| Forfatter |
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 17 Juli 2015 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har ikke nødvendigvis noget med pickuppen at gøre, dvs. det hjælper muligvis/sandsynligvis ikke at skifte pickup.
Det er en kombination af basreflekshøjttalere og den lodrette egenfrekvens af armens masse og pickuppens eftergivenhed.
En basreflekshøjttaler har ingen styr over membranen under basrefleksafstemningsfrekvensen. Som du kan se, får den lodrette arm/pickup
egenfrekvens højttalermembran til at bevæge sig voldsomt. Det er ikke heldigt, da membranen så bevæger sig ud i mere uliniære områder =
forvrægning.
Løsningen er et subsonisk filter (eller udskifte dine basreflekshøjttalere med nogen der har styr over bassen:-) )
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 17 Juli 2015 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forklarer bare ikke hvorfor problemet pludselig er opstået, efter det tidligere har fungeret !
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2015 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har læst "højttaler-membranerne hopper ud og ind når jeg spiller plader. Nogen der kan hjælpe?" i første indlæg.
Det tolker jeg således, at problemet er kun når der spilles plader.
Det er en meget gammelt kendt fænomen der forsvandt, da man gik over til cd:-)
Dengang spillede jeg med lukkede højttalerer, så jeg behøvede ikke subsonisk filter.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Claus Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 17 Juli 2015 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
Claus Olsen skrev:
Tak for input. Tænker at jeg vil gå det hele efter i weekenden. Har du nogen erfaring med Rega Exact ?  |
|
|
Jeg har ingen erfaringer med Exact. Jeg har hørt de billigere uden at være imponeret - de forekommer mig kdelige, udynamiske og udetaljerede.
Men Exact har ry for at være i en helt anden liga. Jeg er sikker på. at du kan finde en forhandler, der vil arrangere en demo af dem begge i en Rega arm. Tag din Vincent RIAA med, og køb den DU bedst kan lide. Hvad alle andre måtte mene vil være irrelevant, hvis du selv har hørt dem begge. Pickupper er meget et spørgsmål om smag og synnergi - ikke kun med arm (vi ved at begge passer godt til Rega armen), men også med RIAA'en. |
|
|
Fint indlæg. Taget til efterretning __________________ Mvh. Claus
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 18 Juli 2015 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Jeg har læst "højttaler-membranerne hopper ud og ind når jeg spiller plader. Nogen der kan hjælpe?" i første indlæg. Det tolker jeg
således, at problemet er kun når der spilles plader. Det er en meget gammelt kendt fænomen der forsvandt, da man gik over til cd:-) Dengang
spillede jeg med lukkede højttalerer, så jeg behøvede ikke subsonisk filter. |
|
|
Hvis du læser videre i tråden vil du finde ud af at hans problem ikke har været der tidligere ved afspilning af vinylplader.
Hvis pickup/tonearmsresonans har ligget lige på grænsen til blaffer, kan et slidt ophæng af nålefanen være en mulig forklaring på at det nu giver
problemer.
|
| Til top |
|
| |
Claus Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så er en anden nål prøvet og det gav ikke andet resultat  den kan selvføl også være slidt!
Har forsøgt at gå al-kabelføring efter, fået flyttet lidt rundt og det syntes at have hjulpet en del.
Har også forsøgt at justere pickup-en, det viste sig at være en større opgave. En Rega arm RB250 med OM30 er lidt lang på Ariston RD 11s.
Er der nogen der kan hjælpe her ?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da det er den lodrette resonansfrekvens af arm/pickup der driller, afhænger problemet af hvor plan pladen er.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 19 Juli 2015 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har været fremme. Men. Den eneste gang jeg har været ude for det, skyldtes det kortslutning i forbindelsen til den ene højttaler.
Dagen efter viste det sig, at udgangstransistorer i en kanal var 'stået af', og det kostede.
Men der er altså ingen mulighed for en sådan kortslutning hos dig?
__________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |
Nigro Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 118
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller på en 2M Black på en Rega RP6 og skiftesvis Vincent Pho 700 (som dig) og en Trichord Dino+. Jeg sad med 5 af mine yndlingsplader i en god
time og lyttede A-B sammenligning hos forhandleren på 2 stk RP6 monteret med henholdsvis 2M Black og Exact'en. Exact er bestemt ikke en dum PU,
men 2M Black tiltalte mig bare som langt mere spændende (også merprisen taget i betragtning).
Jeg hørte fx en detalje på et Beck Album (morning phase). Jeg kunne høre hvordan der var forskellig effekt (blandet rum) på de forskellige stemmer i
vokalkoret. Det var spændende!
Og på Daft Punk albummet (Random Access Memories) løs den i forvejen vildt "sprøde" lyd af Nile Rodgers Stratocaster ekstra sprød. Noget med at
kunne høre dynamikken i anslaget og dæmpningen af strengene i hans svingende 16-dele. Tror jeg. Blot min subjektive opfattelse :)
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus Olsen skrev:
Nå, så er en anden nål prøvet og det gav ikke andet resultat den kan selvføl også være slidt!
Har forsøgt at gå al-kabelføring efter, fået flyttet lidt rundt og det syntes at have hjulpet en del.
Har også forsøgt at justere pickup-en, det viste sig at være en større opgave. En Rega arm RB250 med OM30 er lidt lang på
Ariston RD 11s.
Er der nogen der kan hjælpe her ? |
|
|
Hej Claus.
Synes nu lige at du skulle have denne her med angående "blafrende membraner".
Jeg har haft det samme problem, med min gamle AC Ecc83 rør RIAA.
I fredags fik jeg den så bygget om, med væsentlige bedre komponenter og helt nye
bedre stik og ny ledningsførelse etc etc.
Efter denne ombygning har mine "membraner på mine 425 liters tannoy HPD-385" ikke
blafret overhovedet. De kan bevæge sig lidt med skæve plader ellers ikke.
Hvad det skyldes ved jeg ikke men det er væk nu. Og det var altid et problem før.
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 03 September 2015 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv glad for min Micro Benz gold pickup. Har selv en Ortofon 2M Blue pick-up monteret på en billig Akai pladespiller. Ortofon's nye serie pick-up'er er ikke helt dum. Jeg har selv haft en gammel Ortofon Styles 30 inden og 2M Blue gjorde det godt. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |