| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
At lave noget absorberende er det nemmeste, men vil måske give andre udfordringer med på vejen.
For ved den åbne side der har du luft og plads som lyden kan fise rundt i. Absorberer du så den anden side, så lukker du for luften
(og efterklangen/ reflektionerne), men det vil kunne høres meget tydeligt i lydbilledet.
Det mest rigtige vil være at diffuserer, men det er også lidt mere tricky.
Jeg kender til en løsning som vil hjælpe, men den er dyr.
http://www.acusticaapplicata.com/ecodaad.php?lang=eng Disse ECO DaaD´r de vil diffuserere og absorbere en smugle, men
bibeholde energien i lydbilledet. Jeg har selv deres store modeller til hjørnerne bar højtalerene og der er 6 stk på vej hjem til mig af
disse ECO`r som skal sidde på bagvægen bag lyttepos.
Jeg har prøvet at havde noget absorberende og noget let diffuserende bag lytte pos og det er generalt for dræbende af lyden.
Dynamikken/ energien forsvinder, men med disse eller nogle fra SMT V-Wing der bibeholder man energien. |
|
|
Hvorfor er det ønskværdigt at beholde "energien i lydbilledet", for der hvor den åbne dør er, bliver energien vel afsat i rummet ved siden af?
Vil en åben dør ikke virke som en absorber mere end diffusor?
Jeg har rodet en del med diffusorer, og ja, det er noget mere kompliceret, da man nemt skaber nye problemer, når man løser andre - jeg har ikke haft ret godt held med diffusorer andet end i mit surround-rum, hvor der gerne må være en diffus lyd - og hvor mine krav til præcision ikke er så høje.
Jeg kan finde de ECO til ca. 1500/stk (107cm x23cm x 8,5cm). ved en hurtig søgning. Det er ikke så slemt, men det løber da op, og det er svært at vurdere hvor mange jeg skal bruge. Men ender vel nok med 5-6 stykker...
Så er et DIY projekt nok værd at forsøge sig med inden jeg bruger de penge __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 21 Juli 2015 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at dreje opsætningen 90 grader? Så du bag sofaen har åbningen.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
| Hvad med at dreje opsætningen 90 grader? Så du bag sofaen har åbningen. |
|
|
Hej Sven - Tak for sidst
Det løser jo ikke noget, for så har jeg en væg til venstre side og helt åbent til højre side (hvis du kan huske hvordan det ser ud?).
Sofaen har jeg ikke mere, jeg bruger lænestole
Men så vil de lænestole jo også spærre den åbne dobbeltdør - hvilket praktisk ikke er smart...
Derfor jeg også skriver at det ikke er muligt at flytte rundt på noget, da det blot skaber en masse nye problemer.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermed et par forslag. Kun et par løse skitser til at se principper. De røde streger er den direkte reflektion - den, vi skal have fjernet. De blå streger er det nye resultat af reflektionen.
Øverst til højre er, som det er nu - principielt (stuen ser måske lige sådan ud, men det er jo lige meget indtil videre).
Øverst til venstre er et forslag, der går på at bygge et mindre "tårn". to opretstående plader danner en trekant, hvor lyden bliver opfanget i. Mellemrummet er fyldt med absorberende materiale, og åbningen kan gøres pæn med noget stof og/eller plastik.
Nederst til højre er en "simpel" halv monolith - en opretstående trekant (det kan også "bare" være en plade egentlig), der kun reflekterer lyden og sender den ud gennem dobbeltdørene.
Nederst til venstre er en stående L-formet absorber fyldt med absorberende materiale. Den korte side af L-et bør være placeret lige, så 1. reflektion rammer denne plade.
Alt efter størrelse og placering vil de også tage sig af andre reflektioner, men jeg tror ikke, at man vil kunne komme til at fjerne alle reflektioner så effektivt, som et hul i væggen, som dobbeltdøre reelt er, kan gøre det.
Der vil selvfølgelig også komme reflektioner tilbage gennem dobbeltdørene, men så kan du bare bede konen om at tie stille ;-) __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint arbejde!
Jeg har overvejet lignende løsninger, men er blevet lidt usikker på størrelsen af den absorbent/diffuser, der skal udføre arbejdet.
Jeg allerede har udvalgte akustikplader i loftet (som virkelig hjalp) og små diffusere på væggene (som jeg dog ikke har kunnet bekræfte nogen nævneværdig virkning af).
Diffusorerne er Acoustic Weave 3D Tiles, som er monteret på nogle plader og fylde med skum og malet.
Akustikpladerne i loftet er Basotect 50mm.
Jeg har lavet en skitse, så man bedre kan få et overblik over opgaven:
Jeg har tidligere testet med en enkelt Svanø vinge-diffusor på stedet markeret som "Akustikvæg", men det gav ingen hørbar eller målbare ændringer (vi var tre der testede og var enige).
Ville du lave den "L-akustikplade" af mineraluld? __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, det fik jeg ikke skrevet: Alle pladerne er af et fast materiale, f.eks. en spånplade eller krydsfinérplade. Deres job er at reflektere lyden 100% tilbage ind i det absorberende materiale. Mineraluld eller glasuld eller lignende - bare det dæmper rigtigt godt.
Mht. L-formløsningen nederst til venstre: Egentlig vil det være nok at sætte en plade op fra gulv til loft, der står 90 grader ud fra væggen. På siden, der vender hen imod højttalerne stilles/sættes absorberende materiale - gerne med samme form og ca. mål som skitseret. Igen: Den skal placeres, så første reflektion rammer pladen.
Lille sidespring: Glasuld og deslige er et rigtigt effektivt materiale til dæmpning. Men jeg har læst her på sitet for mange år siden, at der findes pladebatts osv. af et mere "naturligt" materiale. Jeg kan bare ikke huske, hvad det hed, og hvem der laver det. Måske nogen ved det?
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Ups, det fik jeg ikke skrevet: Alle pladerne er af et fast materiale, f.eks. en spånplade eller krydsfinérplade. Deres job er at reflektere lyden 100% tilbage ind i det absorberende materiale. Mineraluld eller glasuld eller lignende - bare det dæmper rigtigt godt.
Mht. L-formløsningen nederst til venstre: Egentlig vil det være nok at sætte en plade op fra gulv til loft, der står 90 grader ud fra væggen. På siden, der vender hen imod højttalerne stilles/sættes absorberende materiale - gerne med samme form og ca. mål som skitseret. Igen: Den skal placeres, så første reflektion rammer pladen.
Lille sidespring: Glasuld og deslige er et rigtigt effektivt materiale til dæmpning. Men jeg har læst her på sitet for mange år siden, at der findes pladebatts osv. af et mere "naturligt" materiale. Jeg kan bare ikke huske, hvad det hed, og hvem der laver det. Måske nogen ved det? |
|
|
Jeg kan godt se det ender med lidt testen frem og tilbage
Jeg skal i hvert fald lige se på hvor pænt det kan laves og hvor dyb den skal være for at virke. Ved første overvejelse lyder det ikke til at blive ret kønt i stuen
Jeg har tænkt på alternativer til mineraluld, og tænker på papiruld eller fåreuld.
Men det ville være rart at kunne trække på andres erfaringer, så jeg ikke skal ud i lang række tests af det... Så bliver jeg aldrig færdig
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, selv om det på sin vis er en eksakt videnskab med beregninger af bølgelængder osv., så er der ikke to rum, der er ens - både i udformning og i alt det, der bliver placeret i rummet.
Mht. pænt: Det kommer an på form og farve: Man kan godt "blande" et par boghylder ind i den nederste del og hylder til vaser osv. oppe under loftet men det vil have en gunstig virkning på bassen, hvis der er dæmpemateriale hele vejen op og ned.
Jeg har ikke direkte erfaring med den slags løsninger - kun mest teoretisk (studerede akustik på Teknikum). Og med mindre du hyrer en ekspert til at komme og ser på rummet, så tror, jeg, at du kommer til det alligevel. Problemet er også, som du selv har oplevet, at hvad der virker hos én, vil ikke nødvendigvis virke 100% på samme måde hos dig. Jeg har prøvet at følge med via litteratur og internet, og din problemstilling er ikke gængs i den verden. Der er som regel focus på at gøre rummene mere "lyd-venlige". Kun i lydstudier og koncertsale går man efter specifikke løsninger.
Men én let test er at stille en plade op ad en stol eller lign - for at se, hvor meget det giver. Den behøver ikke at være stor, pladen - bare så første reflektion bliver blokeret.

