Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Min første pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 August 2015 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

ypke skrev:
Hej

Det lyder lidt på mange herinde som, at hvis du ikke har mellem 5-10.000kr at købe for, så kan man kun købe brugt! Det
synes jeg er lidt synd, man kan sagtens komme et godt stykke af vejen for en 2000kr, og så senere måske selv investere i
en bedre pick-up.

boydk, man er vel også ligeså meget blevet bildt ind gennem marketing, at hvis en pladespiller er remdrevet og ikke har
nogle knapper, og ikke har den forfærdelige automatik, så er den perfekt! :P

Den misforståelse vil jeg da gerne forsøge at udrydde ...

Man kan sagtens komme et godt stykke ad vejen (ikke "af" - for så ryger man væk fra vejen ) for 1.500-2.000 kr. til en ny pladespiller.

Min personlige opfattelse og vurdering er så bare, at valget i nævnte prisklasse lidt forenklet sagt, står mellem enten noget skramlet plastikgrej med en masse knapbetjente ligegyldighedsfunktioner og elendig lyd, der ikke kan bære en opgradering (fx i form af en bedre PU), eller nogle "klassisk" udseende og meget basale pladespillere, der består af få dele i fornuftig kvalitet. Fokus er på "god lyd til prisen", og disse pladespillere kan i mange tilfælde godt bære at blive opgraderet med fx en bedre PU.

Denne sidstnævnte gruppe er så tilfældigvis meget ofte remdrevne og uden elektronik, da det alt andet lige er den billigste måde at fremstille en pladespiller på, hvis enkeltkomponenterne skal være af fornuftig kvalitet og lyden tilsvarende fornuftig. Det er vel i det store og hele sådan, at den markedsøkonomiske præmis og kalkule ser ud.

Det kan sagtens lade sig gøre at konstruere vellydende pladespillere med elektronik, direkte drev og "komfortbetjening" - et utal af studieværker kan nævnes som eksempler herpå - men de koster også kassen.

Hvis trådstarters intention er at få "bedst lyd for pengene" i prisklassen 1.500-2.000 kr., så tror jeg, det må blive uden trykknapper og elektronik, men med remdrift
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2015 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

ypke skrev:

boydk, man er vel også ligeså meget blevet bildt ind gennem marketing, at hvis en pladespiller er remdrevet og ikke har
nogle knapper, og ikke har den forfærdelige automatik, så er den perfekt! :P

Den komment vil jeg også gerne imødegå. Jeg bilder mig absolut ikke noget ind, modsat dig, der bilder dig selv ind, at du ved, hvorvidt jeg bilder mig noget ind eller ej. (Var den for svær??)
I mit liv som Radio-TVtekniker, har jeg repareret masser af begge dele. Husk: Jeg taler kun af egen erfaring, og jeg har stadig til gode at høre en DD spille ligeså musikalsk som en remtrukket i samme prisklasse. Erfaringsmæssigt går automatik (træk- og skubarme, små motoriserede liftarme m.m) i stykker. Hvis de ikke er der, er pladespilleren funktionel. Hvis en 1210 ikke havde Pitchkontrol, risikerede man ikke ustabil hastighed p.g.a. defekt skydepotmeter (og jo, har lavet bunker af dem for netop denne fejl)
Så ypke
Check dit bagland i fremtiden, før du begynder at postulere om andre menneskers evne til at blive vildledt af marketingssludder. Du kunne risikere at blive klogere

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2015 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Okay den fejl tager jeg på mig, hen ad vejen, var jo ikke meningen at nogle skulle ryge "af" vejen

Det var heller ikke fordi jeg ville sige noget dårligt om jeres råd herinde, det var jo bare det at trådstarter måske ville have en ny pladespiller. Har heller ikke noget imod remdrevne pladespillere, så hvis det lød sådan var det en fejl. Analogueman jeg vil nu ikke mene at en Audio Technica AT-LP120USB er "noget skramlet plastikgrej" selv om den er i den prisklasse. Jo godt nok er kabinettet af plastik, men den har et robust drev og vejer vist over 10 kilo, og den er bestemt ikke skrøbelig på samme måde som nogen af de helt billige nye pladespillere er. Men den har en del funktioner som ikke har noget med god lyd at gøre, det er korrekt. Vil nu mene, at sådan en pladespiller godt kan klare en bedre pick-up end den der er monteret på den, så taler ikke om pick-up'er til flere 1000'er af kroner her.

