
Nå, det var da en interessant logik:
Hvis et instrument eller en stemme afspillet gennem Devialet lyder ligesom instrumentet eller stemmen lyder i virkeligheden - så er
det bevis for, at Devialet er stærkt farvet. Hmmmm... Jamen, javel så siger vi det.
|
|
|
Referencen for "neutral" er vel ikke lyden i studiet, men som den kommer ud i sidste ende, efter optageudstyr.
|
Til top |
|
|
Stille Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2014 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft Devialet 400 hjemme i min stue. Forstærkeren kom med forhandleren hjem igen. Der var en meget fin lyd ved streaming men forstærkeren kunne slet, slet ikke følge med i RIAA-konfiguration ligesom lydbilledet og detaljeringsgraden generelt ikke kunne leve op til det udstyr, der allerede stod i stuen (Det var nu også Pass fra den næstøverste hylde og til en væsentlig højere pris en Devialet 400).
Til klassisk musik kunne Devialet ikke følge med. Men designet og princippet er da genialt. Tænk at man kan få så mange funktioner og så meget effekt i så små og elegante kasser.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 21 Maj 2015 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morten fra HPA har nævnt din demo for mig. At det var rigtig positivt på det digitale ift eget grej, men slet ikke godt nok på vinyl ift eget grej... Jeg havde præcis samme oplevelse, kunne ikke få vinyllyden 'på højde' med det digitale, og Morten nævnte så, at den anke havde du også. Men efter at have rodet en hel del med gain og load i Devialet phono-stage, samt VTA på pladespilleren blev lyden noget bedre. Specielt oplevede jeg, at følsomhed/gain var virkelig kritisk for at få optimal lyd. Hverken manual eller hjemmeside nævner dette... Det var alt andet end plug and play, og noget vanskeligere, end med konventionelle phono stages. Det virker som om phono delen ikke har haft høj nok prioritet i udviklingsarbejdet.
Det kunne virke som om Devialet har erkendt denne svaghed, de har opgraderet phono stage betydeligt i den nye version 8 firmware , der er tilgængelig nu. Jeg har ikke fået den installeret endnu, så jeg kender ikke de lydmæssige forbedringer i praksis... __________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|