|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg må prøve med en test-akustik-plade og så placere den forskellige steder.
Nu kan jeg tage lydmålinger samtidigt og bruge laser til at tydeliggøre lydvinkler og placeringer.
Jeg har overvejet at hyre en akustiker til opgaven, men de anbefalinger jeg har fået har alle være ret kostbare.
Jeg er stadig åben for links til akustikprodukter og tips og tricks! __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare for at få det på det rene: Jeg foreslår IKKE en akustikplade. Jeg foreslår en massiv plade. Pladen må ikke lade lyd komme igennem.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| Bare for at få det på det rene: Jeg foreslår IKKE en akustikplade. Jeg foreslår en massiv plade. Pladen må ikke lade lyd komme igennem. |
|
|
Mit udgangspunkt er også at fjerne al lyd med pladen (absorbere og diffusere). Kalder det bare en akustikplade, fordi det har noget med akustik og en plade at gøre
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Fint arbejde!
Jeg har lavet en skitse, så man bedre kan få et overblik over opgaven:
|
|
|
Jeg har to forslag.
1. Du finder første reflekspunkt på den højre væg i forhold til det hvor du lytter kritisk. Meningen er, at lyden skal ramme det punkt, men når så lyden efter at have ramt væggen er på vej mod dig, så rammer lyden en træplade f.eks. 20 - 30 mm. spånplade. Afstanden imellem pladen og væggen er en 20 - 25 cm. Lyden der rammer pladen, vil delvist vandrer imellem det smalle rum imellem væg og plade. Det vil sende lyden ned bagerst i lytterummet, hvor det ikke gør skade, men forlænger efterklangen.
Noget lyd vil dog vandre igennem pladen og lidt af lyden vil blive til tab og blive så til varme. Det kan man evt. dæmpe med en Rockfon plade sat fast på træpladen. Det kunne være 40 mm. som er effektiv. Placeringen er imellem væggen og træpladen.
2. Vil du forbedre resultatet yderligere, så placeres opad træpladen en eller flere Svanö V-wings. Den er tung og er sikkert noget helt andet end den gennemsigtige du har prøvet.
Du opnår at få den første refleksion sendt ned bag i lokalet, som så delvist ligestiller de to sider nemlig højre og venstre side. Du udnytter refleksionen med en V-wings, som ikke står i reflekspunktet, men bare giver bedre lyd.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 22 Juli 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker at hvis du vil opnå symmetri i lydbilledet, så giver det også god mening at gå efter symmetri i rummet. Har du et hul i den ene side, skal du også have et "hul" i den anden side. Det opnår du bedst via absorbering frem for at diffusere. Der forsvinder engergi ud i rummet ved siden af, og du skulle gerne have nogenlunde samme mængde energi til at forsvinde i den anden side. Ved at diffusere forsvinder energien ikke, men bliver kastet rundt/spredt ud. Derfor tænker jeg stadig der vil være en ubalance da der stadig vil være overvægt af energi fra den ene side, selv om lyden dog er diffusseret. Du kan let og billigt teste om det har den effekt som du ønsker, ved at købe en pakke Rockwool terren batt's og så stille et par batts op så det svarer nogenlunde til det område døren fylder på den modsatte væg. Kan du lide resultatet er det let at bygge en ramme til rockwool'en og så beklæde den med noget stof. Jeg vil anbefale at du tager så tykke batt's som du overhovedet synes du kan have plads til, for at absorberingen rækker så dybt som muligt i frekvens, og derved sikre at alle de frekvenser der giver retnings fornemmelse bliver absorberet. Det er mine tanker om din problemstilling
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2015 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er netop også min tanke og deraf også overskriften Min tanke er også at gå absorberings-vejen og ikke diffuser-vejen. Og jeg ender jo nok med at skulle opfinde den dybe tallerken (igen...) __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2015 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Jeg har to forslag.
1. Du finder første reflekspunkt på den højre væg i forhold til det hvor du lytter kritisk. Meningen er, at lyden skal ramme det punkt, men når så lyden efter at have ramt væggen er på vej mod dig, så rammer lyden en træplade f.eks. 20 - 30 mm. spånplade. Afstanden imellem pladen og væggen er en 20 - 25 cm. Lyden der rammer pladen, vil delvist vandrer imellem det smalle rum imellem væg og plade. Det vil sende lyden ned bagerst i lytterummet, hvor det ikke gør skade, men forlænger efterklangen.
Noget lyd vil dog vandre igennem pladen og lidt af lyden vil blive til tab og blive så til varme. Det kan man evt. dæmpe med en Rockfon plade sat fast på træpladen. Det kunne være 40 mm. som er effektiv. Placeringen er imellem væggen og træpladen.
2. Vil du forbedre resultatet yderligere, så placeres opad træpladen en eller flere Svanö V-wings. Den er tung og er sikkert noget helt andet end den gennemsigtige du har prøvet.
Du opnår at få den første refleksion sendt ned bag i lokalet, som så delvist ligestiller de to sider nemlig højre og venstre side. Du udnytter refleksionen med en V-wings, som ikke står i reflekspunktet, men bare giver bedre lyd.
|
|
|
Selve fremgangsmetoden er jeg ikke i tvivl om, og jeg bruger lasermålinger til at simulere lydbølgers bevægelser.
Det er mere den rent praktiske løsning jeg søger - så jeg ikke skal til at bruge måneder og en masse arbejde på at finde de rigtige materialer. Det er nok primært materialerne og udformningen i forbindelse med akustikvæggen som jeg er i tvivl om.
Jeg ved godt hvor længe du har arbejdet med din akustiske løsning
Og du er jo ikke færdig endnu __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2015 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Det er netop også min tanke og deraf også overskriften Min tanke er også at gå
absorberings-vejen og ikke diffuser-vejen. Og jeg ender jo nok med at skulle opfinde den dybe tallerken (igen...) smileys/smiley24.gif"> |
|
|
Der er ingen grund til at gøre det mere kompliceret end nødvendigt. Vil du være helt sikker på et fornuftigt resultat, laver du samme type
absorbering på væggen som den "absorberings-væg" som du stiller op så det dækker af i retning ud mod dør åbningen. Det handler om at få
dækker de første refleksions punkter.
Størrelsen afhænger af hvor stort et område du har brug for skal være påvirket af absorberingen? Kender du spejle tricket til at finde de første
refleksions punkter?
Materialet har jeg givet et godt bud på i mit tidligere indlæg.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 24 Juli 2015 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
(uden at have læst alle indlæg i tråden)
Du skal ud i komprimeret rockwool eller andet komprimeret isoleringsmateriale. Almindeligt 10 cm rockwool dæmper slet ikke godt nok.
Du kan købe Rockfon Sonar Activity B 4 cm plader i pakker med 5 styk 60x60 for ca. 1500 kr.
Pladerne monteres så der er et par cm luft bagved.
Det gode ved Rockfon (og andre fabrikanter af komprimeret isoleringsmateriale til lofter) er at pladernes effekt er veldokumenteret. Du kan
finde grafer over hvor meget der dæmpes per frekvens. De nævnte plader dæmper rigtig godt ned til 500 Hz.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende
Jeg er ikke enig i at almindelig rockwool ikke dæmper nok, hvordan er du kommet frem til dette? Kan du uddybe lidt hvad du mener med komprimeret rockwool? Her er en sammenligning af 3 forskellige typer rockwool:
Den blå er det helt bøde isolering som vi kender det fra loftet. Den grønne er de Flexi batt's som jeg nævner tidligere. Den røde er rockwool med en densitet på ca 45kg/m3, eller mere interessant en luftgennemstrømnings modstand på ca 15.000 pa./s m2. Det er det jeg tænker når du nævner komprimeret Rockwool/dæmpnings materiale.
Som det ses så er den helt bløde og den semi-bløde langt mere effektiv mellem 1000Hz og 400Hz. Ved 200Hz sker der et skifte hvor den mere komprimerede type bliver bedre, men på dette tidspunkt er effektiviteten allerede dalet og falder brat herefter, så det gør i praksis ikke nogen forskel.
Sonar pladerne fylder mindre, men jeg synes rockwoolen vinder på 2 vigtige områder. Den rækker dybere i frekvens og den koster langt mindre. Der er i øvrigt også ganske fin dokumentation for effektiviteten af de forskellige sten- og mineraluld produkter, når det kommer til de akustiske egenskaber.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2015 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|