boydk: Jeg er er ikke radio-tv teknikker, så der kan jeg slet ikke være med. Jeg forstod godt din sætning, selv om den var lidt lang Jeg forsøgte heller ikke at angribe nogen af jer personligt, overhovedet ikke. Ville bare pointere at selve mekanikken i fuld eller halvautomatiske pladespillere ikke påvirker lyden under afspilning, da den først aktiveres når der trykkes på en knap, eller ved pladens slutning. Giver dig helt ret i at de selvfølgelig går mere i stykker end pladespillere der er fuldt manuelle. Det vidste jeg heller ikke om SL-1200/1210'eren, det med pitch-potentiometeret, troede at det var en af de pladespillere der aldrig fejlede noget, er jo altid det man hører!

Jeg vil altså også anbefale en Lenco L-3807 pladespiller eller en Omnitronic BD-1550, i stedet for AT-LP120 modellen. Omnitronic BD-1550 er ligeså robust opbygget som de direkte drevne disko-pladespillere, den er bare remdrevet og har ikke så mange funktioner som Audio Technica'en

Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2015 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hov undskyld den sjove opstilling i mit seneste indlæg, ved ikke lige hvad der skete med delingen af sætningerne

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 27 August 2015 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

iPad eller forkert browser... brug IE, den virker!
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2015 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Det gælder vist også, når man ser eller læser.

ypke, dit indlæg ser helt fint ud på Panasonic 42" Full HD, Win7 & IE11. Ingen "mærkelige" inddeliger, præcis som sådan noget skal se ud

mbs1337
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2015
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 August 2015 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Endnu engang tusind tak for alle jeres svar.

Jeg har lavet en grov søgning over alle indlæg. Og her er resultatet :)

4 på Rega
2-3 på Thorens
1-2 på Argon
1-2 på SL1200/1210
1-2 på Audio Technica

Og jeg syntes efterhånden at den Rega har fundet et plads i mit hjerte. Jeg har som sagt fundet en der er nær mig, som kan spille, og som jeg kan hører. De skriver at den ikke fejler noget. Men jeg skal lige hører igen, er det en remdrevet maskine? Og jeg skal altså lytte om den kan spinne med samme hastighed, når jeg sætter en plade på?

Jeg har en plade jeg har hørt mange gange, på et en fin pladespiller der virker. Så jeg har den at gå ud fra.

Men jeg har også fundet sådan en sag her: http://www.juno.co.uk/products/dj-tech-vinyl-encoder-10-v2-t urntable/531378-01/
med Ortofon OM Pro pick-up.

Dog er hovedet gået i stykker, og der er en på amazon her: http://www.amazon.co.uk/TECHNICA-ATN3600L-Replacement-Stylus -AT3600L/dp/B00OOQPJFW/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1439988276 &sr=8-4&keywords=Audio+Technica+AT3600L

...til omkring 150 kroner.

Den kan blive spilleklar for omkring 800.

Den Rega jeg har kigget på er til omkring 2000

Men jeg har aftalt tidspunkt i næste uge til at hører på denne Rega. Den anden der, DJ Tech, skal sendes med posten, og kan altså IKKE høres inden jeg køber den.

Men jeg vil opdatere tråden når jeg ved mere. Hvis ikke andre gør :)
Til top Vis mbs1337's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1337

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg synes Rega pladespilleren lyder som et godt bud, specielt når du kan høre og se den inden du køber den.
Ja Rega pladespilleren er remdrevet. Det er en god ide, at du tager den plade med du kender og har hørt før,
på en anden pladespiller. En god ide er at mærke efter på tonearmslejet, der hvor selve tonearmen er hængt
op. Prøv forsigtigt lige at tage fat i det og mærk om det virker meget løst, om det kan rokkes meget.
Der må helst ikke være for meget slør/spil i tonearmslejet. Måske kan du også prøve at skrue ned for lyden
og så lytte til pladespilleren når den kører. Du kan lytte om der måske er hvine/hyle lyde fra motoren, eller
om du synes den larmer alt for meget. Det kan være lidt svært det med hastigheden, hvis nu den ikke holder
hastigheden, kan det være noget med motoren, men i mange tilfælde kan det også bare være drivremmen
der er slidt. Det er den der sidder fra motoren og rundt om en inderdel af pladetallerkenen
(Mange pladespillere har også en lille under-pladetallerken hvor drivremmen sidder rundt om og så hviler
pladetallerkenen oven på den. Drivremmen kan blive slidt efter en del år og blive lidt løs i det. Hvis den
ikke holder hastigheden når du lytter til den, så ville jeg nok ikke turde købe den dog.

Held og lykke med det [:)]

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2015 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Der er 3 ting, der kan lave ustabil hastighed på en Rega. Slidt rem, rempulley, der går løs på motorakslen (skal bare limes) og manglende smøring af centerleje. Motoren holder næsten evigt, hvis man ikke jævnligt slår på den med en mukkert

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 August 2015 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Ja, de der AC-synkronmotorer holder næsten evigt. Oplevede dog en enkelts død for ikke så længe siden på min Hyperspace. Efter ca. 12 års daglig
drift på i gennemsnit 1 time opgav den ... en ny motor er standardvare, koster ca. 400 kr. hos RS Components og er pærelet at skifte.

Hvilket endnu en gang taler for, at trådstarter bør købe en "klassisk", remdreven pladespiller bestående af standardkomponenter, hvor
reservedelssituationen er upåklagelig, hvis den på et tidspunkt om 15-20 år trænger til at få udskiftet en eller anden sliddel (jeg ku' ik' la' vær')

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2015 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Du skal bestemt heller ikke "la´ vær´".... Det er den eneste måde at få trådstarter sporet ind på noget, han bli´r glad for i mange år uden de store udgiter til andet end opgraderinger (hvis man nu bli´r bidt af bacillen)

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 28 August 2015 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Der er 3 ting, der kan lave ustabil hastighed på en Rega. Slidt rem, rempulley, der går løs på motorakslen (skal bare limes) og manglende smøring af centerleje. Motoren holder næsten evigt, hvis man ikke jævnligt slår på den med en mukkert

Ja, alle disse ting undgår man gudskelov med en direkt drive.
        carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 28 August 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Citér:
Ja, alle disse ting undgår man gudskelov med en direkt drive

Fuldstændigt rigtigt, direktedrevne pladespiller er meget mere simple i deres konstruktion, så der er meget mindre
der kan gå i stykker, de har f.eks. ikke noget centerleje...
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 August 2015 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

En direkte drevet pladespiller med en motor uden centerleje? Det er da vist første gang i verdenshistorien!!!

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 28 August 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Det var en joke! CARS10 påstod at direkt drevne pladespillere ikke kunne lide pga manglende smørring af
centerleje, så jeg tænkte at det måtte være fordi de ikke har centerleje...
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2015 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Meget morsomt, men med en til to dråber olie hvert andet år kører min nu på 40 år.
           carsten

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 August 2015 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Det var en joke! CARS10 påstod at direkt drevne pladespillere ikke kunne lide pga manglende smørring af
centerleje, så jeg tænkte at det måtte være fordi de ikke har centerleje...

Sorry, BertelB, det har været en lang dag ...

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 August 2015 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Meget morsomt, men med en til to dråber olie hvert andet år kører min nu på 40 år.
             carsten

40 år med akrylfugemasse og samme ringe lyd ... et imponerende standhaftighedsjubilæum

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Analog, ikke 40 år med acryl f.m. nok nærmere ca.30 år. Når nu du skriver "samme ringe lyd" så tvivler jeg på at du nogensinde har hørt den på et ordentlig anlæg, for lyden fejler så absolut ingenting. Ingen støj på de fleste af mine ca.700 LP er. Har du hørt den med en SME 3009R med en kvalitets pickup (jeg har en Linn asaka og en Ortofon mc20 super mk.II) Sjovt nok har mange kompetente hifi folk måtte tage hatten af for den lyd værk/arm og pickup leverer.
      carsten

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 August 2015 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Tja.. Jeg syntes nu det er mere spændende med rem kontra DD... Men vil ikke afvise at en Denon på et tidspunkt vil komme forbi... Eller en
nyere Rega...
Eller hvis jeg skulle være heldig og finde en Thorens 124... Ja drømme er ikke det værste... Har også tænkt på en Lenco her på det seneste, men
arbejde og liggende projekter fylder sgu for meget... Men til trådstarter vil jeg bare sige, hop ud i det, brug de penge du kan afsætte nu, og se om
interessen bider sig fast? Og så kan man spare sammen og holde øje med det rigtige tilbud kommer forbi...
Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum